שאלות ותשובות נפוצות (FAQ)
חזרהבחינות בגרות וציונים
יש להגיש את הערעור ישירות למדור בחינות כפי שמגישים ערעור על ציון בכל מקצוע אחר (רכז/ת הבגרויות של המוסד מכיר את הנוהל).
בדיוק כמו כל ציון אחר, לפי נהלי אגף הבחינות, ניתן להגיש ערעור גם על ציון 54. אין הבדל לעומת ציון אחר. הפיקוח למדעי המחשב מציע לתלמידים ללמוד היטב ולהשקיע במהלך השנה על מנת שלא להגיע למצב של ציון גבולי.
שאלון 899271 הוא שאלון חוסם. תלמיד שנכשל בשאלון זה, ללא קשר לציון המגן שלו, יקבל את הציון המחושב מהשאלונים 899371 , 899373 (מטלת ביצוע) ברמה של 3 יח"ל.
במהלך שנת תשפ"ו, כל מורה יחליט האם תלמיד שנכשל בשאלון 899271 יכול להמשיך לפרויקט 3 יח"ל או 5 יח"ל, וכל החלטה תגובה על ידי הפיקוח. סוגיית הרכב יחידות הפרויקט לתלמידים שנכשלו ב-899271 תועבר לוועדת המקצוע במהלך תשפ"ו, וההחלטה לתשפ"ז ואילך תפורסם בהמשך השנה. במידת הצורך ניתן לשלוח בקשה להחרגה למייל המפמ"ר. בכל מקרה יש להקפיד על רמה ראויה בפרויקטים, הבוחנים כמובן יונחו בהתאם.
תלמיד שנכשל בשאלון 899371 אינו רשאי להמשיך לפרויקט הנדסת תוכנה.
בכל שנה אגף הבחינות שולח לכל מנהל מוסד את פילוח הציונים של התלמידים במוסד בכל המקצועות שנבחנו בהם.
כן, מותר לתלמיד להיבחן בחלופה אחרת. חשוב:
- יש לכתוב את שם החלופה על הכריכה של מחברת הבחינה.
- יש להקפיד לענות אך ורק על שאלות מתוך החלופה שנבחרה.
מועדי הבחינות מפורסמים ע"י אגף הבחינות בלבד.
המיקוד לבחינת הבגרות מפורסם על ידי אגף הבחינות בתאריך שנקבע ע"י אגף הבחינות.
תכנון ותכנות מערכות ומטלת ביצוע (פרויקטים)
כן, הדבר אפשרי במידה שהתלמיד הוא מחונן המאובחן ע"י משרד החינוך.
הכשרת מורים
כל השתלמות שנפתחת מפורסמת לכל המורים במייל הפיקוח. מורה שאינו מקבל הודעות ממייל הפיקוח, מוזמן/ת לשלוח בקשה למייל הפיקוח: computer.science.education.israel@gmail.com
רשימת ההשתלמויות המלאה תתפרסם בהקדם האפשרי באתר המגמה.
מדיניות, תקן והמלצות הפיקוח
יש לפתוח פנייה בפורטל מוסדות.
על התלמידים ללמוד 3 ש"ש (שעות שבועיות) על כל יחידת בגרות.
- סה"כ 15 ש"ש ל-5 יח"ל מדעי המחשב.
- בהנדסת תוכנה, ההמלצה היא להוסיף 3 ש"ש נוספות לטובת הפרויקטים, כלומר 18 ש"ש סה"כ.
חוקי הגמולים זהים לכל המקצועות, ואינם קשורים לפיקוח למדעי המחשב.
קיום הבחינה על גבי מחשב נבחן בכל שנה מחדש. נכון לעכשיו הבחינות מתבצעות על דף מהסיבות הבאות:
- בחינה בסביבת פיתוח הכוללת הרצה:
אפשר להיכשל בהרצה גם עם פתרון כמעט מושלם. מצב כזה עלול להלחיץ מאוד תלמידים בזמן הבחינה. - בחינה הנכתבת בעורך טקסט:
הבחינה במדעי המחשב דורשת מהתלמידים ריכוז רב, כל תקלה טכנית עלולה לגרום להפרעה שעשויה להוציא את התלמידים מריכוז ולפגוע בתוצאות של הבחינה.
מורכבות הבחינה במדעי המחשב ואופני המענה אינם תואמים את סביבת הבחינה הממוחשבת הקיימת כיום.
הפיקוח אינו ממליץ על סביבת פיתוח ספציפית או כלי כזה או אחר. מטרת הלימוד היא הבנה של התחום, פיתוח מיומנויות כגון פתרון בעיות, עבודת צוות והיכולת להיכשל. סביבת הפיתוח נתונה לבחירת המורה.
כיום קבלת התאמות והקלות מתבצעת באמצעות ועדת חריגים של אגף הבחינות בלבד. ההקלות הן רק לקבלת שאלון מותאם כמופיע בחוזר המפמ"ר. כל נושא ההתאמות וההקלות יבחן בהמשך, זה נושא מורכב שדורש התייחסות וטיפול ובחינה מעמיקה.
תמיכה במורים
מורים חדשים יקבלו הפניות וקישורים להנחיות, לחומרים, קבוצות וואטסאפ, פייסבוק, הזמנה לקהילות מורים והשתלמויות. הפיקוח נותן מענה למורים חדשים. ניתן לפנות למייל של הפיקוח: computer.science.education.israel@gmail.com
הפיקוח מספק מענה למורים חדשים כמופיע לעיל. אם בכל זאת קיים צורך חריג להדרכה צמודה, יש להתאגד עם 8 בתי ספר דרך המחוז, לרכוש הדרכה דרך גפן ולפנות לפיקוח למדעי המחשב.
יש להפנות שאלות בנושא חטיבת הביניים למייל: csmiddle.education@gmail.com
ניתן לפנות למייל הפיקוח: computer.science.education.israel@gmail.com
בכל מצב, מקרים חריגים ניתן להפנות למייל הפיקוח לאישור המפמ"רית: computer.science.education.israel@gmail.com