משרד החינוך רואה בהפסקה הפעילה חלק מהפעילות החברתית ערכית והעשייה החינוכית.
ההפסקה הפעילה שעשויה להימשך כעשרים דקות, מזמנת פעילות חווייתית, פיתוח מיומנויות חברתיות וכישורים אישיים, גילוי מנהיגות ומעורבות חברתית והתנסות ביישום ערכים.
בנוסף היא מזמנת פעילות רב גילית והיכרות עם ילדים בשכבות הגיל השונות.
חשוב שהצוות החינוכי ילווה את התלמידים האחראים לנהל ולהפעיל את ההפסקה
ויאפשר להם לבטא ולממש את משאלותיהם וכישוריהם, לקחת חלק בתכנון הפעילות, להוביל אותה ולבצעה תוך גילוי אחריות, יוזמה ועבודה בצוות.
ניתן להיעזר בערכה: "הפסקה פעילה" הכוללת מגוון הצעות לפעילויות חברתיות-ערכיות בהפסקה הפעילה.
ההצעות מאפשרות הן למנחים והן למשתתפים בחירה, מתן ביטוי אישי וקבוצתי, עניין והנאה.
ההצעות מזמנות התנסות ביישום ערכים ומסרים חברתיים ערכיים הרלוונטיים לחיי הלומדים והקהילה תוך התנסות בעבודה בצוות, בחשיבה יצירתית
חשוב להתאים את ההצעות לגיל התלמידים, לגודל הקבוצה, למאפייני האוכלוסייה המשתתפת בהפסקה הפעילה (תלמידים, הורים, מדריכים צעירים - מד"צים, תנועות הנוער וכו') ולנושאים הרלוונטיים עבורה.
מומלץ לתעד את תוצרי הפעילויות, לשלבם בסביבה הלימודית ולהציג אותם בקהילה