מאמרים

חזרה

מקורות להעשרה

הילדים שסובלים מלקויות למידה מתקשים בתפקודים החברתיים הן בשל אותם ליקויים שגרמו להם לכישלון הלימודי והן כתופעות לוואי שנגרמות מהכישלון עצמו. ילדים אלו זקוקים להכשרה מיוחדת בבניית הכשרים החברתיים בכל מסגרת בה הם נמצאים.
מחקרים הוכיחו שהוראת הכישורים החברתיים נושאית פרות מרשימים וכבר לאחר חמישה מפגשים של אימון במיומנויות חברתיות חל שיפור - עמיד וארוך טווח - במקובלות החברתית של המתלמדים.

הנושאים של ההכשרה החברתית כוללים:
מיומנויות השתלבות, כשרים של שיווק עצמי, מיומנויות של הדדיות, מתן משוב ופרגון, תזמון נכון של תהליך ההתחברות, רגישות ל"מצב הרוח" החברתי, מסוגלות להבין את הסיבות והכוונות של פעולה חברתית, ניהול קונפליקטים, מיומנויות תקשורת, ערנות לשינויים.

הכשלים בהתנהגות הנוער מחייבים את בי"ס לקחת אחריות ולתרום לשיפור המצב.

תפקידי בית הספר בתחום זה הם:

  • לספק הגנה לתלמיד מפני גורמים סביבתיים המאיימים על שלומו ועל שלוות נפשו ועל יכולתו למצות את כישוריו.
  • ליצור שייכות ונאמנות ערכית ותרבותית.

ניתן לממש את השגת היעדים על ידי:

  • יצירת מסגרות קשב לכל פרט
  • הקצאת משאבי זמן לבירור ישיר של ערכים
  • הוראת ליבה תכנית ערכית מחייבת, שבמרכזה העמקת הזהות היהודית והערכים הדמוקרטיים.
  • פעילות חברתית קהילתית סדירה.

המאמר המלא בנושא "אקלים בית ספרי וחינוך לערכים" מתוך אתר הסתדרות המורים.

מסוגלות חברתית מייצגת את אותן מיומנויות חברתיות המאפשרות השתלבות מסתגלת של התלמידים בקרב קהילת הלומדים והכנתם לקראת חיי חברה בוגרים. מיומנויות אלו נשענות על תפיסה חברתית- ערכית ועל מיומנויות קוגניטיביות המתפתחות במהלך הילדות.
הצלחת המורה להגשים מטרות ערכיות בחינוך: כמו חינוך לסובלנות, חינוך לאחריות, חינוך למתן כבוד לזולת ולהתחשבות בזולת, חינוך לרגישות חברתית, חינוך לדמוקרטיה וכד' תלויה בהבנה של הילד את עולמו הפנימי של עצמו ושל הזולת. הבנות אלו מתפתחות עם הזמן ובעזרת תיווך חינוכי מכוון, והן מהוות תנאי הכרחי להתנהגות חברתית שיש בה הדדיות וכבוד.

המאמר מציג גורמים המחזקים מוטיבציה פנימית ללמידה בבית הספר. בין שאר הגורמים המועלים מפורטים גם מאפיינים חברתיים ורגשיים:
צורך בקשר וביטחון: צורך של הפרט להרגיש שיש בחייו אנשים קרובים שמחבבים אותו ונהנים מקרבתו, שיחלצו להגנתו, אנשים שיכולים להבין אותו ולקבל אותו כפי שהוא, צורך להרגיש שהוא אהוב
צורך בשייכות: צורך להרגיש כי יש קבוצה של אנשים ו"מקום" שהפרט הוא חלק מהם, והם נותנים לו תחושה של שייכות, ביטחון וזהות.

אולי תתעניינו גם ב...

בשבילי המעורבות
מודלים ליישום סטנדרט 3: "התפתחות אישית, חברתית ולימודית"
תוצרת כחול לבן
תוכנית בין-תחומית להעלאת המודעות להעדפת מוצרי כחול-לבן
מפגשים מלב אל לב
מחנכים וקבוצת תלמידים מקיימים שיח רגשי, חברתי וערכי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!