יחידת ההוראה למידה "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך" מקדמת מיומנויות SEL בדגש על ערך הכבוד.
זרקור על מאפייני הגיל
ילדים צעירים מסוגלים לנהל יחסים הדדיים ומספקים עם בני גילם ולשמר יחסים אלה, בתוך שהם נשענים על היכולת להבין את חבריהם ולנהל איתם תקשורת יעילה.
המפגשים עם הזולת בפעילות החברתית והלימודית בכיתה מאפשרים להם להתאמן בוויתור, בהתחשבות ובקבלה.
במפגשים אלה הם לומדים לווסת את רגשותיהם, לגלות איפוק ולכבד את הזולת בתוך שהם מבינים את השפעותיה של ההתנהגות הפוגענית על רגשות הזולת, על היחסים החברתיים ועל האווירה בכיתה.
היחידה עוסקת בנושא: "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך".
יחידה זו מאפשרת לילדים לבחון את משמעותה של ההדדיות ביחסים עם חבריהם ולשוחח על ביטויים של כבוד וחוסר כבוד כלפי הזולת, שמו הפרטי והציוד שלו. בהתנסויות המוצעות ביחידה הם לומדים שהכבוד לזולת בא לידי ביטוי במצבים מגוונים בחיי היום-יום, במילים ובמעשים.
ערך הכבוד כיתה א
כבוד הוא ערך יסוד אוניברסלי, והוא נבחן ונמדד בכל יום ביחסם של בני האדם לזולתם.
להתייחס לזולת בכבוד משמעו לתת חשיבות לכל אדם באשר הוא ולהכיר בערכו מעצם היותו אדם, ולא בשל מעמדו, תפקידו, הישגיו או קבוצת השתייכותו.
בכל אדם פועם צורך אנושי עמוק שיתייחסו אליו בכבוד, והוא מצפה מאחרים שיתייחסו באופן חיובי לזהותו, לרגשותיו, למחשבותיו, לאמונתו, למעשיו ולקשייו.
נקודת המוצא ביהדות ביחס לכבוד האדם משתקפת באמרה "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך" (אבות ב, י): כשם שאינך רוצה שיפגעו בכבודך, כך היזהר שלא לפגוע בכבוד חברך. ומוסיף הרמב"ם בקשר ליחס אל הזולת: "... שתהיה חמלתי ואהבתי לאחי באמונה כאהבתי וחמלתי לעצמי, בממונו וגופו וכל מה שיש לו או שהוא חפץ. וכל מה שארצה לעצמי ארצה לו כמוהו, וכל מה שלא ארצה לעצמי... לא ארצה לו כמוהו...".
במדינת ישראל נחקק חוק יסוד כבוד האדם וחירותו (1992) הקובע: "... אין פוגעים בחייו, בגופו או בכבודו של אדם באשר הוא אדם...". בהתייחסו לחוק, אמר השופט העליון אהרן ברק: "הסיכוי הוא בהעלאת כבוד האדם למקומו הראוי, כערך יסוד של החברה שלנו... חשיבותו של ערך זה הוא בהיותו גורם מאחד ומגבש את בני החברה הישראלית על כל גווניהם, לבני חברה אחת, אשר על דגלה חרוט כבוד האדם".
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}