יחידת ההוראה למידה "מכבדים את מרכיבי הזהות של הזולת" מקדמת מיומנויות SEL בדגש על ערך הכבוד.
זרקור על מאפייני הגיל ועל התכנים ביחידה:
הזהות העצמית של כל אדם מתעצבת ומתגבשת לאורך חייו.
בזהות האדם אפשר לזהות מאפיינים מולדים (כמו: משפחה, לאום, מוצא) ומאפיינים הנרכשים במהלך החיים (כמו: כמו מקצוע, תחומי עניין).
גם מעגלי ההשתייכות השונים (כמו: משפחה, קהילה, חברה, מדינה) הם חלק מהותי בגיבוש הזהות ומשקפים את ההתנהגויות, התפיסות
וההגדרה העצמית של האדם.
שלב משמעותי בתהליך זה מתרחש בגיל ההתבגרות שבו עסוק המתבגר בשאלה: "מי אני ומה מקומי בחברה?"
ההתפתחות הקוגניטיבית והרגשית המאפיינת שלב זה תורמת להבנת מקומו של המתבגר בחברה ותפקידיו במעגלי ההשתייכות השונים
ולהבנת הזולת. יחסי הגומלין בין המתבגר לחברה משפיעים אף הם על תהליך זה ותורמים לתחושת השייכות ולחקר העצמי.
היחידה מאפשרת למתבגרים לבחון מרכיבים שונים בזהות שלהם ושל חבריכם בתוך מתן כבוד לייחודיות ולשונות.
ערך הכבוד כיתה ו
כבוד הוא ערך יסוד אוניברסלי, והוא נבחן ונמדד בכל יום ביחסם של בני האדם לזולתם.
להתייחס לזולת בכבוד משמעו לתת חשיבות לכל אדם באשר הוא ולהכיר בערכו מעצם היותו אדם, ולא בשל מעמדו, תפקידו, הישגיו או קבוצת השתייכותו.
בכל אדם פועם צורך אנושי עמוק שיתייחסו אליו בכבוד, והוא מצפה מאחרים שיתייחסו באופן חיובי לזהותו, לרגשותיו, למחשבותיו, לאמונתו, למעשיו ולקשייו.
נקודת המוצא ביהדות ביחס לכבוד האדם משתקפת באמרה "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך" (אבות ב, י): כשם שאינך רוצה שיפגעו בכבודך, כך היזהר שלא לפגוע בכבוד חברך. ומוסיף הרמב"ם בקשר ליחס אל הזולת: "... שתהיה חמלתי ואהבתי לאחי באמונה כאהבתי וחמלתי לעצמי, בממונו וגופו וכל מה שיש לו או שהוא חפץ. וכל מה שארצה לעצמי ארצה לו כמוהו, וכל מה שלא ארצה לעצמי... לא ארצה לו כמוהו...".
במדינת ישראל נחקק חוק יסוד כבוד האדם וחירותו (1992) הקובע: "... אין פוגעים בחייו, בגופו או בכבודו של אדם באשר הוא אדם...". בהתייחסו לחוק, אמר השופט העליון אהרן ברק: "הסיכוי הוא בהעלאת כבוד האדם למקומו הראוי, כערך יסוד של החברה שלנו... חשיבותו של ערך זה הוא בהיותו גורם מאחד ומגבש את בני החברה הישראלית על כל גווניהם, לבני חברה אחת, אשר על דגלה חרוט כבוד האדם".
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}