מפרט התכנים לכיתה ח'

חזרה

מבוא

בכיתה ח' הלומדים ילמדו ארבעה נושאים העוסקים בעת החדשה עד לסוף המאה ה-18 .נושאים אלה מטרתם להבין את התמורות האידיאולוגיות המשמעותיות במעבר מימי הביניים לראשית העת חדשה ואת השפעתם על אירופה ועל החברה המודרנית עד היום.

  • נושא ראשון: זרמים אידיאולוגיים בעת החדשה (הרנסנס וההומניזם, הרפורמה הדתית).
  • נושא שני: גילויים גיאוגרפיים: אמריקה – כף התקווה הטובה.
  • נושא שלישי: המהפכה הצרפתית והאימפריה של נפוליון.
  • נושא רביעי: המדינה העותומאנית עד לסוף המאה השמונה עשרה.
חזרה לראש הדף

1. זרמים אידיאולוגיים בעת החדשה (ההומניזם ,הרנסנס , הרפורמציה הדתית)

17 שעות לימוד

הקדמה

תמורות אידיאולוגיות משמעותיות הובילו למעבר מימי הביניים לעת החדשה .

דפוסי החשיבה והקיום האנושי באירופה השתנו. האות המבשר על שינויים אלו החל באיטליה במאה ה14, עם תקופת הרנסנס – 'התחיה' ,ועם תקופת ההומניזם שדגלו בעיקר בשיבה לערכים התרבותיים של העולם הקלאסי והתמקדו בפוטנציאל האנושי ובאינדיבידואליזם. בעקבות זאת פשטה האמונה ביכולתו של האדם להבין את עולמו באופן רציונאלי ולערער על מוסכמות ודוגמות בנות מאות ואלפי שנים.

הרפורמציה של מרטין לותר ערערה את מבני הסמכות בעולם הנוצרי, שהושתת על עליונות הכנסייה הקתולית וממסד האפיפיורות.

מהפכת הדפוס תרמה רבות להפצתם המהירה של רעיונות וערכים פורצי דרך אלו, והביאה לשינויים מהירים בכל תחומי המחשבה. מוסדות ותפיסות ותיקים התאימו את עצמם לעולם הערכים החדש, תוך מאמץ לשמור על זהותם.

במוקד הוראת היחידה עומד הרעיון שהצבת האדם במרכז מובילה לפיתוח הידע האנושי ולהרחבתו.

נושאים אלה נבחרו כדי שהלומדים יכירו את תקופת הרנסנס ואת השפעתה הרבה על התרבות האירופית ועל החברה המודרנית עד היום.

הלומדים יכירו את המקורות של ערכים מודרניים כמו חירות אישית, התמקדות באדם כפרט, והתקדמות חברתית וכלכלית שאפיינו את תקופת ההומניזם.

בלימוד נושא הרפורמציה הדתית הלומדים יבינו את ההשפעה של הדת על חיי היומיום אז והיום.

נושא זה מזמן דיון בערכים על מקומו המרכזי של האדם בחברה.

מטרות

  1. לבחון את הגורמים להיווצרות הזרמים האידיאולוגיים, לחקור את מאפייניהם ולבחון את השפעתם על החברה והפוליטיקה עד ימינו אלה.
  2. להבין את השינויים בתפיסת האדם ובגילוי התרבות הקלאסית בתקופת הרנסנס, כדי להעריך את השפעתם על התפתחות רעיונות אנושיים ואמנותיים.
  3. להכיר דמויות מרכזיות בתקופת הרנסנס ולבחון את רעיונותיהם, כדי להבין את כוחם בעיצוב ההיסטוריה והתרבות.
  4. לבחון את הערכים שביסוד החידושים המרכזיים של תקופת הרנסנס בהיבט התרבותי והדתי ואת השפעתם עד היום.
  5. לבחון את האתגרים הקיימים במתח בין קדמה לבין שינויים טכנולוגיים והשפעתם על החברה (מהפכת הדפוס).

נושא ראשון: ההומניזם | 5 שעות

ידע

ההומניזם

  • נושא רשות- המניעים להופעת ההומניזם
  • מאפיינים ויתרונות של ההומניזם
  • נושא רשות- השפעת ההומניזם על אירופה

מושגים: הומניזם, מאקייאוולי

דיון בערכים

הטענה "המטרה מקדשת את האמצעים," שמזוהה עם ניקולו מקיאוולי, מעלה סוגיות עמוקות ביחס לאתיקה ומוסריות בהשגת מטרות
אילו אמות מידה אתיות יש לקבוע כדי להבטיח שמטרות מושגות מבלי לערער על עקרונות מוסריים?

הומניזם: ערכים של האדם וייחודו
כיצד תורם ההומניזם לעיצוב תפיסות ערכיות של כבוד ושוויון האדם, ואילו אתגרים נובעים מהמעבר מדגש על ערכים דתיים לתפיסות המודרניות באדם וביכולותיו?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית
ניתוח טקסט, נאום על כבוד האדם (פיקו דלה מירנדולה)

אוריינות לשונית דיגיטלית ניתוח מקורות כתובים וחזותיים והסקת מסקנות

  • איסוף נתונים ממקורות שונים המבטאים את התפיסה ההומניסטית את האדם והעולם.
  • כתיבה והצגת המידע בדרכים מגוונות- הייד פארק (נאום אישי)

נושא שני: הרנסנס המאה ה-14 עד המאה ה-17 | 7 שעות

רעיונות מרכזיים ומוקדי הוראה

הרנסנס "תחייה מחדש"

מאפייני הרנסנס

  • מהפכת הדפוס
  • אמנות ואדריכלות
  • פילוסופיה וספרות

הגורמים לעליית הרנסנס באיטליה

  • מרכזים עירוניים באיטליה בתקופת הרנסנס וחשיבותם
  • החברה העירונית ואורח חייה

נושא רשות- השפעת הרנסנס על אירופה
חידושים באומנות ובאדריכלות (מיכלאנגלו, ליאונרדו דה וינצי, בוטיצלי)

מושגים:
רנסנס, פירנצה, בית מדיצ'י, דנטה אליגיירי, לאונרדו דה וינצ'י, "איש אשכולות"

 

דיון בערכים

ערכי הרנסנס וההומניזם והשפעתם על החברה
כיצד תרמו הערכים של חינוך, אמנות, צדק חברתי ושיפוט אתי בתקופת הרנסנס וההומניזם לשיפור החברה אז והיום?

האתגרים הקיימים בשינויים הטכנולוגיים והשפעתם על הפרט ועל החברה (מהפכת הדפוס)
מהם האתגרים שנוצרו כתוצאה משינויים טכנולוגיים כמו מהפכת הדפוס, ואילו השפעות היו להם על ערכים כמו פרטיות, שוויון גישה למידע וצדק חברתי?

הרנסנס: חדשנות מול מסורת
באיזו מידה הרנסנס, כתקופת חדשנות ושינוי תרבותי, יצר מתחים בין ערכים מסורתיים לערכים חדשניים, וכיצד ניתן להבין את השפעתו על החברה והתרבות המודרנית?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית ,איסוף נתונים והצגת מידע על ציר הזמן
שינויים מדיניים, חברתיים, דתיים וטכנולוגים מהעת העתיקה עד לרנסנס

אוריינות מידעית והסקת מסקנות קריאת מפה
התפשטות הרנסנס באירופה

אוריינות לשונית
טענה: הרנסנס "תחייה מחדש" (מה השינוי התרבותי? השפעתו על האדם והחברה), ביסוס הטענה ממקורות שונים

אוריינות דיגיטלית

  • סיור ווירטואלי למוזיאונים בהם מוצגות יצירות אומנות של אומני הרנסנס.
  • צפייה בסרטונים על התקופה
  • איסוף מידע על יצירות אומנות מתקופת הרנסנס
  • זיהוי המאפיינים הבולטים של הרנסנס ביצירות
  • איתור הערכים המשתקפים ביצירות

איתור, איסוף ומיזוג מידע

  • הבניית דמות היסטורית: עבודת חקר על הוגים, אומנים ומדענים מהתקופה
  • הצגת המידע בדרכים מגוונים (מצגת, פודקאסט)

נושא שלישי: הרפורמציה הדתית | 5 שעות

ידע

הרפורמציה הדתית

  • נושא רשות- הסיבות לרפורמציה
  • השינויים בחברה בעקבות הרפורמה
  • נושא רשות- התנועה הלותרנית והחלוקה הדתית
  • נושא רשות- התנועה הרפורמית- קלווין, תפיסתה והשלכותיה

מושגים:
מרטין לותר, רפורמה, פרוטסטנטים

דיון בערכים

הרפורמציה הדתית: חופש דת מול אחדות דתית
כיצד השפיעה הרפורמציה הדתית על ערכים של חופש דת והפרדה בין דת למדינה, וכיצד התמודדה עם אתגרים של אחדות דתית ומעברים בין זרמים דתיים שונים?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית, איתור מידע והסקת מסקנות

  • קריאת מפות בנושא התפשטות הרפורמציה
  • חלוקת אירופה בין קתולים ופרוטסטנטים בתקופת הרפורמציה

אוריינות לשונית
חילוץ תפיסתו של מרטין לותר ממקורות שונים.

חזרה לראש הדף

2. תגליות גיאוגרפיות - אמריקה, כף התקווה הטובה

8 שעות לימוד

הקדמה

הרצון לדעת ולהבין את תעלומות היקום היה אחד המניעים לתגליות הגיאוגרפיות שביצעו נוסעים ומגלים אירופאים בתחילת העידן המודרני. אירופאים הגיעו למחוזות חדשים ותיעדו קשר בין חלקי העולם, והדבר הביא למפגשים תרבותיים בין אירופאים לתרבויות אחרות באסיה והעולם החדש. בין המגלים והתושבים המקומיים התקיימו מפגשים בין תרבויות שמצד אחד היפרו זו את זו בתחומים שונים ומצד שני המפגש בין התרבויות גרם להכחדת תרבויות עתיקות. ההכחדה הייתה באמצעות שעבודן וגזילת רכושן ובין אם באמצעות הדבקה שלהם במחלות שלא היו מוכרות להן .

התחרות שהתפתחה בין המדינות האירופאית נבעה לא רק מסקרנות וחיפש אחר מידע חדש, אלא גם מרצון להשיג כוח, השפעה ורווחים כלכליים.

נושאים אלה נבחרו כדי לאפשר ללומדים להכיר את האזורים הגיאוגרפיים, את ההיסטוריה ששינתה את פני העולם ,את התפקיד המרכזי של גילויים אלה על תרבויות אחרות ואת השפעתן על העולם שלנו כיום

נושאים אלה מזמנים דיון בערכים ובאתגרים שנוצרו בעקבות המפגשים של המגלים עם האוכלוסיות המקומיות.

מטרות

  1. להבין ולנתח את הנסיבות והמניעים שהובילו לגילוי אזורים חדשים מעבר לים, כדי להעריך את השפעתם על ההיסטוריה, הכלכלה והתרבות העולמית.
  2. לבחון את אופי המפגשים בין המקומיים למגלים, ולהעריך את השפעתם על התרבות המקומית, תוך השוואת נקודות מבט שונות כדי להבין את התהליכים התרבותיים שהתרחשו בעקבות המפגשים הללו.
  3. להבין את האתגרים שבחיפוש אחר מקומות ואזורים חדשים, לנתח את השפעותיהם על המגלים והתרבויות המקומיות, ולהעריך את המורכבות של אינטראקציות בין תרבויות והשפעותיהן ארוכות הטווח על החברה
  4. לדון בערכים של יוזמה, תעוזה, אומץ לב וסקרנות כמניעים לגילויים והמצאות, לצד התייחסות לערכים של ניצול החלש והתמים מול שמירה על כבודו ולהבין את ההשפעות המוסריות והחברתיות של ההיסטוריה על תרבויות שונות.
  5. להבין ולהעריך את ההשפעות של התגליות לקידום האנושות בהיבטים שונים במהלך ההיסטוריה.

ידע, ערכים ומיומנויות

ידע

המניעים לתגליות הגאוגרפיות
(דתיים, כלכליים, חברתיים)

הקשיים והאתגרים שעמדו בפני המגלים

גילוי אמריקה וכף התקווה הטובה

השפעה הדדית של תרבויות- היבטים חיוביים ושליליים
(חקלאות, בעלי חיים, מזון, מנהגים, עבדות, ניצול החלש)

נושא רשות- דמויות מרכזיות
מרקו פולו, קולומבוס, ואסקו דה גאמה

מושגים:
כף התקווה הטובה, מצפן ואסטרולב

דיון בערכים

גילויים והמצאות- יוזמה תעוזה, אומץ לב וסקרנות כמניעים להרחבת הידע
כיצד תורמים ערכים של יוזמה, תעוזה ואומץ לב להרחבת הידע ולפיתוח גילויים והמצאות, ואילו השפעות יש לערכים אלו על התקדמות חברתית ומדעית?

מפגש בין תרבויות
כיצד מפגש בין תרבויות מתבטא במיזוג, קבלה והפריה הדדית, ואילו תהליכים נדרשים כדי לקדם ערכים של סובלנות, דו-קיום וכבוד הדדי בין תרבויות שונות

מיומנויות והצעות דידקטיות

איסוף נתונים ממפה השוואה והסקת מסקנות

  • השוואה בין שתי מפות מדיניות של העולם, אחת מתקופת ימי הביניים והאחרת המציגה את תמונת העולם לאחר הגילויים הגיאוגרפים
  • ציון מוצאם של המגלים והמסלול שעברו מארץ מוצאם עד לארצות וליבשות החדשות

אוריינות לשונית, איסוף נתונים ממקורות שונים ומיזוגם
כתיבה בעקבות: המהפכה שנוצרה מגילוי יבשת אמריקה

אוריינות גלובלית/אוריינות דיגיטלית
חילוץ מידע על תרבויות אותן פגשו המגלים השונים וארגון המידע באופנים שונים (מצגת, דגם, כרזה)

העשרה:
תגליות מדעיות הקשורות למסעות הימיים- ביקור במוזיאונים הקשורים להיסטוריה של הים (המזגגה בנחשולים, מוזיאון בקיסריה)

חזרה לראש הדף

3. המהפכה הצרפתית והאימפריה של נפוליאון

15 שעות לימוד

נושא ראשון: המהפכה הצרפתית

9 שעות לימוד

המהפכה הצרפתית נחשבת לאירוע רב משמעות בהיסטוריה, בזכות רעיונותיה סמליה וערכיה האוניברסליים.

המהפכה גרמה לשינוי במבנה הפוליטי, הדתי, החברתי והמחשבתי , היא דגלה ברעיונות של חופש ושוויון כדי לאפשר לאנשים להתקדם ולשפר את מעמדם הכלכלי והחברתי. אך לא תמיד רעיונות אלה באו לידי ביטוי במציאות.

הצהרת זכויות האדם שפורסמה בצרפת כמה שבועות לאחר תחילת האירועים המהפכניים באוגוסט, (1789) הפכה ל"אני מאמין" של העולם הדמוקרטי. נקבע בה כי כל בני האדם נולדו שווים וחופשיים, וכי הזכויות הטבעיות של כל בני האדם - הזכות לחיים, הזכות לחירות והזכות לקניין - אינן ניתנות לביטול.

ביחידה זו הלומדים יעמדו על ייחודה של המהפכה כאירוע מכונן בהיסטוריה והשפעתו על החברה המודרנית עד ימינו.

נושא זה מזמן דיון בערכים ובזכויות הנובעות מהזכויות :הטבעיות שוויון לפני החוק, חופש דת, חופש ביטוי, והגנה על החיים ועל הרכוש.

  1. להבין את הגורמים לפרוץ המהפכה הצרפתית, כדי לזהות ולהעריך את ההשפעות החברתיות, פוליטיות וכלכליות שתרמו לתהליך זה.
  2. להבין את משמעות המושג "מהפכה" ולבחון את הצדקת כינוי המהפכה הצרפתית כמהפכה, תוך יכולת להשוות בין מהפיכות שונות לאורך ההיסטוריה ולהעריך את השפעתם על החברה.
  3. להבין את המשמעות וההשלכות של המהפכה והשפעתה על היחיד והחברה.
  4. לבחון את המהפכה הצרפתית כאירוע מכונן בהיסטוריה ולהעריך את השפעותיה על העולם המערבי, הן בהיבט ההיסטורי והן בהקשר המודרני.
  5. לדון בערכי המהפכה הצרפתית – חירות, שוויון ואחווה – ולהעריך את תרומתם לקיום חברה הוגנת, תוך הבנה של השפעת אי השוויון החברתי על הפרט והחברה, ולהבין כיצד ערכים אלו ממשיכים להשפיע על תפיסות מודרניות של צדק חברתי.

ידע

המהפכה הצרפתית

  • הגורמים והנסיבות לפרוץ המהפכה
  • המשטר הישן והמשטר החדש
  • הצהרת זכויות האדם והאזרח: (”חירות, שוויון ואחווה״)
  • משטר הטרור

נושא רשות- דמויות מרכזיות במהפכה המרכזית
רובספייר, רוסו, מרי אנטואנט, וולטייר, לואי ה- 16

מושגים:
הבסטיליה ,מהפכה, חוקה, חוקת 1791,דיקטטורה, רפובליקה, אמנציפציה

 

דיון בערכים

אי שוויון חברתי- ההשלכות על הפרט בחברה
כיצד השפיעה המהפכה הצרפתית והאימפריה של נפוליאון על אי השוויון החברתי וההשלכות שלו על הפרט בחברה?

חופש, שוויון ואחווה כבסיס לשלטון הוגן
כיצד ערכי החופש, השוויון ואחווה שנוסחו במהלך המהפכה הצרפתית תרמו ליצירת שלטון הוגן, ואילו אתגרים עמדו בפני השלטון הנפוליאוני בנוגע למימוש ערכים אלה?

הערכים המשתקפים בחוקה חזון :מול מציאות
מה הם ההבדלים בין הערכים המוצהרים בחוקות המהפכה הצרפתית לבין יישומם בפועל, וכיצד משפיעים פערים אלו על החזון החברתי והפוליטי של המהפכה והאימפריה של נפוליאון?

 

 

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית
ניתוח טקסט של החוקה של 1791

אוריינות לשונית /אוריינות מידע/ חשיבה ביקורתית
ניתוח מקורות :איתור ההבדלים בין המשטר הישן והחדש והסקת מסקנות לגבי השינוי המהפכני בתפיסת האדם והחברה כתוצאה מהמהפכה הצרפתית.

אוריינות לשונית /חשיבה ביקורתית
ניתוח אירוע היסטורי מנקודות מבט שונות: המהפכה הצרפתית בעיני האציל, האיכר, הפילוסופים (מומלץ להציג בדיבייט, פאנל, משפט מבוים)

אוריינות לשונית/ מידע/ דיגיטלית מקורות כתובים, מנועי חיפוש אינטרנטיים

  • משמעות המושג מהפכה.
  • טענה: הצדקת הטענה שאירועי 1789 הם מהפיכה. (הנימוקים להצדקה זו)

העשרה:

  • השוואה בין הפילוסופים השונים שעיצבו את ערכי המהפכה.(רוסו, מונטסקייה, וולטייר)
  • סמלים בעקבות המהפכה: דגל, המנון וחגים

יחידות הוראה

נושא שני: האימפריה של נפוליאון

6 שעות לימוד

נפוליאון נחשב לאחד האישים המשפיעים ביותר שפעלו בהיסטוריה . כישוריו המנהיגותיים הפכו אותו לדמות כריזמטית בעלת השפעה רבה בתחומים שונים בצרפת ומחוצה לה.

נפוליאון הוביל את הצבא הצרפתי לניצחונות רבים אך גם לכשלונות צורבים. הוא חולל תמורות פוליטיות והשפיע על החקיקה והתרבות המערבית.

לכיבושיו הצבאיים ולהשפעתו הפוליטית של נפוליאון הייתה השפעה משמעותית על אירופה. מאמציו להרחיב את השטח הצרפתי הובילו לשרטוט מחדש של גבולות לאומיים ולהפצת רעיונות מהפכניים צרפתיים. שלטונו של נפוליאון ומלחמות נפוליאון חוללו תמורות פוליטיות ברחבי היבשת.

שלטונו של נפוליאון סימן תקופה של רפורמות פוליטיות ומנהליות משמעותיות בצרפת. הוא ריכז את הכוח, חוקק את קוד נפוליאון (קוד משפט אזרחי שהשפיע על מערכות משפט ברחבי העולם), שינה את החינוך, יזם רפורמות שנועדו לבסס את כוחה של צרפת ולקדם יעילות מנהלתית. הבנת הרפורמות של נפוליאון מסייעת בהבנת המורכבות של הממשל והאתגרים של איזון ריכוזיות וחירויות הפרט.

ההשפעה והמורשת של נפוליאון ממשיכות לעמוד למבחן ההיסטוריה על ידי היסטוריונים. יש הרואים בו איש חזון שקידם את אירופה, בעוד שאחרים מבקרים את נטיותיו הסמכותיות ואת המחיר האנושי של מסעותיו.

לימוד על דמותו של נפוליאון מאפשר ללומדים לבחון את ההיבטים הרב-גוניים של מנהיגותו ואת השפעתו של נפוליאון על העולם המודרני ומעודד חשיבה ביקורתית וניתוח של דמויות היסטוריות מורכבות.

  1. לבחון את כישורי המנהיגות של נפוליאון ואת השפעתם על הצלחותיו ההיסטוריות, תוך דגש על אסטרטגיות ניהול, קבלת החלטות והשפעה על מהלך ההיסטוריה האירופית.
  2. לנתח את הפרשנויות השונות להערכת דמותו של נפוליאון, בהיבטים חיוביים ושליליים, על מנת לפתח חשיבה ביקורתית וניתוח דמויות היסטוריות באופן מעמיק ומורכב.
  3. לדון בערכים חירות שוויון ואחווה ובנחיצותם כדי לקיים חברה מתקדמת איכותית.

ידע

הופעתו ועלייתו לשלטון של נפוליאון

נסיבות עלייתו לשלטון

מדיניות הפנים של נפוליאון
(היבטים כלכליים מדיניים דתיים חברתיים וערכיים)

האימפריה של נפוליאון והריבונות הצרפתית באירופה

נושא רשות- מלחמות נפוליאון

  • מסע נפוליאון במצרים
  • כיבושה של אירופה והכתרתו לקיסר
  • קרב ווטרלו
  • קרב טרפלגר

נושא רשות- שקיעתה ונפילתה של האימפריה של נפוליאון

  • התבוסה ברוסיה

מושגים:
שלטון ריכוזי, "קוד נפוליאון" משטרה חשאית, הפרדת הדת מהמדינה, ההפיכה של ברמר, קרב הפירמידות, קרב אבו קיר(קרב הנילוס), דיקטטורה, משאל העם, מדיניות אדמה חרוכה, קרב האומות, שלטון מאה הימים

 

דיון בערכים

חירות, שוויון ואחווה: חזון -מול מציאות במדיניות של נפוליאון
כיצד ערכי החירות, השוויון ואחווה, שנוסחו במהלך המהפכה הצרפתית, התבטאו במדיניות של נפוליאון, ומהם הפערים בין החזון הערכי לבין המציאות שהתקיימה תחת שלטונו?

הדואליות המאפיינת את משטר נפוליאון: מצד אחד מנהיג דמוקרטי מצד שני עריץ
כיצד מתבטאת הדואליות שבמשטר נפוליאון, המשלבת סממנים דמוקרטיים עם סממנים עריצים, בהשוואה לערכים של חירות, שוויון ואחווה שנוסחו במהלך המהפכה הצרפתית?

"בלתי אפשרי הוא מונח הנמצא רק במילון של כסילים" (נפוליאון)

  • כיצד רעיון ההתמודדות עם האתגרים באופן נחרץ, כפי שביטא נפוליאון באמרתו מתיישב עם הערכים של חירות, שוויון ואחווה שנוסחו במהלך המהפכה הצרפתית?
  • מה הקשר בין יוזמה אישית, ערכים חברתיים ופוליטיים ויכולת התמודדות עם האתגרים?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית- בניית דמות היסטורית -דמותו של נפוליאון

  • איסוף נתונים ממקורות כתובים, חזותיים(קריקטורה, דיוקנות) ,סרטונים
  • הערכת אישיותו של נפוליאון בהיבטים שונים (מנהיגותו, יכולות ,הישגים בתחומים שונים )
  • ארגון והפקת המידע בדרכים שונות (מצגת, כרזה, פוסטר, סרטון, פודקאסט עיתון היסטורי)

אוריינות לשונית
קריאת מפה כיבושי נפוליאון הסקת מסקנות על התרחבות האימפריה

אוריינות לשונית

  • קריאה וניתוח טקסטים על הסכמים , קוד נפוליאון ,נאום נפוליון
  • ארגון המידע בדרכים מגוונות

אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית

  • טענה :נפוליאון אחד האישים המשפיעים ביותר שפעלו בהיסטוריה
  • נימוקים ממקורות שונים לביסוס הטענה

אוריינות לשונית חשיבה ביקורתית - גיבוש עמדה והסקת מסקנות
נפוליאון, ממשיך המהפכה ומשחרר עמים בשמה ,מעורר תופעת הלאומיות, או מחסל המהפכה ופוגע בריבונות ובחירות של עמי אירופה

יחידות הוראה

חזרה לראש הדף

4. המדינה העות'מאנית עד לסוף המאה השמונה עשרה

20 שעות לימוד

הקדמה

האימפריה העות'מאנית הייתה אחת מהאימפריות המשפיעות בהיסטוריה. היא השתרעה על אזורים נרחבים כולל טורקיה של ימינו, הבלקן, המזרח התיכון וצפון אפריקה. האימפריה העות'מאנית התאפיינה באוכלוסייתה המגוונת, שכללה מוסלמים, נוצרים, יהודים וקבוצות דתיות ואתניות אחרות. תופעה זו אילצה את האימפריה להתמודד עם אתגרים. מצד אחד ,לנסות לאפשר מדיניות של פלורליזם דתי ותרבותי, המאפשרת לקהילות שונות לקיים את הדתות שלהן ולשמור על המסורות התרבותיות שלהן. ומצד שני הטלת מיסים שונים והגבלות על קבוצות לא מוסלמיות.

לאימפריה העות'מאנית היה מבנה פוליטי ומנהלי ייחודי, שכלל מערכת היררכית עם סולטן בראשה, מושלים מחוזיים וביורוקרטיה ענפה. לאימפריה העות'מאנית היה כוח צבאי אדיר וניצחונות צבאיים משמעותיים.

האימפריה העות'מאנית תרמה תרומה משמעותית לאמנות, אדריכלות, ספרות, מוזיקה וקולינריה.

מורשתה של האימפריה העות'מאנית ממשיכה לעצב את הנוף הפוליטי, התרבותי והחברתי של האזורים שבהם שלטה בעבר. הבנת ההיסטוריה של האימפריה מסייעת להבין סוגיות ודינמיקה עכשוויות במדינות שהיו חלק מהאימפריה העות'מאנית, כמו טורקיה והבלקן.

לימוד על האימפריה העות'מאנית, מעמיק את ההבנה של הכוחות ההיסטוריים שעיצבו את עולמנו. הוא מקדם מודעות תרבותית, סובלנות והערכה לחברות מגוונות. בנוסף, הוא מאפשר להפיק לקחים מההצלחות והכישלונות של האימפריה, ומספק תובנות לגבי ממשל, דיפלומטיה והאתגרים של ניהול אימפריות רב-תרבותיות.

למידה על האימפריה העות'מאנית מזמנת עיסוק בטיפוח ערכים של סובלנות, רב-תרבותיות ודו-קיום של קהילות מגוונות.

מטרות

  1. לחקור את תהליך הפיכתה של המדינה העות'מאנית לאחת המעצמות הגדולות באזורנו, תוך בדיקת הגורמים הפוליטיים, הכלכליים והחברתיים שהובילו לשינוי זה, והשפעתם על האזור והעולם.
  2. להעריך את תרומתה של האימפריה העות'מאנית באמנות ,באדריכלות, בספרות, במוזיקה.
  3. להבין את החשיבות של יחסי גומלין בין התרבויות השונות באימפריה העות'מאנית והשפעתם על ההתפתחויות הפוליטיות, הכלכליות, הדתיות והתרבותיות באזור, כדי להעריך את המורכבויות של אינטראקציות בין תרבויות לאורך ההיסטוריה.
  4. לבחון את שיטות הממשל של האימפריה העות'מאנית ואופן הניהול של שטחים נרחבים ומגוונים, כדי להבין את המורכבויות של תהליכי הניהול והשלטון באימפריה והשפעתם על הקהילות השונות שהיו תחת שלטונה.
  5. לטפח ערכים של פלורליזם, סובלנות, רב-תרבותיות ודו-קיום של קהילות מגוונות, באמצעות בחינת הדינמיקה החברתית והתרבותית באימפריה העות'מאנית והשפעתה על הקשרים בין העמים השונים השוכנים תחת שלטונה.
  6. לבחון את הערכים הדרושים ליישוב סכסוכים ולשימור יחסים תקינים בין מדינות, תוך התמקדות בהיסטוריה של האימפריה העות'מאנית והאופן שבו נוהלו הקשרים בין העמים השונים בה.

ידע, ערכים ומיומנויות

ידע

האימפריה העות'מנית


מקורם של העות'מניים והקמת המדינה העות'מאנית


התפשטות האימפריה העות'מנית


מערכת הממשל והמנהל באימפריה העות'מנית


היחסים בין השלטון המרכזי והשלטון המקומי לאוכלוסייה במדינות האימפריה

הישגים של האימפריה

  • אדריכלות, מפעלי בנייה תשתיות, מדע
  • כיבוש קונסטנטינופול
  • מדינות ערב תחת שלטון עות'מני
  • מעמדם של היהודים באימפריה העות'מנית

מושגים:
מוחמד אל פאתח, צבא היניצ'רים, קרב מרג' דאבק, קרב אל-רידאניה, ממלוכים, קאנון נאמה- זיכיונות זרים, אל-סדר אל-אעט'ם, שיח' אלאסלאם, אלסבאהייה, אל- וולאיה (אלה), הסנג'אק (חבל ארץ), הסכם שלום של קוצ'וק כינארג'י 1774,התנועה הוואהבית, פח'ר אל- דין אלמעני השני, ד'אהר אל-עומר אל זיידאני, אחמד פאשה אל-ג'זאר, שיטת המילת.

דיון בערכים

מעמדם של הפרט והחברה במדינה בה מקור כל סמכויות המדינה בידי הסולטן

  • כיצד השפיע ריכוז כל סמכויות המדינה בידיו של הסולטן על מעמדם של הפרט והחברה באימפריה העות'מאנית?
  • מהם הערכים שנדרשים כדי להתמודד עם אתגרים של שלטון ריכוזי?


דיפלומטיה כאמצעי לפתרון סכסוכים
כיצד הערכים של שיתוף פעולה, כבוד הדדי וצדק מסייעים לקידום פתרונות דיפלומטיים יעילים?


מפגש בין תרבויות
כיצד ערכים, כמו פלורליזם, סובלנות וכבוד הדדי, יכולים לסייע בשימור יחסים תקינים ושיתוף פעולה בין קהילות מגוונות,

מיומנויות והצעות דידקטיות

  • התפשטות האימפריה
  • השיקולים להתפשטות באזורים אלה
  • מעמד הנתינים באימפריה העות'מאנית
  • חוק נמה במהלך תקופת שלטונו של סולימאן המפואר

טענה: תקופת שלטונו של סולימאן המפואר נחשבת כעידן תור הזהב של האימפריה העות'מנית

  • ארגון הממשל העות'מאני
  • כתיבה -הארגון כמסייע להצלחת הממשל העות'מאני להשתלט על המרחבים העצומים בשנותיה הראשונות

היבטים חיוביים ושליליים של האימפריה העות'מאנית

  • שגי האימפריה העות'מאנית
  • הצגת המידע בדרכים מגוונות (מצגת, דגם, אדריכלות, מפעלי בנייה של סולימאן הגדול
  • בניית דמויות היסטוריות: מנהיגים מרכזיים בתקופה העות'מאנית
  • תיאור קרבות ואירועים מרכזיים בתקופה העות'מאנית (מצגת, פודקאסט, עיתון תקופתי)

טענה: כישורי מנהיגים כמשפיעים על מהלכים מכריעים במהלך ההיסטוריה (ניר עמדה)

הסכמים שונים בתקופה העות'מאנית

  • ביקור בעכו במסגד אלג'זאר
  • ביקור בחומות ירושלים שבנה סולימן הראשון
  • חילוץ מאפיינים עות'מאניים בעקבות הסיור

נושאי רשות

  • שליטים בולטים באימפריה העות'מאנית: אורהאן, עות'מאן הראשון, סלים הראשון, סולימן הראשון
  • אתגרים פנימיים וחיצוניים של האימפריה
  • התמוטטות האימפריה העות'מנית:
    - תבוסות צבאיות
    - שחיתות במוסדות המדינה והחברה
    - תנועות בדלניות באימפריה העות'מאנית.