מפרט התכנים לכיתה ט'

חזרה

מבוא

בתוכנית הלימודים לכיתה ט' יש שני נושאים מרכזיים:

  • נושא ראשון: אירופה, המזרח התיכון והעולם מאז המהפכה התעשייתית ועד סוף מלחמת העולם הראשונה והסדרי השלום 1919 (22 שעות)
  • נושא שני: המזרח התיכון מהמאה ה-19 עד סוף מלחמת העולם הראשונה (38 שעות)
חזרה לראש הדף

1. אירופה והעולם מאז המהפכה התעשייתית ועד סיום מלחמת העולם הראשונה

22 שעות לימוד

נושא ראשון: המהפכה התעשייתית באירופה | 3 שעות

המהפכה התעשייתית התחילה באנגליה מסוף המאה ה-18 ובמחצית המאה ה-19. לאחר מכן התפשטה גם למדינות אירופה וארצות הברית ובמאה ה-20 ולמדינות נוספות אחרות.

המהפכה התעשייתית היא תהליך עוצמתי ששינה את החברה האנושית. היא חוללה שינויים פורצי דרך בתחומי חיים רבים: המצאות רבות שהתבססו על מנוע הקיטור אפשרו את התיעוש הגדול; שינויים בחקלאות והתפתחות טכנולוגית מהירה השפיעו על אופיו של הייצור הכלכלי בעולם ושינו את אורח החיים של עשרות מיליוני בני אדם. מספר הערים גדל, וכך גם האוכלוסייה שחיה בהן, ולכן גבר הביקוש במסחר. הייצור שהתפתח בערים קידם את הכלכלה.

המהפכה התעשייתית העצימה את כוחם של בעלי אמצעי הייצור ביחס לחסרי הכול. כתוצאה מכך התפתחו מעמדות חברתיים כמו הבורגנות ומעמד הפועלים (הפרולטריון) .

המהפכה היטיבה עם חלק קטן בחברה, במחיר סבל גדול לרובה.

תהליך זה לווה בפעילות אינטלקטואלית ופוליטית בנושא זכויותיהם וחובותיהם של המעמדות ואופי היחסים ביניהם.

ביחידה זו הלומדים יבחנו את השינויים בעקבות המהפכה התעשייתית בהיבטים חברתיים וכלכליים ואת השלכותיה אז והיום.

נושא המהפכה התעשייתית מזמן דיון בשאלות ערכיות מורכבות העוסקות בשינויים בתנאי העבודה ובזכויות העובד, בהשפעת הטכנולוגיה על המוסר והאתיקה, על איזון בין התפתחות כלכלית לבין השמירה על הסביבה, על השוויון והצדק בחברה החדשה שנוצרה עקב המהפכה התעשייתית וכיצד ניתן לשפר את החיים וזכויות האדם והחברה.

  1. להבין את הגורמים להתפתחות המהפכה התעשייתית בבריטניה ולהכיר את תהליך התפשטותה למדינות אחרות באירופה, תוך הבנת השפעתם של תהליכים היסטוריים רחבים.
  2. להבין ולהעריך את השלכותיה של המהפכה התעשייתית בתחומים שונים אז ועד היום, תוך פיתוח חשיבה ביקורתית על ההשפעות ארוכות הטווח של תהליכים היסטוריים.
  3. להסביר את ההשפעה של המהפכה התעשייתית על כל היבטי החיים, תוך הדגשת היקף השינויים הכלכליים, החברתיים והטכנולוגיים שהובילה, ולהבין שמדובר במהפכה בשל השינוי העמוק והמקיף שחוללה בחברה ובאורחות החיים.
  4. לבחון את האתגרים והסוגיות הערכיות, כגון שוויון, צדק חברתי, כבוד למסורת, חדשנות ואחריות, שעמדו בפני הפרט והחברה בעידן המהפכה התעשייתית, תוך פיתוח חשיבה ערכית ביקורתית ויכולת ליישם תובנות היסטוריות על סוגיות אקטואליות.

ידע

אנגליה – חלוצת המהפכה התעשייתית-
הגורמים להיווצרותה של המהפכה באנגליה

תחומי התיעוש:
המעבר מכלכלה חקלאית לכלכלה תעשייתית

  • קיטור כמקור לאנרגיה
  • שינוי בדרכי הייצור

 השפעת המהפכה על חיי היחיד והחברה

  • קפיטליזם כשיטה כלכלית
  • תהליכי עיור ,ההגירה מהכפר אל העיר
  • בניית תשתיות-מסילת ברזל: הגברת הניידות ברחבי העולם וקיצור מרחקים
  • פיתוח בתחומי התרבות, הרפואה(חיסונים) ,המדע, הטכנולוגיה והטלגרף
  • יצירת חברה המושתתת על מעמדות חדשים: פרולטריון-פועלי תעשיה, קפיטליסטים-בעלי הון
  • תנאי החיים של הפועלים, עבודת נשים וילדים

 המאבק לצדק חברתי

  • מאבק הפועלים לקבלת זכויות
  • ייסוד מפלגות פועלים ואיגודים מקצועיים

 מושגים:
קפיטליזם, סוציאליזם, עיור, ריבוד חברתי, קרל מרקס

דיון בערכים

קידמה מול מסורת
כיצד השפיעה המהפכה התעשייתית על המתח בין קידמה טכנולוגית, שמירה על ערכים של שוויון, צדק חברתי וכבוד לבין מסורת, ומה ניתן ללמוד מהתקופה על אחריות חברתית וסביבתית בעת קידום חדשנות?

העלאת רמת החיים של כלל האוכלוסייה לצד הגדלת הפערים החברתיים
כיצד תהליך העלאת רמת החיים במהלך המהפכה התעשייתית תרם להגדלת הפערים החברתיים, ואילו פתרונות חברתיים וכלכליים ניתן היה ליישם כדי לשמור על ערכים של צדק ושוויון?

מיומנויות והצעות דידקטיות

  • קריאת מפה – מפת אירופה המציגה את התשתיות לפני המהפכה ומפה המציגה את התשתיות אחרי המהפכה התעשייתית
  • השפעתה של המהפכה על התקשורת והנגישות בין מדינות אירופה
  • השפעות חיוביות ושליליות של המהפכה התעשייתית על היחיד והחברה (מומלצת כתיבת ניר עמדה בנושא)
  • עולם ישן ועולם חדש השוואה בין החיים לפני המהפכה והחיים אחריה

דיבייט, פאנל, מצגת, כרזה המהפכה התעשייתי מנקודות מבט שונות פועלים, נשים, ילדים בורגנים

  • חילוץ יסודות הסוציאליזם מתוך המניפסט הקומוניסטי של מרקס ואנגלס
  • חילוץ הערכים המשתקפים ביסודות הסוציאליזם
  • כתיבת ניר עמדה המצדיק את הטענה "צמיחה כלכלית מלווה ברווח והפסד"
  • העלאת רמת החיים: ייצור המוני, הגברת הפריון החקלאי
  • ניצול ילדים ונשים, פגיעה באיכות הסביבה, הגברת הפערים החברתיים
  • זיהום ושינויי אקלים
  • ניתוח נתונים דמוגרפיים לגבי המעבר מהכפר לעיר באנגליה באותה תקופה
  • בניית דגם בדגש על ההבדלים עיר מול כפר

הסופר צ'ארלס דיקנס-וספרו דיוויד קופרפילד

נושא שני: הפיכות אביב העמים והתפתחות התנועות הלאומיות באירופה | 4 שעות

במאה ה-19 שטף את אירופה גל של לאומיות. גל זה נולד מרעיונות ההשכלה: התנועה הרומנטית, האירועים הפוליטיים (כולל המהפכה התעשייתית) והחידושים הטכנולוגיים.

כיבושי נפוליאון הובילו את העמים שנכבשו על ידו לפתח את הלאומיות העצמאית שלהם.

התנועות הלאומיות שהחלו להתעורר התמקדו גם בהדגשת המשותף לבני העם – ההיסטוריה המשותפת, השפה, הדת, התרבות. התהליך הוביל להבלטת הייחוד של העם אל מול עמים אחרים. תנועות לאומיות שונות פיתחו את תרבותן הלאומית באמצעים כמו חינוך, הוראת היסטוריה, וטיפוח סמלים כמו דגל והימנון.

גל המהפכות ב-1848 זכה לכינוי "אביב העמים". כינוי זה מתייחס להתקוממויות שפרצו ברחבי אירופה. המהפכות זכו בתחילה להצלחות וברוב המקומות הישגיהם לא האריכו ימים.

הושג איחוד של חלקי האומה במדינות גרמניה (1870) ובאיטליה (1871).

למרות הכישלונות של רוב מלחמות השחרור בשלב הזה, רעיון הלאומיות הלך והתפשט בעולם.

ביחידה זו הלומדים יבחנו את רעיון הלאומיות וילמדו על מהפכות "אביב העמים". הלומדים יבינו את הגורמים להתפתחויות היסטוריות, פוליטיות, חברתיות ותרבותיות, שממשיכות להשפיע על העולם גם כיום.

בהוראת נושא הלאומיות יעסקו הלומדים בסוגיות ערכיות ובהשלכותיהם של רעיונות אלה על החברה. סוגיות הנוגעות לקשר בין זהות לאומית ושייכות תרבותית, לשאלות העוסקות בשמירה על זהות תרבותית אל מול תהליכים גלובליים ועל האתגרים החיוביים והשליליים שמציבה תופעת הלאומיות.

  1. להבין את המושג לאומיות והשפעתו על ההיסטוריה והחברה עד ימינו, תוך פיתוח חשיבה ביקורתית על זהות, תרבות וריבונות מדינית.
  2. להבין את התהליכים והנסיבות ההיסטוריות שהובילו לאיחוד המדינות, ולנתח את ההשפעות על המפה האירופית המודרנית.
  3. לנתח את השפעות אביב העמים על הסדר העולמי ועל המדינות והעמים, ולהכיר את הקשרים ההיסטוריים שנוצרו בעקבות האירועים הללו.
  4. לבחון את ההיבטים המורכבים של הלאומיות והשפעותיה על החברה והפוליטיקה ולהעריך את ההשלכות של רעיונות לאומיים על תהליכים היסטוריים ובין-לאומיים.
  5. להבין שהתנועות המהפכניות הונעו על ידי קריאות לזכויות אזרח, חירויות הפרט וצדק חברתי והשפעתם על עיצוב החברה והפוליטיקה במדינות שונות.
  6. להבין את הקונפליקטים בין אינדיבידואלים לקבוצות לאומיות, ואת השפעתם של תהליכי מחאה על התפתחות דמוקרטיות, ובכך להעריך את המשמעות של חירות הפרט במסגרת חברתית ופוליטית.

ידע

עלייתו של הרעיון הלאומי

  • מהי לאומיות?
  • תנועות לאומיות בעידן המודרני
  • היסודות המשותפים לאומה: טריטוריה, דת, שפה, דגל, סמל, המנון, תרבות, מורשת והיסטוריה.

גורמים לצמיחת תנועת הלאומיות באירופה

  • המהפכה הצרפתית
  • המהפכה התעשייתית
  • הליברליזם
  • התפשטות הדמוקרטיה באירופה

נושא רשות- השפעות כיבושי נפוליאון

  • המאבק לשחרור לאומי - מהפכת "אביב העמים"
  • השלבים העיקריים במאבק לאיחוד גרמניה ולאיחוד איטליה

מושגים:
מטרניך, מציני, מולדת, פטריוטיות

דיון בערכים

מפגש בין זהויות: פרט וקהילה
כיצד השפיעו הפיכות אביב העמים והתפתחות התנועות הלאומיות באירופה על הזהות האישית של הפרט בתוך הקהילה הלאומית, וכיצד ערכים של שייכות, חירות וסולידריות התעוררו בעקבות המאבק לעצמאות ולחירות?

החופש למחות-חופש הביטוי
כיצד בא לידי ביטוי חופש הביטוי במהלך הפיכות אביב העמים והתפתחות התנועות הלאומיות באירופה, ומה היו ההשפעות של זכות המחאה על עיצוב זהות לאומית ועל ערכים כמו חירות ודמוקרטיה?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות חזותית/ אוריינות דיגיטלית

  • ניתוח סמלים לאומיים של מדינות שונות (סמל דגל המנון)
  • גילוי הקשר בין הסמלים למדינה הלאומית

אוריינות מידע

  • בירור המושג לאומיות
  • חילוץ מושגים המאפיינים את תנועת הלאומיות

חשיבה ביקורתית

החיוב והשלילה ברעיון הלאומיות (הצגת הנושא בדיבייט בפאנל בפודקאסט, עיתון , משחק תפקידים)

יחידת הוראה

נושא שני: הפיכות אביב העמים והתפתחות התנועות הלאומיות באירופה | 4 שעות

המהפכה התעשייתית והתגבשותם של רעיונות לאומיים באירופה, במהלך המאה התשע-עשרה, השפיעו רבות על מדיניותן של כמה מדינות באירופה. הן האמינו כי כוחה וגדולתה של המדינה נמדדים בעושרה ובמספר המושבות עליהן היא שולטת. התפתחויות אלה הניעו כמה מדינות אירופיות להתפשטות אזורית מעבר לים, במיוחד ביבשות אסיה ואפריקה. המניעים המרכזיים להתפשטות היו חיפוש אחר חומרי גלם, שווקים ושליטה בקרקע.

הקולוניאליזם והאימפריאליזם הובילו לסכסוך בין המדינות הקולוניאליות לבין האוכלוסייה המקומית מצד אחד, ולעימות בין המדינות האירופיות הקולוניאליות לבין עצמן מצד שני.

ביחידה זו הלומדים יבחנו את התהליכים הכלכליים והחברתיים שהתרחשו כתוצאה מהקולוניאליזם, ואת השפעתו על הקהילות המקומיות והבינלאומיות. נושא זה מזמן שאלות ערכיות מוסריות כמו שאלות על זכויות האדם והעבדות, שימוש בכוח במטרה לשלוט, שימור התרבות המקומית והשפעת השלטון הזר עליה.

  1. להבין את הגורמים להיווצרות הקולוניאליזם ואת ההשלכות החברתיות והפוליטיות, ובכך להעריך את השפעתם על עמים ותרבויות.
  2. לבחון ולהשוות בין הקולוניאליזם והאימפריאליזם באסיה ובאפריקה, ולהעריך את ההשפעות ארוכות הטווח של תהליכים אלו על תרבויות שונות, תוך פיתוח יכולת ניתוח ביקורתית לגבי סוגיות של עוצמה, חירות וזהות.
  3. להבין ולנתח את השפעת הפעילות הקולוניאלית על היחסים בין מדינות אירופה ולהעריך את ההשלכות של פעילות זו על יחסים גלובליים והיסטוריים.
  4. להבין את זכויות האדם של תושב המדינה הקולוניאלית מול השלטון הזר, ולהעריך את הפערים בזכויות ובחובות בין התושבים לשלטון, תוך פיתוח רגישות לנושאים של צדק חברתי וזכויות אדם בהקשרים היסטוריים.
  5. לחקור את השפעת הקולוניאליזם האירופי על הקשרים בין תרבויות שונות, כולל היתרונות הכלכליים והטכנולוגיים לצד הנזקים התרבותיים והחברתיים, ולהעריך את הערכים של צדק, סובלנות והגנה על תרבות שניתן ללמוד מהשפעות אלו.

ידע

המניעים לאימפריאליזם והקולוניאליזם
כלכליים, חברתיים, פוליטיים

השתלטות מדינות אירופה על אפריקה והמזרח הרחוק:
אסיה

  • מאפייני האימפריאליזם המערבי בסין וביפן
  • השלכות האימפריאליזם על סין ויפן

אפריקה

  • שליטים אירופאים אל מול ילידים: ניצול כלכלי, כיבוש ודיכוי פוליטי, מיסיון נוצרי, וכפייה תרבותית ודתית
  • השפעת על היחיד והחברה באפריקה

מושגים:
אימפריאליזם קולוניאליזם, תקרית פשודה, מלחמת הבורים

דיון בערכים

השלכות חיוביות ושליליות לאימפריאליזם:
כיצד ניתן לאזן בין היתרונות הכלכליים והטכנולוגיים שהביאה עמה ההשפעה הקולוניאלית לבין הפגיעות התרבותיות והחברתיות שנגרמו לחברות המקומיות, וכיצד ערכים של אחווה, שוויון וכבוד למורשת ניתן להפיק מתוך חקר השפעות אלו?

מפגש בין תרבותי- קבלה מול דחייה

  • כיצד השפיע הקולוניאליזם האירופי בעת החדשה על הדינמיקה בין תרבויות שונות?
  • מה היו ההתנגשויות התרבותיים שהתרחשו בעקבות זאת וכיצד ערכים של סובלנות וכבוד ניתן להפיק מהמפגש התרבותי שנוצר?

שמירה על זכויות האדם במפגש בין השליטים האירופאים לילידים
כיצד פגע הקולוניאליזם האירופי בזכויות האדם של הילידים במהלך המפגש עם השליטים האירופאים, ומהן הדרכים בהן ניתן היה להגן על זכויות האדם ולשמור על צדק במהלך תקופה זו?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית /חשיבה ביקורתית השוואה והסקת מסקנות

  • השוואה בין האימפריאליזם (הקולוניאליזם) בסין ,יפן ואפריקה
  • כתיבת מאמר עמדה לגבי כל דגם של קולוניאליזם

נושא רביעי: אירועים מרכזיים בהיסטוריה של ארה"ב | 4 שעות

האירועים ההיסטוריים בארצות הברית במהלך המאות ה-18 וה-19 השפיעו על התפתחויות רבות בזירה הבינלאומית. בעקבות המהפכה האמריקנית התרחבה ארצות הברית ונוספו מדינות חדשות לברית.

כתוצאה מהמחלוקת בין הצפון והדרום התפתחה מלחמת האזרחים האמריקנית. המלחמה הסתיימה בניצחון מדינות הצפון וביטול העבדות. ארצות הברית הגיעה להישגים כלכליים נרחבים וכוחה עלה בזירה הבינלאומית.

יחידה זו מזמנת למורים דיונים על ערך שוויון האדם כאדם; על מלחמת אזרחים ומחירה, על מאבקים חברתיים ומוסריים ועל ערכים כמו חופש, שוויון וזכויות האדם.

  1. להכיר את מאפייני הממשל והחברה האמריקאית במהלך המאה התשע עשרה ולהבין את השפעתם על התפתחות המדינה וערכיה.
  2. לחקור את המחלוקות והקונפליקטים בחברה האמריקאית בסוגיית העבדות ולנתח את השפעתם על פרוץ מלחמת האזרחים האמריקנית.
  3. להבין ולהעריך את ההשלכות של מלחמת האזרחים האמריקנית על החברה האמריקאית ולנתח את השפעות המלחמה על תהליכים של שוויון, זכויות אזרח ודו-קיום, ולבחון כיצד המאבקים ההיסטוריים הללו עיצבו את החברה האמריקאית המודרנית ואת הערכים שהיא מייצגת.
  4. לחקור את הגורמים הפוליטיים, הכלכליים והחברתיים שתרמו להתפתחותה של ארצות הברית כמעצמה.
  5. לחקור את האירועים המרכזיים בהיסטוריה של ארצות הברית ואת השפעתם על חיזוק עקרונות החירות והשוויון בתהליך הפיתוח הדמוקרטי ולבחון את הסתירה בתופעת העבדות וערכי זכויות האדם.
  6. לחקור את ההשפעות החברתיות, הכלכליות והפוליטיות של העבדות, ובכך לפתח הבנה מעמיקה לגבי החשיבות של זכויות האדם וחירותו, ולהבין את השפעת העבר על המאבקים הנוכחיים למען צדק ושוויון.

ידע

התגבשות המדיניות של ארה"ב וההתרחבות הטריטוריאלית במהלך המאה התשע עשרה

בעיית העבדות ומלחמת האזרחים בארצות הברית, 1861-1865 לספירה.

נושא רשות- שגשוג כלכלי בארצות הברית ועליית כוחה של ארצות הברית בזירה הבינלאומית

מושגים:
שלטון פדרלי, קונגרס, אברהם לינקולן, מלחמת האזרחים בארצות הברית, קולומבוס, מסיבת התה בבוסטון, פסל החירות

 

דיון בערכים

החירות והשוויון מחזקים את הגישה הדמוקרטית
כיצד השפיעו אירועים מרכזיים בהיסטוריה של ארה"ב על חיזוק עקרונות החירות והשוויון?

חירותו של אחד לעיתים קרובות כרוכה בשלילת זכויותיו של אחר
מהו האיזון הנכון בהתנגשות בין זכויות הפרט לזכויות הקבוצה?

דיון בציטוט המיוחס לאברהם לינקולן:
"עבדות מבוססת על האנוכיות שבטבע האדם. ההתנגדות לה על אהבתו לצדק".

עבדות וחופש הפרט דיון בסוגיית העבדות כתופעה העומדת בסתירה לערכי זכויות האדם וחירותו
כיצד תופעת העבדות בהיסטוריה האמריקאית עומדת בסתירה לערכי זכויות האדם וחירות הפרט, ואילו מאמצים נעשו כדי להתמודד עם הקונפליקט שבין חירותו של אחד לבין שלילת זכויותיו של אחר, ולחזק את עקרונות השוויון והכבוד לכל אדם?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות דיגיטלית:

  • יצירת ציר זמן בעזרת כלים דיגיטליים (קישור ליצירת ציר זמן בעזרת כלים דיגיטליים ) אירועים מרכזיים בתולדות ארצות הברית במאה ה-19.

מיומנויות לשונית:

  • ניתוח מקורות מתוך החוקה האמריקנית ובמיוחד 10 התיקונים המצורפים אליה.
  • חילוץ של הערכים של הדמוקרטיה בארצות הברית.

חשיבה ביקורתית
כתיבת מאמר לעיתון בנושא צדק חברתי וסולידריות חברתית על רקע מלחמת האזרחים בארצות הברית.

אוריינות לשונית/ אוריינות מידע איתור איסוף ומיזוג מידע:
הצגת מידע על מלחמת האזרחים בארצות הברית (מצגת, פודקאסט, דגם) .

העשרה: הערכת מידע באופן ביקורתי
ניתוח תמונות מהתקופה של מסיבת התה בבוסטון

נושא חמישי: מלחמת העולם הראשונה והסדרי השלום לאחר המלחמה | 8 שעות

ההתפתחויות שאירופה חוותה במיוחד במחצית השנייה של המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים, השפיעו רבות על הזירה הבינלאומית.

הן גרמו לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, שמאפייניה הבולטים היו: מלחמת עולם טוטאלית, מרכזיות העורף במלחמה, מלחמת החפירות ומותם של מיליוני חיילים בחזית וטכנולוגיה חדישה בשדה הקרב כמו הטנק, המטוס והפצצות.

עם תום מלחמת העולם הראשונה נחתמו הסכמי שלום עם כל מדינה ומדינה בנפרד החוזה המרכזי והמשמעותי ביותר נחתם עם גרמניה וקרוי חוזה ורסאי. הסכמים אלה גרמו לשינוי במפת אירופה והמזרח התיכון. כמו כן הופיעו כמה מדינות חדשות על המפה הפוליטית האירופית.

ביחידה זו הלומדים יעמדו על משמעותה של מלחמת העולם הראשונה ועל השינויים המרכזיים שקרו בעולם בעקבותיה. השינויים בכלכלה, במפת הגבולות ובפוליטיקה. הלומדים יעריכו את משמעות הסכם ורסאי - המטרות לעומת הביצוע וההשלכות של החוזה על פרוץ מלחמת העולם השנייה.

הוראת הנושא מזמנת דיון בשאלות ערכיות מורכבות, שדרכן ניתן להתייחס להשלכות המוסריות והאתיות של מלחמה בכלל ומלחמת העולם הראשונה בפרט .

כמו כן הלומדים ידונו בחשיבות הסכמי השלום שנחתמו ובכלל בערך השלום בתהליך מדיני שנותן פתרון לסכסוכים ואתגרים בעקבות מלחמה, והשפעתו על הציבור והמדינה.

  1. להכיר את המדינות שלקחו חלק במלחמת העולם הראשונה כדי להבין את המורכבות של הקונפליקטים הבינלאומיים והשפעתן על תוצאות המלחמה וההיסטוריה העולמית.
  2. לבחון את הגורמים שהובילו לפרוץ מלחמת העולם הראשונה כדי להבין את הדינמיקה הפוליטית, החברתית והכלכלית שתרמה להיווצרות קונפליקטים עולמיים, ולפתח הבנה מעמיקה של תהליכים גיאופוליטיים.
  3. להכיר ולהבין את שלבי מלחמת העולם הראשונה ואת מאפייניה הייחודיים כדי להבין את השפעות המלחמה על החברה, הכלכלה והפוליטיקה של המדינות המעורבות, וכיצד אלו עיצבו את ההיסטוריה העולמית בשנים שלאחר מכן.
  4. להבין את הסדרי השלום שאושרו לאחר תום מלחמת העולם הראשונה והשפעתם על הזירה הבינלאומית, כדי להעריך את השפעתם על יחסי הכוחות בין המדינות.
  5. להעריך את חשיבות שיתוף הפעולה בין מדינות להשגת ניצחון או מטרה, כדי להבין את תפקידן של בריתות והשפעתן על ההיסטוריה הבין-לאומית.
  6. לדון בערך השלום כפתרון מדיני בין עמים ולהעריך את תפקידו בקידום שיתוף פעולה ופתרון קונפליקטים בהיסטוריהן-

ידע

הגורמים והאירועים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה
בהיבטים פוליטיים כלכליים לאומיים

  • הריגת יורש העצר האוסטרי
  • החימוש באירופה
  • הלאומיות באירופה
  • הסכמים ובריתות בין מדינות
  • האימפריאליזם

הצדדים הלוחמים

  • מעצמות המרכז: הקיסרות הגרמנית, האימפריה האוסטרו הונגרית, האימפריה העות'מנית, ממלכת בולגריה
  • מדינות ההסכמה: האימפריה הבריטית, הרפובליקה הצרפתית, האימפריה הרוסית, ממלכת איטליה, ארה"ב, יפן

סיום המלחמה והסדרי השלום

  • מדינות "שנעלמו" ומדינות חדשות קמות
  • מרכז הכוח עובר מאירופה לארה"ב
  • הסדרי השלום והשלכותיהם
  • 14 הנקודות של וילסון
  • החלטות ועידת ורסאי

מושגים:
חבר הלאומים

דיון בערכים

ערכים המשתקפים ב-14 הנקודות של וילסון: חזון -מול מציאות
כיצד הערכים של צדק, שיתוף פעולה ושלום שביטא וילסון ב-14 הנקודות השפיעו על הסדרי השלום לאחר מלחמת העולם הראשונה, ואילו אתגרים ומציאות עיכבו את יישום הערכים הללו בפועל?

שיתוף פעולה - על מנת להשיג ניצחון או מטרה
כיצד השפיע שיתוף הפעולה בין המדינות במהלך מלחמת העולם הראשונה ובעקבות הסכמי ורסאי על השגת ניצחון ומטרות פוליטיות, וכיצד ערכים של סולידריות, מנהיגות וניהול קונפליקטים באים לידי ביטוי מהשפעת שיתוף פעולה זה?

השלום כפתרון לסכסוך בין מדינות- שמירה על זכויות אזרחים במהלך המלחמה.
כיצד השפיעו הסכמי השלום לאחר מלחמת העולם הראשונה על פתרון הסכסוכים בין המדינות, ואילו אמצעים ננקטו לשמירה על זכויות האזרחים במהלך המלחמה?

מיומנויות והצעות דידקטיות

מלחמת העולם הראשונה :

  • מפת הגושים הנלחמים
  • השוואה: מפת אירופה לפני המלחמה ומפת אירופה אחרי המלחמה (אחרי הסכמי ורסאי)
  • ניתוח מקורות על הסכמי השלום
  • ההשלכות של ההסכמים על היחסים הבינלאומיים של מדינות בעולם
  • כתיבה (הבעת עמדה) בעקבות ניתוח המקורות, 14 הנקודות של וילסון
  • קריאת מפות על הקרבות השונים.
  • ניתוח סרטים על מלחמת העולם הראשונה.
  • ניתוח התעמולה בקריקטורות.
  • ניתוח נאומים
  • ניתוח טבלאות ודיאגרמות (מאזן הכוחות, מרוץ החימוש, הוצאות המלחמה)

השוואה והסקת מסקנות בין הפתרונות השונים שהוצעו לאחר המלחמה.(כתיבת ניר עמדה)

נושאי רשות

שלבי מלחמת העולם הראשונה

  • קרבות ואירועים מרכזיים
  • מלחמת החפירות
  • מהפכת הסוציאליזם ויציאת רוסיה מהמלחמה
  • הצטרפות ארה"ב למלחמה

מאפייני המלחמה

  • מלחמה טוטאלית
  • מרכזיות העורף במלחמה
  • מלחמת החפירות
  • טכנולוגיה חדישה
חזרה לראש הדף

2. המזרח התיכון מהמאה ה-19 עד סוף מלחמת העולם הראשונה

38 שעות לימוד

נושא ראשון: האימפריה העות'מאנית ומצרים | 6 שעות

נפוליאון בונפרטה, השליט הצרפתי, פתח במערכה צבאית נגד מצרים והלבנט כחלק מהסכסוך והמלחמה שלו עם בריטניה וכניסיון לשלוט במצרים ובעושרה.

שינויים פוליטיים שנבעו מהמערכה של נפוליאון נגד מצרים סללו את הדרך לעלייתו של מוחמד עלי פאשה. הוא הנהיג רפורמות בתחומים רבים כמו מנהל, צבא וחקלאות שהובילו להישגים נרחבים בימיו.

ביחידה זו הלומדים יעמדו על ההשלכות של מסע נפוליאון לאזור ועל השינויים ההיסטוריים הכלכליים והפוליטיים באותה תקופה. כמו כן יעמיקו בסוגיות ערכיות חשובות שקשורות לתהליכי הכיבוש, התרבות והשפעתו של נפוליאון על מצרים והאזור.

הלומדים יבחנו את ההשפעה העמוקה של האימפריה העות'מאנית באזור ויעריכו את דמותו של מוחמד עלי והשפעתו על התהליכים ההיסטוריים באזור.

  1. להבין את חשיבותה האסטרטגית, ההיסטורית והתרבותית של מצרים בתוך הקשר רחב יותר של האימפריה העות'מאנית, תוך פיתוח יכולת לנתח את השפעת מיקומה הגיאוגרפי ומעמדה התרבותי על התפתחויות היסטוריות באזור, וכן להבין את התהליכים שהובילו לשינוי מעמדה במסגרת האימפריה.
  2. לבחון את המניעים של נפוליאון למסעו למצרים ולהעריך את חשיבותו והשפעתו של המסע על ההתפתחויות הפוליטיות.
  3. לנתח את הרפורמות החברתיות והכלכליות שהנהיג מוחמד עלי במצרים, ולהעריך את השפעתן על מעמדות שונים בחברה, תוך התמקדות בהיבטים שונים והשפעתם על הפרט והקהילה בתקופת שלטונו.
  4. לדון על השפעתן של רפורמות במדינה על חיי הפרט והחברה, ולהבין את השפעת השינויים על ערכים כמו שוויון, צדק חברתי וקדמה.

ידע

נושא רשות- מסע נפוליאון למצרים וללבנט (الشام)

שיקולים לכיבוש מצרים

 

  • מיקומה האסטרטגי
  • מצרים תחת שלטון האימפריה העות'מנית המתפוררת
  • חקר המדע והתרבות

נושא רשות- נסיבות וגורמים לתבוסת נפוליאון במצרים

נושא רשות- שלטונו של מוחמד עלי במצרים

  • נסיבות עלייתו לשלטון
  • ביסוס שלטונו של מוחמד עלי
  • הישגים ורפורמות :מנהל, צבא וחקלאות

מושגים:
קרב אהראם, מונופול, שלטון אבסולוטי, מודרניזציה

דיון בערכים

השפעת ערכי המערב על תרבות המזרח התיכון
כיצד השפיע מסע נפוליאון למצרים על התרבות והחברה במזרח התיכון, ואילו שינויים ניכרו בעקבות השפעת הערכים המערביים, כמו רציונליזם, מודרניזציה וחינוך, על התרבות המקומית? כיצד באה לידי ביטוי ההתנגדות וההתמודדות של התרבות המקומית עם השפעות אלו?

מיומנויות והצעות דידקטיות

מפה היסטורית והסקת מסקנות

  • קריאת מפה
  • מיקומה האסטרטגי של מצרים (חיבור בין ימים ויבשות)
  • המקומות שנפוליאון כבש
  • התרומה של החוקרים והמדענים לחקר המדע (משלחת המדענים שהתלוותה לצבא נפוליאון )
  • ארגון המידע בדרכים מגוונות (עבודת חקר, כרזות, פודקאסט עיתון )

ניתוח דמותו של מוחמד עלי ממקורות שונים

  • טקסטים היסטוריים מנקודות מבט שונות לגבי המניעים של נפוליאון ליציאה למסע למצרים.
  • ארגון ומיון של השיקולים (כלכלי, פוליטי, חברתי)
  • נקודות מבט שונות של היסטוריונים על אופי ביסוס שלטונו של מוחמד עלי
  • היבטים חיוביים והיבטים שליליים ברפורמה של מוחמד עלי
  • ארגון המידע בדרכים שונות (פאנל, דיבייט, כתבה לעיתון)

נושא שני: ניסיונות רפורמה באימפריה העות'מאנית ובעידן הטנזימאט | 8 שעות

האימפריה העות'מאנית נחלשה ולכן מנהיגיה החלו ליזום תהליך של רפורמה בניסיון לבנותה מחדש .

ניסיונות הרפורמה החלו בסוף המאה השמונה עשרה ותחילת המאה התשע עשרה. הסולטאן סלים השלישי והסולטאן מחמוד השני היו הראשונים בקידום תהליך הרפורמה. תהליך הרפורמה נתקל במספר מכשולים פנימיים וחיצוניים.

ביחידה זו הלומדים יבחנו את הרפורמות והארגון מחדש בתחומים השונים , את ההישגים ואת ההשפעה שלהם על מדינות ערב בסהר הפורה.

בהמשך היחידה הלומדים יבחנו את ההתערבות האירופית בענייני האימפריה העות'מאנית ואת השפעתה של התערבות זו על עתידה וגורלה של האימפריה העות'מאנית במאות התשע עשרה ותחילת המאה העשרים.

הוראת הנושא מאפשרת ללומדים להעמיק את ההבנה שלהם לגבי תהליכי השינוי, התפתחות והמאבקים הפוליטיים והחברתיים שקרו בתקופה זו באימפריה העות'מאנית. כמו כן יעמדו על האתגרים שעמדו בפני האימפריה ביחס למימוש השינויים והרפורמות.

הנושא מזמן דיון בסוגיות ערכיות כמו השפעת הרפורמות על זכויות האדם, הדת, התרבות, החינוך, והשינוי החברתי בתקופה זו.

  1. לנתח את המניעים לרפורמות באימפריה העות'מאנית ולהבין את הקשרים ביניהם לבין התהליכים החברתיים, הכלכליים והפוליטיים של התקופה.
  2. להעריך את ההתפתחויות החברתיות, הכלכליות והפוליטיות שהתרחשו במדינות ערב בתקופת הרפורמות, תוך התמקדות בהשפעתן על החברה והפרט.
  3. לנתח את היחסים בין האימפריה העות'מאנית למדינות אירופה במאה התשע עשרה ולהעריך את השפעתן על גורלה של האימפריה, תוך זיהוי גורמים פוליטיים, כלכליים ותרבותיים.
  4. לנתח את הערכים המובאים במסמך הפירמאן ולבחון את מידת ההגשמה שלהם במציאות, תוך שימוש במקורות היסטוריים ודיון בהשלכות החברתיות והפוליטיות שלהם.
  5. לדון בהשלכות של רפורמות על זכויות האדם, הדת והחינוך.

ידע

נושא רשות- גורמים לרפורמה
חיצוניים ופנימיים | צבאי, כלכלי, פוליטי, טכנולוגי ותרבותי

תקופת הארגון מחדש -טנזימאט (עהד אלתנזימאת) והרפורמות (עהד אלאסלאחאת) בתקופת שלטונם של הסולטן סלים השלישי ומחמוד השני
(כלכלה , חברה דת צבא משפט חינוך תשתיות)

נושא רשות- השפעת הרפורמות

  • מודרניזציה באימפריה העות'מנית
  • מדינות ערב בסהר הפורה בעידן הרפורמה
  • התערבות אירופית בענייני האימפריה העות'מאנית.

מושגים:
פירמאן, יניצ'רים ,קו שריף ג'לחנה, קו הומאיון, מלחמת קרים 1853, מלחמת רוסיה-עות'מאנית 1877, השאלה המזרח תיכונית, עקרון איזון הכוחות הבינלאומי

דיון בערכים

אתגרים בהתמודדות של החברה ושל הפרט עם שינויים ורפורמות
כיצד הרפורמות השפיעו על עקרונות השוויון והקידמה בחברה העות'מאנית, ומה היו התגובות והשפעות הרפורמות על המבנה החברתי והמוסדות הפוליטיים של האימפריה?

חזון מול מציאות - קיומם של הערכים המשתקפים בפירמאן הלכה למעשה
באיזו מידה הצליחו הרפורמות לשלב עקרונות כמו חופש דת, שוויון בפני החוק והפחתת השפעת המעמדות, ומה היו הפערים בין החזון המוצהר למציאות שהתרקמה בפועל באימפריה העות'מאנית?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית/ מידע איסוף נתונים והצגת מידע על ציר הזמן:
אירועים מרכזיים בהתפתחות האימפריה העות'מאנית (מ-1500-1850)

אוריינות לשונית/ מידע וחשיבה ביקורתית-איסוף נתונים ממפה היסטורית השוואה והסקת מסקנות

  • מפת האימפריה העות'מנית בשיאה
  • מפה המתארת את האימפריה בשקיעתה

אוריינות לשונית, אוריינות מידע, חשיבה ביקורתית -איסוף נתונים ממקורות שונים:

  • התיקונים והרפורמה
  • הצגת הרפורמה מנקודות מבט מגוונות (מוסלמי, לא מוסלמי, איש צבא... אפשר בפאנל בדיביט במצגת)

אוריינות ביקורתית- הצדקה או הפרכת הטענה:
מטרת הצהרת הטנזימאט "להביא את יתרונות הממשל התקין לרחבי האימפריה באמצעות הקמתם של מוסדות חדשים". (הסולטאן אבדילמג'יט הראשון)

אוריינות לשונית, אוריינות מידע, חשיבה ביקורתית
איסוף מידע ממקורות שונים

  • דמויות מפתח (הסולטן סלים השלישי ומחמוד השני)
  • רפורמות בולטות (בחינוך, בתשתיות ועוד) והצגת החיובי והשלילי ברפורמות אלה.

נושא שלישי: האימפריה העות'מאנית בתקופת שלטונו של הסולטאן עבדול חמיד השני | 6 שעות

תקופת שלטונו של הסולטאן עבדול חמיד השני היא אחת התקופות הבולטות בתולדות האימפריה העות'מאנית בעידן המודרני. בתקופתו הנהיג רפורמות שהשפיעו על חיי היומיום.

הרפורמות שהוביל גרמו לתנועות האופוזיציה להתנגד לו. הבולטת בהן הייתה תנועת "הטורקים הצעירים". התנועה הוקמה על ידי סטודנטים ובהמשך היו בה גם קציני צבא. וגרמה להפיכה נגד הסולטאן עבדול חמיד השני בשנת 1908 ולנפילתו של הסולטאן.

הלומדים יבחנו את ההשפעה העמוקה של הסולטן עבד אלחמיד השני על הפוליטיקה, החברה והתרבות באימפריה העות'מאנית.

כמו כן יעמדו על המאבקים הפנימיים של קבוצות שונות על רקע שינויי השלטון והשינויים החברתיים.

נושא זה מזמן דיון בהשפעה עמוקה של הדת האסלאמית על החיים היומיומיים והתרבות באימפריה בתקופת הסולטאן.

  1. לחקור את הגורמים והאירועים שהובילו לעלייתו של הסולטאן עבדול חמיד השני לשלטון, ולהבין את השפעתם על מבנה השלטון והחברה באימפריה העות'מאנית.
  2. לנתח את המעשים, ההישגים והרפורמות של הסולטאן עבדול חמיד השני, ולהעריך את השפעתם על האימפריה העות'מאנית תוך כדי דיון על השקפות שונות של היסטוריונים בנוגע לתקופת שלטונו ומדיניותו.
  3. לבחון את הגורמים והאירועים שהובילו להופעתם של "הטורקים הצעירים" ולהבין את השפעתם על ההפיכה נגד שלטונו של הסולטאן, תוך כדי התמקדות באסטרטגיות ובמטרות של התנועה.
  4. לנתח את המושג "טורקיפיקציה" ולהבין את השפעותיו על זכויות הפרט והחברה, תוך כדי דיון בהשלכות התרבותיות והחברתיות שהיו כתוצאה מתהליך זה.
  5. לבחון את השפעת כוחו ואישיותו של מנהיג על קביעת מדיניות האימפריה, תוך בדיקה של האסטרטגיות וההחלטות שהשפיעו על האירועים ההיסטוריים בתקופת שלטונו.

ידע

שלטונו של עבדול חמיד השני

  • נסיבות עלייתו לשלטון

נושאי רשות:

  • מדיניות הפנים
  • מדיניות חוץ
  • הרפורמות שהנהיג (חינוך, חברה, כלכלה, תקשורת, משפט) והשלכותיהן על החברה
  • השלטון האוטוקרטי של עבדול חמיד והרפורמות

 

הרעיון של הליגה האסלאמית

נושא רשות- מהפכת "הטורקים הצעירים", הסיבות למהפכה והשלכותיה

נושא רשות- נפילתו של הסולטאן עבדול חמיד השני

מושגים: חוקת מדחת פאשה,ג'מאל אלדין אלאפג'אני , מדיניות הטורקיפיקציה

 

 

דיון בערכים

הגבלת חופש הביטוי בתקופת שלטונו של הסולטאן וההשלכות על החברה
אילו השלכות נגרמות ממדיניות של הגבלת חופש הביטוי על חיי הפרט והחברה?

טורקיפיקציה וההשלכות שלה על החברה
מה היו ההשלכות של מדיניות הטורקיפיקציה על האחדות והסדר החברתי באימפריה העות'מאנית? כיצד השפיעה המדיניות על שוויון הזכויות, זכויות הקבוצות השונות וכבוד למגוון התרבותי של האימפריה?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית, אתור מידע , השוואה וחשיבה ביקורתית
דמותו של עבדול חמיד בראי ההיסטוריה (טקסטים המדגישים נקודות מבט שונות על שלטונו של הסולטאן ומדיניותו והשוואה ביניהם).

אוריינות דיגיטלית-לשונית, איתור, איסוף ומיזוג מידע
הרפורמה של עבד אלחמיד (הצגת המידע בדרכים מגוונות מצגת, פודקאסט, דגם)

העשרה: אוריינות חזותית
טורה/טוגרא- طغراء -למידה על הטורה, קליגרפיה ויצירת חותמת קליגרפית אישית של כל תלמיד

בנייני השעון על שם עבדול חמיד השני:
יפו, ירושלים, שכם, חיפה, עכו, נצרת, צפת

שמות ישובים בארץ על שמו:
למשל חמדיה ע"ש אלחמדיה

נושא רביעי: הדרוזים בסוריה ובלבנון | 4 שעות

מרכזי ההתיישבות של הדרוזים במאה ה-19 היו בסוריה ובלבנון. הדרוזים קיימו חיים מדיניים, חברתיים וכלכליים ושמרו על ישותם ומורשתם כעדה בתקופת השלטון העות'מאני.

ביחידה זו הלומדים ילמדו על מעמדם של הדרוזים בתקופה העות'מאנית ועל השינויים והמאבקים הפנימיים על רקע השלטון באזור.

נושא זה מזמן דיון בערכים המרכזיים המאפיינים את החברה הדרוזית כמו שמירה על זהותם הדתית, תרבותם ומורשתם בתקופת השלטון העות'מאני ולאורך ההיסטוריה.

  1. לנתח את מערכת היחסים בין הדרוזים לשלטון העות'מאני, וכן את יחסי הגומלין עם הגורמים המקומיים בסוריה ובלבנון, כדי להבין את ההשפעות ההיסטוריות על החברה והפוליטיקה באזור.
  2. לחקור את היחסים בין השלטון הדרוזי לשלטון המצרי בתקופת אברהים פאשה, ולהבין את השפעותיהם על מבנה השלטון המקומי והחברה באזור.
  3. לנתח את תפקידם של הדרוזים בסוריה ובלבנון ככוח פוליטי וחברתי, ולבחון את השפעתם על האירועים הפוליטיים והחברתיים במהלך ההיסטוריה המודרנית.
  4. לבחון את האתגרים החברתיים והתרבותיים המיוחדים העומדים בפני הקהילה הדרוזית ואת הדרכים שלה לשימור המורשת והתרבות שלה בסביבה המשתנה.

ידע

מרכזי התיישבות הדרוזים בסוריה ובלבנון.

החיים המדיניים, הפוליטיים, החברתיים והכלכליים של הדרוזים בלבנון בתקופת השלטון העות'מאני

נושא רשות- הדרוזים תחת השלטון של אברהים פאשה

מושגים:
הרי השוף (הר הלבנון), הסולטאן מחמוד השני

דיון בערכים

שמירה על הערכים, המורשת והתרבות בעדה הדרוזית
באיזו מידה הצליחו הדרוזים לשמור על זהותם התרבותית והדתית תוך כדי השתלבות בתהליכים של שוויון פוליטי וחברתי במדינות אלה?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית/ מידע/ דיגיטלית
קריאת מפה על התיישבות הדרוזים בסוריה ובלבנון והסקת מסקנות

אוריינות לשונית/ ניתוח טקסטים
הסיבות להתנגדות הדרוזים למהפכת אברהים פאשה

נושא חמישי: הלאומיות הערבית | 7 שעות

התנועות הלאומיות שהתעוררו באירופה במהלך המאה התשע עשרה השפיעו על האוכלוסייה הערבית במדינות ערב באימפריה העות'מאנית, בפרט עם תחילת התגבשותה של תנועה לאומית טורקית שאימצה את מדיניות הטורקיפיקציה.

סופרים ואינטלקטואלים בחברה הערבית חיזקו את התודעה הלאומית של הערבים ,את עברם ותרבותם.

הפעילות הלאומית הערבית באה לידי ביטוי בהקמתם של בתי ספר, ספריות, אגודות, ומפלגות פוליטיות. בשנת 1913 נערכה בפריס ועידה ערבית כללית, וגובשה תכנית פוליטית ערבית. התפתחות זו הובילה להתנגשות עם הפטריוטים הטורקיים, ודרישה של הערבים להפרדה מוחלטת מהאימפריה העות'מאנית.

הוראת נושא זה מאפשרת ללומדים להבין את השפעתה של הלאומיות הערבית על עולמם הפוליטי, החברתי והכלכלי אז והיום.

נושא הלאומיות מזמן דיון בחשיבות על שמירת זכויות הפרט, על השייכות לקבוצה לאומית ולזהות קבוצתית.

  1. לנתח את המושג לאומיות ולהבין את מאפייניה המרכזיים של הלאומיות הערבית, תוך בחינת השפעתה על התפתחויות פוליטיות וחברתיות במזרח התיכון.
  2. לנתח את הסיבות להופעת הלאומיות הערבית בעידן המודרני, תוך כדי חקירת ההשפעות של תהליכים פוליטיים, חברתיים וכלכליים על תודעה לאומית.
  3. לבחון את שלבי ההתפתחות של התנועה הלאומית הערבית מסוף המאה ה-19 ועד לסיום מלחמת העולם הראשונה, תוך הבנת ההשפעות הפוליטיות, החברתיות והכלכליות על התנועה.
  4. לבחון את האתגרים וההשלכות של תנועות לאומיות על החברה והאנושות, תוך הבנת השפעתן על חיי הפרט והקהילה בתקופות שונות.
  5. לבחון את השפעת הלאומיות הערבית על החברה במדינות ערב, תוך התמקדות בתרומתה לחיזוק תחושת השייכות והאחדות בין קבוצות שונות ולקידום זכויות פוליטיות וחברתיות.

ידע

מהי לאומיות?

הנסיבות להתעוררות התנועה הלאומית הערבית

מאפייני הלאומיות הערבית

שלבי ההתפתחות של התנועה הלאומית הערבית מסוף המאה התשע עשרה ועד סוף מלחמת העולם הראשונה.

נושא רשות- השפעת התנועות הלאומיות באירופה על התנועה הלאומית הערבית

נושא רשות- אנשי רוח שהשפיעו על עיצוב הלאומיות הערבית

מושגים:
פאן ערביות (الوحدة العربية), הלאומיות האתנית והלאומיות הפוליטית ,סוריה הגדולה, סאטע אל- חוסרי, עבד א-רחמן אל-כוואכבי, ח'ליל א-סכאכיני

דיון בערכים

ההשלכות של תנועות לאומיות על החברה והאנושות:
הלאומיות יכולה להיות מאחדת, מפרה ומקדמת ומצד שני יכולה להיות מפלגת ומבטלת זהויות

תרבות וחינוך כמטפחים מודעות אינטלקטואלית ולאומית.
כיצד השפיעו המוסדות החינוכיים והתרבותיים על עיצוב זהות לאומית והגברת ההבנה החברתית, וכיצד סייעו בתהליך זה גם בהקשר של שוויון זכויות והכרת תרבויות שונות?

מיומנויות והצעות דידקטיות

קריאת מפה השוואה והסקת מסקנות
התפשטות הלאומיות הערבית במזרח התיכון

העשרה:
צבעי הלאומיות הכלל-ערבית והדגל של המרד הערבי

נושא שישי: מפת המזרח התיכון החדשה בעקבות מלחמת העולם הראשונה | 7 שעות

למלחמת העולם הראשונה וכניסת האימפריה העות'מאנית למלחמה היו השלכות חשובות על המזרח התיכון בכלל ועל מדינות ערב בפרט.

גובשו הסכמים ובעיקר הסכם סייקס-פיקו שהוביל לשינויים והופעת מדינות חדשות במזרח התיכון.

בעקבות נפילת האימפריה העות'מאנית קמה הרפובליקה הטורקית המודרנית, בהובלתו של מוסטפא כמאל אטאטורק. הוטל מנדט בריטי על עירק, מזרח ירדן וארץ ישראל. וכן מנדט צרפתי על סוריה ולבנון. מצרים הייתה תחת כיבוש בריטניה. וכן תוניס, אלג'יריה ומרוקו תחת כיבוש צרפת. לפיכך, נקבעו גבולות חדשים למפת המזרח התיכון בעקבות מלחמת העולם הראשונה.

היחידה תעסוק גם ביחסים בין ערביי ארץ ישראל והיישוב היהודי באותה תקופה שהיו מורכבים והושפעו מהעליות/הגירות לארץ.

ביחידה זו הלומדים יבינו את השפעתם של כוחות המערב על השינויים במפת האזור לאחר המלחמה ועל הקמת מדינות חדשות ושינויי גבולות המשפיעים על המציאות הפוליטית והחברתית עד היום.

נושא זה מזמן דיון בערכים של שמירה על זהות לאומית ותרבותית, ועל רצון לעצמאות של קבוצות אתניות.

  1. להבין ולהעריך את ההשלכות של קריסת האימפריה העות'מאנית על העולם, תוך דגש על השפעותיה המיוחדות על המזרח התיכון.
  2. לנתח את תוכן ההסכמים שהשפיעו על גורל מדינות ערב לאחר מלחמת העולם הראשונה ולהבין את ההשפעות הפוליטיות, החברתיות והכלכליות של הסכמים אלה על האזור.
  3. להכיר את "המפה החדשה" של המזרח התיכון בעקבות ההסכמים בין המעצמות הגדולות ולהבין את השפעת השינויים הגיאוגרפיים על יחסי הכוח, הלאומיות והסכסוכים באזור.
  4. להבין את התמודדות מנהיגי המעצמות עם זכויות האדם והשלום במזרח התיכון לאחר מלחמת העולם הראשונה, ולבחון את הצעדים שננקטו להתמודד עם האתגרים הפוליטיים והחברתיים שנגרמו בעקבות השינויים באזור.
  5. להבין את הסיבות להחלת המנדט על האזורים הערבים השונים ואת ההשפעות שהיו לכך על המבנה הפוליטי והחברתי של האזור.
  6. להבין שהעלייה של יהודים לארץ נבעה מהקשר ההיסטורי בין העם היהודי לארץ ישראל, תוך דגש על הריבונות היהודית בעת העתיקה והשפעתה על עליית היהודים לארץ.
  7. להבין את מורכבות היחסים בין ערביי ארץ ישראל והיישוב היהודי, ולבחון את הגורמים החברתיים, הפוליטיים וההיסטוריים שהשפיעו על הקשרים ביניהם.

ידע

הגורמים לנפילת האימפריה העות'מאנית והשפעתם על המזרח התיכון ועל העולם

המנדט הבריטי והמנדט הצרפתי

עלייה יהודית לארץ ישראל

  • חידוש ההגירה השלישית לאחר מלחמת העולם הראשונה
  • הסיבות והמאפיינים
  • היחסים בין הערבים ליהודים בארץ ישראל.

נושא רשות- היחס לתושבים המקומיים במנדט הבריטי

נושא רשות- היחס לתושבים המקומיים במנדט הצרפתי

מושגים:
הסכם סייקס פיקו, הצהרת בלפור, הסכם סן רמו, מנדט, הסוכנות היהודית, עליה

דיון בערכים

ההסכמים אחרי מלחמת העולם: אחריות המעצמות לעמים הנתונים לחסותם
מה הייתה השפעת המדיניות של המעצמות על זכויות היסוד של העמים הנתונים לחסותן, וכיצד השפיעו השינויים הפוליטיים על תחושת השייכות והעצמאות של קבוצות שונות במזרח התיכון?

תמיכה בזכויות אדם, קידום שלום ויציבות ברחבי העולם, מוסר גלובלי ומנהיגות עולמית
אילו אתגרים עמדו בפני המעצמות והמדינות החדשות בקידום ערכים של שלום וזכויות האדם? כיצד התמודדו מנהיגי המעצמות עם אחריותם להבטיח את טובת העמים הנתונים לחסותם, ומה היו הצעדים שננקטו כדי להתמודד עם הבעיות שנגרמו בעקבות השינויים הפוליטיים והחברתיים

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית (איסוף מידע ממפות היסטוריות) והסקת מסקנות -קריאת מפה –

  • מפת המזרח התיכון לפני ומפת המזרח התיכון החדשה בעקבות מלחמת העולם הראשונה
  • דרכים לסימון גבולות וחלוקת מדינות- גבולות טבעיים וגבולות מלאכותיים בעקבות ההסכמים

איסוף לשונית/ מידע / דיגיטלית-השוואת
צירי זמן על ההסכמים השונים באזור.

אוריינות לשונית / חשיבה ביקורתית
ניתוח טקסט על הגורמים לקריסת האימפריה העות'מאנית.

ניתוח טקסט ממקורות שונים מנקודות מבט שונות
המנדט הבריטי והצרפתי באזור.

אוריינות לשונית / אוריינות מידע והצגת המידע בצורה מגוונת

  • עיון בהסכמים השונים וכתיבת נקודות מרכזיות
  • הבעת עמדה (פודקאסט/ דגם, ציור מפה/ דיבייט)

יחידת הוראה