בתוכנית הלימודים לכיתה ט' יש שני נושאים מרכזיים:
- נושא ראשון: אירופה, המזרח התיכון והעולם מאז המהפכה התעשייתית ועד סוף מלחמת העולם הראשונה והסדרי השלום 1919 (22 שעות)
- נושא שני: המזרח התיכון מהמאה ה-19 עד סוף מלחמת העולם הראשונה (38 שעות)
בתוכנית הלימודים לכיתה ט' יש שני נושאים מרכזיים:
המהפכה התעשייתית התחילה באנגליה מסוף המאה ה-18 ובמחצית המאה ה-19. לאחר מכן התפשטה גם למדינות אירופה וארצות הברית ובמאה ה-20 ולמדינות נוספות אחרות.
המהפכה התעשייתית היא תהליך עוצמתי ששינה את החברה האנושית. היא חוללה שינויים פורצי דרך בתחומי חיים רבים: המצאות רבות שהתבססו על מנוע הקיטור אפשרו את התיעוש הגדול; שינויים בחקלאות והתפתחות טכנולוגית מהירה השפיעו על אופיו של הייצור הכלכלי בעולם ושינו את אורח החיים של עשרות מיליוני בני אדם. מספר הערים גדל, וכך גם האוכלוסייה שחיה בהן, ולכן גבר הביקוש במסחר. הייצור שהתפתח בערים קידם את הכלכלה.
המהפכה התעשייתית העצימה את כוחם של בעלי אמצעי הייצור ביחס לחסרי הכול. כתוצאה מכך התפתחו מעמדות חברתיים כמו הבורגנות ומעמד הפועלים (הפרולטריון) .
המהפכה היטיבה עם חלק קטן בחברה, במחיר סבל גדול לרובה.
תהליך זה לווה בפעילות אינטלקטואלית ופוליטית בנושא זכויותיהם וחובותיהם של המעמדות ואופי היחסים ביניהם.
ביחידה זו הלומדים יבחנו את השינויים בעקבות המהפכה התעשייתית בהיבטים חברתיים וכלכליים ואת השלכותיה אז והיום.
נושא המהפכה התעשייתית מזמן דיון בשאלות ערכיות מורכבות העוסקות בשינויים בתנאי העבודה ובזכויות העובד, בהשפעת הטכנולוגיה על המוסר והאתיקה, על איזון בין התפתחות כלכלית לבין השמירה על הסביבה, על השוויון והצדק בחברה החדשה שנוצרה עקב המהפכה התעשייתית וכיצד ניתן לשפר את החיים וזכויות האדם והחברה.
אנגליה – חלוצת המהפכה התעשייתית-
הגורמים להיווצרותה של המהפכה באנגליה
תחומי התיעוש:
המעבר מכלכלה חקלאית לכלכלה תעשייתית
השפעת המהפכה על חיי היחיד והחברה
המאבק לצדק חברתי
מושגים:
קפיטליזם, סוציאליזם, עיור, ריבוד חברתי, קרל מרקס
קידמה מול מסורת
כיצד השפיעה המהפכה התעשייתית על המתח בין קידמה טכנולוגית, שמירה על ערכים של שוויון, צדק חברתי וכבוד לבין מסורת, ומה ניתן ללמוד מהתקופה על אחריות חברתית וסביבתית בעת קידום חדשנות?
העלאת רמת החיים של כלל האוכלוסייה לצד הגדלת הפערים החברתיים
כיצד תהליך העלאת רמת החיים במהלך המהפכה התעשייתית תרם להגדלת הפערים החברתיים, ואילו פתרונות חברתיים וכלכליים ניתן היה ליישם כדי לשמור על ערכים של צדק ושוויון?
דיבייט, פאנל, מצגת, כרזה המהפכה התעשייתי מנקודות מבט שונות פועלים, נשים, ילדים בורגנים
הסופר צ'ארלס דיקנס-וספרו דיוויד קופרפילד
במאה ה-19 שטף את אירופה גל של לאומיות. גל זה נולד מרעיונות ההשכלה: התנועה הרומנטית, האירועים הפוליטיים (כולל המהפכה התעשייתית) והחידושים הטכנולוגיים.
כיבושי נפוליאון הובילו את העמים שנכבשו על ידו לפתח את הלאומיות העצמאית שלהם.
התנועות הלאומיות שהחלו להתעורר התמקדו גם בהדגשת המשותף לבני העם – ההיסטוריה המשותפת, השפה, הדת, התרבות. התהליך הוביל להבלטת הייחוד של העם אל מול עמים אחרים. תנועות לאומיות שונות פיתחו את תרבותן הלאומית באמצעים כמו חינוך, הוראת היסטוריה, וטיפוח סמלים כמו דגל והימנון.
גל המהפכות ב-1848 זכה לכינוי "אביב העמים". כינוי זה מתייחס להתקוממויות שפרצו ברחבי אירופה. המהפכות זכו בתחילה להצלחות וברוב המקומות הישגיהם לא האריכו ימים.
הושג איחוד של חלקי האומה במדינות גרמניה (1870) ובאיטליה (1871).
למרות הכישלונות של רוב מלחמות השחרור בשלב הזה, רעיון הלאומיות הלך והתפשט בעולם.
ביחידה זו הלומדים יבחנו את רעיון הלאומיות וילמדו על מהפכות "אביב העמים". הלומדים יבינו את הגורמים להתפתחויות היסטוריות, פוליטיות, חברתיות ותרבותיות, שממשיכות להשפיע על העולם גם כיום.
בהוראת נושא הלאומיות יעסקו הלומדים בסוגיות ערכיות ובהשלכותיהם של רעיונות אלה על החברה. סוגיות הנוגעות לקשר בין זהות לאומית ושייכות תרבותית, לשאלות העוסקות בשמירה על זהות תרבותית אל מול תהליכים גלובליים ועל האתגרים החיוביים והשליליים שמציבה תופעת הלאומיות.
עלייתו של הרעיון הלאומי
גורמים לצמיחת תנועת הלאומיות באירופה
נושא רשות- השפעות כיבושי נפוליאון
מושגים:
מטרניך, מציני, מולדת, פטריוטיות
מפגש בין זהויות: פרט וקהילה
כיצד השפיעו הפיכות אביב העמים והתפתחות התנועות הלאומיות באירופה על הזהות האישית של הפרט בתוך הקהילה הלאומית, וכיצד ערכים של שייכות, חירות וסולידריות התעוררו בעקבות המאבק לעצמאות ולחירות?
החופש למחות-חופש הביטוי
כיצד בא לידי ביטוי חופש הביטוי במהלך הפיכות אביב העמים והתפתחות התנועות הלאומיות באירופה, ומה היו ההשפעות של זכות המחאה על עיצוב זהות לאומית ועל ערכים כמו חירות ודמוקרטיה?
אוריינות חזותית/ אוריינות דיגיטלית
אוריינות מידע
חשיבה ביקורתית
החיוב והשלילה ברעיון הלאומיות (הצגת הנושא בדיבייט בפאנל בפודקאסט, עיתון , משחק תפקידים)
המהפכה התעשייתית והתגבשותם של רעיונות לאומיים באירופה, במהלך המאה התשע-עשרה, השפיעו רבות על מדיניותן של כמה מדינות באירופה. הן האמינו כי כוחה וגדולתה של המדינה נמדדים בעושרה ובמספר המושבות עליהן היא שולטת. התפתחויות אלה הניעו כמה מדינות אירופיות להתפשטות אזורית מעבר לים, במיוחד ביבשות אסיה ואפריקה. המניעים המרכזיים להתפשטות היו חיפוש אחר חומרי גלם, שווקים ושליטה בקרקע.
הקולוניאליזם והאימפריאליזם הובילו לסכסוך בין המדינות הקולוניאליות לבין האוכלוסייה המקומית מצד אחד, ולעימות בין המדינות האירופיות הקולוניאליות לבין עצמן מצד שני.
ביחידה זו הלומדים יבחנו את התהליכים הכלכליים והחברתיים שהתרחשו כתוצאה מהקולוניאליזם, ואת השפעתו על הקהילות המקומיות והבינלאומיות. נושא זה מזמן שאלות ערכיות מוסריות כמו שאלות על זכויות האדם והעבדות, שימוש בכוח במטרה לשלוט, שימור התרבות המקומית והשפעת השלטון הזר עליה.
המניעים לאימפריאליזם והקולוניאליזם
כלכליים, חברתיים, פוליטיים
השתלטות מדינות אירופה על אפריקה והמזרח הרחוק:
אסיה
אפריקה
מושגים:
אימפריאליזם קולוניאליזם, תקרית פשודה, מלחמת הבורים
השלכות חיוביות ושליליות לאימפריאליזם:
כיצד ניתן לאזן בין היתרונות הכלכליים והטכנולוגיים שהביאה עמה ההשפעה הקולוניאלית לבין הפגיעות התרבותיות והחברתיות שנגרמו לחברות המקומיות, וכיצד ערכים של אחווה, שוויון וכבוד למורשת ניתן להפיק מתוך חקר השפעות אלו?
מפגש בין תרבותי- קבלה מול דחייה
שמירה על זכויות האדם במפגש בין השליטים האירופאים לילידים
כיצד פגע הקולוניאליזם האירופי בזכויות האדם של הילידים במהלך המפגש עם השליטים האירופאים, ומהן הדרכים בהן ניתן היה להגן על זכויות האדם ולשמור על צדק במהלך תקופה זו?
אוריינות לשונית /חשיבה ביקורתית השוואה והסקת מסקנות
האירועים ההיסטוריים בארצות הברית במהלך המאות ה-18 וה-19 השפיעו על התפתחויות רבות בזירה הבינלאומית. בעקבות המהפכה האמריקנית התרחבה ארצות הברית ונוספו מדינות חדשות לברית.
כתוצאה מהמחלוקת בין הצפון והדרום התפתחה מלחמת האזרחים האמריקנית. המלחמה הסתיימה בניצחון מדינות הצפון וביטול העבדות. ארצות הברית הגיעה להישגים כלכליים נרחבים וכוחה עלה בזירה הבינלאומית.
יחידה זו מזמנת למורים דיונים על ערך שוויון האדם כאדם; על מלחמת אזרחים ומחירה, על מאבקים חברתיים ומוסריים ועל ערכים כמו חופש, שוויון וזכויות האדם.
התגבשות המדיניות של ארה"ב וההתרחבות הטריטוריאלית במהלך המאה התשע עשרה
בעיית העבדות ומלחמת האזרחים בארצות הברית, 1861-1865 לספירה.
נושא רשות- שגשוג כלכלי בארצות הברית ועליית כוחה של ארצות הברית בזירה הבינלאומית
מושגים:
שלטון פדרלי, קונגרס, אברהם לינקולן, מלחמת האזרחים בארצות הברית, קולומבוס, מסיבת התה בבוסטון, פסל החירות
החירות והשוויון מחזקים את הגישה הדמוקרטית
כיצד השפיעו אירועים מרכזיים בהיסטוריה של ארה"ב על חיזוק עקרונות החירות והשוויון?
חירותו של אחד לעיתים קרובות כרוכה בשלילת זכויותיו של אחר
מהו האיזון הנכון בהתנגשות בין זכויות הפרט לזכויות הקבוצה?
דיון בציטוט המיוחס לאברהם לינקולן:
"עבדות מבוססת על האנוכיות שבטבע האדם. ההתנגדות לה על אהבתו לצדק".
עבדות וחופש הפרט דיון בסוגיית העבדות כתופעה העומדת בסתירה לערכי זכויות האדם וחירותו
כיצד תופעת העבדות בהיסטוריה האמריקאית עומדת בסתירה לערכי זכויות האדם וחירות הפרט, ואילו מאמצים נעשו כדי להתמודד עם הקונפליקט שבין חירותו של אחד לבין שלילת זכויותיו של אחר, ולחזק את עקרונות השוויון והכבוד לכל אדם?
אוריינות דיגיטלית:
מיומנויות לשונית:
חשיבה ביקורתית
כתיבת מאמר לעיתון בנושא צדק חברתי וסולידריות חברתית על רקע מלחמת האזרחים בארצות הברית.
אוריינות לשונית/ אוריינות מידע איתור איסוף ומיזוג מידע:
הצגת מידע על מלחמת האזרחים בארצות הברית (מצגת, פודקאסט, דגם) .
העשרה: הערכת מידע באופן ביקורתי
ניתוח תמונות מהתקופה של מסיבת התה בבוסטון
ההתפתחויות שאירופה חוותה במיוחד במחצית השנייה של המאה התשע עשרה ותחילת המאה העשרים, השפיעו רבות על הזירה הבינלאומית.
הן גרמו לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, שמאפייניה הבולטים היו: מלחמת עולם טוטאלית, מרכזיות העורף במלחמה, מלחמת החפירות ומותם של מיליוני חיילים בחזית וטכנולוגיה חדישה בשדה הקרב כמו הטנק, המטוס והפצצות.
עם תום מלחמת העולם הראשונה נחתמו הסכמי שלום עם כל מדינה ומדינה בנפרד החוזה המרכזי והמשמעותי ביותר נחתם עם גרמניה וקרוי חוזה ורסאי. הסכמים אלה גרמו לשינוי במפת אירופה והמזרח התיכון. כמו כן הופיעו כמה מדינות חדשות על המפה הפוליטית האירופית.
ביחידה זו הלומדים יעמדו על משמעותה של מלחמת העולם הראשונה ועל השינויים המרכזיים שקרו בעולם בעקבותיה. השינויים בכלכלה, במפת הגבולות ובפוליטיקה. הלומדים יעריכו את משמעות הסכם ורסאי - המטרות לעומת הביצוע וההשלכות של החוזה על פרוץ מלחמת העולם השנייה.
הוראת הנושא מזמנת דיון בשאלות ערכיות מורכבות, שדרכן ניתן להתייחס להשלכות המוסריות והאתיות של מלחמה בכלל ומלחמת העולם הראשונה בפרט .
כמו כן הלומדים ידונו בחשיבות הסכמי השלום שנחתמו ובכלל בערך השלום בתהליך מדיני שנותן פתרון לסכסוכים ואתגרים בעקבות מלחמה, והשפעתו על הציבור והמדינה.
הגורמים והאירועים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה
בהיבטים פוליטיים כלכליים לאומיים
הצדדים הלוחמים
סיום המלחמה והסדרי השלום
מושגים:
חבר הלאומים
ערכים המשתקפים ב-14 הנקודות של וילסון: חזון -מול מציאות
כיצד הערכים של צדק, שיתוף פעולה ושלום שביטא וילסון ב-14 הנקודות השפיעו על הסדרי השלום לאחר מלחמת העולם הראשונה, ואילו אתגרים ומציאות עיכבו את יישום הערכים הללו בפועל?
שיתוף פעולה - על מנת להשיג ניצחון או מטרה
כיצד השפיע שיתוף הפעולה בין המדינות במהלך מלחמת העולם הראשונה ובעקבות הסכמי ורסאי על השגת ניצחון ומטרות פוליטיות, וכיצד ערכים של סולידריות, מנהיגות וניהול קונפליקטים באים לידי ביטוי מהשפעת שיתוף פעולה זה?
השלום כפתרון לסכסוך בין מדינות- שמירה על זכויות אזרחים במהלך המלחמה.
כיצד השפיעו הסכמי השלום לאחר מלחמת העולם הראשונה על פתרון הסכסוכים בין המדינות, ואילו אמצעים ננקטו לשמירה על זכויות האזרחים במהלך המלחמה?
מלחמת העולם הראשונה :
השוואה והסקת מסקנות בין הפתרונות השונים שהוצעו לאחר המלחמה.(כתיבת ניר עמדה)
שלבי מלחמת העולם הראשונה
מאפייני המלחמה
נפוליאון בונפרטה, השליט הצרפתי, פתח במערכה צבאית נגד מצרים והלבנט כחלק מהסכסוך והמלחמה שלו עם בריטניה וכניסיון לשלוט במצרים ובעושרה.
שינויים פוליטיים שנבעו מהמערכה של נפוליאון נגד מצרים סללו את הדרך לעלייתו של מוחמד עלי פאשה. הוא הנהיג רפורמות בתחומים רבים כמו מנהל, צבא וחקלאות שהובילו להישגים נרחבים בימיו.
ביחידה זו הלומדים יעמדו על ההשלכות של מסע נפוליאון לאזור ועל השינויים ההיסטוריים הכלכליים והפוליטיים באותה תקופה. כמו כן יעמיקו בסוגיות ערכיות חשובות שקשורות לתהליכי הכיבוש, התרבות והשפעתו של נפוליאון על מצרים והאזור.
הלומדים יבחנו את ההשפעה העמוקה של האימפריה העות'מאנית באזור ויעריכו את דמותו של מוחמד עלי והשפעתו על התהליכים ההיסטוריים באזור.
נושא רשות- מסע נפוליאון למצרים וללבנט (الشام)
שיקולים לכיבוש מצרים
נושא רשות- נסיבות וגורמים לתבוסת נפוליאון במצרים
נושא רשות- שלטונו של מוחמד עלי במצרים
מושגים:
קרב אהראם, מונופול, שלטון אבסולוטי, מודרניזציה
השפעת ערכי המערב על תרבות המזרח התיכון
כיצד השפיע מסע נפוליאון למצרים על התרבות והחברה במזרח התיכון, ואילו שינויים ניכרו בעקבות השפעת הערכים המערביים, כמו רציונליזם, מודרניזציה וחינוך, על התרבות המקומית? כיצד באה לידי ביטוי ההתנגדות וההתמודדות של התרבות המקומית עם השפעות אלו?
מפה היסטורית והסקת מסקנות
ניתוח דמותו של מוחמד עלי ממקורות שונים
האימפריה העות'מאנית נחלשה ולכן מנהיגיה החלו ליזום תהליך של רפורמה בניסיון לבנותה מחדש .
ניסיונות הרפורמה החלו בסוף המאה השמונה עשרה ותחילת המאה התשע עשרה. הסולטאן סלים השלישי והסולטאן מחמוד השני היו הראשונים בקידום תהליך הרפורמה. תהליך הרפורמה נתקל במספר מכשולים פנימיים וחיצוניים.
ביחידה זו הלומדים יבחנו את הרפורמות והארגון מחדש בתחומים השונים , את ההישגים ואת ההשפעה שלהם על מדינות ערב בסהר הפורה.
בהמשך היחידה הלומדים יבחנו את ההתערבות האירופית בענייני האימפריה העות'מאנית ואת השפעתה של התערבות זו על עתידה וגורלה של האימפריה העות'מאנית במאות התשע עשרה ותחילת המאה העשרים.
הוראת הנושא מאפשרת ללומדים להעמיק את ההבנה שלהם לגבי תהליכי השינוי, התפתחות והמאבקים הפוליטיים והחברתיים שקרו בתקופה זו באימפריה העות'מאנית. כמו כן יעמדו על האתגרים שעמדו בפני האימפריה ביחס למימוש השינויים והרפורמות.
הנושא מזמן דיון בסוגיות ערכיות כמו השפעת הרפורמות על זכויות האדם, הדת, התרבות, החינוך, והשינוי החברתי בתקופה זו.
נושא רשות- גורמים לרפורמה
חיצוניים ופנימיים | צבאי, כלכלי, פוליטי, טכנולוגי ותרבותי
תקופת הארגון מחדש -טנזימאט (עהד אלתנזימאת) והרפורמות (עהד אלאסלאחאת) בתקופת שלטונם של הסולטן סלים השלישי ומחמוד השני
(כלכלה , חברה דת צבא משפט חינוך תשתיות)
נושא רשות- השפעת הרפורמות
מושגים:
פירמאן, יניצ'רים ,קו שריף ג'לחנה, קו הומאיון, מלחמת קרים 1853, מלחמת רוסיה-עות'מאנית 1877, השאלה המזרח תיכונית, עקרון איזון הכוחות הבינלאומי
אתגרים בהתמודדות של החברה ושל הפרט עם שינויים ורפורמות
כיצד הרפורמות השפיעו על עקרונות השוויון והקידמה בחברה העות'מאנית, ומה היו התגובות והשפעות הרפורמות על המבנה החברתי והמוסדות הפוליטיים של האימפריה?
חזון מול מציאות - קיומם של הערכים המשתקפים בפירמאן הלכה למעשה
באיזו מידה הצליחו הרפורמות לשלב עקרונות כמו חופש דת, שוויון בפני החוק והפחתת השפעת המעמדות, ומה היו הפערים בין החזון המוצהר למציאות שהתרקמה בפועל באימפריה העות'מאנית?
אוריינות לשונית/ מידע איסוף נתונים והצגת מידע על ציר הזמן:
אירועים מרכזיים בהתפתחות האימפריה העות'מאנית (מ-1500-1850)
אוריינות לשונית/ מידע וחשיבה ביקורתית-איסוף נתונים ממפה היסטורית השוואה והסקת מסקנות
אוריינות לשונית, אוריינות מידע, חשיבה ביקורתית -איסוף נתונים ממקורות שונים:
אוריינות ביקורתית- הצדקה או הפרכת הטענה:
מטרת הצהרת הטנזימאט "להביא את יתרונות הממשל התקין לרחבי האימפריה באמצעות הקמתם של מוסדות חדשים". (הסולטאן אבדילמג'יט הראשון)
אוריינות לשונית, אוריינות מידע, חשיבה ביקורתית
איסוף מידע ממקורות שונים
תקופת שלטונו של הסולטאן עבדול חמיד השני היא אחת התקופות הבולטות בתולדות האימפריה העות'מאנית בעידן המודרני. בתקופתו הנהיג רפורמות שהשפיעו על חיי היומיום.
הרפורמות שהוביל גרמו לתנועות האופוזיציה להתנגד לו. הבולטת בהן הייתה תנועת "הטורקים הצעירים". התנועה הוקמה על ידי סטודנטים ובהמשך היו בה גם קציני צבא. וגרמה להפיכה נגד הסולטאן עבדול חמיד השני בשנת 1908 ולנפילתו של הסולטאן.
הלומדים יבחנו את ההשפעה העמוקה של הסולטן עבד אלחמיד השני על הפוליטיקה, החברה והתרבות באימפריה העות'מאנית.
כמו כן יעמדו על המאבקים הפנימיים של קבוצות שונות על רקע שינויי השלטון והשינויים החברתיים.
נושא זה מזמן דיון בהשפעה עמוקה של הדת האסלאמית על החיים היומיומיים והתרבות באימפריה בתקופת הסולטאן.
שלטונו של עבדול חמיד השני
נושאי רשות:
הרעיון של הליגה האסלאמית
נושא רשות- מהפכת "הטורקים הצעירים", הסיבות למהפכה והשלכותיה
נושא רשות- נפילתו של הסולטאן עבדול חמיד השני
מושגים: חוקת מדחת פאשה,ג'מאל אלדין אלאפג'אני , מדיניות הטורקיפיקציה
הגבלת חופש הביטוי בתקופת שלטונו של הסולטאן וההשלכות על החברה
אילו השלכות נגרמות ממדיניות של הגבלת חופש הביטוי על חיי הפרט והחברה?
טורקיפיקציה וההשלכות שלה על החברה
מה היו ההשלכות של מדיניות הטורקיפיקציה על האחדות והסדר החברתי באימפריה העות'מאנית? כיצד השפיעה המדיניות על שוויון הזכויות, זכויות הקבוצות השונות וכבוד למגוון התרבותי של האימפריה?
אוריינות לשונית, אתור מידע , השוואה וחשיבה ביקורתית
דמותו של עבדול חמיד בראי ההיסטוריה (טקסטים המדגישים נקודות מבט שונות על שלטונו של הסולטאן ומדיניותו והשוואה ביניהם).
אוריינות דיגיטלית-לשונית, איתור, איסוף ומיזוג מידע
הרפורמה של עבד אלחמיד (הצגת המידע בדרכים מגוונות מצגת, פודקאסט, דגם)
העשרה: אוריינות חזותית
טורה/טוגרא- طغراء -למידה על הטורה, קליגרפיה ויצירת חותמת קליגרפית אישית של כל תלמיד
בנייני השעון על שם עבדול חמיד השני:
יפו, ירושלים, שכם, חיפה, עכו, נצרת, צפת
שמות ישובים בארץ על שמו:
למשל חמדיה ע"ש אלחמדיה
מרכזי ההתיישבות של הדרוזים במאה ה-19 היו בסוריה ובלבנון. הדרוזים קיימו חיים מדיניים, חברתיים וכלכליים ושמרו על ישותם ומורשתם כעדה בתקופת השלטון העות'מאני.
ביחידה זו הלומדים ילמדו על מעמדם של הדרוזים בתקופה העות'מאנית ועל השינויים והמאבקים הפנימיים על רקע השלטון באזור.
נושא זה מזמן דיון בערכים המרכזיים המאפיינים את החברה הדרוזית כמו שמירה על זהותם הדתית, תרבותם ומורשתם בתקופת השלטון העות'מאני ולאורך ההיסטוריה.
מרכזי התיישבות הדרוזים בסוריה ובלבנון.
החיים המדיניים, הפוליטיים, החברתיים והכלכליים של הדרוזים בלבנון בתקופת השלטון העות'מאני
נושא רשות- הדרוזים תחת השלטון של אברהים פאשה
מושגים:
הרי השוף (הר הלבנון), הסולטאן מחמוד השני
שמירה על הערכים, המורשת והתרבות בעדה הדרוזית
באיזו מידה הצליחו הדרוזים לשמור על זהותם התרבותית והדתית תוך כדי השתלבות בתהליכים של שוויון פוליטי וחברתי במדינות אלה?
אוריינות לשונית/ מידע/ דיגיטלית
קריאת מפה על התיישבות הדרוזים בסוריה ובלבנון והסקת מסקנות
אוריינות לשונית/ ניתוח טקסטים
הסיבות להתנגדות הדרוזים למהפכת אברהים פאשה
התנועות הלאומיות שהתעוררו באירופה במהלך המאה התשע עשרה השפיעו על האוכלוסייה הערבית במדינות ערב באימפריה העות'מאנית, בפרט עם תחילת התגבשותה של תנועה לאומית טורקית שאימצה את מדיניות הטורקיפיקציה.
סופרים ואינטלקטואלים בחברה הערבית חיזקו את התודעה הלאומית של הערבים ,את עברם ותרבותם.
הפעילות הלאומית הערבית באה לידי ביטוי בהקמתם של בתי ספר, ספריות, אגודות, ומפלגות פוליטיות. בשנת 1913 נערכה בפריס ועידה ערבית כללית, וגובשה תכנית פוליטית ערבית. התפתחות זו הובילה להתנגשות עם הפטריוטים הטורקיים, ודרישה של הערבים להפרדה מוחלטת מהאימפריה העות'מאנית.
הוראת נושא זה מאפשרת ללומדים להבין את השפעתה של הלאומיות הערבית על עולמם הפוליטי, החברתי והכלכלי אז והיום.
נושא הלאומיות מזמן דיון בחשיבות על שמירת זכויות הפרט, על השייכות לקבוצה לאומית ולזהות קבוצתית.
מהי לאומיות?
הנסיבות להתעוררות התנועה הלאומית הערבית
מאפייני הלאומיות הערבית
שלבי ההתפתחות של התנועה הלאומית הערבית מסוף המאה התשע עשרה ועד סוף מלחמת העולם הראשונה.
נושא רשות- השפעת התנועות הלאומיות באירופה על התנועה הלאומית הערבית
נושא רשות- אנשי רוח שהשפיעו על עיצוב הלאומיות הערבית
מושגים:
פאן ערביות (الوحدة العربية), הלאומיות האתנית והלאומיות הפוליטית ,סוריה הגדולה, סאטע אל- חוסרי, עבד א-רחמן אל-כוואכבי, ח'ליל א-סכאכיני
ההשלכות של תנועות לאומיות על החברה והאנושות:
הלאומיות יכולה להיות מאחדת, מפרה ומקדמת ומצד שני יכולה להיות מפלגת ומבטלת זהויות
תרבות וחינוך כמטפחים מודעות אינטלקטואלית ולאומית.
כיצד השפיעו המוסדות החינוכיים והתרבותיים על עיצוב זהות לאומית והגברת ההבנה החברתית, וכיצד סייעו בתהליך זה גם בהקשר של שוויון זכויות והכרת תרבויות שונות?
קריאת מפה השוואה והסקת מסקנות
התפשטות הלאומיות הערבית במזרח התיכון
העשרה:
צבעי הלאומיות הכלל-ערבית והדגל של המרד הערבי
למלחמת העולם הראשונה וכניסת האימפריה העות'מאנית למלחמה היו השלכות חשובות על המזרח התיכון בכלל ועל מדינות ערב בפרט.
גובשו הסכמים ובעיקר הסכם סייקס-פיקו שהוביל לשינויים והופעת מדינות חדשות במזרח התיכון.
בעקבות נפילת האימפריה העות'מאנית קמה הרפובליקה הטורקית המודרנית, בהובלתו של מוסטפא כמאל אטאטורק. הוטל מנדט בריטי על עירק, מזרח ירדן וארץ ישראל. וכן מנדט צרפתי על סוריה ולבנון. מצרים הייתה תחת כיבוש בריטניה. וכן תוניס, אלג'יריה ומרוקו תחת כיבוש צרפת. לפיכך, נקבעו גבולות חדשים למפת המזרח התיכון בעקבות מלחמת העולם הראשונה.
היחידה תעסוק גם ביחסים בין ערביי ארץ ישראל והיישוב היהודי באותה תקופה שהיו מורכבים והושפעו מהעליות/הגירות לארץ.
ביחידה זו הלומדים יבינו את השפעתם של כוחות המערב על השינויים במפת האזור לאחר המלחמה ועל הקמת מדינות חדשות ושינויי גבולות המשפיעים על המציאות הפוליטית והחברתית עד היום.
נושא זה מזמן דיון בערכים של שמירה על זהות לאומית ותרבותית, ועל רצון לעצמאות של קבוצות אתניות.
הגורמים לנפילת האימפריה העות'מאנית והשפעתם על המזרח התיכון ועל העולם
המנדט הבריטי והמנדט הצרפתי
עלייה יהודית לארץ ישראל
נושא רשות- היחס לתושבים המקומיים במנדט הבריטי
נושא רשות- היחס לתושבים המקומיים במנדט הצרפתי
מושגים:
הסכם סייקס פיקו, הצהרת בלפור, הסכם סן רמו, מנדט, הסוכנות היהודית, עליה
ההסכמים אחרי מלחמת העולם: אחריות המעצמות לעמים הנתונים לחסותם
מה הייתה השפעת המדיניות של המעצמות על זכויות היסוד של העמים הנתונים לחסותן, וכיצד השפיעו השינויים הפוליטיים על תחושת השייכות והעצמאות של קבוצות שונות במזרח התיכון?
תמיכה בזכויות אדם, קידום שלום ויציבות ברחבי העולם, מוסר גלובלי ומנהיגות עולמית
אילו אתגרים עמדו בפני המעצמות והמדינות החדשות בקידום ערכים של שלום וזכויות האדם? כיצד התמודדו מנהיגי המעצמות עם אחריותם להבטיח את טובת העמים הנתונים לחסותם, ומה היו הצעדים שננקטו כדי להתמודד עם הבעיות שנגרמו בעקבות השינויים הפוליטיים והחברתיים
אוריינות לשונית (איסוף מידע ממפות היסטוריות) והסקת מסקנות -קריאת מפה –
איסוף לשונית/ מידע / דיגיטלית-השוואת
צירי זמן על ההסכמים השונים באזור.
אוריינות לשונית / חשיבה ביקורתית
ניתוח טקסט על הגורמים לקריסת האימפריה העות'מאנית.
ניתוח טקסט ממקורות שונים מנקודות מבט שונות
המנדט הבריטי והצרפתי באזור.
אוריינות לשונית / אוריינות מידע והצגת המידע בצורה מגוונת
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.