עקרונות התוכנית

חזרה לראש הדף

רצף היסטורי וכרונולוגי

האירועים בתוכנית מוצגים באופן כרונולוגי. לימוד היסטוריה בצורה כרונולוגית חשוב משום שהוא מספק מסגרת להבנת התקדמות האירועים ההיסטוריים, מאפשר ללומדים לפתח תחושת הקשר ופרספקטיבה ומסייע להם ליצור קשרים בין תקופות ואירועים היסטוריים שונים כדי להבין את הסיבות וההשפעות של אירועים היסטוריים וכן להבין כיצד חברות ותרבויות שונות התפתחו לאורך זמן.

חזרה לראש הדף

שילוב בין היסטוריה כללית להיסטוריה של תולדות הערבים

תולדות הערבים והאסלאם שלובים בתולדותיהם של כלל העמים (עמי אירופה ואמריקה) ותולדות עם ישראל ,ולפיכך תעסוק תוכנית הלימודים גם בקשרי הגומלין בין העמים השונים.

חזרה לראש הדף

הצגת הנושאים מנקודות מבט שונות

לימוד הנושאים מנקודות מבט שונות מבליט את הגישות והשקפות העולם השונות של ההיסטוריונים כפי שהם באים לידי ביטוי במקורות ההיסטוריים ומחדד  בקרב הלומדים את הגישה הביקורתית.

חזרה לראש הדף

רלוונטיות ומשמעות

הנושאים נבחרו בזיקה לתחום הדעת ובהתאמה ללומדים ולמורשתם. נושאים רלוונטיים לעולמם של הלומדים יכולים לסייע להם להבין את מקומם בעולם ובחברה ולפתח סקרנות לחקר ולימוד ההיסטוריה האנושית.

חזרה לראש הדף

הדגשת ההיבט הערכי

בבחירת נושאי הלימוד הושם דגש על חשיפת הערכים שעמדו ביסוד פעילותם של יחידים וחברות. הנושאים מזמנים דיון בערכים בזיקה לנושאים הנלמדים.

שילוב היבטים ערכיים בהוראת ההיסטוריה מוסיף ללמידה ממד חינוכי ותרבותי, יוצר קשר עם חוויות החיים היומיומיים של הלומדים, ומסייע להם להתפתח כאנשים מבוססים ,ערכיים ומשולבים בחברה.

חזרה לראש הדף

ספירליות

לימוד באופן ספירלי מסייע בפיתוח היכולת לחשוב מחדש על האירועים ההיסטוריים שנלמדו בעבר.

חלק מהנושאים בתוכנית נלמדים בחטיבת הביניים ונלמדים  שוב בחטיבה העליונה, מתוך הבנה, שהלומדים בשלב הזה מסוגלים להתמודד עם סוגיות ודילמות מורכבות יותר, להבין באופן מעמיק את האירועים ההיסטוריים, הסיבות וההשלכות וכן לדון בפרשנויות והמקורות ההיסטוריים השונים המוצגים בנקודות מבט שונות ולבחון אותם באופן ביקורתי. 

הספירליות באה גם לידי ביטוי בהקניה ובפיתוח של מיומנויות גנריות וייחודיות לתחום הדעת על פי רמת הלומדים.

חזרה לראש הדף

שילוב טכנולוגיה בלימודי היסטוריה

גישה למידע מגוון: הטכנולוגיה מאפשרת גישה למאגרי מידע מגוונים, הכוללים ארכיונים דיגיטליים, מסמכים היסטוריים, ותמונות המאפשרים לתת ללומד תמונה רחבה ומוחשית של האירועים ההיסטוריים והבנה מעמיקה של התקופות הקודמות.

מחקר וניתוח נתונים: הטכנולוגיה מאפשרת גישה למאגרי נתונים היסטוריים ומאפשרת  לנתח נתונים ומגמות היסטוריות, לקשר בין מאורעות ולהבין טוב יותר את ההקשרים ההיסטוריים. כלים דיגיטליים יכולים לעזור ביצירת גרפים, תרשימים ומפות שממחישים נתונים היסטוריים בצורה ברורה.

אינטראקטיביות ומעורבות: התוכנית מציעה קישורים לכלים דיגיטליים כמו סרטונים חינוכיים, קישורים לאתרים וירטואליים (מוזיאונים, ארכיונים, אתרים ארכיאולוגיים) - המובילים ללמידה חווייתית בקרב הלומדים ומסייעים להם להפנים ולהעמיק את הידע הנלמד

שילוב טכנולוגיה בהיסטוריה משדרג את איכות הלימוד, מגביר את העניין והמעורבות של התלמידים, ומספק כלים חדשים למחקר והבנה מעמיקה של אירועים היסטוריים.

שימוש בכלי הבינה המלאכותית בלימוד היסטוריה:

שילוב נכון של כלי הבינה המלאכותית בלימוד היסטוריה עשוי להעשיר את החוויה הלימודית ולהכין את התלמידים לעולם בו כלי הבינה המלאכותית יהיו חלק בלתי נפרד מהתנהלות היום יום שלנו.

שימוש בכלי הבינה המלאכותית מצמצם את זמן החיפוש של מידע מגוון הכולל מסמכים היסטוריים, תמונות, ומקורות ראשוניים בקלות ובמהירות ומסייע ליצירת תמונה מקיפה ומאורגנת של האירועים ההיסטוריים.

השימוש בבינה המלאכותית מפתח בלומד את מיומנות החשיבה הביקורתית. הלומד נצרך לבחון את מהימנות המקורות, דיוקם ומגמתם.

הוא יכול לסייע ביצירת חוויית למידה מותאמת אישית, יצירת תוכן אינטראקטיבי כמו בניית סימולציות היסטוריות או יצירת תיעוד ויזואלי מתוקשב לאירועים היסטוריים וזאת על מנת לשפר את  ההבנה והערכה של האירועים ההיסטוריים.

בה בעת, אין להתעלם מהאתגרים שכלים אלה מציבים בפנינו. חשוב מאוד להנחות את התלמידים כיצד לעשות שימוש בכלים אלה, לסייע להם להבין שאין הם מחליפים את רכישת הידע ואת החשיבה הביקורתית. ואף יותר מכך - שימוש מושכל בכלים אלה מחייב ידע היסטורי ובדיקה מתמדת של התוצרים שהכלים מפיקים.

חזרה לראש הדף

קישורים רלוונטיים לנושאים בתוכנית

התוכנית מקושרת למסמכי מדיניות: מסמך תפיסת הלמידה המתחדשת, מסמך הפרקטיקות,

ליחידות הוראה: ויחידות הוראה מתוקשבות.

לאתרים היסטוריים, למוזיאונים ולסרטונים.

חזרה לראש הדף

בין-תחומיות

התוכנית מציעה הפניות לתחומי דעת שונים כמו שפה, ספרות, אומנות, ארכיאולוגיה, גיאוגרפיה ועוד, על מנת לסייע להבנה הוליסטית יותר של העבר מזוויות שונות. לדוגמא, ניתן להשתמש בתהליכים גיאוגרפיים להבנת השפעת המקום על התפתחות תרבויות במהלך ההיסטוריה. בנוסף, היכרות עם הכלכלה משמשת ככלי חשוב להבנת התהליכים ההיסטוריים, כגון סחר ומערכות פיננסיות בין תרבויות. גם הבנת תהליכים במערכות ממשל חשובה להבנת אירועים היסטוריים כמו מלחמות, תנועות פוליטיות וקרבות כוח. לצד זאת, התייחסות לאמנות, תרבות ומוסיקה מאפשרת ראייה מקיפה של האירועים ההיסטוריים ועל השפעתם על צורת חיי האדם בתקופות שונות.