לימוד היסטוריה הוא ניסיון להבין את עצמנו ואת האחרים, את תולדות האנושות, דרכי התפתחותה ואת הסיבות לתהליכים ולאירועים השונים . הכרת העבר והבנתו הם כלי חיוני להבנת סדרי החברה , אמונות דעות ומושגים ולהבנת ההווה והעתיד. לימוד האירועים ההיסטוריים של העולם יוצר ידע וזיכרון משותף לכלל האנושות ומטפח את תחושת הזהות והשייכות של הלומד למורשתו , לתרבותו ולארצו.
לימוד היסטוריה מאפשר להבין כיצד חברות ותרבויות התפתחו לאורך זמן. הוא מספק הקשר לאירועים אקטואליים ועוזר להסביר, קונפליקטים בהווה על סמך האירועים בעבר . בנוסף, לימוד ההיסטוריה מטפח אמפתיה בכך שהוא מאפשר ללומדים ללמוד על נקודות המבט, החוויות והמאבקים של אנשים מתרבויות ותקופות זמן שונות.
התעמקות בהיסטוריה חיונית לצמיחה אישית ולגילוי עצמי. היא מאפשרת ללומדים ללמוד על חוויותיהם של אלו שבאו לפניהם ולקבל תחושה של פרספקטיבה על חייהם. היא מלמדת על המצב האנושי, על הניצחונות, הכישלונות והמאבקים של האנושות, על הלקחים שניתן ללמוד מהעבר. ומקדמת קבלת החלטות טובה יותר בהווה ובעתיד ומאפשרת פיתוח סקרנות בקרב הלומדים.
לימוד האירועים ההיסטוריים מטפח מיומנויות גנריות בסיסיות כגון אוריינות לשונית, אוריינות מידע, חשיבה ביקורתית ועוד
יחד עם זאת להיסטוריה, כדיסציפלינה, יש מיומנויות ייחודיות . חקר ההיסטוריה מבוסס על עדויות שנגזרות משרידי העבר. הוא פרשני מטבעו, מקדם ויכוח ומעודד חשיבה על ערכים אנושיים, לרבות אתגרים בהווה ובעתיד. תהליך החקירה ההיסטורי מפתח מיומנויות כגון בחינת ההמשכיות והשינוי לאורך ההיסטוריה, מחקר וניתוח ראיות, בחינת הסיבות והתוצאות של אירועים היסטוריים, אבחנה בין עובדה לדעה, יכולת לחשוב בביקורתיות על מהימנות ואמינות מקורות. יכולת לבחון נקודות מבט והטיות היסטוריות שונות כדי להבין את המורכבות של אירועי העבר.
התוכנית מציעה מגוון רחב של אירועים חשובים לאורך ההיסטוריה, החל מהתקופה העתיקה של ימי יוון ורומא, ימי הביניים ועד העת החדשה.
התוכנית שמה דגש על אירועים היסטוריים בתולדות הערבים, כדי לאפשר ללומדים להכיר ולהבין את עברם, את תרבותם והתפתחותם במשך דורות, בעיקר באזור המזרח התיכון ובמדינת ישראל, כמו ראשית דת האסלאם והאימפריה העות'מאנית. העיסוק בתולדות הערבים לצד ההיסטוריה הכללית מחדד את הייחודי והשונה, לצד המשותף בינם לבין כלל האנושות.