מפרט התכנים לכיתה ז'

חזרה

מבוא

הנושאים בכיתה ז' עוסקים באירועים מרכזיים באירופה בימי הביניים, בנושאים העוסקים בגיבוש האומה האסלאמית והשפעתה התרבותית עד היום.

נושאים אלה יסייעו ללומדים להבין את ההיסטוריה של האומה הערבית, להכיר את האזור הגיאוגרפי בו צמחה האומה ולטפח זהות ושייכות למקורות שלהם. בהמשך התוכנית נבחרו נושאים העוסקים בדתות השונות בימי הביניים, במסעי הצלב, היהודים תחת שלטון האסלאם והעדה הדרוזית.

לימוד נושאים אלה יכול לסייע ללומדים לפתח הבנה היסטורית מקיפה ועל הרקע בו צמחה האימפריה והמדינות המוסלמיות.

חזרה לראש הדף

א. האימפריה האסלאמית בימי הביניים

המדינה האומיית, המדינה העבאסית והמדינה האומיית בספרד המוסלמית | 20 שעות לימוד

נושא ראשון: האימפריה האומיית 661 לספירה עד 750 לספירה

7 שעות לימוד

האימפריה האומיית ( الدولة الأمويّة) קמה לאחר תום תקופת הח'ליפים הראשדון, אז החל שלב חדש בח'ליפות האסלאם.

האימפריה האומיית התאפיינה במערכת שלטון שעברה בירושה ,בסביבה פוליטית יציבה יחסית, שאפשרה צמיחה כלכלית ותרבותית. הישגים בולטים היו גם בתחום האדריכלות והאומנות כמו בניית המסגד הגדול של דמשק וכיפת הסלע בירושלים.

הלימוד על התקופה האומיית מסייע ללומדים להבין את מקורות האסלאם והתפתחותו, את הגורמים והנסיבות לעלייתם והתבססותם של הח'ליפים השונים לבית אומיה וכן את ההיבטים הניהוליים, הארגוניים והחברתיים המאפיינים תקופה זו .הלומדים יעריכו את התרומה של בית אומיה לתרבות ולמסורת הערבית, לבניית חברה וגיבושה.

  1. להבין את הגורמים והנסיבות שהובילו לשינוי השיטה לבחירת הח'ליפים לבית אומיה, ולדון בהשלכות השינוי על אופן העברת השלטון, כדי להעריך את השפעת השיטה על התפתחות האימפריה והיחסים הפוליטיים בתוך החברה.
  2. להכיר את הח'ליפים לבית אומיה (מועאוויה בן אבי סופיאן , עבד אל מליכ בן מרואן ועומר בן עבד אלעזיז ולבחון את תרומתם לחיזוק מעמדם של המוסלמים, כדי להבין את השפעתם על התפתחות האימפריה והשפעתם על החברה המוסלמית.
  3. לבחון את תפקידם ותרומתם של הח'ליפים מבית אומיה להתגבשות התרבות והציוויליזציה הערבית-אסלאמית, תוך התמקדות במוסדות כמו משטרה, בניית ארמונות ומסגדים אומיים, ולהעריך את השפעתם על עיצוב התרבות והחברה בתקופה זו.
  4. לבחון את המאפיינים של המנהל והארגון באימפריה האומיית ואת תרומתם להתבססות האימפריה.
  5. להבין את מבנה החברה באימפריה האומיית ואת אופי היחסים בין הקבוצות השונות בחברה, ולבחון את תפקידיהם, זכויותיהם וחובותיהם, והשפעתם על יציבות האימפריה והקשרים החברתיים בה.
  6. לפתח זהות ושייכות של הלומדים למקורותיהם על ידי לימוד על האימפריה העות'מאנית והשפעתה על ההיסטוריה והתרבות הערבית.
  7. לחקור את הגורמים והנסיבות שהובילו לנפילתה של האימפריה האומיית ולהבין את השפעותיהם על ההתפתחות ההיסטורית של האזור.
  8. לדון בערכים, באתגרים ובמתח שבין מסורת לחדשנות בהיבטים חברתיים, כלכליים, פוליטיים ותרבותיים בתקופה האומיית, תוך הבנת השפעתם על החברה והתרבות באותה תקופה.

ידע

האימפריה האומיית
נסיבות עליית בית אומיה לשלטון

הח'ליפים:
מנהיגותם ותרומתם לאימפריה ולחיזוק מעמדם של המוסלמים:

  • מועאוויה בן אבי סופיאן
  • נושא רשות- עבד אל מליכ בן מרואן
  • עומר בן עבד אלעזיז

אופן בחירת הח'ליפים בתקופת האימפריה האומיית- מבחירה ישירה לירושה

האתגרים שעמדו בפני שבט אומייה

ההישגים של האימפריה האומיית:

  • קביעת השפה הערבית כשפת הממשל
  • הארגון המנהלי של בית אומיה
  • יצירת מטבעות ערביים לאימפריה האומיית
  • נושא רשות- התפתחות והתרחבות של האימפריה האומיית
  • התרומה התרבותית של בית אומיה

מאפייני שלטון האימפריה האומיית

הגורמים לנפילתה של האימפריה האומיית (חברתי, פוליטי)

מושגים:
קרב קרבלא, אל-חגאג בין יוסף אל-ת'קפי שיעה, אלח'וארג', המוואלי.

דיון בערכים

מנהיגות נבחרת למול מנהיגות העוברת בירושה (בבית אומיה המנהיגות עוברת בירושה)
כיצד משפיעה הבחירה בין מנהיגות נבחרת למנהיגות העוברת בירושה על ערכי הלגיטימיות והצדק בשלטון?

חשיבותה של השפה בעיצוב הזהות (בית אומיה בחרו את השפה הערבית כשפת הממשל)
באיזו מידה תרמה בחירת השפה הערבית כשפת הממשל בבית אומיה לעיצוב הזהות והאחדות של האימפריה, תוך שמירה על ערכים של שוויון וכבוד הדדי?

בין מסורת לחדשנות חשיבות השמירה על המסורת לצד חשיבות הפתיחות לחדשנות
כיצד ניתן לשלב בין שמירה על מסורת לערכים של פתיחות וחדשנות תוך שמירה על זהות תרבותית?

יחס הח'ליפים לאוכלוסייה הלא-מוסלמית בבית אומיה (קבלת האחר)
כיצד ניתן לקדם חברה המכילה את השונה תוך שמירה על ערכים של שוויון וצדק אל מול שמירה על זהות הדתית השלטת?

מיומנויות והצעות דידקטיות

איסוף נתונים ממפה, השוואה והסקת מסקנות
מפת גבולות המדינה הראשידית ומפת גבולות המדינה האומיית

אוריינות לשונית
קריאה וניתוח טקסטים על מעמדם של הלא מוסלמים בתקופה האומיית.
(דוגמאות למקורות: 1.محمد بن جرير الطبري،تاريخ الطبري " تاريخ الأمم والملوك"، بيروت: دار الكتب العلمية،1422هـ-2001م. 2.عباس محمود العقاد، معاوية بن أبي سفيان في الميزان، ط3، بيروت: دار الكتاب العربي،1966م.)

אוריינות לשונית/אוריינות ביקורתית
ניתוח של מקורות היסטוריים שונים על מדינת אומיה מנקודות מבט שונות (דוגמאות למקורות: .
1 عبد الرحمن بن علي الجوزي، سيرة ومناقب عمر بن عبد العزيز الخليفة الزاهد، تحقيق: نعيم زرزور، بيروت: دار الكتب العلمية،1984م.
2.شمس الدين بن عبد الله ابن قيم الجوزية، أحكام أهل الذمة، تحقيق: صبحي صالح،بيروت: دار العلم للملايين،د.ت.)

אוריינות דיגיטלית ומידע- ניתוח מקורות חזותיים ומילוליים ללימוד ההיסטוריה

  • חיפוש תמונות מבנים ומונומנטים תרבותיים שנוצרו בתקופה האומיית
  • ארגון המידע באופן יצירתי (מצגת, פוסטר, בניית דגם)
  • הסקת מסקנות על התרבות האופיינית לתקופה האומיית

העשרה:
סיור פיזי או וירטואלי בארכיון ובמוזיאונים על המדינה האומיית (מוזיאון רוקפלר, מוזיאון האסלאם)

יחידת הוראה

נושא שני: האימפריה העבאסית 750 לספירה - 1258 לספירה

7 שעות לימוד

הח'ליפים העבאסים תרמו תרומה משמעותית לציוויליזציה האסלאמית, כולל התקדמות במדע, באמנות, בספרות ובפילוסופיה. למידה על ההישגים התרבותיים שלהם יכולה לסייע להעריך ולהבין את העושר באימפריה העבאסית (الدولة العبّاسيّة) ששלטה על רוב העולם האסלאמי משנת 750 עד 1258 לספירה. תקופת הח'ליפות העבאסית הייתה משמעותית ביותר בהיסטוריה של האסלאם.

לימוד על האימפריה העבאסית יכול לספק תובנות חשובות לגבי ההיסטוריה, התרבות והפוליטיקה של העולם האסלאמי ולחזק בקרב הלומדים את השורשים ההיסטוריים שלהם.

  1. להבין את ההתפתחויות הפוליטיות, החברתיות והכלכליות המאפיינות את התקופה העבאסית, ולבחון את השפעתן על תהליך התגבשות התרבות הערבית-אסלאמית
  2. לבחון ולהעריך את תרומתה של התקופה העבאסית, המכונה "תור הזהב", להתפתחות האסלאם, תוך דגש על תחומים כמו מדע, תרבות ואומנות והשפעתם על החברה המוסלמית והעולם הרחב.
  3. להבין את מפגש התרבויות השונות בתקופה העבאסית, ולהעריך את ההשפעות של תופעה זו על הפרט והחברה, תוך התמקדות בהיבטים תרבותיים, חברתיים וכלכליים.
  4. להבין ולהעריך את הגורמים והתנאים שהובילו לחולשתה וקריסתה של האימפריה העבאסית, תוך דגש על השפעתם על החברה, הכלכלה והפוליטיקה של התקופה.
  5. להשוות בין מאפייני הח'ליפות העבאסית לח'ליפות האומיית, ולנתח את ההבדלים והדמיון ביניהם, תוך הסקת מסקנות לגבי השפעתם על התפתחות האסלאם והחברה באותה תקופה.

ידע

הדעווה העבאסית ותפקידם של אל- מואלי בהצלחת הדעווה העבאסית

  • המייסד הח'ליף אבו ג'עפר אל-מנצור
  • הח'ליף הארון אל ראשיד

המוסדות שהוקמו בימי בית עבאס
חיסבה - מוסד השוק, אלוזארה – יועץ הח'ליפה , קאדי אלמזאלם -שופט מוסלמי

"תור הזהב" בתקופה העבאסית
פיתוח השפה הערבית, הספרות והשירה, האומנות, המדע והפילוסופיה

מאפייני שלטון האימפריה העבאסית

נושא רשות- הגורמים לנפילת האימפריה העבאסית

  • כלכלי חברתי
  • פוליטי (שושלות אלבויהין ואל-סלאגקה)

מושגים:
דעווה, אבו געפר אלמנסור, הארון אל-רשיד, אל-מואלי, נקבת אל ברמכה, הח'ליפה אלאמין, הח'ליפה אלמאמון ואלמועתצם באללה.

דיון בערכים

השפעת מוצאו של האדם על מעמדו החברתי וההשלכות על הפרט והחברה
האם מוצאו של האדם משפיע על מעמדו החברתי ומהן ההשלכות של חברה מעמדית, המבוססת מוצא, על החברה?

האתגרים במפגש בין תרבויות- ההשלכות על החברה
(התקופה העבאסית מאופיינת במפגש בין תרבויות) כיצד ניתן לשלב בין שמירה על זהות תרבותית לבין פתיחות והטמעה של תרבויות אחרות?

חשיבות המדע בהתקדמות המדינה והחברה
באיזה אופן תורם המדע להתקדמות המדינה והחברה, וכיצד ניתן להעריך את תרומתו לקיומם של חדשנות, שוויון והתקדמות בחברה מגוונת?

מיומנויות והצעות דידקטיות

איסוף מידע ממפה היסטורית והסקת מסקנות
התפשטות מדינת בית עבאס

אוריינות לשונית / אוריינות ביקורתית בניית טיעון: ביסוס הטענה ע"י מקורות היסטוריים
טענה: בית עבאס מכונה תקופת תור הזהב

אוריינות לשונית ניתוח מקורות ומיזוגם
הישגים שונים בעידן העבאסי: מתמטיקה, רפואה, פילוסופיה, אומנות.

הצגת המידע בדרכים מגוונות (מצגת, פוסטר)

אוריינות לשונית איסוף נתונים
דמות מדעית או תרבותית מהציליוויזציה הערבית האסלאמית בעידן העבאסי והצגת ההישגים של הדמות והשפעותיה עד ימינו

למידה רב-תחומית
ניתוח מקורות חזותיים ומילוליים בתחומי האמנות, מדע, אדריכלות בתקופה העבאסית.

למידה חוץ כיתתית
(סיור, סיור וירטואלימוזיאון ישראל)

  • סיורים במבנים מוסלמים בני התקופה
  • זיהוי סמלים ומוטיבים המאפיינים תקופה זו

אוריינות ביקורתית-השוואה והסקת מסקנות
השוואה בין מאפייני הח'ליפות העבאסית לבין מאפייני הח'ליפות האומיית.

נושא רשות- נושא שלישי: האימפריה האומיית באנדלוסיה 756 -1492 לספירה

6 שעות לימוד

האימפריה האנדלוסית, הידועה גם בשם הח'ליפות האומיית של קורדובה, הייתה מדינה אסלאמית בולטת בחצי האי האיברי מהמאה ה-8 עד המאה ה-15. לימוד על האימפריה האנדלוסית יכול לספק תובנות לגבי ההיסטוריה של אירופה של ימי הביניים, היתרונות והאתגרים של רב-תרבותיות, התפתחות האמנות והאדריכלות, ותרומתם של חוקרי אסלאם למדע ולפילוסופיה.

התוכנית מדגישה היבטים שונים בלימוד על האימפריה האנדלוסית שהייתה מעצמה פוליטית ותרבותית באירופה של ימי הביניים, ולמורשתה הייתה השפעה מתמשכת על ההיסטוריה של ספרד והעולם הים תיכוני הרחב.

האימפריה האנדלוסית הייתה תערובת ייחודית של תרבויות אסלאמיות, יהודיות ונוצריות, שהביאה לפריחה של אמנות, מדע ופילוסופיה.

היא אופיינה בהישגים הארכיטקטוניים שלה ובתקופה זו נבנו המסגד הגדול של קורדובה והאלהמברה.

לימוד האמנות והאדריכלות של האימפריה האנדלוסית יכול לספק תובנות לגבי האמנות האסלאמית והשפעותיה על תרבויות אחרות.

האימפריה האנדלוסית הייתה מרכז של למידה וחקירה אינטלקטואלית. חוקרים רבים תרמו באופן משמעותי להתפתחות תחומים כמו אסטרונומיה, מתמטיקה ורפואה.

  1. לחקור את התנאים והנסיבות שהובילו להקמת האימפריה האומיית באנדלוסיה, תוך הבנת השפעתם על התרבות והחברה המקומית ועל יחסי הכוחות באזור באותה תקופה.
  2. לחקור את הרב-תרבותיות שאפיינה את התקופה האומיית באנדלוסיה ולבחון את האתגרים החברתיים, הכלכליים והפוליטיים שעמדו בפני החברה הרב-תרבותית, תוך הבנת השפעתם על האימפריה.
  3. לטפח יצירתיות בקרב הלומדים על ידי חשיפתם לאומנות, ארכיטקטורה ומדע שאפיינו את האימפריה האומיית באנדלוסיה, תוך הבנת השפעתם על התרבות והחברה בתקופה זו.
  4. להכיר את מרכזי התרבות הערבית-אסלאמית באנדלוסיה ולהעריך את תרומתם של מרכזים אלה לפיתוח התרבות האנושית, תוך הבנת השפעתם על תחומים כמו מדע, אמנות וחינוך.
  5. ניתוח הגורמים והנסיבות שהובילו לחולשתה ולנפילתה של מדינת אומיה באנדלוסיה, כדי להבין את השפעת האירועים ההיסטוריים הללו על התרבות הערבית-אסלאמית.

ידע

מייסד אימפריית בית אומיה באנדלוסיה
הח'ליפה עבד אל-רחמן אל-דאח'ל

הנסיבות והגורמים להקמת האימפריה האומיית באנדלוסיה

אימפריית בית אומייה באנדלוסיה ומאפייניה

  • גבולות המדינה
  • רנסנס אינטלקטואלי ותרבותי
  • חינוך-חינוך חינם לעניים, ספריות, אוניברסיטאות
  • מסחר
  • קורדובה-בירת החליפות האנדלוסית
  • היהודים תחת שלטון האימפריה האומיית באנדלוסיה

שקיעתה של האימפריה האומיית באנדלוסיה

מושגים:
הרמב"ם, מסגד אלהמברא, קסר קורדובה, אלמוושאחאת

 

דיון בערכים

אתגרים ,השלכות והשפעות הדדיות במפגש בין תרבויות
כיצד ניתן לשלב בין שמירה על זהות תרבותית לבין קיומן של השפעות הדדיות של תרבויות שונות כדי לקדם חברה מכילה ושיתופית?

ערכי הפריחה התרבותית והשפעתם על הפרט והחברה
מהי השפעתה של הפריחה התרבותית על קידום ערכים כמו קבלה ופתיחות, הערכה לזולת ושיתוף פעולה בין חברות, וכיצד מפגשי תרבויות משפיעים הדדית על הערכים החברתיים והתרבותיים?

מיומנויות והצעות דידקטיות

איסוף נתונים ממפה היסטורית והסקת מסקנות
התפתחות והתרחבות של האימפריה האומיית בחצי האי האיברי (מפה של האזור לפני תקופת האימפריה האומיית ובשיאה של תקופת האימפריה)

אוריינות לשונית- ניתוח דמות היסטורית
ניתוח דמותו של הח'ליפה עבד אל-רחמן אל-דאח'ל (ביוגרפיה, גורמים לעליה לשלטון, הישגים, חולשות,אתגרים)

אוריינות לשונית /אוריינות חזותית
איסוף וניתוח של מקורות כתובים וחזותיים (בינתחומיות רב תחומיות)- מבנים ארכיטקטוניים שנבנו בתקופה (מסגד קורדובה, ארמון אלהמברה) -חילוץ מאפיינים בולטים מהמבנים .

ייצוג מידע בדרכים מגוונות
הישגים בתחומים השונים בעקבות הרנסנס התרבותי באימפריה האומיית (מצגת, סרטון, דגם ,פודקאסט)

איסוף נתונים ממקורות שונים
זיהוי, ניתוח סיבות והסקת מסקנות לגבי הגורמים לנפילת האימפריה האומיית

העשרה:

  • השפעת השפה הערבית על השפה הספרדית ועל שמות מבנים עד היום
  • השירה האנדלוסית -אלמוואשאחאת
חזרה לראש הדף

ב. אירופה בימי הביניים (המאה ה-5 עד המאה ה-15 בקירוב)

14 שעות לימוד

הקדמה

היסטוריונים חלוקים לגבי קביעת מועד תחילת התקופה והגדרת מועד סופה של תקופת ימי הביניים, עם זאת, קיימת הכרה בכך שנפילת רומא בידי הגרמאניים בשנת 476 לספירה היא ראשית ימי הביניים ונפילת קונסטנטינופול בידי הסולטאן מחמד הכובש בשנת 1453 לספירה מציינת את סוף ימי הביניים.

לאחר נפילתה של האימפריה הרומית המערבית בשנת 476 לספירה, חלו תמורות שונות באירופה, והוקמו כמה ממלכות שהבולטות בהן הייתה הממלכה הפרנקית שהוקמה על ידי קלוביס והתאפיינה במיזוג בין הפרנקים לרומאים.

ממלכת הפרנקים הגרמאנית מהמאה ה-9 עד המאה ה-15. ממלכה זו מילאה תפקיד חשוב בהיסטוריה הפוליטית והתרבותית של מרכז אירופה. ממלכה זו הושפעה מהדת, מאחר והכנסייה הקתולית מילאה תפקיד משמעותי בחיים הפוליטיים והתרבותיים של האזור. לימוד תקופה זו יכול לסייע בהבנת השפעת הדת על הפוליטיקה, החברה והתרבות האירופית.

ממלכת הפרנקים עברה מספר התפתחויות, שהבולטת בהן הייתה שלטונו של קרל הגדול, שהפך את הממלכה לאימפריה גדולה במערב אירופה. עם זאת, יורשי קרל הגדול לא הצליחו לשמור על אחדותה של אימפריה זו. חולשת האימפריה והיחלשות הסמכות המרכזית הביאו להופעתה של המערכת הפיאודלית שהיא מערכת סוציו-פוליטית, כלכלית וצבאית אשר אפיינה את מערב אירופה בימי הביניים.

העידן הפיאודלי היה תקופה מורכבת בהיסטוריה האירופית, המאופיינת בפיצול פוליטי, אי שוויון חברתי, לוחמה, תלות חקלאית ופיתוח כלכלי מוגבל. בעוד שהפיאודליזם נעלם במידה רבה כמערכת חברתית וכלכלית, עדיין ניתן להרגיש את מורשתו בהיבטים רבים של החברה המודרנית.

במהלך ימי הביניים, גם צרפת וגם אנגליה עברו שינויים והתפתחויות משמעותיות שעזרו לעצב את זהותם המודרנית כמדינות לאום.

ממלכת צרפת הוקמה במאה ה-9 ומילאה תפקיד חשוב בהתפתחות מערב אירופה במהלך ימי הביניים.

השושלת הקפטינגית, ששלטה בצרפת מהמאה ה-10 עד המאה ה-12, והשושלת הבורבונית ששלטה בצרפת מתחילת המאה ה-13 עד המאה ה-19 גיבשו בהדרגה את השלטון והרחיבו את שטחה של הממלכה באמצעות שילוב של כיבוש צבאי ודיפלומטיה.

ממלכת אנגליה הוקמה במאה ה-10 והתפתחה למדינת לאום רבת עוצמה ובעלת השפעה במהלך ימי הביניים. ויליאם הכובש החזיק את השלטון באנגליה, ואחר כך ריצ'ארד לב הארי. הם ייצבו את השלטון והפכו את אנגליה למעצמה.

נושאים אלה נבחרו כדי שהלומדים יבינו את השינויים הפוליטיים והתרבותיים שאפיינו תקופה זו ואת השפעתם על כל תחומי החיים. לימוד על המבנה החברתי של הפיאודליזם והשלכותיו על הפרט והחברה מזמן דיונים ערכיים על ריבוד חברתי ומעמדות בחברת העבר וההווה.

נושא ראשון: הופעת הממלכות הגרמאניות

3 שעות לימוד

  1. 1. לנתח את השינויים שחלו באירופה בעקבות היחלשות האימפריה הרומית ולהעריך את השפעתם על התפתחותן של המדינות האירופיות בעידן שלאחר קריסת האימפריה.
  2. לבחון את הנסיבות והגורמים להופעתן של הממלכות הגרמאניות בראשית ימי הביניים, ולהבין את השפעתן על התפתחות המבנה החברתי והפוליטי באירופה בתקופה זו.
  3. להבין ולהעריך את הישגיהם של קלוביס וקרל הגדול ואת תרומתם להצלחת האימפריה הפרנקית, תוך כדי ניתוח ההשפעה של שלטונם על התפתחות אירופה בימי הביניים.
  4. להבין את תפקידה המרכזי של הדת בתקופה הגרמאנית בימי הביניים והשפעתה על תחומי החיים השונים, ובחינת מקומה של הדת בכלל בחברה וחשיבותה בעיצוב הזהות והערכים בחברה.
  5. לבחון את ההשפעות ההדדיות בין התרבויות הרומאית והפרנקית, ולהעריך כיצד אינטראקציות אלו עיצבו את התהליכים החברתיים, הפוליטיים והתרבותיים באירופה של ימי הביניים.

ידע

שינוי המציאות באירופה בעקבות התפוררות האימפריה הרומית
נדידת העמים והשפעתה על היווצרות ממלכות אירופה

תיחום תקופת ימי הביניים: גישות שונות לקביעת תחילתה וסופה של התקופה בהיסטוריה הכללית
ייחודיות והמשכיות בין העת העתיקה וימי הביניים

נושא רשות- הקמת ממלכת הפרנקים –הגרמאנים

  • הנסיבות להופעת הפרנקים
  • הישגים מרכזיים של ממלכת הפרנקים שהובילו להפיכתה לאימפריה
  • ארגון מנהלי של האימפריה
  • הקמת בתי ספר בעזרת בישופים ונזירים
  • צבא חזק
  • הגדלת שטחה של האימפריה

נושא רשות- הסיבות לנפילתה של ממלכת הפרנקים על ידי יורשי קרל הגדול

מושגים: פרנקים, קלוביס, קרל הגדול, תיקוף (פריודיזציה) של ימי הביניים.

דיון בערכים

אחדות וארגון כבסיס להשגת כוח וגדולה (הקמת ממלכת הפרנקים)
כיצד אחדות וארגון מהווים בסיס להשגת כוח וגדולה, כפי שנראה בהקמת ממלכת הפרנקים?

זכויות הפרט באימפריה והיחס לבני הדתות השונות
באיזו מידה יכול ממשל לקדם ערכים של סובלנות ושוויון, ולמנוע אפליה או דיכוי של קבוצות שונות באימפריה/במדינה/בקהילה?

חינוך והשכלה כמנוף להתפתחות חברה
באיזה אופן חינוך והשכלה משמשים כמנוף להתפתחות חברה, וכיצד ניתן לקדם ערכים של שוויון, כבוד הדדי וחדשנות תוך שמירה על יציבות ושגשוג חברתי?

מעמדה של הדת בחברה הפראנקית
כיצד הדת יכולה להשפיע על עיצוב זהות וערכים בחברה?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית / שימוש במפה היסטורית קריאה וחילוץ נתונים

  • הצגת מסלול הנדידה של העמים השונים ומקום מושבם של הפרנקים
  • התפתחות האימפריה של קרל הגדול

אוריינות לשונית, קריאה ביקורתית /קריאה וניתוח טקסט היסטורי

  • חילוץ הרפורמות של קרל הגדול
  • הערכה והסקת מסקנות לגבי הרפורמות הפנימיות של קרל הגדול

חשיבה ביקורתית-טענה והבעת דעה:
הטענה: קרל הגדול- מלך פרנקי או קיסר רומאי

נושא שני: המערכת הפיאודלית

4 שעות לימוד

  1. להכיר את מאפייני המערכת הפיאודלית, להבין את יחסי הגומלין בין המעמדות והשפעתם על תחומי החיים במערב אירופה בימי הביניים, וכן להבין את התהליכים ההיסטוריים המשמעותיים שעיצבו את המערכות החברתיות, הכלכליות והפוליטיות לאורך השנים.
  2. לנתח את הנסיבות שהובילו להיחלשות המערכת הפיאודלית, תוך בחינת הגורמים הכלכליים, החברתיים והפוליטיים, ויבינו ששינויים חברתיים וכלכליים משפיעים על מבנה החברה ומעצבים את העתיד.
  3. לדון בערכים הבסיסיים של המערכת הפיאודלית, שהתאפיינה באי שוויון חברתי ובהיררכיה מעמדית, ויבחנו את השפעתם על המבנה החברתי והפוליטי של ימי הביניים, ויפתחו מודעות לערכים כמו צדק חברתי, שוויון, וסולידריות כדי לגבש תפיסה ביקורתית לגבי ערכים היסטוריים והשפעתם על החברה המודרנית.

ידע

התפתחות המשטר הפאודלי כמענה לשינויים שחלו באירופה עם התפוררות האימפריה הרומית

  • הגורמים להיווצרותו של המשטר הפאודלי
  • המשטר הפאודלי: מלוכה וכנסייה(מבנה ומאפיינים)
  • המבנה ההיררכי הפאודלי והכנסייתי -חלוקת התפקידים והסמכויות במבנה זה

השפעת מבנה המשטר הפאודלי על החברה

  • חברה מעמדית של מתפללים, לוחמים, עמלים
  • תלות חוזית במערכת היחסים בן המעמדות בחברה הפאודלית (סניור, וסל)
  • חיי היום-יום בחברה פאודלית

הסיבות והגורמים לדעיכתו של הפיאודליזם

מושגים:
פאודליזם, וסל, סניור, צמית, אביר, היררכיה, מערכת סוסים , טירות וביצורים אחוזות אירופה בימי הביניים

דיון בערכים

חברה שוויונית לעומת חברה היררכית
(מעמדות בחברה הפיאודלית)

  • כיצד ניתן לשאוף לחברה שבה כל פרט מקבל יחס שווה, ללא קשר למעמדו הכלכלי או חברתי?
  • מהם העקרונות שיש להחיל כדי לבנות חברה הוגנת שמכירה בזכויות כל שכבות האוכלוסייה?
  • כיצד כבוד האדם נשמר בחברות שוויוניות לעומת חברות היררכיות?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית/ איסוף מידע ממקורות שונים
חברה פאודלית- זכויות חובות בין הסניור לואסל בין האדון לאביר

אוריינות לשונית/ איסוף מידע וייצוג המידע בדרכים מגוונות:
תיאור המבנה החברתי ומערכת היחסים בין המעמדות השונים בחברה הפאודלית. (תרשים זרימה)

אוריינות לשונית השוואה וחשיבה ביקורתית:
המעמדות השונים על פי אורח החיים ותנאי החיים

חשיבה ביקורתית
טענה: המשטר הפאודלי היווה מענה לצורכי החברה

חשיבה ביקורתית
הערכה והסקת מסקנות לגבי המשטר הפיאודלי הערכה של יתרונות מול חסרונות

אוריינות דיגיטלית

  • איתור תמונות וטקסטים חזותיים על התקופה
  • חילוץ מאפיינים בולטים לתקופה

אוריינות לשונית
איתור, איסוף מידע ומיזוג מידע יום בחיי איכר, אציל, אביר

העשרה:

נושא שלישי: הכנסייה והאפיפיורות

4 שעות לימוד

  1. להכיר את מבנה הכנסייה הקתולית, מעמדה ותפקידה המרכזי בחיי החברה, הפוליטיקה והדת במערב אירופה בימי הביניים ולנתח את מעורבותה והשפעתה על עיצוב התרבות והחיים החברתיים
  2. להכיר את יסודות תנועת הנזירות והמנזר, ואת השפעתם על החיים הדתיים והחברתיים במערב אירופה במהלך ימי הביניים, וכן את השפעת הרעיונות הדתיים על חיינו כיום.
  3. להבין את מורכבות היחסים בין השלטון החילוני של הקיסר לשלטון הדתי של האפיפיור, לנתח את השפעתם על החברה והחיים היומיומיים בימי הביניים ולדון ביחסים בין דת למדינה בהקשרים היסטוריים, תוך התמקדות בערכים של חופש דת, צדק חברתי ואחריות מוסרית.

ידע

הכנסייה והאפיפיורות

  • המבנה והארגון של הכנסייה הקתולית
  • מעמדה ותפקידה המרכזי של הכנסייה ומעורבותה בתחומי החיים השונים
  • נושא רשות- תנועת הנזירות והמנזר
  • אפיפיור וקיסר-מאבק בין מלוכה לכנסייה על עליונות ושליטה
  • נושא רשות- ההשפעה התרבותית של הדת הנוצרית

מושגים:
כנסייה, אפיפיור, מנזר, נזיר, אירוע קנוסה, סנט בנדיקטוס.

דיון בערכים

בין דת למדינה- שלטון הקיסר מול שלטון האפיפיור

  • כיצד ניתן להבטיח לכל פרט את הזכות לחופש דת ואמונה?
  • מה תפקידה של הדת ביצירת חברה צודקת?
  • כיצד אנשי הדת יכולים לפעול לקידום ערכים של צדק והוגנות בתוך קהילה מגוונת?
  • כיצד ניתן לאזן בין סמכות פוליטית לבין ערכים דתיים?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית
קריאה ובנייה של ציר הזמן על מנת להבין את התקופה של הופעת האפיפיור והכנסייה.

אוריינות לשונית / איסוף נתונים ממקורות שונים ומיזוגם

  • כתיבה על חיי היום יום במנזר
  • תפקיד הכנסייה והאפיפיורות בחיי החברה והמדינה בימי הביניים
  • ניתוח מקורות חזותיים והפקת מידע

ניתוח מקורות חזותיים והפקת מידע
(תמונות וציורים, פסלים, מקורות מידע, סרטונים)
חילוץ מאפיינים של הכנסייה והאפיפיור

איסוף מידע מסיורים חוץ כיתתיים בכנסיות ומנזרים

  • ריאיון עם נזירים על תפקידם במנזר
  • כתיבה יצירתית על התרשמות בסיור בכנסיה ובמנזר

יחידת הוראה

נושא רשות- נושא רביעי: מלכים וממלכות במערב אירופה: אנגליה וצרפת

3 שעות לימוד

  1. להבין כי אנגליה וצרפת, כאימפריות קדומות, עיצבו את המערכות הפוליטיות, הכלכליות והחברתיות במערב אירופה, והשפעתן נמשכת בתהליכים ההיסטוריים שהשפיעו על מערכות השלטון והחברה בעידן המודרני.
  2. לדון בתפקידה המרכזי של הדת בקביעת ערכים חברתיים ומדיניים, להבין את השפעתה על תחומים שונים בחיים ולבחון את האיזון בין חירות הפרט לבין טובת הכלל, תוך התמקדות בשאלות ערכיות וחברתיות הנוגעות לקשר בין דת לחיי היומיום.
  3. לחקור את הקשר בין השלטון המלוכני לדת בממלכות מערב אירופה, אנגליה וצרפת, ולבחון את השפעת הדת על סמכות המלוכה וחוקי החברה בהיבטים שונים.

ידע

צרפת:
משפחות האצולה- קאפה ובורבון 

אנגליה:

  • ויליאם הכובש מחזיק את השלטון באנגליה
  • התפתחותה של אנגליה בימי הביניים ומאפייני משטר המלוכה באנגליה.

הקשר בין השלטון המלוכני לדת בממלכות מערב אירופה – צרפת ואנגליה

מושגים:
שלטון מלכותי, ריצארד הראשון (לב הארי)

 

דיון בערכים

מרכזיותה של הדת בכל תחומי החיים
כיצד ניתן לשמור על חירות הדת תוך כיבוד אמונות מגוונות בחברה, ולשלב את הדת כמקור ליציבות חברתית ומדינית מבלי לפגוע בזכויות הפרט ובחופש הבחירה?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות דיגיטלית
ממקורות כתובים וחזותיים (סרטונים, טקסטים, תמונות) -איתור מאפיינים ייחודיים של מבנה הכנסייה

הצגת המידע בדרכים מגוונות
(דגם, מצגת)

העשרה:
איתור המאפיינים של התקופה על פי סיור וירטואלי בטאוור של לונדון

חזרה לראש הדף

ג. מסעי הצלב – 1096- 1291 לספירה

6 שעות לימוד

הקדמה

מסעי הצלב היו תופעה היסטורית ומשמעותית בהיסטוריה האנושית. הגורמים למסעי הצלב היו כלכליים, חברתיים, פוליטיים ודתיים. במהלך תקופה זו הצליחו הפרנקים הצלבניים להקים כמה ממלכות צלבניות, שהבולטת בהן הייתה הממלכה הצלבנית הראשונה בירושלים, ששלטה בחלקים בארץ ישראל ובאזורים הסמוכים לה. מהלך זה עודד את הצלבנים להמשיך במאבק ובמסעות שלהם בניסיון להרחיב את השפעתם ולשמר את שטחי השלטון שלהם. מסעות אלו הניעו את המוסלמים להגן על ארצם. מנהיגים מוסלמים התעמתו עם הצלבנים, כשהבולט שבהם היה צלאח אל-דין אלאיובי, שהביס את הצלבנים בקרב קרני חיטין בשנת 1187 לספירה והצליח לשחרר את ירושלים. מסעי הצלב המשיכו בניסיון לכבוש את ירושלים מחדש, עד שהסולטנים הממלוכים הצליחו לגרש את הצלבנים לצמיתות מארצות המזרח האסלאמי בשנת 1291 לספירה. המלחמות הללו השפיעו על מדינות המזרח האסלאמי ומערב אירופה.

לימוד נושא זה מסייע ללומדים להבין את הגורמים ותופעת מסעי הצלב ואת השפעתם על הסביבה ועל החיים היומיומיים של האוכלוסיות.

מטרות

  1. לנתח את הגורמים למסעי הצלב בהיבטים הכלכליים ,חברתיים ,פוליטיים ודתיים . לנתח את הגורמים למסעי הצלב, תוך בחינת ההשתלבות של מניעים דתיים עם אינטרסים כלכליים, חברתיים ופוליטיים, והשפעת שילוב זה על עיצוב תהליכים מרכזיים בהיסטוריה.
  2. לנתח את שלבי העימות בין הפרנקים והמוסלמים ולבחון את הנסיבות שהובילו לאיחוד החזית האסלאמית
  3. להעריך את תפקידם ותרומתם של המנהיגים האסלאמיים בתקופת מסעי הצלב, תוך הבנת תפקיד המנהיגות והשפעתה על אירועים היסטוריים.
  4. להבין את השפעת מסעי הצלב על הדתות ואת היחסים שנוצרו בין המוסלמים לבין נוצרים ויהודים בעקבות מסעי הצלב.
  5. לנתח את הגורמים והנסיבות שהובילו לכישלון מסעי הצלב, תוך הבנת ההשפעות הפוליטיות, החברתיות והצבאיות שתרמו לתוצאות המאבקים הללו.

ידע, ערכים ומיומנויות

ידע

מסעי הצלב

  • מניעים ונסיבות למסעי הצלב (כלכלי, חברתי, דתי פוליטי )
  • נושא רשות- הקשיים בהם נתקלו הצלבנים
  • נושא רשות- ממלכת ירושלים הצלבנית
  • יחס הצלבנים למוסלמים, לנוצרים המקומיים וליהודים בארץ ישראל
  • מסע הצלב הראשון לירושלים
  • מסע הצלב השני לארץ ישראל
  • צלאח אל-דין אלאיובי ממשפחת אל- זנקי
  • קרב קרני חיטין
  • נושא רשות- התנאים והגורמים לסיום מסעי הצלב

מושגים:
צלאח אד-דין, קרב קרני חיטין , מסעי הצלב, ממלכת ירושלים

 

דיון בערכים

מפגש בין דתות –

  • כיצד ניתן לקדם סובלנות וכבוד בין דתות שונות ולשמור על ערכים של חירות דתית והבנה הדדית?
  • מהם האתגרים שנוצרים כאשר דת אחת מנסה להטיל את ערכיה על אנשים עם אמונות שונות, וכיצד ניתן למנוע זאת?
  • כיצד ניתן ליצור חברה שבה מתקיים דיאלוג פתוח ומכבד בין דתות שונות תוך שמירה על זכויות הפרט?

מיומנויות והצעות דידקטיות

קריאת מפה היסטורית
התפשטות הממלכה הצלבנית בארץ ישראל ותיאור מסלול מסעי הצלב ממרכז אסיה לפרס, סוריה, מצרים, ארץ ישראל.

אוריינות לשונית ניתוח מקורות כתובים

  • קריאה ועיון בנאום אורבן השני
  • חילוץ הטעונים של האפיפיור כדי לשכנע לצאת למסעי הצלב

אוריינות לשונית ,ניתוח מקורות כתובים והצגת המידע בדרכים מגוונות
תיאור קרב קרני חיטין והצגת המידע באמצעים מגוונים (מצגת, סיור באתר)

חשיבה ביקורתית
ניתוח אירוע "מסעי הצלב" מנקודות מבט שונות: מההיבט הכלכלי, החברתי, הדתי (דיבייט, פאנל)

אוריינות לשונית ניתוח מקורות חזותיים

  • איתור שרידים מן התקופה הצלבנית שנתגלו בארץ ישראל (בעזרת תמונות, סרטים, סיורים)
  • ציון מאפיינים על חיי הצלבנים מתקופה זו
חזרה לראש הדף

ד. המדינות המוסלמיות בימי הביניים: המדינה הפאטימית, האיובית והמדינה הממלוכית

9 שעות לימוד

הקדמה

מדינות אסלאמיות הופיעו בימי הביניים, בנפרד מהמדינה העבאסית. מצרים הייתה אחד האזורים הבולטים שבהם התקיימו מדינות כאלה. בתוכנית יש התייחסות למדינה הפאטימית, למדינה האיובית ולמדינה הממלוכית.

המדינה הפאטימית הוקמה בתוניסיה בשנת 909 לספירה ולאחר מכן מרכז המדינה עבר למצרים, שם הוקמה העיר קהיר בשנת 969 לספירה. הח'ליפות הפאטימית התקיימה עד נפילתה בשנת 1171 על ידי צלאח א-דין אל איובי. המדינה האיובית הוקמה לאחר מכן והצליחה לאחד את בלאד אל-שאם (לבנט) ואת מצרים תחת שלטונו של צלאח אל-דין אל איובי. כתוצאה מגורמים פנימיים וחיצוניים נחלשה המדינה האיובית והוקמה המדינה הממלוכית במצריים. שלטונם של הממלוכים התאפיין ברפורמות בתחומים שונים על ידי הסולטן בייברס. שלטונם של הממלוכים נמשך עד שהטורקים העות'מאניים הצליחו להפיל את שלטונם במערכת מרג' דבק בשנת 1516 לספירה ובמצרים בשנת 1517 לספירה.

חשיבותו של נושא זה היא שהלומדים יעריכו את חשיבותן של מדינות אלה ושל מנהיגיהם להתפתחות האסלאם בהיבטים פוליטיים, מדיניים, כלכליים וצבאיים.

כמו כן הלומדים יעריכו את ההישגים התרבותיים והאינטלקטואליים של כל תקופה. האדריכלות, אמנות, מדע, ספרות והיבטים אחרים של פריחה תרבותית בתקופת שלטונן של מדינות אלה.

נושאים אלה חשובים להבנת ההשפעה ארוכת הטווח של כל מדינה על אזור המזרח התיכון. ואת תרומתן של מדינות אלה לנוף ההיסטורי והתרבותי של האזור.

בלימוד נושאים אלה הלומדים יכולים לפתח הבנה מקיפה של ההקשר ההיסטורי, אירועים מרכזיים ותרומות משמעותיות של המדינות הפאטימית, האיובית והממלוכית בימי הביניים.

מטרות

  1. לבחון את הגורמים והנסיבות להופעתן של המדינות המוסלמיות ואת המאפיינים הייחודיים של כל מדינה, תוך פיתוח יכולת לנתח את השפעתן על ההיסטוריה והתרבות באזור.
  2. להעריך את תפקידם של שליטי המדינות המוסלמיות ואת תרומתם לפיתוח כל מדינה, תוך פיתוח יכולת לנתח את השפעת ההנהגה על תהליכי שינוי ואירועים היסטוריים.
  3. להעריך את חשיבות המדינות המוסלמיות בתולדות האסלאם והשפעתן על המזרח התיכון עד היום, תוך פיתוח יכולת לנתח את ההקשרים ההיסטוריים והשפעותיהם על התרבות והפוליטיקה באזור.
  4. להעריך את ההישגים המדעיים והתרבותיים שאפיינו תקופה זו.
  5. לבחון את הסיבות והנסיבות שהובילו לנפילת המדינות המוסלמיות, תוך פיתוח יכולת לנתח את השפעת הגורמים הפנימיים והחיצוניים על התהליכים ההיסטוריים.
  6. לבחון את האתגרים שעמדו בפני אוכלוסייה בעלת מגוון תרבותי ודתי, ולנתח את האסטרטגיות שננקטו על ידי המנהיגים והתושבים בהתמודדות עם אתגרים אלה.

ידע, ערכים ומיומנויות

ידע

המדינות האסלאמיות בימי הביניים
המדינה הפאטימית, המדינה האיובית , המדינה הממלוכית
בהיבטים הבאים:

  • תחום שלטונה של כל אחת מהמדינות
  • נושא רשות- היבטים מדיניים, כלכליים, פוליטיים ,חברתיים תרבותיים וצבאיים, של כל מדינה
  • חשיבותם של מדינות אלה בתולדות האסלאם
  • נושא רשות- גורמים פנימיים וחיצוניים לנפילתם של מדינות אלה
  • דמויות ושליטים בולטים:
    המדינה הפאטימית- עובייד אללה בן אל-חוסיין אל-מהדי, אל- חאכם ב- אמר אללה
    המדינה האיובית – סלאח אל-דין אל-איובי, המלכה שג'ר אל-דור
    המדינה הממלוכית- הסולטן ביברס ,קוטוז

מושגים:
הפאטימים, האיובים, הממלוכים, דאר אלחכמה, אוניברסיטת אלאזהר קרב חיטין, קרב עין ג'לוט, מסגדים בארץ מתקופת הממלכות האסלאמיות, ממלוכים בחריה, ממלוכים בורג'יה

דיון בערכים

האתגרים באוכלוסייה המאופיינת במגוון תרבותי ודתי
כיצד תורמת הדת לחיזוק תחושת השייכות, האחדות והקהילתיות בתוך אוכלוסייה מגוונת תרבותית ודתית, תוך שמירה על ערכים ומסורות תרבותיות?

תפקידה של הדת בגיבוש חברה
מה הם האתגרים הנובעים מהמגוון הדתי והתרבותי, ומה תפקיד הדת בקידום סובלנות ושמירה על זהות תרבותית משותפת?

מיומנויות והצעות דידקטיות

קריאת מפה היסטורית /הסקת מסקנות
זיהוי תחום שלטונה של כל מדינה אסלאמית

אוריינות לשונית/ איסוף מידע
התמורות המנהליות במדינות המוסלמיות השונות וייצוג המידע בדרכים מגוונות: מצגת , דגם, מטבע , ציור

קריאה וניתוח מקורות כתובים/ בניית דמות היסטורית

  • דמותו והישגיו של אלחאכם באמר אללה.
  • דמותו והישגיו של צלאח אל דין
  • דמותו והישגיו של סולטן ביברס

אוריינות דיגיטלית/ איסוף נתונים על התקופה וחילוץ מוטיבים ייחודיים
סיור באתרים / סיור ווירטואלי לאזורים: קרני חיטין, בית שאן

יחידת הוראה

 

חזרה לראש הדף

ה. הדרוזים

4 שעות לימוד

הקדמה

יחידה זו עוסקת בהתהוותה של העדה הדרוזית בתקופה הפאטימית במצרים. השליטים המרכזיים בתקופה זו הם השליט אלחאכם באמר אללה ומחמד אבן אסמאעיל אל-דרוזי.

נושא זה חשוב ללומדים כדי להכיר את החברה הדרוזית שהיא חלק מאזרחי המדינה ולהרחיב את ההבנה שלהם לגבי הדרוזים המהווים קבוצה דתית בעלת מורשת ייחודית.

מטרות

  1. להכיר את תולדות העדה הדרוזית ואת השליטים המרכזיים בתקופה הפאטימית, ולנתח את השפעתם על ההיסטוריה המקומית והאזורית.
  2. לטפח ערכים של סקרנות, פתיחות, סובלנות ואמפטיה כלפי תרבות הדרוזים, תוך פיתוח יכולת להבין את ערכיה ומסורותיה והשפעתם על החברה הישראלית.
  3. להבין את חשיבות השמירה על ערכי המורשת והתרבות הדרוזית ואת תפקידם בקידום קשרים בין דורותu לנתח את השפעתם על שמירת זהות קהילתית ועקרונות תרבותיים.

ידע, ערכים ומיומנויות

ידע

הדרוזים בתקופה הפאטימית

העדה הדרוזית (מוצאם, מקום התהוותם)

נושא רשות- תפיסת העולם התרבותית הייחודית של הדרוזים

מנהיגים ושליטים דרוזים מרכזיים בתקופה הפאטימית
אלחכים באמר אללה, אל- מועז באללה

מושגים:
ג'אמע אלאזהאר/ דאר אל-חכמה

דיון בערכים

מחויבות העדה הדרוזית לערכי המורשת והתרבות
כיצד תורמת המחויבות לערכי המורשת והתרבות הדרוזית לשימור הזהות הקהילתית ולחיזוק הקשרים בין דורות בתוך העדה הדרוזית?

מיומנויות והצעות דידקטיות

איסוף נתונים ממקורות שונים על העדה הדרוזית
זיהוי הגורמים והנסיבות להתפתחות העדה הדרוזית (ראיונות אישיים סרטונים)

ארגון המידע בדרכים מגוונות
מצגת, תרשים זרימה

חזרה לראש הדף

ו. היהודים בארצות האסלאם בימי הביניים

7 שעות לימוד

הקדמה

בתקופה האומיית ובפרט בספרד התפתחו מרכזי אוכלוסייה יהודיים רבים .לרוב, היהודים זכו ליחס של כבוד וסובלנות דתית מטעם הח'ליפים המוסלמיים. היהודים מימשו את חייהם ואמונותיהם בחופש יחסי, שמרו על מנהגיהם ומסורותיהם וזכו למעמד של "ד'ימה"-בני חסות.

היחידה עוסקת גם בדמויות בולטות בתקופה זו בקרב היהודים, הרמב"ם וחסדאי אבן שפרוט.

היהודים והמוסלמים ניהלו חיים משותפים עד גירושם מאנדלוסיה (ספרד) בשנת 1492.

לימוד נושא זה מסייע ללומדים להבין שיש קשרים היסטוריים בין האוכלוסייה היהודית והאוכלוסייה המוסלמית ולקשרים אלה יש השפעה הדדית על התרבות והחברה.

מטרות

  1. להכיר את מרכזי התיישבות היהודים במדינת האסלאם, בדגש על ספרד, ולנתח את הסיבות לבחירת מוקדים אלה, ולבחון את השפעתם של גורמים פוליטיים, כלכליים וחברתיים על התפתחות הקהילות היהודיות באזור.
  2. לבחון את היחסים בין היהודים והמוסלמים בארצות האסלאם בימי הביניים, ולנתח את ההיבטים החברתיים והתרבותיים ששלטו בתקופה זו והשפעתם על חיי הקהילות היהודיות.
  3. להבין ולהעריך את הגורל המשותף של המוסלמים והיהודים בגירוש מאנדלוסיה ולנתח את ההשפעות ההיסטוריות של האירוע על שתי הקהילות
  4. להעריך את התרומה ההדדית וההשלכות במפגש בין התרבויות של יהודים ומוסלמים, תוך טיפוח חשיבה ביקורתית לגבי ההשפעות ההדדיות של רעיונות, אמונות וערכים בין שתי התרבויות.
  5. להבין את הקשר בין סובלנות דתית להתפתחות תרבותית ולבחון את השפעת הסובלנות על קידום ערכים חיוביים בחברה ולהעריך את החשיבות של סובלנות במפגשים בין תרבויות שונות בהיסטוריה.

ידע, ערכים ומיומנויות

ידע

מרכזי היישוב היהודיים בארצות האסלאם

מעמדם של היהודים-זכויות וחובות

מוסדות והארגון החברתי של היהודים

התרבות והמורשת היהודית תחת שלטון האסלאם

נושא רשות- גירוש היהודים מספרד ב-1492

מושגים:
אשכנזים-ספרדים, חסדאי אבן שפרוט, הרמב"ם, نظام الملة - הזכויות שניתנו ליהודים ולנוצרים בימי השלטון העות'מאני

דיון בערכים

סובלנות דתית מסייעת לפריחה תרבותית
כיצד סובלנות דתית תורמת לשיתוף רעיונות ולהעשרת המורשת התרבותית, תוך טיפוח ערכים כמו כבוד, צדק וחמלה?

מיומנויות והצעות דידקטיות

שימוש במפה
מוקדים מרכזיים של היהודים בספרד לפני הגירוש

אוריינות לשונית

  • ניתוח מקורות היסטוריים וזיהוי החובות והזכויות של היהודים תחת השלטון המוסלמי
  • הבעת עמדה על היחס כלפי היהודים בתקופת האסלאם

אוריינות לשונית /ניתוח דמות היסטורית
דמות מרכזית המאפיינת תקופה זו (ביוגרפיה, הישגים, תרומה)