מפרט התכנים לכיתה ו'

חזרה

מבוא

התוכנית מתחילה בלימוד האירועים המרכזיים בתרבויות יוון ורומא, שהשפעתן העשירה ניכרת עד היום. לאחר מכן, התלמידים ילמדו על היווצרותן של שלוש הדתות המונותיאיסטיות: היהדות, הנצרות והאסלאם, תוך הבנת ההקשר ההיסטורי שבו התפתחו. התוכנית מתמקדת בהתפשטות הדתות הללו ובתהליכים והשינויים המרכזיים שהתרחשו בעקבותיהן לאורך ההיסטוריה.
נושאים העוסקים במורשת ובהיסטוריה של האסלאם נלמדים בכיתה ו' במטרה לחשוף את הלומדים למורשתם, למקורותיהם ולתרבותם, ולפתח זיקה אליהם.
בכיתה ו' נחשפים התלמידים לראשונה לתחום הדעת היסטוריה. תוכנית הלימודים מיועדת לספק לתלמידים את המיומנויות הראשוניות והבסיסיות לחשיבה היסטורית. במהלך ההוראה, התלמידים יעסקו בשאלות מפתח מרכזיות כמו: כיצד יודעים על העבר? מדוע חשוב ללמוד על העבר? כיצד התפתחו חברות קדומות? מה היו המאפיינים של תרבויות אלו (חברה, צבא, תרבות, ערכים) וכיצד תרבויות אלו השפיעו על ההווה? תוכנית הלימודים מציעה התנסות במיומנויות בסיסיות בלמידת ההיסטוריה כמו הכרת מקורות ראשוניים ומשניים, חילוץ נתונים על העבר ממקורות ראשוניים, חשיבה ביקורתית והבנה שהתיאור ההיסטורי מבטא נקודת מבט של ההיסטוריון. מומלץ לפתוח כל נושא בהצגה, קריאה או בנייה של ציר זמן כדי להבין את הרצף הכרונולוגי של האירועים ולספק הקשר היסטורי רחב, מה שיסייע ללומדים להבין את רצף האירועים.

חזרה לראש הדף

א. מה היא היסטוריה?

2 שעות לימוד

על היחידה

נושא זה כולל, בראש ובראשונה, את הכרת ההגדרה הבסיסית להיסטוריה כחקירה ותיעוד הפעילות האנושית.

נושא זה פותח בהגדרה הבסיסית של: מהי היסטוריה?
היחידה פותחת בחשיבותם של לימודי ההיסטוריה. הלומדים ירכשו מושגי יסוד לארגון הזמן (ציר זמן) וכן יכירו מקורות ראשוניים המשמשים את ההיסטוריונים כמו תעודות כתובות, שרידים ארכיאולוגיים ויבדילו בין מקור ראשוני למקור משני.

מטרות

1. להבין שלימוד מאורעות העבר מקנה הקשר להבנת המציאות הנוכחית, ומאפשר לנתח תופעות עכשוויות על בסיס תובנות היסטוריות.
2. להכיר מושגי יסוד בהיסטוריה: ציר זמן, רצף אירועים, תקופות היסטוריות ומקורות ראשוניים ומשניים, כדי לפתח הבנה בסיסית של תהליכים היסטוריים ולקשר בין אירועים שונים.
3. להבחין בין מקורות ראשוניים למקורות משניים בהיסטוריה, כדי להקנות כלים להבנת תהליכים בבניית הידע ההיסטורי ואת ההשפעה של סוגי מקורות על הפרשנות ההיסטורית.
4. להבין את חשיבות לימוד ההיסטוריה והשפעתה על טיפוח ערך הזהות והשייכות, כדי לאפשר הכרה במורשת וחיזוק הקשר עם הקהילה."

מהי היסטוריה?

  • המקורות ללימוד ההיסטוריה
  • תקופות מרכזיות בהיסטוריה

מושגי יסוד

  • היסטוריה
  • מקור ראשוני
  • מקור משני

 

דיון בערכים

כיצד שימור הזיכרון הקולקטיבי תורם לטיפוח ערכים כמו שייכות, זהות אישית וקבוצתית, וכבוד למורשת, ומהם היתרונות והאתגרים בכך?

מיומנויות והצעות דידקטיות

  • אוריינות לשונית אוריינות מידע
    בניית ציר זמן:
    - ציר זמן משפחתי (עבודות שורשים)
    - תקופות מרכזיות בהיסטוריה
  • אוריינות לשונית וחזותית -חילוץ מידע ממקורות היסטוריים ראשוניים
    מטבעות, ממצאים ארכיאולוגיים ,אתרים ארכיאולוגיים, טקסטים היסטוריים, תמונות, כרזות, סרטים ועיתונים
חזרה לראש הדף

ב. ההיסטוריה של יוון העתיקה- מהמאה השישית עד למאה הרביעית לפני הספירה

6 שעות לימוד

על היחידה

לימוד על יוון העתיקה מעודד הבנה עמוקה על תהליכים היסטוריים והבנה שתהליכים פוליטיים וחברתיים באזור מסוים יכולים להשפיע על סביבה קרובה ורחוקה.
תרומתה של יוון העתיקה עד ימינו ניכרת בתחומים רבים כמו אמנות, ספרות, פילוסופיה, פוליטיקה ואדריכלות.
ביחידה זו הלומדים יעמדו על מאפייני המשטר הדמוקרטי באתונה ,שהיוו את המקור לדמוקרטיה המערבית.
נושא זה מזמן עיסוק בערכים דמוקרטיים שהשפיעו על ההיסטוריה האנושית ועל החשיבה המודרנית.
לימוד על יוון מזמן גם התחקות ולו במעט על עבודתו של ההיסטוריון , ניתוח של מקורות ראשוניים כמו, טקסטים, מטבעות, פסלים וחפצים.
יחידה זו מזמנת גם למידה רב-תחומית כמו אומנות, ספרות ואדריכלות.

מטרות

1. להכיר את חיי החברה והתרבות ביוון העתיקה, כדי להבין את השפעתם על התרבות המערבית המודרנית ולחזק את הידע על ערכים, רעיונות ומוסדות שצמחו בתקופה זו.
2. להבין את השפעת יחסי הגומלין בין הנתונים הגיאוגרפיים של יוון על חיי החברה, כדי לבחון את הקשרים בין הסביבה הפיזית להתפתחות התרבותית והחברתית .
3. להכיר את המאפיינים של הדמוקרטיה האתונאית ולבחון את ההבדלים בין המשטרים באתונה ובספרטה, כדי להבין את השפעתם על חיי האזרחים והמבנה החברתי של כל עיר מדינה.
4. לדון במושג דמוקרטיה ובערכים הדמוקרטיים כדי להבין את יסודות החברה המודרנית והשפעתם על חירות וזכויות הפרט.
5. להעריך את תרומתה של התרבות היוונית לאנושות בתחומים כגון דת, מערכת שלטון, אמנות וספורט, כדי להבין את ההשפעה ארוכת הטווח שלה על התרבות המערבית והערכים שהנחו את ההתפתחות החברתית והפוליטית.
6. להכיר ולהשתמש במקורות ראשוניים ומשניים, כתבים, פסלים וממצאים ארכיאולוגיים, כדי לחקור את תרבות יוון ולהבין את חיי החברה והערכים שלה.

מקורם של היוונים והתנאים הגאוגפיים של יוון

  • פני השטח הגיאוגרפים והשפעתם על האוכלוסייה, החברה והמשטר

מיומנויות והצעות דידקטיות:

אוריינות לשונית, מידע, חילוץ ואיסוף נתונים

  • קריאת מפה על מנת להכיר את האופי הגאוגרפי של יוון העתיקה
  • איסוף נתונים ממקורות היסטוריים שונים ומיזוגם
  • הסקת מסקנות לגבי השפעת התנאים הגיאוגרפיים על אופי החברה והמשטר

חילוץ מידע

  • בעקבות סיור באתרים ארכיאולוגיים, סיור וירטואלי (קיסריה, בית שאן ,ציפורי, קלעת נמרוד)

ערי המדינה "הפוליס"

  • ספרטה: החברה הספרטנית, מבנה השלטון, החינוך הצבאי.
  • אתונה: החברה האתונאית, מוסדות השלטון.
  • חיי חברה ותרבות ביוון העתיקה.

מושגי יסוד

  • פוליס
  • דמוקרטיה
  • אתונה

 

דיון בערכים

  • כיצד התפיסות השונות לגבי מקומו של הפרט והמדינה בספרטה ובאתונה משקפות ערכים כמו חירות אישית, שייכות קבוצתית, אחריות חברתית ומשמעת?
  • איך ניתן להבין את אי השוויון בפוליס בין התושבים דרך ערכים של שוויון, צדק חברתי ואחריות קהילתית בספרטה ובאתונה?
  • כיצד המערכת הדמוקרטית מעצבת דרכי חיים וערכים כגון שוויון וחירות אישית?

מיומנויות והצעות דידקטיות

  • חשיבה ביקורתית ויצירתית ייצוג המידע
    - השוואה בין ספרטה ואתונה (חברה, משטר, חינוך)
    - הצגה בתוצר חזותי: תרשים זרימה, קריקטורה, תמונות, פסלים
  • חשיבה ביקורתית
    דיון, כתיבה מנקודות מבט שונות: אני אזרח, עבד, אישה, איש בספרטה או באתונה (תחושות, זכויות, חובות, קונפליקטים, אתגרים, אפשר בדיבייט ,פאנל ,כתיבה)
  • למידה רב-תחומית
    איסוף מידע על חיי תרבות וחברה ביוון העתיקה וייצוג המידע בדרכים מגוונות
    - טקסטים, סרטונים, מחזות
    - אמנות( בנייה, פיסול, כתיבה)
    - אמונה (אמונה באלים רבים, סיפורי מיתולוגיה)
    - משחקים אולימפיים
    - הפילוסופיה
חזרה לראש הדף

ג. עליית מקדוניה וההלניזם- המאה הרביעית לפני הספירה

3 שעות לימוד

על היחידה

התקופה ההלניסטית מאופיינת במיזוג של תרבויות יוון ומזרח. מיזוג זה בא לידי ביטוי בתחומים רבים כמו אמנות , הגות ואדריכלות של התקופה.

יחידה זו עוסקת במנהיגותו ובכיבושיו של אלכסנדר מוקדון שהרחיב אות האימפריה בכל המזרח התיכון, ויצר יציבות פוליטית ותרבותית באזור.

מסעותיו הצבאיים הפיצו את התרבות והרעיונות היווניים ברחבי האזור, והובילו ליצירת ממלכות הלניסטיות במצרים, מסופוטמיה ומרכז אסיה. הממלכות החדשות הללו הושפעו מאוד מהתרבות היוונית, ואימצו אלמנטים של אמנות, אדריכלות, פילוסופיה וממשל. בנוסף, כיבושיו של אלכסנדר הקלו על התפשטות המסחר והמפגש בין התרבויות
גרם להשפעות הדדיות ביניהם.

ביחידה זו הלומדים יעמדו על דמותו של אלכסנדר הגדול ועל מאפייני ההלניזם.

נושא ההלניזם מזמן דיון בסוגיות ערכיות הנוגעות במיזוג של תרבויות והשפעתן על זהות הפרט. (טשטוש זהות וחיזוק זהות)

מטרות

1. להכיר את דמותו של אלכסנדר הגדול, להעריך את גודל מנהיגותו ואת השפעתו על התרבות ההלניסטית
2. להבין את המאפיינים של התרבות ההלניסטית והשפעתה על עמי המזרח, כדי להעריך את תרומת התרבות הזו לעיצוב רעיונות, אמונות וערכים בתרבות המודרנית.
3. להבין שההלניזם יצר השפעות הדדיות בין תרבויות ולהעריך את התהליכים התרבותיים שתרמו לעיצוב התרבויות השונות .
4. לדון בסוגיות ערכיות כמו סובלנות, קונפליקט זהויות והשתלבות תרבותית במפגש בין תרבויות בתקופת ההלניזם, כדי להבין את השפעות המפגש התרבותי על עיצוב הזהות והערכים האנושיים.

הלניזם

  • מאפייני ההלניזם
  • נושא רשות- השפעת ההלניזם על עמי המזרח

מושגי יסוד

  • הלניזם
  • אימפריה

 

דיון בערכים

הלניזם

  • מיזוג תרבויות, חיובי ,שלילי?
  • מיזוג תרבויות: טשטוש הזהות, חיזוק הזהות?
  • מיזוג תרבויות: ייחודיות התרבות שלי וכבוד לתרבויות אחרות

מיומנויות והצעות דידקטיות

  • אוריינות לשונית/ייצוג המידע בדרכים מגוונות
    - חילוץ מאפיינים של התקופה ההלניסטית ממקורות שונים כגון סרטונים, אתרים ארכיאולוגיים
    - ארגון הנושא (מצגת, פודקאסט)
  • אוריינות מילולית וחזותית
    - החגים הדתיים ביוון העתיקה
    - אמנות ובניית מבנים (מקדשים משולבים מזרח ומערב-הפרתנון)
    - התפתחות המסחר- העיר אלכסנדריה
    - מוזיאונים וספריות
    - תרבות התיאטרון והמחזות
    - ענפי הספורט אולימפיאדה, מרתון

אלכסנדר מוקדון

  • תכונותיו כשליט
  • מסעות הכיבוש של אלכסנדר מוקדון
  • גורמים להצלחתו בביסוס האימפריה

מיומנויות והצעות דידקטיות:

אוריינות לשונית/דיגיטלית

  • שימוש במפה היסטורית של כיבושי אלכסנדר הגדול והסקת מסקנות לגבי התפשטות האימפריה
  • איסוף נתונים ממקורות שונים על דמותו והישגיו של אלכסנדר הגדול
  • בחינה והערכה של אלכסנדר הגדול במקורות השונים

חשיבה ביקורתית- טענה והבעת דעה

  • "אלכסנדר הגדול", האם ראוי להיקרא הגדול?
חזרה לראש הדף

ד. האימפריה הרומית- תולדות האימפריה הרומית 753 לפני הספירה עד למחצית הראשונה של המאה הראשונה לספירה

6 שעות לימוד

על היחידה

רומא משנת 753 לפנה"ס עד מחצית המאה הראשונה לספירה, הפכה לאימפריה בשל כוחה הצבאי, התשתיות המפותחות, מערכת משפט מבוססת ,ממשל המתאפיין בסמכות מרכזית חזקה, יציבות כלכלית בעלת עושר במשאבים ואחידות תרבותית שסייעה ליצור תחושת אחדות וזהות בקרב אוכלוסיותיה המגוונות .

לאימפריה הרומית הייתה השפעה עמוקה ומתמשכת על ההיסטוריה העולמית. מערכת המשפט הרומית הניחה את היסודות למערכות המשפט המערביות המודרניות.

האימפריה הפיצה את שיטת הממשל, החוק וההנדסה הלטינית והרומית ברחבי אירופה והים התיכון. תרומתם של הרומאים הייתה משמעותית גם לארכיטקטורה, לספרות ולאמנות, וממשיכה להשפיע על התרבות המערבית גם כיום.

ביחידה זו הלומדים יבחנו את האתגרים השונים באימפריה הרומית, את מבנה השלטון, הכלכלה, הצבא ואת היכולת שלה לשלוט בטריטוריה רחבה. לימוד הנושא יעמיק בקרב הלומדים את ההבנה של אירועים היסטוריים בעבר ותרומתם להיסטוריה ולחברה האנושית.

מטרות

1. לבחון את תהליך ההתפשטות של רומא לאימפריה, כדי להבין את השפעתה על התרבות, השלטון והחברה במזרח התיכון ואת השפעותיה על התפתחות התרבויות השונות.
2. להבין את מאפייני המשטר, הצבא והמנהיגות ברומא ולבחון את האסטרטגיות שאפשרו שליטה על האימפריה הרחבה, כדי להבין את השפעתן על יציבותה והתפתחותה לאורך ההיסטוריה.
3. להבין ולהעריך את השפעת המורשת התרבותית ומערכת המשפט הרומית, הישגי האמנות, האדריכלות והשפה, על העולם המערבי, כדי להבין את ההשפעות המתמשכות שלהן על עקרונות המשפט, המוסר והחברה לאורך ההיסטוריה.
4. לחקור את המבנה החברתי ברומא, המבוסס על אי שוויון, וההשפעה שלו על החברה והפוליטיקה, ולהבין את ההקשרים החברתיים שתרמו לעיצוב התרבות וההיסטוריה של האימפריה הרומית.

האיפריה הרומית

  • נושא רשות- הגורמים להפיכתה של רומא מעיר מדינה לאימפריה
  • מאפייני המשטר ברומא (מוסדות הרפובליקה)
  • הצבא הרומי- יחס האימפריה לעמים הנשלטים, שלטונם של הקיסרים (יוליוס, אוקטביוס, אוגוסטוס)

מושגי יסוד

  • רפובליקה
  • אימפריה
  • קיסר
  • קולוסיאום
  • קליאופטרה
  • משטר דיקטטורי

דיון בערכים

  • ערכי הצבא הרומאי (נאמנות, צייתנות, שייכות ,הזדהות, כשירות צבאית)
    עד כמה ערכים כמו אי שוויון ,שייכות והזדהות בצבא הרומאי השפיעו על המבנה החברתי ?
  • ריבוד חברתי ברומא המבוסס על אי שוויון
    איך ערכים כמו נאמנות וצייתנות משפיעים על זכויות הפרט באימפריה?
  • זכויות הפרט באימפריה:
    - מעמד הילדים והנשים באימפריה הרומית
    - כיצד האופן שבו ערכים כמו נאמנות וכשירות צבאית השפיעו על מעמדם החברתי של הילדים והנשים?

 

 

מיומנויות והצעות דידקטיות

קריאת מפה היסטורית והסקת מסקנות:
- התפשטות האימפריה הרומית

מיפוי הגורמים להפיכתה של רומא לאימפריה בהיבטים הבאים: צבא, תשתיות ,מערכת המשפט, כלכלה והמיקום הגיאוגרפי

אדריכלות, ציורים, פסלים, כלי נגינה, כלים ,צפייה בהצגות

קריאה וניתוח טקסט היסטורי על הצבא הרומי (ארגון, ערכים)

בניית תרשים זרימה המשקף את מבנה וסמכויות מוסדות המשטר והצבא ברומא

משחק תפקידים :קבוצה אחת תושבי רומא וקבוצה שנייה תושבי הפרובינציות, פאנל, דיבייט, משפט מבוים

  • איסוף נתונים מאתרים היסטוריים ארכיאולוגיים
  • סיור חינוכי או וירטואלי (קיסריה, אתרים ברומא, קלעת נמרוד, ציפורי)
  • סמל העיר רומא- סמל הזאבה המניקה סיפור הולדתה של רומא
  • לוח השנה הלועזי- יולי ואוגוסט על שם הקיסרים
חזרה לראש הדף

ה. המורשת התרבותית, ההיסטורית והדתית של העם היהודי מהכניסה לארץ כנען ועד חורבן בית שני (עד 70 לספירה)

5 שעות לימוד

על היחידה

יחידה זו עוסקת במורשת התרבותית, ההיסטורית והדתית של העם היהודי מאז כניסתו לארץ כנען ועד חורבן בית שני בשנת 70 לספירה. בתקופה זו פיתח העם היהודי תרבות, חוקים ומסורות ייחודיים. תקופת דוד המלך ושלמה המלך מהווה שיא בתקופה זו. בית המקדש הראשון בירושלים נבנה בתקופתם כמרכז פולחן וסמל לזהותם הלאומית והדתית.

לאחר גלות בבל חזרו יהודים לארץ כנען ובנו מחדש את בית המקדש השני, שנותר מרכז פולחן יהודי עד לחורבנו על ידי הרומאים בשנת 70 לספירה. אירוע זה סימן נקודת מפנה בהיסטוריה היהודית והוביל לפיזור רוב העם היהודי ברחבי העולם. היהודים בגלות והיהודים שנשארו בארץ כנען התמודדו עם אורח חיים ואתגרים לא פשוטים כמו חירות מול שיעבוד וקנאות מול פשרות.

מטרות

1. להבין את הקשר והשייכות של בני ישראל לארץ כנען.
2. להבין ולהעריך את הנסיבות שהובילו להופעתה ושגשוגה של ממלכת יהודה בתקופת שלטון דוד ושלמה. להבין ולהעריך את הנסיבות שהובילו להופעתה ושגשוגה של ממלכת יהודה בתקופת שלטון דוד ושלמה ולהבין את התהליכים ההיסטוריים שתרמו ליציבות ולפריחה של הממלכה והשפעתם על התרבות והחברה היהודית.
3. להבין ולהעריך את נסיבות חורבן הבית השני והשפעתו על החברה היהודית.
4. להבין את האתגרים הערכיים שעמדו בפני היהודים אחרי חורבן בית שני.

העם היהודי מהכניסה לארץ כנען ועד חורבן בית שני

  • כניסתם של בני ישראל לארץ כנען
  • גדולתה של ממלכת יהודה בימי דוד ושלמה
  • נפילתה של ממלכת יהודה - מלכי יהודה מורדים במלכות בבל, גלות בבל
  • חורבן בית המקדש הראשון (586 לפנה"ס)
  • נושא רשות- הגורמים להפיכת יהודה לפרובינציה רומית
  • חורבן בית המקדש השני (70 לספירה)- תוצאות והשלכות

מושגי יסוד

  • מדינה עצמאית
  • מרכז דתי רוחני
  • דת מונותיאיסטית
  • כנען
  • הורדוס
  • ממלכת בבל
  • טיטוס
  • עברי العبرانيون(אלעבראניון)

דיון בערכים

כיצד משפיעה תחושת זהות ושייכות של עם לארצו על עמידותו מול איומים חיצוניים ועל שימור עצמאותו?

איך ערכים כמו ביטחון, שוויון וזכויות אזרחים תורמים לאחדות זו, ומה המחיר כשאחדות זו מתערערת?

האם מרכז דתי יכול לשמש כגורם מאחד שמחזק את זהות העם ושומר על עצמאותו?

  • חורבן הבית וגלות ממלכת יהודה
  • כיצד ערכים כמו ביטחון, שוויון ושימור התרבות והשפה יכולים למנוע את ההתפוררות הלאומית ואת הגלות?

מיומנויות והצעות דידקטיות

ארגון המאורעות החשובים על ציר הזמן מהכניסה לארץ כנען ועד חורבן בית שני

התפשטות הממלכה בימי דוד ושלמה

איסוף נתונים ממקורות שונים ומיזוגם:

  • מנהיגותם של: דוד, שלמה, אנטיוכוס, טיטוס, כורש
  • גורמים לעלייתה שגשוגה והצלחתה של הממלכה בימי דוד ושלמה
  • גורמים להפיכתה של ממלכת יהודה לפרובינציה רומית

הערכת פעולתו של המלך שלמה לביסוס ולהעצמת הממלכה (בניית המקדש, חלוקת הארץ למחוזות והעמדת נציב בראשן, קשרים עם עמי הסביבה).

הפקת מידע על מקורם של החודשים בערבית ובעברית: אלול, תשרי, ניסן, אדר (מקורם בשפה הבבלית)

חזרה לראש הדף

ו. הופעתה והתפשטותה של דת הנצרות מתחילת המאה הראשונה לספירה ועד תחילת המאה הרביעית לספירה

5 שעות לימוד

על היחידה

מייסד הנצרות ישוע נולד בבית לחם שביהודה לפני למעלה מ-2000 שנה. תורתו והמסר שלו מדגישים אהבה, חמלה וסליחה. ערכים אלו נשתמרו בברית החדשה ועיצבו את האמונות והמנהגים של נוצרים ברחבי העולם.

בתחילת דרכה הנצרות נרדפה ע"י הרומאים. הנצרות התפשטה ברחבי העולם על ידי השליחים והמיסיונרים הנוצרים. מערכת הדרכים ורשתות התקשורת של האימפריה הרומית סייעה להפצת דת הנצרות ברחבי האימפריה.

גם לכנסיות הנוצריות הקדומות היה תפקיד חשוב בהפצת הדת הנוצרית, והם סיפקו בסיס לאמונה והבטיחו את שימורה והעברתה לאורך מאות שנים.

ביחידה זו הלומדים ילמדו על התפשטות הנצרות והשפעתה על התרבות ,הערכים והחברה בעידן הרומאי. כמו כן,יבינו את התהליכים והשינויים המרכזיים שחלו בעקבות הופעתה והתפשטותה של דת הנצרות במהלך ההיסטוריה.

מטרות

1. להבין את העקרונות הבסיסיים של הדת הנוצרית והערכים המשתקפים בה, כדי להעריך את השפעתם על עיצוב החברה והתרבות במזרח התיכון ובעולם המערבי במשך ההיסטוריה.
2. להכיר את שלבי התפשטות הנצרות ולבחון את הגורמים שהשפיעו עליה, כדי להבין את השפעתה ברחבי העולם.

ישוע כמייסד הדת הנוצרית

  • דמותו של ישוע

  • עיקרי מצוות הנצרות

מושגי יסוד

  • נצרות
  • ישוע
  • כנסיה
  • אפיפיור
  • משיח
  • פאולוס
  • השליחים
  • הברית הישנה והחדשה
  • מנזרים

דיון בערכים

  • חילוץ הערכים שביסוד דת הנצרות
    כיצד הערכים שביסוד דת הנצרות, כמו אהבה, חמלה וסליחה, משפיעים על עיצוב חברה צודקת ומוסרית?
  • מפגש בין דתות -השלכות והשפעה הדדית
    מהן ההשלכות של מפגש בין דתות שונות, וכיצד מתפתחת השפעה הדדית ביניהן?(הפריה תרבותית /מתחים חברתיים)
  • אמונה כגורם מלכד קהילה
    האם אמונה משמשת כגורם מלכד בקהילה או כגורם מפלג?

מיומנויות והצעות דידקטיות

  • אוריינות לשונית דיגיטלית , איתור מידע ומיזוג טקסטים, הבניית דמות היסטורית
    דמותו של ישוע
  • חשיבה ביקורתית
    הצגת רעיונות משותפים בין שתי הדתות(נצרות ויהדות)
  • אוריינות דיגיטלית
    - איסוף מידע על האתרים המקודשים
    - ארגון המידע בדרכים מגוונות (מפה, כרזה,מצגת)
  • העשרה
    סיור וירטואלי או סיור באתרים קדושים לנצרות

התפשטות הדת הנוצרית- נושא רשות

  • שלבי התפשטות הדת הנוצרית
  • גורמים שהשפיעו על התפשטות הדת

מיומנויות והצעות דידקטיות:

אוריינות לשונית , איסוף נתונים ממפה והסקת מסקנות
על התפשטות הנצרות

חזרה לראש הדף

ז. הערבים בתקופת הג'אהליה משנת 500 לספירה עד 570 לספירה

6 שעות לימוד

על היחידה

התקופה הפרה-אסלאמית, המכונה גם תקופת הג'אהליה, מתייחסת לתקופה שלפני הופעת האסלאם בחצי האי ערב, שהיווה ציר מרכזי ושימש למסחרו וחיבר את חצי האי ערב לים התיכון (بلاد الشأم-בלאד אל-שאם), לפרס ולהודו.

ביחידה זו הלומדים יעמדו על המאפיינים העיקריים של התקופה הפרה-אסלאמית בחצי האי ערב . תקופה שאופיינה בגיוון דתי כלומר, פוליתאיזם - פולחן של אלים ואלות מרובים . כמו כן יבחנו את החברה השבטית המאורגנת סביב שבטים והמאופיינת באי שוויון חברתי וכלכלי.

הלומדים ייחשפו לעושר התרבותי והספרותי שאפיין תקופה זו והשפיע על התרבות הערבית הפרה-אסלאמית.

ביחידה זו הלומדים יבינו את מרכזיותה של העיר מכה ששימשה מקום עליה לרגל בשל הימצאותה של הכעבה בה ,וכן יבינו את מקור קדושתה כעיר הולדתו של הנביא מוחמד ע"ה .

נושא זה מזמן דיון בסוגיות ערכיות כמו אחריות פרטית וחברתית כפי שבאו לידי ביטוי במבנה החברה השבטית בתקופת הג'אהליה.

מטרות

1. להבין את השפעת יחסי הגומלין בין הנתונים הגיאוגרפיים של חצי האי ערב על חיי החברה.
2. להכיר את הממלכות שהיו בחצי האי ערב לפני עליית האסלאם, לבחון את היחסים ביניהן ולהבין את התפתחות התרבות הערבית ותרומתה לעליית האסלאם.
3. להכיר את מאפייני החברה הערבית והמנהגים המרכזיים בתקופה הטרום-אסלאמית, כדי להבין שהם מהווים בסיס תרבותי וחברתי אשר תרם להתפתחות האסלאם והשפעתו על החברה הערבית.
4. להכיר את הדתות שונות בחצי האי ערב שקדמו לדת האסלאם.
5. להעריך את מעמדה וחשיבותה של מכה מבחינה פוליטית, דתית וכלכלית בחצי האי ערב ולהבין את תפקידה המרכזי בעיצוב החברה הערבית והאסלאם ואת השפעתה על התפתחות האסלאם ככוח מאחד.

תקופת הג'אהליה

  • מקור השם "ערבים"

מושגי יסוד

  • ג'אהל
  • שבט
  • نسب -נסב
  • عصبيّة -עצביה
  • קבליה
  • בדואי
  • חדר
  • مروءة – מורואה
  • רחלת אל-שתאא ואל-סיפ ח'דיג'ה
  • אלוחיי של המלאך גבריאל

דיון בערכים

  • הערכים המשתקפים בארגון ובמבנה השבטי של החברה הג'אהלית
    - באיזה אופן הערכים המשתקפים בארגון ובמבנה השבטי של החברה הג'אהלית, (קשרי קהילה, מורשת משותפת ומעמד חברתי) השפיעו על עיצוב החברה הערבית טרום האסלאם?
    - כיצד מבנה חברתי המבוסס על קשרי שבט וקהילה תורם לשימור מורשת משותפת וליצירת תחושת שייכות?

מיומנויות והצעות דידקטיות

  • מודעות חברתית-רגישות חברתית-תרבותית
    - איסוף נתונים ממקורות שונים על שבט קוריש, שבטו של הנביא מחמד ע"ה -שבט של סוחרים שהשפיע על הנביא מחמד ע"ה
    - ארגון המידע בדרכים מגוונות (תוצר חזותי, דיבייט, פרזנטציה )
  • העשרה
    קריאה מתוך טקסטים ספרותיים בתקופה הטרום אסלאמית כמקור ללימוד אל-מידאניה (סיפור של פתגם) וניתוח של טקסט ספרותי שעוסק בתרבות בתקופת הג'אהליה וחילוץ הערכים מן הטקסט.

 

מעמדה של מכה

  • דת, פוליטיקה, מסחר, חברה

  • מיקומה של מכה והתעצמות שבט קוריש.

מושגי יסוד

  • כעבה

דיון בערכים

  • מכה- מרכז רוחני דתי לאסלאם (איחוד וייחוד,אמונה)
    כיצד מכה, כמרכז רוחני ודתי לאסלאם, תורמת לאיחוד ולייחוד של הקהילה המוסלמית בעולם?

מיומנויות והצעות דידקטיות

  • אוריינות לשונית, איסוף נתונים, הסקת מסקנות
    מעמדה וחשיבותה של מכה לפני עליית האסלאם (כלכלי ודתי).

נושאי רשות

  • גיאוגרפיה ודמוגרפיה של חצי האי ערב
  • ערים מרכזיות חד'אראת אלחג'אז
  • מאפייני החברה הג'אהלית (מבנה חברתי מדיני, מוצא, שפה, מנהגים, מסורת)
  • הדתות בתקופת הג'אהליה

מיומנויות והצעות דידקטיות:

אוריינות לשונית/דיגיטלית

  • איתור מקומו של חצי האי ערב במפה
  • בחינת המיקום הגיאוגרפי והתנאים הגאוגרפים כמשפיעים על החברה בהיבטים חברתיים, כלכליים, דתיים
חזרה לראש הדף

ח. הולדת הנביא מוחמד ע"ה ועליית האסלאם עד סוף ח'ליפות הראשידון 661 לספירה

21 שעות לימוד

על היחידה

היחידה פותחת בסיפור הולדתו של הנביא ע"ה ובהתגלותו של המלאך ג'בריל לנביא מוחמד ע"ה במערת חירא בשנת 610 לספירה. כמו כן, היחידה עוסקת בחשיבות המושג אל-דעוה באסלאם.

הלומדים יעסקו ביחסים המורכבים בין מוחמד ע"ה לשבטו, קוריש. שבט קוריש התנגד לתורתו של מוחמד ע"ה ובשל כך היגר מוחמד ע"ה בשנת 622 לספירה (אלהיג'רה= השנה שבה מתחילה ספירת האסלאם) לית'רב שנקראה אחר כך אלמדינה אלמונוארה. בשנת 630 לספירה, מוחמד ע"ה וקוריש חתמו על הסכם הידוע בשם "הסכם חודיבייה", שקבע תקופת שלום ואפשר דו-קיום בין קוריש למוסלמים.

בתקופתו של הנביא מוחמד ע"ה התפשט האסלאם בדרכים שונות: הנביא מוחמד ע"ה וחסידיו שיתפו אנשים משבטים וקהילות שונות במסר שלהם על האסלאם במכה ובאלמדינה והזמינו אותם להצטרף לדת האסלאם. אמצעי נוסף היה כאשר אנשים שמעו על האסלאם והחליטו לאמץ אותו כדת וכן אלפותוחאת ,אלע'זוה ואלסיריה.

היחידה עוסקת גם במעמדה של אלמדינה שנחשבת לעיר השנייה הקדושה באסלאם. באלמדינה שוכן מסגד הנביא, אחד האתרים הקדושים ביותר לאסלאם. במסגד קבור הנביא מוחמד ע"ה.

בהמשך הלומדים ילמדו על תקופת ארבעת הח'ליפים, הידועה גם בשם ח'ליפות ראשידון. זו הייתה תקופה משמעותית בתולדות האסלאם שנמשכה בין השנים 632 ל-661 לספירה. הח'ליפים הובילו את העם על פי מורשתו וערכיו של הנביא מחמד ע"ה.

הלומדים יעמדו על המאפיינים המרכזיים בתקופה של ארבעת הח'ליפים כמו ,אחדות בקהילה המוסלמית, התרחבות האימפריה האסלאמית, מערכת משפט ושיטת ממשל המקיפים את כל היבטי החיים .

היחידה עוסקת גם בחשיבותו של הקוראן, כטקסט דתי ומרכזי הקדוש ביותר באסלאם.

מטרות

1. להכיר את סיפור הולדתו של הנביא מוחמד ע"ה ואת ההתגלות של המלאך ג'יבריל אליו במערה ולהבין את השפעת האירועים הללו על היווצרות האסלאם ועל עיצובה של דת חדשה במזרח התיכון.
2. להכיר את יסודות אל-דעוה (الدعوة) האסלאמית בשני השלבים שלה: החסוי והגלוי ולהבין את תהליך התפשטות האסלאם והשפעתו על החברה הערבית והעולמית בתקופות שונות.
3. להכיר את מבנה הקוראן ואת חשיבותו לדת האסלאם ולהבין את תפקידו המרכזי בעיצוב האמונה והמנהגים של מוסלמים ובהשפעתו על התרבות וההיסטוריה של האסלאם.
4. להכיר את הערכים המשתקפים בדת האסלאם, כדי להבין את השפעתם על עיצוב זהותם של המוסלמים והחברה האסלאמית בהיסטוריה.
5. להבין את הגורמים להגירת מוסלמים לאלמדינה אל- מונוורה ולהעריך את החשיבות של הגירה ותפקידה בייצוב אל-דעוה )الدعوة(האסלאמית.
6. להעריך את המשמעות והמעמד של מכה באסלאם מאז ועד היום ולהבין את השפעתה על הזהות המוסלמית והקשרים החברתיים והדתיים בעולם המוסלמי.
7. להכיר את האירועים המרכזיים בתקופת הח'ליפים הראשונים ולהבין את מאפייני התקופה ולהבין את התהליכים הפוליטיים והחברתיים שהשפיעו על התפתחות האסלאם והחברה המוסלמית.

הולדת הנביא מוחמד ע"ה ועליית האסלאם

הולדת הנביא מוחמד ע"ה וראשית חייו

  • תולדות חייו של הנביא מוחמד ע"ה, נישואיו לח'דיג'ה וחייו במכה

עליית האסלאם:

  • הורדת ההתגלות
  • אל-דעוה الدعوة הסודית
  • אל-דעוה الدعوة הגלויה
  • האתגרים שעמדו בפני הנביא מוחמד ע"ה בהפצת הקריאה האיסלמית
  • חמש מצוות היסוד באסלאם(העדות, התפילה, הצדקה ,הצום והעלייה לרגל)

הקוראן

  • חשיבותו של הקוראן באסלאם והכרתו
  • השפה הערבית וחשיבותה
  • מבנה הקוראן
  • סוגי הסורות
  • החדית' וסוגיו

התפשטות האסלאם בתקופת הנביא מוחמד ע"ה

  • הדרכים בהפצת האסלאם
  • הסיריא והע'זווא
  • פעילותו במכה
  • נושא רשות- ההגירה הראשונה של הצחאבה לחבשה וחשיבותה

ההגירה לית'ריב -אלמדינה 622

  • הקמת המדינה האסלאמית הראשונה
  • נושא רשות- תפקידה העיקרי של ההגירה לית'ריב בבניית האומה והמדינה האסלאמית
  • העלייה לית'ריב כנקודת מפנה בהפצה וביסוס הקריאה האיסלמית
  • אלפתחאת בתקופת מחמד ע"ה: הגמל, ציפין, חרוב אלרדא

הח'ליפים הראשידון משנת 632 ועד שנת 661

  • אופן בחירתם
  • התפשטות אימפריית האסלאם
  • הפצת האסלאם על ידי הח'ליפים
  • נושא רשות- השנה ההג'רית והלוח השנה המוסלמי
  • נושא רשות- ארגון מדיני של האימפריה -אל-דואוין, אלבריד- הדואר
  • נושא רשות- ההתייחסות לתושבים הלא מוסלמים

מושגי יסוד

  • הכעבה
  • שנת הפיל
  • אל-דעוה الدعوة
  • אלביעה
  • אלאוס אלח'זראג'
  • אלאנצאר + אלמהג'רין = הצחאבא
  • עהד אלאומה
  • ספר אלעהדה אלעומוריה
  • עאם אלג'מאעה

דיון בערכים

  • ערכים המשתקפים בדת האסלאם
    כיצד הערכים המשתקפים בדת האסלאם עשויים לתרום לבניית חברה מוסרית וצודקת, מעצבים את זהות המאמינים, ומשפיעים על האיחוד והלכידות בקהילה המוסלמית?
  • האתגרים בהפצת דת (האתגרים שעמדו בפני הנביא מחמד ע"ה)
    כיצד ערכים כמו אמונה, אומץ, התמדה ושיתוף פעולה עשויים לסייע להתמודדות עם האתגרים בהפצת דת?

מיומנויות והצעות דידקטיות

  • אוריינות לשונית
    - קריאה של סורות מהקוראן ובחינת מבנה הקוראן
    - חילוץ ערכים מרכזיים מהסורות
  • אוריינות לשונית / דיגיטלית איסוף נתונים ממפה היסטורית והסקת מסקנות
    - התפשטות האסלאם בימי מוחמד ע"ה ובתקופת הח'ליפים
  • אוריינות לשונית, איסוף נתונים וחשיבה ביקורתית
    - ניתוח דמות היסטורית- בחירה של אחד הח'ליפים
    - ייצוג הנושא בדרכים מגוונות (פאנל, דיבייט)
  • העשרה:
    - אמנות אסלאמית- ערבסקה, קליגרפיה
    - עץ שורשים אישי- שושלת משפחתית -כמו اسناد בחדית'

חזרה לראש הדף

ט. יהודים ונוצרים במדינה האסלאמית- מימי הנביא מוחמד ע"ה ועידן הראשידון (עד 661 לספירה)

6 שעות לימוד

על היחידה

בתקופת הנביא מוחמד ע"ה ועידן הח'ליפים הראשידון, יהודים ונוצרים נחשבו ל"אנשי הספר", אהל אל-כיתאב, ובני חסות-אהל אלד'ימה וזכו למעמד מוגן במדינה האסלאמית . היה להם חופש דת, והם יכלו לשמור על מוסדות דתיים משלהם ולמלא אחר החוקים הדתיים שלהם.

עם זאת, הם נדרשו לשלם מס מיוחד, המכונה ג'יזיה כחלק מחוקי עומר. חוקי עומר מטרתם הייתה להדגיש את החובות והזכויות של אהל אל-כתאב.

לרוב היחסים בין מוסלמים, יהודים ונוצרים היו מבוססים על סובלנות דתית ושיתוף פעולה.

מטרות

1. לבחון את האתגרים במערכת היחסים בין המוסלמים, היהודים והנוצרים בתקופת הנביא מוחמד ע"ה והח'ליפים ולהבין את השפעתם על יצירת הסדר החברתי והפוליטי במדינה האסלאמית.
2. להכיר את הערכים המשותפים לשלוש הדתות ולטפח סובלנות דתית ולהבין את התהליכים ההיסטוריים שהשפיעו על יחסי הגומלין ביניהן ולקדם חברה מכילה ומבינה.

יהודים ונוצרים במדינה האסלאמית

בתקופת הנביא מוחמד ע"ה בהיבטים הבאים:

  • דתי
  • נושא רשות- מעמד כלכלי חברתי

בתקופת הח'ליפים הראשידון:

  • חובות וזכויות בחוקי עומר

מושגי יסוד

  • בני חסות – אַהְל אלדִ'מָּה
  • אנשי הספר אהְל אל-כִּתַאבּ
  • מס גולגולת- ג'יזיה
  • ראש הגולה

דיון בערכים

  • ערכים משותפים לשלוש הדתות-יהדות נצרות אסלאם
    כיצד הערכים המשותפים לשלוש הדתות – יהדות, נצרות ואסלאם – כמו אמונה באל אחד, צדק, חמלה ושלום, תורמים לקידום חברה מתוקנת ומעודדים רגישות חברתית, שוויון וכבוד הדדי?

מיומנויות והצעות דידקטיות

  • אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית
    - קריאת טקסטים העוסקים בשלוש הדתות המדגישים את הערכים המשותפים
    - חילוץ הערכים המשותפים
  • אוריינות לשונית, חשיבה ביקורתית
    - קריאה בחוקי עומר
    - חילוץ הזכויות והחובות של בני החסות
    - כתיבת דעה מנומקת כתגובה על חוקי עומר
  • העשרה:
    - קריאת טקסט מהביוגרפיה של הנביא ע"ה מאת אבן הישאם
    - מציאת ביטויים /פסוקים משותפים לשלוש הדתות
    - הסיפור של עומר בן אלח'טאב עם היהודים והנוצרים