מנהיגות ויזמות - על המגמה

חזרה

על המגמה

מנהיגות ויזמות - מספר מגמה: 27.10

מגמה 2710 –"מנהיגות ויזמות " מאפשרת לתלמידים ולמורים ללמוד וללמד תוך שימוש בשיטות למידה והערכה מגוונות, פיתוח תחומי העניין, פיתוח הכישורים האישיים, ותרומה לקהילה, זאת דרך תהליך למידה אישי והתמחות מקצועית מגוונת.

מטרת המגמה לאפשר לבוגר לקבל ידע, מיומנויות והרגלים שיקנו לו תחומי עניין מגוונים, ולהיות בעל יכולת לממש תחומים אלו. הבסיס לכך:

  • תמיכה ופיתוח יכולות התלמיד שתאפשרנה לו להציב מטרות ולהתקדם לעברן מתוך מודעות אישית.
  • למידה מתוך תשוקה המחוברת לתחומי עניין, למידה תוך התנסות מעשית שפורצת את גבולות בית הספר, ומחברת את התלמידים לקהילה ולעולם העבודה.
  • פיתוח אצל התלמידים מיומנויות למידה ומיומנויות אישיות של יצירתיות, ורסטיליות תעסוקתית ויכולת התמודדות עם שינויים.
  • עידוד התלמיד להיות שותף יצירתי ומנהיג בקהילה ובסביבה העסקית והארגונית.
  • למידה: תהליך הלמידה משלב למידה עיונית ומעשית במספר רב של תחומי ידע ומיומנות. התלמידים כותבים עבודות ומבחנים מבוססי ידע שרכשו בתהליך ההתמחות, ומפתחים את החשיבה החברתית והביקורתית שלהם. במסגרת המגמה ניתן לצבור עד 10 יחידות בגרות, ולהרחיב את הלימודים ל-5 יחידות נוספות לבגרות במקצוע שייבחר על ידי התלמיד/ה.
  • חונכות: במהלך השנה, בעזרת חונכים (מורים) התלמידים לומדים להכיר את עצמם, חזקותיהם, תחומי העניין שלהם ואת סביבתם העסקית והארגונית. חונכות מכוונת לתכנון ולהשגת מטרות אישיות בתמיכת קבוצת העמיתים.
  • התמחות: לאחר תהליך מעמיק של חקר תחומי עניין ואפשרויות התעסוקה, התלמיד בוחר מקום התמחות, ויוצא ליום למידה ועשייה בו מקבל ליווי ממנטור (איש מקצוע מארגונים בקהילה) בו הוא חוקר נושאים בארגון ותורם לקהילה דרך הארגון בו מתמחה.

תהליכי ההערכה מבוססים על הערכה דיאלוגית הכוללת: פורטפליו מלווה תהליך חונכות אישית וקבוצתית, חקר מקום ההתמחות, תיעוד ורפלקציה של תהליך ההתמחות, הערכת מנטור, הערכת חונך ופרזטציה בה יוצג הפרויקט ותהליך ההתמחות.

המגמה נלמדת בהיקף 10 יח"ל במשך 3 שנים:

  • מקצוע מוביל (5 יח"ל) -"מנהיגות ויזמות" - הנלמד בכיתה י'- י"א
  • מקצוע התמחות (5 יח"ל) - "השפעה ויוזמה" - הנלמד בכיתה - י"ב
  • ניתן להרחיב מקצוע מוגבר נוסף ולהגיע ל 15 יח"ל
    - תלמיד או בית ספר שבוחר לקבל תעודה טכנולוגית יבחן על יחידת המבוא בטכנולוגיה.

מגמת 'מנהיגות ויזמות' מבוססת על מודל התחל"ה שפותח בהשראת רשת בתי הספר האמריקאית של ה- Big Picture Learning. המודל הותאם לארץ בשיתוף פעולה בין אגף א' לחינוך על יסודי לבין אגף מינהל מדע וטכנולוגיה, בשותפות עם ג'וינט-אשלים והמכון לחינוך דמוקרטי.

תעודה טכנולוגית: לצורך קבלת תעודה טכנולוגית יידרש התלמיד להשלים את מקצוע מדעי בהיקף של 90 שעות לימוד באחד מהמקצועות: מדע וטכנולוגיה לכל, פיזיקה, ביולוגיה, כימיה - נלמד בכיתה י'

מגמה זו נבנתה בהשראת תוכנית פדגוגית ותיקה, רחבה ורבת הצלחות, שמקורה בארצות הברית- Big Picture Learning.
בסיס התוכנית הוא שני עקרונות מעצבים: