לימודי המשך: מגמת ניהול עסקי | התמחות מינהל מערכות בריאות - על ההתמחות

חזרה

על התמחות מינהל מערכות בריאות

סמל מגמה 1792

רציונל

בתקופה שבה אנו מצויים חלים שינויים טכנולוגיים, חברתיים וכלכליים. שינויים אלה הם תהליך דינאמי בלתי פוסק. בנוסף לשינויים אלה חלים שינויים בתחום הארגון הניהול והחברה שבה הארגון מצוי.
השינויים הטכנולוגיים וההתפתחויות שחלו במשק ובתעשייה בעשור האחרון מחייבים עדכונים והתאמה גם במבנה הלימודים בחינוך העל תיכוני המכשיר תלמידים המיועדים להשתלב במעגל העשייה בסיום הכשרתם.
יישום הרפורמה בחינוך הטכנולוגי בכל מערכת החינוך משנת הלימודים תשס"ד מחייב לעשות שינויים ולהתאימם במבנה הלימודים בחטיבה העל תיכונית. בעקבות זאת מצאה לנכון ועדת ההיגוי של מבנה הלימודים בהתמחות "מינהל רפואי", לעדכן את תכנית הלימודים לתלמידים והתנסות במוסדות רפואיים.
תוכנית הלימודים מיועדת לתלמידי כיתה י"ג ומחליפה את תוכנית הלימודים הקיימת. התוכנית כוללת לימודים עיוניים ולימודי התנסות במעבדת מחשבים.
החל משנת הלימודים תשס"ז ילמדו תלמידי כיתות י"ג על פי המתכונת החדשה וייבחנו על פיה.

מטרת התוכנית להקנות ללומדים ידע במושגי יסוד מתחום המינהל ובתחום הרפואה, לדון בסוגיות ההתנהגות הארגונית ולבחון את התנהגותם של האנשים במקום העבודה בשלוש רמות: בתחום היחיד, בתחום הקבוצה ובתחום הארגון, מתן דגש על ההלימה שבין האינטרסים של הארגון לבין האינטרסים של מחזיקי עניין. להתאים את חזון הארגון, ערכיו וכללי ההתנהגות המנחים את העובדים לבין הסביבה הארגונית, מחד. מאידך, לצייד את הלומד בידע ומיומנויות הנדרשות לעבודה בתחום המינהל מערכות בריאות לפי האספקטים הבאים:

  • הכרת מושגי יסוד מתחום המינהל, והמינהל הרפואי.
  • שילוב של התיאורטי – מושגי – מעשי - התנסותי באמצעות גישה דו מסלולית המלמדת יסודות תיאורטיים ניהוליים ורפואיים ומלווה לימוד זה בהמחשה.
  • איזון בין לימודים תיאורטיים ומעשיים לבין הצורך להתאים את התכנית ליכולתם של תלמידי כיתה י"ג.
  • דרכי הוראה
    במהלך הלימודים התלמידים ישולבו באסטרטגיות מגוונות של ההוראה. כמו כן חלק מההוראה תעשה ע"י מרצים מומחים בתחום. התלמידים יתנסו (בהנחיית המורה) בפיתוח עצמאי של עבודת גמר המשלבת את המקצועות אשר נלמדו במהלך הלימודים. התוכנית כוללת לימודים עיוניים והתנסות במוסדות רפואיים.
  • המורים והכשרתם
    המורים המלמדים הם בעלי תואר אקדמי רלוונטי לנושאי הלימוד. עקב האופי הדינאמי של המקצוע, המורים חייבים לעבור השתלמויות מתאימות כדי לשמור על רלוונטיות של תכני הלימוד.
  • מעבדות ותמיכה טכנית
    הלימודים מתקיימים הן בכיתות לימוד רגילה והן במעבדת מחשב. המעבדה משמשת להתנסות מעשית, בטכנולוגיית המידע של תחום המינהל הרפואי. על המעבדה להיות מצוידת ומאובזרת היטב מבחינת חומרה ותכנה ולעמוד לרשות התלמידים גם מחוץ לשעות הלימוד הרגילות.
  • מומלץ להקצות, במידת האפשר, את מעבדת המחשבים גם לשיעורים עיוניים. האפשרות לשלב הדגמה באמצעות המחשב וציוד הקרנה מתאימים בשיעור עיוני תסייע רבות להעברת התכנים

תנאי הקבלה יהיו על פי תנאי קבלה המפורטים במסמך "ארגון הלימודים בכיתות יג' - יד' " המתפרסם מידי שנה.

תוכנית ההכשרה מתחלקת לחמש קבוצות לימוד:

  • קבוצת לימודי תשתית (גרעין) - קבוצה זו תכלול את מקצועות הלימוד שהם בסיס להתנהלות הולמת של כל ארגון, ולהבנת הטכנולוגיות הקיימות והעתידיות ולהמשך לימודים במקצועות הניהול.
  • קבוצת לימודי התמחות - קבוצה זו תכלול את מקצועות הלימוד שהם ביטוי להעמקה מקצועית בתחום הרפואה, כבסיס להתמחות מקצועית של הלומד.
  • קבוצת לימודי התנסות - קבוצה זו תכלול את הנושאים בהם יתנסה התלמיד בלימודי, כדי להכיר את התשתיות הטכנולוגיות למקצועות הנלמדים ולרכוש מיומנות יסוד בתחום המגמה וההתמחות.
  • קבוצת לימודי הכוונה - קבוצה זו תכלול את המקצועות בהם התלמיד יוכל לגבש לעצמו הכוונה מקצועית במגמה שבה הוא לומד. לרכוש ידע ומיומנויות בסיסיות כמו: רפואה משלימה, שיווק ופרסום רפואי בהתמחות.
  • עבודה עצמית - כל מסיימי הלימודים העל-תיכוניים חייבים בהגשת עבודת גמר בנושא מאושר מראש. נושאים אלו יהיו יישומיים להתמחותם המקצועית, בתחום המינהל במערכות בריאות.

פריסת שעות בהתמחות

עם קיום תנאי הקבלה והצלחה בכל אחת מבחינות החובה המשרד ינפיק עבור הבוגר/ת דיפלומה של "מינהל רפואי".

משנת הלימודים תשס"ז יחולו על הלימודים במכללות הטכנולוגיות שבפיקוח משרד החינוך, נוהלי התיישנות כמו ביתר המכללות והמוסדות העל תיכוניים בארץ. בוגר החטיבה העל תיכונית שלא יצליח לסיים בהצלחה את כל המטלות או הבחינות (ובכללן תנאי הקבלה) ואינו זכאי לדיפלומה בסיום הכשרתו, יוכל להשלים מטלות או בחינות (פנימיות וחיצוניות) ולהגיע לזכאות, בתוך 7 שנים ממועד סיום לימודיו. בתום תקופה זו יפוג תוקפם של הלימודים בכיתה י"ג, והבוגר לא יוכל להשלים זכאותו לדיפלומה.
נבחני משנה שיבקשו להשלים בחינות חיצוניות במסלול העל-תיכוני לאחר סיום לימודיהם אך בתוך התקופה המאושרת על פי נוהלי ההתיישנות יוכלו להבחן אך ורק בשאלונים פעילים שיהיו תקפים ויתקיימו במערכת במועד ביצוע ההשלמות. נוהלי ההתיישנות יהיו תקפים משנת הלימודים הקרובה (1.9.2006) ונוגעים אך ורק לתלמידים שיתחילו לימודיהם במכללות הטכנולוגיות (כיתות י"ג) בשנת הלימודים תשס"ז על פי מתכונת הלימודים החדשה.