ציר מוביל
מחלום להגשמה – מקימים מדינה
רעיונות מרכזיים
- סיפור הקמת מדינת ישראל הוא בסיס לחיזוק תחושת השייכות של העם לארצו, אהבת הארץ וערכיה.
- המדינה שלי- בין חלום להגשמה.
מפרט התכנים לכיתה ד'
חזרהמפרט הידע, המיומנויות והערכים
נושאים בתוכנית הלימודים
הגעגועים של העם היהודי לארץ ישראל לאורך הדורות
ידע
הביטוי של הכמיהה והשייכות לארץ ישראל ולירושלים: בתנ"ך, בתפילות, בפיוטים, בספרות, בשירה ובאומנות.
ערכים וסוגיות לדיון
זיכרון היסטורי, שייכות, תקווה, נאמנות למורשת
- מה משמעותה של ירושלים עבור יהודים לאורך הדורות?
- כיצד מתבטאת הכמיהה לארץ ישראל בשירים, פיוטים, ציורים וסיפורים?
- באילו דרכים התרבות שימרה את הזיכרון והתקווה לשוב לציון?
- מדוע יהודים בכל הדורות שמרו על חלום השיבה לארץ ישראל?
המניעים לעלייה לארץ ישראל לאורך הדורות
ידע
אמונה דתית בזכות על הארץ – ההבטחה לאבות (בראשית יב, פרשת לך לך)
חזון של בניית חברה חדשה וצודקת.
הרעיון הציוני - להקים בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל
ערכים וסוגיות לדיון
יוזמה ואחריות, מחויבות, אמונה ועשייה, אומץ ונחישות
- כיצד הופכת כמיהה רגשית לפעולה מעשית?
- מהם הקשיים שעמדו בפני העולים והמתיישבים, וכיצד התמודדו איתם?
- מה ההבדל בין געגועים סמליים לבין מחויבות לפעולה?
- מה מרגיש אדם שעוזב את ארץ הולדתו כדי לעלות לארץ ישראל?
- מה עוזר לבני אדם להתגבר על הקשיים ולא לוותר גם כשקשה?
חלוציות, תקווה
- מהם הגורמים האישיים והלאומיים שהניעו אנשים לעלות לארץ?
- האם החלומות תואמים את המציאות שהמתיישבים פגשו?
- כיצד שמרו העולים על תקווה גם מול קשיים?
- למה חשוב לשמר את סיפור העלייה האישי או המשפחתי שלנו?
מיומנויות והצעות דידקטיות
אוריינות לשונית/ חשיבה יצירתית
המחזה של קבוצת יהודים בגולה שמחליטה לעלות לארץ (שילוב המניעים השונים לעלייה לארץ)
אוריינות חזותית
שימוש במפת העליות ושרטוט מסלול העלייה מארץ המוצא ליישוב שהקימו
הקמת המדינה שלי
ידע
הצהרת בלפור
כ"ט בנובמבר - החלטת האו"ם.
הכרזת המדינה – ה' באייר הקמת המדינה בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל
מגילת העצמאות ומשמעותה לעם היהודי
מלחמת העצמאות
גבולות המדינה (גבול מדיני, גבול טבעי)
ערכים וסוגיות לדיון
שותפות ועבודת צוות, אחריות קהילתית, בנייה ועשייה, אהבת הארץ
כיצד השפיע מבנה היישוב (מושב, קיבוץ) על חיי הקהילה?
אחריות, מעורבות, זיכרון לאומי
איך אפשר לשמור היום על ערכי העלייה והקשר לארץ ישראל?
דמויות מפתח שתרמו להקמת המדינה
ידע
הרצל
בן גוריון
חיים וייצמן
ערכים וסוגיות לדיון
ערבות הדדית
כיצד העולים החדשים והדמויות המרכזיות פעלו למען כלל העם? מה ניתן ללמוד מהם?
כבוד לעבר, לעבודה ולמולדת
- מה אנחנו יכולים ללמוד מהם על התמדה, אמונה ומסירות?
- איך אנחנו יכולים לכבד את העבר ולשמור על המולדת שלנו היום?
מיומנויות והצעות דידקטיות
אוריינות לשונית/ חשיבה יצירתית
כתיבת "יומן דמות" – כל תלמיד בוחר דמות מהעבר וכותב יום בחייה.
סמלי השלטון
ידע
מדינה יהודית ודמוקרטית
שלוש הרשויות: הרשות המחוקקת – הכנסת; הרשות השופטת – בית המשפט; הרשות המבצעת – הממשלה
נופי הארץ ארץ קטנה אך מגוונת בנופיה
ידע
נופי הארץ: מישור, שפלה, הר, בקעה, ים וחוף, עמקים
תופעות נוף ייחודיות: ים המלח מכתשים הר החרמון?
התנ"ך בנופי הארץ (הקרב בין דוד לגלית בעמק האלה)
מיומנויות והצעות דידקטיות
אוריינות דיגיטלית/ חשיבה יצירתית
פרויקט "מוזיאון וירטואלי":
יצירת תערוכה דיגיטלית שמציגה את הקשר בין נופי ארץ ישראל לתרבות הישראלית - שילוב תמונות, שירים, ציורים וטקסטים של התלמידים
הפסיפס האנושי במדינה
ידע
הקבוצות בחברה הישראלית
ערכים וסוגיות לדיון
כבוד האדם והמשפחה
- איך אפשר לכבד את השונות בין קבוצות שונות בעם ובאותו זמן לשמור על הערכים המשותפים? מה עושה אותנו לעם אחד למרות ההבדלים? צדק חברתי וערבות הדדית
- האם לכל קבוצה יש אחריות לדאוג לקבוצות אחרות? איך אפשר לוודא שכל הקבוצות במדינה מרגישות שייכות ושוויון?
מחויבות לערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית
איך אפשר לשמור על הזהות היהודית של המדינה ובאותו זמן לכבד את זכויותיהן של כל הקבוצות שחיות בה?
מיומנויות והצעות דידקטיות
מודעות חברתית/ התנהלות חברתית
פרויקט "פסיפס הכיתה":
התלמידים חוקרים את הרקע המשפחתי שלהם (מאיפה המשפחה? איזה מסורות? איזה שפות?) ויוצרים תערוכה שמציגה את הגיוון בכיתה כמשקף את הגיוון במדינה
חשיבה ביקורתית/ אוריינות גלובלית
דיון מובנה: "מה מאחד ומה מייחד" - התלמידים בוחנים מה יש במשותף לכל הקבוצות במדינה ומה ייחודי לכל קבוצה, ואיך אפשר לראות בכך עוצמה ולא בעיה
הכוונה עצמית/ מודעות חברתית
"תוכנית חברתית אישית":
כל תלמיד חושב איך הוא יכול לתרום ליצירת חברה מכילה יותר במשפחה, בכיתה, בשכונה - ומתכנן פעולה קונקרטית
התפתחות והישגים מקום המדינה ועד היום
ידע
המדינה שלי במבט על: מקום המדינה ועד היום (1948- 2025): פריסת ישובים, פיתוח חקלאי, הייטק, תשתיות.
ערכים וסוגיות לדיון
אהבת הדעת וחדוות הלמידה
איך הצליחה מדינה קטנה כמו ישראל להגיע להישגים כל כך גדולים במדע, בטכנולוגיה ובחקלאות? מה הקשר בין רצון ללמוד ולחדש לבין הצלחת המדינה?
מחויבות לערכי מדינת ישראל
איזה סוג מדינה אנחנו רוצים להיות? מדינה שמתמחה בצבא? בטכנולוגיה? בתרבות? איך ההישגים שלנו משקפים את הערכים שלנו?
צדק חברתי וערבות הדדית
האם ההישגים של המדינה מגיעים לכל האזרחים? איך אפשר לוודא שהצלחות במדע ובטכנולוגיה יועילו לכל
מיומנויות והצעות דידקטיות
אוריינות דיגיטלית/ מודעות חברתית
יצירת "קו זמן אינטראקטיבי": התלמידים יוצרים קו זמן דיגיטלי של הישגי ישראל מ-1948 ועד היום, עם דגש על איך כל הישג תרם לטובת כלל החברה
חשיבה ביקורתית/ אוריינות מידע
פרויקט מחקר: "ישראל במבט השוואתי"
התלמידים חוקרים הישג ישראלי (למשל בחקלאות או בטכנולוגיה) ומשווים למדינות אחרות - מה מיוחד בגישה הישראלית?
חשיבה יצירתית/ הכוונה עצמית
"חלומות לעתיד":
כל תלמיד בוחר תחום (רפואה, סביבה, חינוך, טכנולוגיה) וחושב איך הוא היה רוצה שישראל תיראה בעוד 20 שנה - ומתכנן מה הוא יכול לעשות כדי לתרום לחלום הזה
נופי הארץ בספרות, בשירה ובאומנות
ערכים וסוגיות לדיון
אהבת הדעת וחדוות הלמידה
מה האומנות יכולה ללמד אותנו על הקשר לארץ שהתיאור הגאוגרפי לא יכול? איך שיר על המכתשים שונה מתיאור מדעי של המכתשים?
כיבוד ערכי המורשת והתרבות
איך האומנים והמשוררים הישראליים הפכו את נופי הארץ לחלק מהתרבות הישראלית? מה קורה כשאנחנו רואים את הכינרת או את ירושלים דרך עיניו של אמן ישראלי?
מחויבות לטבע וקידום צדק סביבתי
איך האומנות יכולה לעזור לנו לאהוב את הטבע ולרצות לשמור עליו? האם אמן שמציר את יופי הנוף הישראלי בוקע כאקטיביסט למען הסביבה?
מיומנויות והצעות דידקטיות
חשיבה יצירתית/ אוריינות לשונית
"מעבדת יצירה רב-תחומית":
התלמידים בוחרים נוף מוכר (הים התיכון, הכינרת, המכתשים) ויוצרים יצירה משלהם - ציור, שיר, סיפור קצר - ואז משווים לאופן שבו אמנים ישראליים תיארו את אותו נוף
חשיבה ביקורתית/ מודעות עצמית
"דיאלוג עם הנוף":
התלמידים בוחרים יצירת אמנות (שיר/ ציור) על נוף ישראלי ו"מראיינים" אותה - מה האמן רצה להעביר? איך היצירה גורמת לי להרגיש? מה היא מגלה לי על הקשר שלי לארץ?
קום והתהלך בארץ - סיורים
ידע
בית המשפט העליון
הכנסת
אתרים המספרים את הסיפור התנכי
ים המלח
המכתשים
מיומנויות והצעות דידקטיות
אוריינות לשונית/ חשיבה יצירתית
- הכנת תיק סיור אישי: מפה, שאלות סקר לתושבים, תמונות ואיורים.
- משחק "חפש את המקום" – חידון על מקומות היסטוריים בארץ, תלמידים צריכים לזהות על פי רמזים.