מפרט התכנים לכיתה ג'

חזרה

מפרט הידע, המיומנויות והערכים

ציר מוביל
היישוב שלי – פרק בסיפור הלאומי

רעיונות מרכזיים
היישוב שלי כדרך להבנת הזהות המקומית והחיבור לסיפור ההתיישבות הציונית בארץ ישראל

חזרה לראש הדף

היישוב שלי- סיפור של מקום

הגאוגרפיה של היישוב שלי

ידע

מיקום הישוב שלי על מפת ארץ ישראל

צורות נוף ביישוב שלי (הרים, גבעות, מישורים, נחלים..)

השכונות בישוב שלי

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית / אוריינות מידע

  • הפקת מידע על היישוב שלי ממקורות שונים (שם היישוב, דמויות מרכזיות, סיפורי עלייה וקליטה, סרטונים, תמונות)
  • ארגון המידע והצגתו

היסטוריה וזהות מקומית

ידע

זמן הקמת הישוב והמניעים להקמתו

אתרים היסטוריים ביישוב

הישוב שלי בראי תולדות המדינה

אישים ודמויות מרכזיות בישוב שלי בעבר ובהווה

סמל הישוב ומשמעותו

השם של השכונה שלי ומה הוא מבטא

שמות הרחובות בישוב שלי ומשמעותם

ערכים וסוגיות לדיון

כיבוד ערכי המורשת היהודית

  • המאחד והמיוחד בתרבות ובמסורת היהודית בסביבת מגוריי
  • כיצד אתרים בישוב שלי משמרים את הזיכרונות והסיפורים המקומיים?
  • איך המקום שבו אני גר משפיע על הזהות שלי ותחושת השייכות לארץ ישראל?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית / אוריינות מידע
הפקת מידע על תרבות ומסורת יהודית במקום מגורי בעזרת ראיונות עם תושבים בקהילה.

אוריינות לשונית

  • יצירת "מפת הלב" – סימון על המפה / מפה דיגיטלית של המקומות האהובים בשכונה/יישוב (בית, גן, בית כנסת, סבתא).
  • הוספת תמונה או ציור אישי.
  • למידה חוץ כיתתית: סיור ביישוב וצילום של סמלים יהודיים
  • יצירת תערוכה: "היישוב שלי – מבט יהודי".

ערכים וחיים קהילתיים

ידע

צריכה וקיימות ביישוב

סולידריות וערבות הדדית בקהילה/ביישוב שלי

ערכים וסוגיות לדיון

צדק חברתי וערבות הדדית

  • כיצד הסולידריות והערבות ההדדית משפיעות על הקשר שלי עם המשפחה / החברה / הקהילה?
  • איך המתיישבים הראשונים עזרו זה לזה לבנות יישובים חדשים? מה אפשר ללמוד מהם על עזרה הדדית?

מיומנויות והצעות דידקטיות

התנהלות חברתית/מודעות חברתית
פועלים למען הקהילה:

  • טיפוח אתר בסביבה הקרובה.
  • פרויקט "קהילה עוזרת": התלמידים מתכננים איך הם היו עוזרים למשפחה חדשה שעולה לישוב שלהם. מה הם צריכים? איך מקבלים אותם? איך עוזרים להם להסתגל?

אוריינות לשונית/ חשיבה יצירתית
יצירת לוח כיתתי: "מעשים טובים בקהילה שלי"

חזרה לראש הדף

מהישוב שלי לסיפור היישובים הראשונים בארץ ישראל

ראשית ההתיישבות החדשה בארץ ישראל

ידע

פתח תקווה - אם המושבות

תל אביב - העיר העברית הראשונה

דגניה – אם הקבוצות והקיבוצים

ערכים וסוגיות לדיון

יוזמה ואחריות, מחויבות, אמונה ועשייה, אומץ ונחישות
מה הניע אנשים לעזוב בית מוכר ולנסות דרכים חדשות בחקלאות ובחיים קהילתיים? איך הסקרנות והרצון ללמוד עזרו להם להקים יישובים מצליחים?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית/ חשיבה יצירתית
יצירת "יומן מתיישב": כל תלמיד כותב יומן של מתיישב בפתח תקווה/תל אביב/דגניה - מתאר את האתגרים והפתרונות היצירתיים.

אוריינות מרחבית
זיהוי על מפת ארץ ישראל של היישובים דגניה, פתח תקווה, תל אביב.

חשיבה יצירתית
הכנת דגם של המושבות: דגניה, פתח תקווה ותל אביב, בשעת הקמתן.

אוריינות לשונית/חשיבה יצירתית
כתיבת יומן דמיוני של ילד החי במושבה, בקיבוץ, בעיר, בשעת הקמתן

מודעות עצמית/הכוונה עצמית
"דיון אישי":
"מה היה המניע שלי לעלות לארץ ישראל אם הייתי חי באותה תקופה?" - חיבור בין ערכים אישיים למטרות קולקטיביות.

דמויות מרכזיות

ידע

יואל משה סלומון

מאיר דיזינגוף

רחל המשוררת

א.ד. גורדון

משפחת שלוש

ערכים וסוגיות לדיון

מחויבות לערכי מדינת ישראל
איך דמויות כמו יואל משה סלומון ומאיר דיזינגוף הבינו שחשוב לבנות לא רק בתים אלא גם קהילה וערכים משותפים?

כבוד האדם והמשפחה
כיצד הדמויות האלה כיבדו את האנשים שבאו איתם ועבדו על יצירת חברה מכבדת ושוויונית?

מיומנויות והצעות דידקטיות

חשיבה ביקורתית/ אוריינות לשונית
מעבדת חקר דמויות:

  • התלמידים בוחרים דמות ובוחנים - מה היו המניעים שלה? מה היו ההישגים? איזה ערכים היא ייצגה? מה אפשר ללמוד ממנה היום?
  • יצירת "שיחה דמיונית" בין שתי דמויות – למשל, בין רחל המשוררת לדיזינגוף: מה היו אומרים זה לזה?(אפשר בעזרת AI).

חשיבה יצירתית/ התנהלות חברתית
משחק תפקידים:
"ועדת הישוב" - התלמידים מגלמים דמויות שונות ומחליטים יחד איך לפתור בעיה בישוב (חלוקת מים, קבלת עולים חדשים, התמודדות עם מחלה).

הכוונה עצמית/ חשיבה יצירתית
כל תלמיד כותב "מכתב עצה" שהוא היה שולח לאחת הדמויות - איזו עצה הוא היה נותן להתמודדות עם הקשיים? איך זה מחבר לערכים שלו?

ראשית ההתיישבות בספרות, בשירה ובאומנות

ערכים וסוגיות לדיון

כיבוד ערכי המורשת והתרבות

  • למה חשוב לספר את סיפור ההתיישבות בשירים, בסיפורים ובציורים ולא רק בספרי היסטוריה? איך האומנות עוזרת לנו להבין טוב יותר את הרגשות של האנשים באותה תקופה
  • איך השירים והסיפורים על ההתיישבות עוזרים לנו להרגיש קשר לארץ ישראל היום? מה קורה כשאנחנו שרים את השירים האלה או קוראים את הסיפורים?

אהבת הדעת וחדוות הלמידה
מה אפשר ללמוד על תקופת ההתיישבות משיר או סיפור שלא ניתן ללמוד מתמונה או ממסמך היסטורי?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות לשונית/ חשיבה יצירתית
"זמן יצירה":
"יוצרים קולאז' מורשת": שילוב תמונות היסטוריות עם ציטוטים מהספרות ויצירת מסר ויזואלי

מודעות עצמית/ אוריינות לשונית
"דיאלוג עם הטקסט":
התלמידים קוראים שיר על ההתיישבות וכותבים מה הם מרגישים, איך זה מתחבר לחיים שלהם היום, מה השיר "אומר" להם על הקשר לארץ

קום והתהלך בארץ - סיורים

ידע

פתח תקווה

בית ספר חקלאי מקווה ישראל

תל אביב

דגניה

ערכים וסוגיות לדיון

מחויבות לטבע וקידום צדק סביבתי
איך אפשר לטייל ולהכיר את הארץ בלי לפגוע בטבע? מה האחריות שלנו כשאנחנו מבקרים במקומות ההיסטוריים?

תחושת הקשר והשייכות למדינת ישראל
מה ההבדל בין תייר שמבקר במקום לבין מישהו שמרגיש שייכות למקום? איך אפשר להכיר את הארץ בצורה שמחזקת את הקשר אליה?

כיבוד ערכי המורשת
למה חשוב לשמור על האתרים ההיסטוריים? איך השמירה על המקומות עוזרת לשמור על הזיכרון והזהות?

מיומנויות והצעות דידקטיות

אוריינות חזותית/ חשיבה ביקורתית
השוואת תצלומים של המושבות הראשונות: אז והיום

אוריינות דיגיטלית/ מודעות חברתית
פרויקט "מדריך צעיר":
התלמידים יוצרים מדריך דיגיטלי לסיור בפתח תקווה/תל אביב/דגניה - כולל מפה, תמונות אז והיום, שאלות מעניינות ומשימות למבקרים

הכוונה עצמית/ אוריינות לשונית
"סיור למטייל אחראי":
כל תלמיד מתכנן סיור אישי לאחד המקומות - מה הוא רוצה ללמוד שם? איך הוא יכין את עצמו? איך הוא יתנהג באחריות? מה הוא מצפה לחוש?

מודעות חברתית/ חשיבה ביקורתית
"ועדת שימור אתרים":
התלמידים מתפקדים כוועדה שמחליטה איך לשמר אתר היסטורי - איך לשמור על האותנטיות, איך לאפשר ביקורים, איך לא לפגוע בסביבה