ציר מוביל
היישוב שלי – פרק בסיפור הלאומי
רעיונות מרכזיים
היישוב שלי כדרך להבנת הזהות המקומית והחיבור לסיפור ההתיישבות הציונית בארץ ישראל
ציר מוביל
היישוב שלי – פרק בסיפור הלאומי
רעיונות מרכזיים
היישוב שלי כדרך להבנת הזהות המקומית והחיבור לסיפור ההתיישבות הציונית בארץ ישראל
מיקום הישוב שלי על מפת ארץ ישראל
צורות נוף ביישוב שלי (הרים, גבעות, מישורים, נחלים..)
השכונות בישוב שלי
אוריינות לשונית / אוריינות מידע
זמן הקמת הישוב והמניעים להקמתו
אתרים היסטוריים ביישוב
הישוב שלי בראי תולדות המדינה
אישים ודמויות מרכזיות בישוב שלי בעבר ובהווה
סמל הישוב ומשמעותו
השם של השכונה שלי ומה הוא מבטא
שמות הרחובות בישוב שלי ומשמעותם
כיבוד ערכי המורשת היהודית
אוריינות לשונית / אוריינות מידע
הפקת מידע על תרבות ומסורת יהודית במקום מגורי בעזרת ראיונות עם תושבים בקהילה.
אוריינות לשונית
צריכה וקיימות ביישוב
סולידריות וערבות הדדית בקהילה/ביישוב שלי
צדק חברתי וערבות הדדית
התנהלות חברתית/מודעות חברתית
פועלים למען הקהילה:
אוריינות לשונית/ חשיבה יצירתית
יצירת לוח כיתתי: "מעשים טובים בקהילה שלי"
פתח תקווה - אם המושבות
תל אביב - העיר העברית הראשונה
דגניה – אם הקבוצות והקיבוצים
יוזמה ואחריות, מחויבות, אמונה ועשייה, אומץ ונחישות
מה הניע אנשים לעזוב בית מוכר ולנסות דרכים חדשות בחקלאות ובחיים קהילתיים? איך הסקרנות והרצון ללמוד עזרו להם להקים יישובים מצליחים?
אוריינות לשונית/ חשיבה יצירתית
יצירת "יומן מתיישב": כל תלמיד כותב יומן של מתיישב בפתח תקווה/תל אביב/דגניה - מתאר את האתגרים והפתרונות היצירתיים.
אוריינות מרחבית
זיהוי על מפת ארץ ישראל של היישובים דגניה, פתח תקווה, תל אביב.
חשיבה יצירתית
הכנת דגם של המושבות: דגניה, פתח תקווה ותל אביב, בשעת הקמתן.
אוריינות לשונית/חשיבה יצירתית
כתיבת יומן דמיוני של ילד החי במושבה, בקיבוץ, בעיר, בשעת הקמתן
מודעות עצמית/הכוונה עצמית
"דיון אישי":
"מה היה המניע שלי לעלות לארץ ישראל אם הייתי חי באותה תקופה?" - חיבור בין ערכים אישיים למטרות קולקטיביות.
יואל משה סלומון
מאיר דיזינגוף
רחל המשוררת
א.ד. גורדון
משפחת שלוש
מחויבות לערכי מדינת ישראל
איך דמויות כמו יואל משה סלומון ומאיר דיזינגוף הבינו שחשוב לבנות לא רק בתים אלא גם קהילה וערכים משותפים?
כבוד האדם והמשפחה
כיצד הדמויות האלה כיבדו את האנשים שבאו איתם ועבדו על יצירת חברה מכבדת ושוויונית?
חשיבה ביקורתית/ אוריינות לשונית
מעבדת חקר דמויות:
חשיבה יצירתית/ התנהלות חברתית
משחק תפקידים:
"ועדת הישוב" - התלמידים מגלמים דמויות שונות ומחליטים יחד איך לפתור בעיה בישוב (חלוקת מים, קבלת עולים חדשים, התמודדות עם מחלה).
הכוונה עצמית/ חשיבה יצירתית
כל תלמיד כותב "מכתב עצה" שהוא היה שולח לאחת הדמויות - איזו עצה הוא היה נותן להתמודדות עם הקשיים? איך זה מחבר לערכים שלו?
כיבוד ערכי המורשת והתרבות
אהבת הדעת וחדוות הלמידה
מה אפשר ללמוד על תקופת ההתיישבות משיר או סיפור שלא ניתן ללמוד מתמונה או ממסמך היסטורי?
אוריינות לשונית/ חשיבה יצירתית
"זמן יצירה":
"יוצרים קולאז' מורשת": שילוב תמונות היסטוריות עם ציטוטים מהספרות ויצירת מסר ויזואלי
מודעות עצמית/ אוריינות לשונית
"דיאלוג עם הטקסט":
התלמידים קוראים שיר על ההתיישבות וכותבים מה הם מרגישים, איך זה מתחבר לחיים שלהם היום, מה השיר "אומר" להם על הקשר לארץ
פתח תקווה
בית ספר חקלאי מקווה ישראל
תל אביב
דגניה
מחויבות לטבע וקידום צדק סביבתי
איך אפשר לטייל ולהכיר את הארץ בלי לפגוע בטבע? מה האחריות שלנו כשאנחנו מבקרים במקומות ההיסטוריים?
תחושת הקשר והשייכות למדינת ישראל
מה ההבדל בין תייר שמבקר במקום לבין מישהו שמרגיש שייכות למקום? איך אפשר להכיר את הארץ בצורה שמחזקת את הקשר אליה?
כיבוד ערכי המורשת
למה חשוב לשמור על האתרים ההיסטוריים? איך השמירה על המקומות עוזרת לשמור על הזיכרון והזהות?
אוריינות חזותית/ חשיבה ביקורתית
השוואת תצלומים של המושבות הראשונות: אז והיום
אוריינות דיגיטלית/ מודעות חברתית
פרויקט "מדריך צעיר":
התלמידים יוצרים מדריך דיגיטלי לסיור בפתח תקווה/תל אביב/דגניה - כולל מפה, תמונות אז והיום, שאלות מעניינות ומשימות למבקרים
הכוונה עצמית/ אוריינות לשונית
"סיור למטייל אחראי":
כל תלמיד מתכנן סיור אישי לאחד המקומות - מה הוא רוצה ללמוד שם? איך הוא יכין את עצמו? איך הוא יתנהג באחריות? מה הוא מצפה לחוש?
מודעות חברתית/ חשיבה ביקורתית
"ועדת שימור אתרים":
התלמידים מתפקדים כוועדה שמחליטה איך לשמר אתר היסטורי - איך לשמור על האותנטיות, איך לאפשר ביקורים, איך לא לפגוע בסביבה
פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.