תוכנית הלימודים במחשבת ישראל תמשיך לאפשר גמישות רבה בבחירת התכנים בכל יחידות הלימוד ובדרכי ההערכה המגוונות.
יחסי ההערכה הם: 30% בחינה חיצונית, ו- 70% יחידות פנימיות הכוללות בחינות פנימיות (40%) והערכות חלופיות (30%):
- בחינת הבגרות החיצונית (30% מהציון)
כזכור, ניתן להיבחן בבחינה החיצונית בכיתות י"א או י"ב בהתאם להחלטת ביה"ס, על פי נושא
הבחינה ומוּכנוּת התלמידים.
הבחינה החיצונית תהיה על אחד משלשת הנושאים הבאים:
שמונה פרקים לרמב"ם
או את שאהבה נפשי – אהבה וזוגיות במחשבת ישראל
או הטוב והרע בהגות היהודית
לכל אחד משלושת הנושאים נכתבה תכנית הלימה, הכוללת את פירוט הנושאים שהם חובה לבחינה, לצד מספר השעות המומלץ והמלצות דידקטיות למורים.
בפתח תכנית ההלימה תמצאו את מבנה בחינת הבגרות (חלוקת השאלות, אפשרויות הבחירה והניקוד). נמשיך בשילוב שאלות מקדמות חשיבה, וכן שאלות עמ"ר (ערכים, מעורבות, רלוונטיות). - הערכה פנימית של בית הספר (סה"כ 70%)
כמידי שנה כל מורה מרכיב/ה את יחידות הלימוד המאושרות על פי תכנית הלימודים כפי שמופיעות בהנחיות. בחלק זה 30% הערכה חלופית, 40% בחינות פנימיות.
שימו לב להנחיות בנושא חלוקת אחוזי הציון במסגרת הציון הפנימי:
2.1 בחינות בגרות פנימיות (40% מהציון הכולל)
שתי בחינות בית ספריות (כל אחת על יח"ל נפרדת בהיקף של 20%), או אחת משולבת (על שני יח"ל שונות, בהיקף של 40%), יכתבו על ידי מורי המגמה, בהתאם לתכנית הלימודים שנלמדה בכיתה, ובכפוף לאישור המדריך המחוזי.
2.2 הערכה חלופית (30% מהציון הכולל)
ההערכה החלופית, שעשויה גם להיות חלק מתהליך למידה חוץ-כיתתי, תחולק בין שנתיים לימוד לפחות, וכפופה בליווי ובאישור המדריך הבית ספרי.
ניתן לבחור או לשלב בין:
א. סיורים לימודיים (ראו פירוט בהמשך הסעיף)
ב. עבודת חקר
ג. תלקיט
ד. פרויקט מתוקשב
ה. מיזם (פרויקט) אישי או בית ספרי (בתי מדרש, מחשבת TED, ספוקן וורד ועוד)
ו. תכניות ייחודיות בית-ספריות, כולל שילוב בין-תחומי (כגון אומנויות וקולנוע)
ועוד.
מדריכי המקצוע ילוו את המורים ביצירת ובדיקת ההערכות החלופיות. להתייעצות והכוונה בנוגע לדרכי הערכה חלופית, חלוקתם לאורך השנים והתאמתם למגמה, פנו למדריכים המחוזיים.