דלג אל

הצהרת נגישות

בחינות בגרות

חזרה
חזרה לראש הדף

הנחיות לנבחנים בבחינה מותאמת

הנחיות לנבחנים בבחינה מותאמת

הנחיות לבחינה (לשאלון החיצוני בהיקף 30%), סמל שאלון: 039281

תלמיד שאושרה לו בחינה מותאמת ובחר להיבחן על פיה ישיב כדלהלן:

  • פרק א - שאלות בזיקה לטקסט
    שאלה אחת מתוך שתיים - בחירה רגילה: שלושה סעיפים מתוך ארבעה סעיפים.
    סה"כ 42 נק' (במקום 36 נקודות לנבחנים רגילים).
  • פרק ב - שאלות בקיאות והבנה כללית
    שתי שאלות מתוך חמש (במקום שלוש שאלות).
    סה"כ: 58 נק'.
  • פרק ג - מושגים
    לא יענו על פרק זה כלל (בשנה"ל תשפ"ג בוטל חלק זה בבחינה החיצונית).

דרכי היבחנות אלה מרחיבות את אפשרויות הבחירה של התלמיד ומאפשרות לו להתמקד בתשובותיו רק בנושאים ובמיומנויות שבהם הוא שולט טוב יותר.

לתשומת לב המורים:
עליכם להנחות את התלמידים שאושרה להם בחינה מותאמת, וליידע אותם מראש על דרכי ההיבחנות שלהם, כיוון שהשאלון שבידיהם הוא השאלון הכללי, אשר אינו מכיל התייחסות מפורשת לתלמידים המותאמים.
גם בשעת הבחינה רצוי להזכיר זאת לתלמידים, ולוודא שהם מודעים להנחיות המיוחדות שלהם.
כמובן, מחברת הבחינה תיבדק כמותאמת רק אם יש עליה המדבקה המתאימה.

חזרה לראש הדף

הנחיות לבחינות הבגרות הפנימיות במחשבת ישראל (40%)

הנחיות

תכנית הלימודים במחשבת ישראל תמשיך לאפשר גמישות רבה בבחירת התכנים בכל יחידות הלימוד ובדרכי ההערכה המגוונות.
יחסי ההערכה [על פי רפורמת הלמידה המשמעותית] הם:
30% בחינה חיצונית
70% יחידות פנימיות הכוללות בחינות פנימיות (40%) והערכות חלופיות (30%).

  • למסמך ההנחיות

כבכל שנה כל מורה מרכיב את יחידות הלימוד המאושרות על פי תוכנית הלימודים, כפי שמופיעות באתר המפמ"ר.
בחלק זה 30% הערכה חלופית, 40% בחינות פנימיות.
חובה כי מדריך מחשבת ישראל יאשר את התוכנית הבית-ספרית. כל תוכנית בית ספרית תישלח למדריכים מראש, בתחילת השנה, עם הרציונל ופירוט ההערכה הפנימית הבית ספרית.

שתי בחינות בית ספריות, או אחת משולבת, על 2 יחידות לימוד שונות, יכתבו על ידי מורי המגמה, בהתאם לתכנית הלימודים שנלמדה בכיתה, ובכפוף לאישור המדריך המחוזי והמפמ"ר.
לנוחיותכם העלנו לתיקיות השיתופיות מאגר שאלות רחב ליחידות המתקדמות, שכבר אושרו על ידנו.

כמו כן גם באתר ישנו מאגר שאלות (על פי יחידות הלימוד השונות) שיסייע לכם, המורים, בכתיבת הבחינות. שימו לב שלא יתקבלו שאלונים ללא מחוונים. רק לאחר קבלת הנוסח הסופי והמתוקן, יישלח לבית הספר ספח אישור על הבחינה. לאחר בדיקת הבחינות ישלח למשרד מדגם של מחברות בחינה.


א. מאגרי שאלות

  1. כאמור, מאגרי שאלות ליחידות השונות התחדשו, ואתם מוזמנים להיעזר בהן לכתיבת הבחינות. מאגר שאלות הבגרות נועד לקבץ שאלות מייצגות לגבי כלל נושאי הלימוד במחשבת ישראל ביחידות המתקדמות. השאלות הן אסופה של שאלות שנלקחו מתוך מבחני בגרות חיצוניים, מתוך מבחני בגרות פנימיים שכתבו מורות ומורים ברחבי הארץ (ואנו מודים להם על הנכונות לשתף בשאלותיהם) וכן ושאלות חדשות שנכתבו במיוחד עבורכם (כולל שאלות בימי קורונה).
  2. המאגר בנוי כך, שבהדרגה יתווספו שאלות הן בכל נושא קיים והן בנושאים שעדיין אינם מיוצגים. שימו לב שקבצים אלו שונים מהקבצים אשר נשלחו אליכם בעבר, והם עברו חידוש, רענון והגהות.
    השאלות במאגר זה הן בבחינת הצעות. מורה המחבר שאלון בגרות יבנה את שאלון הבחינה בהתאם לשילוב בין החומר הנלמד (נושאים, הספק) ובין רמת הכתה, אך רצוי לשלב בשאלון לפחות חלק משאלות המאגר במטרה להגיע לסטנדרטיזציה של תחום הדעת.
  3. החל משנת הלימודים תשע"ז משולבות בלמידה ובהערכה, הן בבחינות החיצוניות והן בפנימיות, שאלות עמ"ר - ערכים, מעורבות ורלבנטיות. בבחינה הבית ספרית יש לכלול לפחות 10% שאלות עמ"ר.
  4. בשאלוני הבחינה שיישלחו אלינו לאישור נבקש לציין אלו שאלות וסעיפים נלקחו מן המאגר.
  5. זכרו! יש לגוון בשאלות ואין להשתמש באותן שאלות במשך שלוש שנים רצופות!
לוח זמנים לאישור השאלונים

ב. לוח זמנים לאישור השאלונים

  1. המועד האחרון למשלוח הבחינה הבית-ספרית והמחוון לאישור מפמ"ר מתפרסם מידי שנה בחוזר המפמ"ר.
  2. יש להקדים לכתוב ולשלוח את הבחינה לאישור על סמך התוכנית המתוכננת השנתית, ולא על בסיס ההספק בפועל. ייתכנו שינויים קלים בבחינה (באישור) סמוך לבחינה בהתאם להספק בפועל.
    המורים מתבקשים לעמוד בלוח הזמנים כדי להבטיח את אישור בחינתם.
  3. את שאלון הבגרות והמחוון יש לשלוח אל מדריך מחשבת ישראל באזורכם. שימו לב כי לא יתקבלו שאלונים ללא מחוונים.
  4. לאחר קבלת ההערות, על המורים לשלוח את הנוסח המתוקן של הבחינה והמחוון תוך שבוע למדריך המחוזי שלהם (לעתים יש כמה סבבים של הערות). רק הנוסח המתוקן הסופי הוא הנוסח המאושר לבחינה.
  5. לאחר אישור, המדריך המחוזי ישלח את שאלון הבחינה ואת המחוון למדריך הארצי האחראי על בחינות הבגרות הבית-ספריות.
  6. רק לאחר קבלת הנוסח הסופי והמתוקן, יישלח לבית הספר ספח אישור על הבחינה.
לוח זמנים לאישור השאלונים

ג. מדגמים

  • לאחר בדיקת הבחינות על ידי המורים, יישלחו המורים מדגם של מחברות בחינה בצרוף השאלון, ציונים שנתיים וציונים סופיים אל מפמ"ר מחשבת ישראל, משרד החינוך, רח' דבורה הנביאה 2, ירושלים, חדר 302.
  • כמות המדגם: על כל עשרים תלמידים – שלש מחברות בחינה בהן: ציון גבוה, ציון בינוני, ציון נמוך.
  • כמו כן יישלחו למשרד מדגמים של הערכות חלופיות (כולל ההנחיות והתהליך), כגון: דוחות סיור, עבודות חקר וכו'.
  • אנא הקפידו לעמוד בדרישות ובלוחות הזמנים כדי להבטיח הליך תקין, מסודר ויעיל.

1. מספרי השאלונים

א. ראשי 5 יח"ל 039580 ;
ב. בחינה חיצונית 039281;
ג. בחינות פנימיות+ חלופות בהערכה 039383; כולן יחד, כשאלון אחד מדווחות בסוף י"ב.

2. מבנה הבחינה (פנימית וחיצונית)

א. שאלת נושא (בזיקה לטקסט)

  • בשאלת נושא יהיו ארבעה סעיפים, תינתן בחירה של שלושה סעיפים מתוכם (ניקוד אחיד עבור כל סעיף), או: שלושה סעיפים ללא בחירה (הניקוד יכול להיות גמיש, בהתאם להיקף התשובה הנדרש).
  • על אחת משאלות הנושא להכיל מרכיב של שאלת עמ"ר.
  • הסבר על הרציונל של שאלות עמ"ר (דוגמאות לשאלות עמ"ר ראו עמ' 48-47).
  • הניקוד המוצע לשאלה כולה – 36 נק' (במבחן עם נושא אחד), אין לתת למעלה מ- 40 נק'.

ב. שאלות בקיאות

  • שאלת בקיאות תכלול שני סעיפים (ניקוד אחיד או גמיש)
  • או: יכולה להיות שאלה מורכבת שיש בה יותר מדרישה אחת.
  • תיתכן בחירה של שתי שאלות מתוך שלוש או של שתי שאלות מתוך ארבע.

ג. פרק המושגים

פרק המושגים יכלול שלושה או ארבעה מושגים. הניקוד המקובל הוא 5 נקודות לכל מושג, אך תיתכן גמישות מסוימת.
אין לתת למושג למעלה מ-6 נקודות.

  • בחירת המושגים יכולה להיות גמישה: ארבעה מתוך שישה, ארבעה מתוך שמונה וכו'.

3. הערות כלליות

  • יש להקפיד על ניסוח ברור של השאלות.
  • יש לוודא כי הבחינה משקפת את החומר הנלמד.
  • בשאלות בזיקה לטקסט יש לדרוש תשובות הכוללות גם תכנים נוספים שמעבר לגבולות הטקסט עצמו, ויעידו על הבנת הנושא.
  • במידה והשאלות נלקחו מתוך מאגר בחינות הבגרות החיצוניות או השאלות החדשות שנוספו לו. נא ציינו באילו שאלות מדובר. הדבר יקל את תהליך האישור.
  • יש לשמור על ניקוד פרופורציונלי בין פרקי הבחינה.

4. הערות טכניות

  • מתחת לכותרות קו, או הדגשה ב b
  • מבנה השאלות מקביל בכל פרקי הבחינה (שאלות ללא סעיפים, שאלות עם סעיפים, שאלות עם תת- סעיפים).
  • הלימה בין המבנה המוצג בדף השער ובין מבנה הפרקים והניקוד בגוף המבחן.
  • כתיבה מלאה – לא בראשי תיבות.
  • ספרות – במילים, לא במספרים.
  • פסוקים מקראיים וציטוטים מתוך שירה – רצוי מנוקדים.
  • מקורות - בגופן שונה , לא ב-b. (יש להימנע מגופן "אהרוני" היוצא תמיד מודגש גם ללא הוראה מפורשת).
  • מראה מקום מלא, מתחת למקור, בצד השמאלי של השורה.
  • רווח בין מקור ושאלה.

5. מחוונים

  • הבחינה תשלח לאישור אך ורק יחד עם מחוון.
  • יש לוודא שהמחוון יכלול את תמצית התשובות הנדרשות, אין צורך בתשובות מפורטות.
  • תבנית לכתיבת בחינת בגרות

אולי תתעניינו גם ב...

שמרו על קשר
מגוון אפשרויות עומדות לפניכם לשמירה על קשר איתנו, כולל קהילות מורים בווטסאפ, בפייסבוק וקשר מול מדריכי תחום הדעת. נשמח לעמוד לרשותכם!
הערכה חלופית
הערכה חלופית במחשבת ישראל ממלכתי חטיבה עליונה
אתרים ומאגרי מידע
אתרים ומאגרי מידע בתחום הדעת מחשבת ישראל ממלכתי חטיבה עליונה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.