משימה אוריינית מדעית-טכנולוגית בה ינסחו התלמידים שאלת חקר, ישערו השערה, יזהו רכיבים בניסוי, יציגו מידע בטבלה ובגרף ויסיקו מסקנות. עברית | ערבית
אנרגיית קרינה (אור)
האור נחוץ לנו כדי לראות. השמש היא מקור אור טבעי. כך גם לבה שמתפרצת מהר געש, ברק, ואש (מדורה). ישנם גם מקורות אור טבעיים מבעלי חיים מסוימים הפולטים אור מגופם דוגמת: גחליליות, דגים מסוימים ועוד. מנורות, פנסים ונרות - הם מקורות אור מלאכותיים, שהאדם מייצר.
איך האור מגיע לעינינו?
האור פוגע בעצמים (חפצים), מוחזר מהם וכך מגיע אל עינינו. כאשר הוא פוגע בחפץ הוא נע בכל הכיוונים ובקווים ישרים. האור מסוגל לנוע באוויר, במים וגם בריק (בחלל). אור הוא צורה של אנרגייה ולכן תכונות האנרגייה מתקיימות באור. האור הנראה לנו מהווה חלק קטן מספקטרום הגלים האלקטרומגנטיים.
האדם הראשון שפירק את האור למרכיביו היה סר אייזיק ניוטון (1643-1727). הוא העביר את האור הלבן דרך מנסרה בחדר חשוך וקיבל את צבעי הקשת.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
יחידות הוראה מתוקשבות
תהליך החקר-אור וצל
תחומי דעת: מדע וטכנולוגיהנושא משנה: סוגי אנרגיה, המרות אנרגיה, מעברי אנרגיה וחוק שימור האנרגיה.
יחידת ההוראה עוסקת בהבניה של מיומנויות החקר המדעי באמצעות ביצוע תהליך חקר שלם. תהליך ההבניה מוצג באמצעות שלוש חלופות המציגות מדרג של ביצוע תהליך החקר החל מחקר סגור (מובנה) עד חקר פתוח ועצמאי שבו התלמידים מפעילים את כל מיומנויות החקר בכוחות עצמם. תהליך החקר מיושם בהקשר לנושא אור וצל.