דלג אל

אתגרים בחשיבה מחשובית א

אתגרים בחשיבה מחשובית א

האתגרים הם משימות מתחרויות חשיבה מחשובית ורובוטיקה הכוללות מצגות, מדריכים וסרטונים.
חומרי העזר משמשים ליצירת פרויקטים בסביבת Scratch גם למורים בלא ידע קודם בתכנות.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

אתגר 1: אתגר המסכה

אתגר 1: אתגר המסכה

בשל מגֵפת קורונה יש לעטות מסכות בזמן השהייה במרחב הציבורי. כולנו שומרים על עצמנו ועל הקרובים אלינו!
גלו אזרחות טובה ואתרו אנשים בלא מסכות המסתובבים בפארק.
צרו פרויקט שבו תאתרו בעזרת סמן העכבר אדם שאינו עוטה מסכה.
כאשר תאתרו אדם בלא מסכה, הדמות תאמר משפט לבחירתכם.

بسبب وباء الكورونا، يجب ارتداء كمامة أثناء التواجد في الأماكن العامة.
نحافظ جميعًا على أنفسنا وعلى المقربين منا!
كمواطنين صالحين، جدوا أشخاص يتجولون في المتنزه، ولا يرتدون كمامة.
إنشاء مشروع بمساعدته يمكنكم استخدام مؤشر الفأرة لتحديد مكان
الشخص الذي لا يرتدي كمامة.
عندما تجدون شخص بدون كمامة يقول الكائن الجملة التي اخترتموها

אתגר 2: הקליניקה של ד"ר חסן

אתגר 2: הקליניקה של ד"ר חסן

הדמויות צריכות לבקר את ד"ר חסן בקליניקת הקורונה שלו בתל אביב כדי
שיוכלו לעבור בדיקת קורונה.
כתבו קוד ולפיו המטופל נע על הבמה לעבר דמותו של ד"ר חסן.
כשהמטופל יעמוד קרוב לשולחן הרופא, הוא ינהל שיחה עם ד"ר חסן בנושא הבדיקה.

يجب على الكائنات زيارة الدكتور حسن في عيادته الخاصة بالكورونا في تل أبيب كي
يتمكنوا من إجراء فحص كورونا.
اكتبوا الكود الذي بموجبه يتحرّك المريض على المنصة نحو الكائن الذي يمثّل الدكتور حسن. عندما يقف المريض بالقرب من الكرسي المعدّ للمريض يُجري محادثة مع الدكتور حسن حول فحص الكورونا.

אתגר 3: תעלולי קורון

אתגר 3: תעלולי קורון

ד"ר חסן החליט לפתח חיסון ניסיוני.
מעט לפני שד"ר חסן סיים לארגן את מרכיבי החיסון (במטרה לבדוק אותו), התפרץ הילד קורון לתוך הקליניקה ופיזר את מרכיבי החיסון על הרצפה. עִזרו לד"ר חסן לאסוף את מרכיבי החיסון המפוזרים בקליניקה.
צרו תסריט שבו ד"ר חסן נוגע בעזרת חיצי המקלדת בחפצים שהוא זקוק להם לבדיקת החיסון.

"بَعد أنْ جَمَعَ الدكتور حسن عينات من عدّة أشخاص لا يرتدون كمامة،
قرر محاولة تطوير لقاح (تطعيم) تجريبي.
قبل أن ينهي الدكتور حسن ترتيب مكوِّنات اللقاح (من أجل فحصه)
بوقت قصير، اقتحم الطفل كورون العيادة
ونثر مكوِّنات اللقاح على الأرض.
ساعدوا الدكتور حسن على جمع مكوِّنات اللقاح المبعثرة في العيادة.
تظهر في العيادة أغراض، ابنوا سيناريو يجمع فيه الدكتور حسن الاغراض التي يحتاجها لفحص التطعيم، بحيث نستخدم أسهم لوحة المفاتيح:
للأغراض التي يحتاجها تتمّ إضافة نقاط 

אתגר 4: אתגר חדר הבריחה

אתגר 4: אתגר חדר הבריחה

החיסון יעיל. סוף סוף אפשר לצאת מהבית. אבל... אוי לא! הגעתם לדלת הכניסה ושמתם לב ששכחתם את קוד היציאה מהבית. צרו משחק חדר בריחה בתחום תוכן לבחירתכם המכיל לפחות שתי חידות שיובילו למציאת קוד היציאה מהחדר.

يمكنكم أخيرًا الخروج من البيت. التطعيم ناجح
لكن لا! لقد وصلتم باب مدخل البيت للخروج منه
وتذكرتم أنكم نسيتم كود الخروج من البيت.
ابنوا لعبة الهروب من الغرفة في مجال المضامين التي ترغبونها، بحيث تحتوي على لغزين، على الأقل، يؤديان إلى إيجاد كود الخروج من الغرفة.

אתגר 5: פיתוח משחק לימודי

אתגר 5: פיתוח משחק לימודי

הסגר נגמר. הכול מאושרים. עכשיו צריכים להתקדם בלימודים. בואו ניצור לחברים "משחקים לימודיים" שאת הלמידה מעודדים.
עליכם ליצור משחק התאמה לימודי באחד מהתחומים האלה: שפה, מתמטיקה, אנגלית או מדעים.

يمكنكم أخيرًا الخروج من البيت. التطعيم ناجح
لكن لا! وصلتم باب مدخل البيت للخروج منه
وتذكرتم أنكم نسيتم كود الخروج من البيت.
ابنوا لعبة الهروب من الغرفة في مجال المضامين التي ترغبونها، بحيث تحتوي على لغزين، على الأقل، يؤديان إلى إيجاد كود الخروج من الغرفة.

אתגר 6: העיר החכמה

אתגר 6: העיר החכמה
  • סרטון האתגר (עברית | ערבית)
  • מדריך האתגר (עברית)
    עזרו לאופק למצוא מאפיינים של עיר חכמה בעירו.
    צרו פרויקט שבו יוצגו על רקע העיר לפחות שלוש דמויות המאפיינות עיר חכמה.
    הוראות האתגר:
    כאשר השחקן ילחץ על דמות המאפיינת עיר חכמה, הדמות תתאר את תרומתה לעיר. למשל: רחפנים מצלמים את מה שקורה בעיר; רכיבה על אופניים ממקום למקום מפחיתה את זיהום האוויר.
    הדמות המאפיינת עיר חכמה תבצע פעולה כלשהי (תנוע, תשנה גודל, צבע או פעולה אחרת כרצונכם).
  • מדריך האתגר (ערבית)
    قوموا بإنشاء مشروع يتم فيه عرض ثلاثة كائنات تميّز المدينة ذكية، على الأقل، على خلفية المدينة الذكية
    تعليمات المشروع
    عندما ينقر اللاعب على الكائن الذي يُميّز مدينة ذكية.
    يصف الكائن مساهمته في المدينة. مثلًا: " تُصور طائرة بدون طيار ما يحدث في المدينة"
    "ركوب دراجات هوائية من مكان إلى آخر يقلل من تلوث الهواء."
    الكائن الذي يمثل المدينة الذكية يُنفّذ شيء معيّن (يتحرك، يُغيّر حجمه، لونه أو يُنفّذ أي شيء آخر كما ترغبون

אתגר 7: קנייה חכמה

אתגר 7: קנייה חכמה

צרו פרויקט שבו קונה עורך קניות בחנות חכמה.

בתחילת הקנייה הקונה סורק ברקוד בעזרת יישומון (אפליקציה) במכשירו.
בזמן הקנייה המצלמות מצלמות את התנועה של הקונה ואת המוצרים שבחר.
בסיום הקנייה יופיע החשבון עם הפרטים שנקנו ביישומון.

הוראות האתגר:
א. בתחילת הפרויקט מכשיר הסורק יכריז שיש לסרוק את היישומון כדי להתחיל בקנייה.
ב. הקונה יסרוק בעזרת היישומון את הברקוד המוצג על גבי המסך (הדמות הסורקת תעמוד לצד המסך).
ג. הקונה יבחר שני מוצרים לקנייה: כאשר הקונה ייגע במוצר, המוצר יבצע פעולה מסוימת (ישנה צבע, ישמיע צליל או פעולה אחרת).
לאחר מכן הוא ייעלם.
ד. בזמן הקנייה המצלמות יצלמו את החנות.
ה. בסיום הקנייה תוצג הודעה שהחשבון יישלח לאפליקציה (אופן ההצגה לבחירתכם: אחת הדמויות תאמר את המשפט או בדרך אחרת).

מדריך האתגר (עברית | ערבית)

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

רובוט פיזי: חיישן אור וצבע
חיישן אור וצבע הוא אמצעי קלט המשמש למדידת עוצמת אור. החיישן מודד אור בשני מצבים: מצב החזר אור ומצב זהות צבע.
מבוא לרובוטיקה: אלגוריתם, יחידה 3
כיצד רובוט מבצע פעולות? כיצד הוא יודע מה עליו לבצע? הרובוט פועל לפי הוראות ופקודות. אנחנו, בני האדם, כותבים בעבורו קוד הבנוי מרצף של פקודות. רצף הפעולות שמוב...
רשימות
מערך שיעור העוסק בתסריטים משולבי רשימות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.