דלג אל

הצהרת נגישות

אתגרים ברובוטיקה

אתגרים ברובוטיקה

האתגרים הם משימות מתחרויות חשיבה מחשובית ורובוטיקה הכוללות מצגות, מדריכים וסרטונים.
חומרי העזר משמשים ליצירת פרויקטים בסביבת מגרש המשחקים באמצעות סימולטור אדיובוט או רובוט פיזי.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

אתגר 1: אתגר המסכה

אתגר 1: אתגר המסכה

אתגר 2: הקליניקה של ד"ר חסן

אתגר 2: הקליניקה של ד"ר חסן
  • סרטון האתגר (עברית)
    הדמויות צריכות לבקר את ד"ר חסן בקליניקת הקורונה שלו בתל אביב כדי שיוכלו לעבור בדיקת קורונה.
    עִזרו לד"ר חסן על ידי כתיבת קוד ולפיו:
    הרובוט נכנס לקליניקת הקורונה
    עובר את חדר הקבלה
    נע במסדרונות הקליניקה אל עבר חדרו של ד"ר חסן
    נכנס אל חדר מספר 2, חדרו של ד"ר חסן
  • סרטון האתגר (ערבית)
    يجب أن يعود الروبوت إلى غرفة الدكتور حسن في عيادته لعلاج كورونا، في تل أبيب. ساعدوا الدكتور حسن بكتابة كود حسبه:
    يدخل الروبوت عيادة كورونا.
    يمر في غرفة الاستقبال.
    يتحرك في ممرات العيادة باتجاه غرفة الدكتور حسن.
    يدخل غرفة رقم 2، وهي غرفة الدكتور حسن.
  • מדריך האתגר – סימולטור (עברית | ערבית)
  • מדריך האתגר – רובוט פיזי (עברית | ערבית)
  • מגרש האתגר (תמונה | קובץ Json)
  • מדריך להעלאת מגרש האתגר לסביבה (עברית | ערבית)

אתגר 3: תעלולי קורון

אתגר 3: תעלולי קורון
  • סרטון האתגר (עברית)
    ד"ר חסן החליט לפתח חיסון ניסיוני. מעט לפני שד"ר חסן סיים לארגן את מרכיבי החיסון (במטרה לבדוק אותו), התפרץ הילד קורון לתוך הקליניקה ופיזר את מרכיבי החיסון על הרצפה.
    עִזרו לד"ר חסן לאתר את מרכיבי החיסון המפוזרים על רצפת הקליניקה.
    לאחר מכן הביאו את מרכיבי החיסון אל מעבדתו של ד"ר חסן הנמצאת בחדר 1, החדר הימני.
    באתגר זה על הרובוט:
    1. לאתר לפחות 3 ממרכיבי החיסון שעל רצפת הקליניקה
    2. לתת התראה* כאשר הוא מאתר מרכיב חיסון
    לאחר איתור שלושת המרכיבים ומתן התראה עליהם:
    3. לנסוע אל חדר המעבדה (חדר 1, החדר הימני)
    4. ללחוץ על כפתור יצירת החיסון הניסיוני בעזרת חיישן מגע
  • סרטון האתגר (ערבית)
    عد أنْ جَمَعَ الدكتور حسن عينات من عدّة أشخاص لا يرتدون كمامة، قرر
    محاولة تطوير لقاح تجريبي. قبل أن ينهي الدكتور حسن ترتيب مكوِّنات
    اللقاح (من أجل فحصه) بوقت قصير، اقتحم الطفل كورون العيادة ونثر
    مكوِّنات اللقاح على الأرض.
    ساعدوا الدكتور حسن على جمع مكوِّنات اللقاح المبعثرة على أرضية العيادة.
    بعد ذلك، أحضروها إلى مختبر الدكتور حسن الموجود في الغرفة 1 - الغرفة اليمنى.
    يجب على الروبوت في هذا التحدي أن:
    1. يجد 3 مكوّنات من مكوِّنات اللقاح، على الأقل، الموجودة على أرضية العيادة.
    2. يُعطي تنبيه * عندما يكتشف أحد مكوِّنات اللقاح.
    بعد تحديد موقع المكونات الثلاثة والتنبيه عنها:
    3. يذهب إلى غرفة المختبر (الغرفة 1 ، الغرفة اليمنى).
    4. يضغط على الزر لبناء اللقاح التجريبي باستخدام مجس اللمس.
  • מדריך האתגר – סימולטור (עברית | ערבית)
  • מדריך האתגר – רובוט פיזי (עברית | ערבית)
  • מגרש האתגר (תמונה | קובץ Json)
  • מדריך להעאלאת מגרש אתגר 3 לסביבה (עברית | ערבית)
  • רובוט האתגר (קובץ Json)
  • מדריך להעלאת רובוט אתגר 3 לסביבה (עברית | ערבית)

אתגר 4: אתגר סלון הבריחה

אתגר 4: אתגר סלון הבריחה
  • סרטון האתגר (עברית)
    החיסון יעיל. סוף סוף אפשר לצאת מהבית.
    אבל... אוי לא! הגעתם לדלת הכניסה ושמתם לב ששכחתם את קוד היציאה מהבית.
    התבוננו בחדר, מצאו את הרמז וגלו את הסדר הנכון שלפיו הרובוט צריך לנסוע.
    כתבו קוד שיגרום לרובוט לנסוע אל הקווים לפי הסדר הנכון.
    באתגר זה על הרובוט:
    1. לאתר את הקו השחור, לנסוע עד אליו ולעצור
    2. להשמיע קול או צליל כשהרובוט הגיע לקו
    3. לחזור בעבור כל אחד מהקווים על שלב 1 ו-2
    *זכרו! חשוב שהסדר יהיה לפי פתרון הרמז.
  • סרטון האתגר (ערבית)
    يمكنكم أخيرًا الخروج من البيت. التطعيم ناجح
    لكن لا! لقد وصلتم باب مدخل البيت للخروج منه
    وتذكرتم أنكم نسيتم كود الخروج من البيت.
    تمعنوا في الغرفة، جدوا الكود واكتشفوا الترتيب الصحيح الذي حسبه يجب أن يتنقل الروبوت.
    اكتبوا كودًا يجعل الروبوت ينتقل إلى الخطوط حسب الترتيب الصحيح.
    في هذا التحدي يجب على الروبوت أن:
    1. يجد الخط الأسود، يتحرك نحوه وأن يقف.
    2. يُصدر صوت أو نغمة عندما يصل إلى الخط.
    3. يكرر الخطوتين 1 وَ 2 لكل خط.
    * تذكروا! من المهم أن يكون الترتيب حسب حل اللغز.
  • הכנה לאתגר (עברית | ערבית)
  • מחוון האתגר (עברית | ערבית)
  • מגרש האתגר (תמונה | קובץ Json)
  • מדריך להעלאת מגרש לסביבה (עברית | ערבית)

אתגר 5: איסוף פרחים לסבתא וסבא

אתגר 5: איסוף פרחים לסבתא וסבא
  • מצגת האתגר (עברית)
    נוסעים לבקר את סבתא וסבא. עליכם לקודד רובוט שיאתר פרחים ש"מונחים" על המגרש בשביל הביקור אצל סבתא וסבא.
    הרובוט ינוע מנקודת ההתחלה לעבר סבתא וסבא.
    הרובוט ינוע במסלול נסיעה לבחירתכם. במהלך הנסיעה יאתר הרובוט פרחים, יתריע על הגעתו לפרח ויספור את מספר הפרחים שאיתר. בסיום המסלול, עם הגעתו לסבתא וסבא, יציג הרובוט את מספר הפרחים שאיתר בדרכו.
  • מצגת האתגר (ערבית)
    سنذهب لزيارة الجد والجدة.
    عليك برمجة روبوت حيث سيحدد مكان الزهور ال"موجودة" في ساحة اللعب لزيارة الجد والجدة.
    سيتحرك الروبوت من نقطة البداية نحو الجد والجدة.
    سيتحرك الروبوت في طريق السفر الذي تختاره. أثناء السفر ، سيحدد الروبوت مكان الزهور,
    سيُعلن عن وصوله للزهرة ويعد عدد الزهور التي وجدها. في نهاية طريق السفر,
    ومع وصوله للجد والجدة سيعرض الروبوت عدد الازهار التي عثر عليها في طريقه.
  • מגרש האתגר (תמונה | קובץ Json)
  • מדריך להעלאת מגרש לסביבה (עברית | ערבית)

אתגר 6: העיר החכמה

אתגר 6: העיר החכמה
  • סרטון האתגר (עברית | ערבית)
  • מדריך האתגר (עברית)
    במשימתו הראשונה יוצא מיסטר רובוטו להסתובב ברחבי העיר,
    בניסיון לזהות ולסמן מה הבעיות שצצו כתוצאה מהשבתת מערכת הרובוטים בעיר.
    צרו קוד שבו רובוטו ייסע ויסמן את האלמנטים שנראים במצב שאינו תקין
    (יש לסמן לפחות שני אלמנטים).
    נקודת יציאה: האזור המסומן שמעל מעבר החצייה.
  • מדריך האתגר (ערבית)
    في مهمته الأولى، يتجول السيد روبوتو في المدينة في محاولة لتميّز وتحديد المشكلات التي ظهرت في أعقاب توقف عمل نظام الروبوتات في المدينة.
    ابنوا كودا بواسطته يستطيع السيد روبوتو أن: يسير نحو الأشياء التي تبدو غير سليمة ويضع علامة عليها (يجب أن يضع علامة على شيئين على الأقل).
    نقطة البداية - المنطقة المشار إليها فوق ممر المشاة.

אתגר 7: קנייה חכמה

אתגר 7: קנייה חכמה

האתגר הבא של הרובוט שלנו הוא: קנייה חכמה.
בסופר החכם שלנו תהליך הקנייה נעשה בצורה עצמאית על ידי רובוטים, חיישנים ורחפנים.
הרובוט מקבל רשימת מוצרים, עוצר ליד המכונה המתאימה ורוכש את המוצרים.
בסוף התהליך מגיע רחפן ולוקח את המוצרים לבית הלקוח.

צרו קוד שבו מיסטר רובוטו ייסע, יגיע לקרבת המכונה המתאימה (בהתאם למוצרים מהרשימה) ויבצע תהליך רכישה.

תהליך הרכישה:

  1. הרובוט יעצור ל-3 שניות בקרבת המכונה המתאימה.
  2. הוא יהבהב בצבע, ישמיע צליל או יגיד את שם המוצר.

דגשים:

  • בתהליך הרכישה הרובוט ייעצר על המשטח הצבוע שליד המכונה.
  • על הרובוט לרכוש את כל המוצרים שברשימתו.
  • לצורך ביצוע המשימה בחרו מסלול כרצונכם.

מדריך האתגר (עברית | ערבית)

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

לולאות - יחידה 3
שימוש בלולאות בסביבת סקראץ', הכרת פקודות העט
מיקרוביט בסביבת סקראץ'
מיקרוביט (microbit) הוא מחשב זעיר המשמש להרצת קוד תכנות. בסביבת הסקראץ' קיימת הרחבה למיקרוביט, שמאפשרת קידוד בסקראץ' והצגת התסריט על גבי כרטיס המיקרוביט.
אתגרים בחשיבה מחשובית א
אתגרים ליצירת פרויקטים בסביבת ה-Scratch המותאמים לרמת מתחילים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.