דלג אל

חשיבה מחשובית – כיתה ג

חשיבה מחשובית – כיתה ג

התוכנית נועדה לפתח יכולות חשיבה להתמודדות עם פתרון בעיות ולעודד ביטוי עצמי ויצירתיות בקרב תלמידי כיתות ג'.

סביבת התכנות ScratchJr הופכת את התכנות ממושג מופשט למוחשי וכך פותחת דלת בפני תלמידי כיתות ג' לעולם של יצירה טכנולוגית. התלמידים כותבים תוכנית מחשב המבוססת על גרירת פקודות חזותיות. הם מפתחים משחקים, סיפורים אינטראקטיביים ואנימציות.

היצירה בסביבה זו מעודדת את ילדי כיתות ג' לחשוב ביצירתיות ולבטא את עצמם בד בבד עם לימוד עקרונות התכנות.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

יחידה 1 – מוכנות לתכנות

מצגת זו מציגה את רציונל החשיבה המחשובית ללומדים צעירים ואת יתרונות לימוד התכנות באמצעות הסביבה החזותית ScratchJr. המצגת מציעה פעילויות מוכנות בלא מחשב המותאמות לתלמידי כיתה ג'.

חזרה לראש הדף

יחידה 2 – מכירים את הסביבה

מצגת היכרות עם סביבת ScratchJr: המצגת מציגה מושגים בסיסיים ואת הקשרם לעקרונות התכנות. המצגת מלווה בסרטוני הדרכה להתנסות ביצירת הפרויקט הראשון בסביבה. עברית | ערבית

חזרה לראש הדף

יחידה 3 – מתכננים את הפרויקט

יחידה זו תתמקד במושג אלגוריתם. אלגוריתם הוא רצף של פעולות המשמש לפתרון בעיה או לביצוע משימה מסוימת. האלגוריתם כולל צעדים מדויקים, חד-משמעיים ומסודרים לפי סדר. בביצוע פרויקט תכנות מחברים רצף הוראות לפתרון המשימה ולאחר מכן מתרגמים את ההוראות לפקודות בסקראץ' ג'וניור. היחידה כוללת התנסויות במתן הוראות בשילוב תנועה במרחב.

חזרה לראש הדף

יחידה 4 - חוזרים על הפעולה

יחידה זו תתמקד בשני סוגי פקודות של חזרה על פעולה: פקודות סופיות (חזור X פעמים) ופקודות אין-סופיות (לעולמים). שימוש בפקודת לולאה: לולאה היא שיטה בתכנות לחזרה על רצף פעולות. עוד תוצג ביחידה הפקודה 'כפתור העכבר נלחץ'. פקודה זו קולטת מידע מהמשתמש באמצעות חיישני המחשב.

חזרה לראש הדף

יחידה 5 - סיפור אינטראקטיבי

סביבת סקראץ' ג'וניור מאפשרת פונקציית הוספת דפים. בעזרתה אפשר להוסיף סיפורים אינטראקטיביים בעלי פתיחה, אמצע ודף סיום. יש דפים שיכולים לשמש גם ליצירת משחקים המכילים פתיח ודף סיום. עוד תוצג הפקודה 'כאשר נוגע בדמות' שבאמצעותה לאחר נגיעה בדמות התסריט מתחיל.

חזרה לראש הדף

יחידה 6 - תקשורת בין דמויות

מסר הוא דרך תקשורת בין דמויות בפרויקט סקראץ'. כדי להעביר מידע מדמות אחת לדמות אחרת משתמשים במסרים. אחת הדמויות משדרת מסר לדמות אחרת (או לכמה דמויות) ויוצרת אירוע שגורר אחריו פעולות בדמות האחרת. ביחידה זו יוצגו משחקים שונים ומגוונים שאפשר ליצור באמצעות העברת מסרים בין דמויות.

חזרה לראש הדף

יחידה 7 – סביבת Scratch

ביחידה זו מוצגת סביבת Scratch הנמצאת במגרש המשחקים.
היחידה תעסוק בהיכרות עם מבנה הסביבה וביצירת קוד הבנוי מפקודות "בלוקים" בעזרת לבנים המונחות זו תחת זו.

חזרה לראש הדף

יחידה 8 – תנועת דמות

יחידה זו תתמקד בהנעת דמות בסביבת Scratch. הדמות נעה על הבמה, שמורכבת ממערכת צירים. מיקום הדמות נקבע על פי מיקומה על ציר ה X וציר ה Y. כמו כן, נעסוק בפקודות האתחול, שבאמצעותן אנו קובעים את הגדרות הדמות עם הפעלת הפרויקט.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

נקודת מוצא ויעד
הזזת דמות מנקודת מוצא ליעד מסומן
לולאות - יחידה 3
שימוש בלולאות בסביבת סקראץ', הכרת פקודות העט
רובוט פיזי: חיישן אור וצבע
חיישן אור וצבע הוא אמצעי קלט המשמש למדידת עוצמת אור. החיישן מודד אור בשני מצבים: מצב החזר אור ומצב זהות צבע.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.