החדר שלי, בית המגורים והסביבה הקרובה
נושא-על: אני ומשפחתי בבית ובסביבה הקרובה
תכנית הלימודים במולדת, חברה ואזרחות לכיתה ב מתמקדת בהכרת הבית והמרחב הקרוב, על בסיס היכרותו האינטימית של הילד עם ביתו ועם סביבתו הקרובה, ועוסקת בזיהוי השינויים בהם לאורך זמן. התכנית מזמנת היכרות עם המערכת החברתית במשפחה, בכיתה ובקהילה, במהלך הלמידה התלמידים ייחשפו למרכיבים השונים של הסביבה הקרובה וליחסי הגומלין בין האדם לסביבתו (האנושית והטבעית), וכן לאופן שבו הסביבה בנויה (הבית, הסביבה הקרובה) ומשקפת את התרבות.
בית מגורים הוא מבנה קבע המשמש בשגרה למגורי אדם ומשפחתו. הבית עשוי קירות וגג ולו לפחות פתח כניסה אחד, לרוב דלת. בתוך כל בית ישנם חדרים, כלומר חללים או מרחבים, המשמשים את דרי הבית, בני המשפחה. הבית מעניק מחסה מפני פגעי מזג האוויר או מפני זרים. הזכות לדיור נמנית עם זכויות האדם המוכרות במשפט הבין-לאומי.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
יחידות הוראה מתוקשבות
הבית וסביבתו
תחומי דעת: מולדת, חברה ואזרחותביחידה זו ילמדו התלמידים להכיר את המרכיבים ואת המאפיינים של בית המגורים, הבית שבו הם גרים ובתים שבהם מתגוררים אנשים אחרים במקומות שונים בעולם. התלמידים יכירו צורות מגורים וילמדו כיצד הן קשורות לתנאים הפיזיים (אקלים, צמחייה טבעית, חומרי בנייה זמינים) במקום שבו נמצאים הבתים. התלמידים ילמדו גם להבחין בין בתי מגורים ובין מבני ציבור הנמצאים בקרבת הבית. התלמידים ילמדו להבחין בין בנייה צמודת קרקע ובין בנייה רוויה בבתי קומות ובגורדי שחקים המאפיינת היום את מרבית הערים.
השינויים בבית ובסביבתו
תחומי דעת: מולדת, חברה ואזרחותשינויים כלכליים בבית ובמשפחה משפיעים על כל בני המשפחה.
מה תפקיד הילד בהשתתפות ובאמפתיה לצורכי המשפחה?
יחידה זו עוסקת בחינוך פיננסי – בשיתוף הילד בתהליכים כלכליים בבית ובמשפחה ובהתמודדות עם דילמות וסוגיות בנושאים אלו.
שליטה ואיפוק הם כלים שעוזרים לילד בהמשך חייו ובהזדמנויות שונות.