פעילות אינטראקטיבית בה יסיירו התלמידים סיור וירטואלי בתמונות של קומות שונים שצולמו במסגרת המיזם "גוּגְל סְטְרִיט וִיוּ" ויבחינו בין דברים בסביבה שהם חלק מעולם הטבע לבין דברים בסביבה שהם פרי מעשיו של האדם
סביבות חיים משתנות
נושא-על: אני ומשפחתי בבית ובסביבה הקרובה
הנושא מתמקד בהכרת התופעות בסביבה הקרובה, ובכלל זה תיאורן, הבנת הקשרים ביניהן, השוני ביניהן ושינויים החלים בסביבה.
תופעות בסביבה הקרובה
השינויים סביבנו באזור המגורים, ביישוב ובסביבתו משפיעים עלינו. כיצד אנו מתמודדים אִתם? אילו קשרי גומלין קיימים בין תושבי היישוב לבין תופעות ומרכיבים בסביבה?
נבחין תחילה בין כמה סוגים של תופעות:
תופעות מעשי ידי האדם: מבנים, שימושי קרקע, צמחייה נטועה, תשתיות - רשתות תחבורה, מים, תקשורת;
תופעות טבעיות: אפיקי נחלים, חורש, חוף ים, גבעות;
תופעות חברתיות: שכונות וריכוזים אתניים, מיקום של מוסדות קהילתיים כגון בתי כנסת, מועדוני נוער, מרכזי ספורט, אתרי הנצחה
דוגמאות לשינויים במשפחה ובאזור המגורים הקרוב
שינויים במסגרת המשפחתית: הולדת תינוק, הצטרפות סבתא או סבא למגורי המשפחה, עזיבת אח או אחות את הבית, מחלת אחד מבני המשפחה, גירושין, שינוי בתעסוקת ההורים, מוות. שינויים כגון אלו משפיעים על תחושות בני המשפחה ועל רגשותיהם, על התנהגותם, על קשרי הגומלין במסגרת המשפחתית ועל תפקודם של הפרטים בסביבה החברתית המשתנה. אירועים כאלו מצריכים עשיית שינויים במרחב הדירה ובחלוקת הזמן בין בני המשפחה.
- שינויים במרחב המגורים: הכנסת טכנולוגיות חדשות לבית, תוספת בנייה, שינויים בחלוקה הפנימית של מרחב הדירה.
- העתקת מקום המגורים למקום אחר: (בתוך היישוב, מיישוב אחד ליישוב אחר, מארץ אחת לארץ אחרת - עלייה). פעילות זו גורמת לשינויים במרחב המגורים של הפרט, בהרגלי החיים, בפרנסה, במהות הקשר עם קבוצות חברתיות חדשות ושונות.
- בניית בית חדש ברחוב או בשכונת המגורים וכניסת תושבים חדשים לגור בו: פעילות זו יוצרת שינויים במרחב - הנוף הפיזי והמבנה החברתי משתנים. שינויים כאלו משפיעים לטווח ארוך, השפעות חיוביות אך גם שליליות.
- הקמת גן ציבורי חדש או עשיית שינויים בגן ציבורי קיים: שינויים במרכיבי הגן ובמיקומם במרחב הגן יוצרים מצב חדש המשפיע על האוכלוסיות הקיימות בגן (צמחים ובעלי חיים) וגם על התושבים הבאים לשהות בו.
- פעילות הקשורה לתשתיות - סלילת מדרכה, בניית כיכר, הנחת צינור מים או כבל חשמל: פעילות זו משנה את הארגון המרחבי, יוצרת שינויים אקולוגיים בסביבה הקרובה ומשפיעה על איכות החיים בטווח המידי ובטווח הארוך.
דוגמאות לשינויים ביישוב ובסביבתו
- בתחום הבינוי והפיתוח: פיתוח היישוב, בניית שכונה חדשה, בניית מוסדות ציבור, סלילת נתיבי תחבורה - כבישים, הקמת מחלף, הצבת אנטנה סלולרית.
- בתחום מקורות המים: בניית מאגר מים, הטיית אפיק נחל, הזרמת מי נחל בצינור, הזרמת מי קולחין למקורות מים שפירים, שימוש במי קולחין מטוהרים.
- בתחום הנוף הטבעי - בסביבה הביוטית: כריתת חורש, עקירת מטעים ופרדסים, יישור גבעות, כריית חול, נטיעות וזריעת גידולים חקלאיים.
- בתחום של ניצול משאבים: הקמת מזבלה או אגני חמצון, כריית חומרים במחצבה, מחזור חומרים, התפלת מי ים, שימוש במי קולחין.
- בתחום החברתי-קהילתי: שינויים דמוגרפיים - הזדקנות אוכלוסייה, ריבוי טבעי, כניסת תושבים חדשים, עזיבת תושבים; ארגון קהילתי - הקמת מנהל שכונתי, הקמת מוסדות בקהילה וביישוב, ארגון אירועים ביישוב.
- בתחום התעסוקה: פתיחת אזורי תעסוקה (מפעלים בטכנולוגיה מתקדמת, משרדים), סגירת מפעלים או חנות, פיתוח ענפי תיירות, פתיחת אזורי קניות ופעולות כלכליות שונות.
שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים
- כיתה
- נושא מרכזי
- {{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
יחידות הוראה מתוקשבות
הכרת המרחב היישובי
תחומי דעת: מולדת, חברה ואזרחותיחידת הלימוד היא פתיח לנושא הכרת המרחב היישובי.
היכרות ראשונית עם תופעות שונות בנוף, בטבע ובחברה.
היכרות ראשונית עם ארגון המרחב ותפקידן של התופעות במרחב.
יישום הידע בתכנון שכונת מגורים טובה.
השתנות המרחב היישובי
תחומי דעת: מולדת, חברה ואזרחותיחידת הלימוד תעסוק בשלושה נושאים:
תהליכי שינוי המתרחשים במרחב היישוב והשפעתם על חיי התושבים
גורמים לתהליכי השינוי והשלכותיהם
שיקולים סביבתיים בנוגע לשינויים במרחב היישוב והסביבה
אדם וחברה ביישוב שלי
תחומי דעת: מולדת, חברה ואזרחותכאשר אנו חושבים על "היישוב שלי" אנו רואים- בניינים, אנשים, כבישים, בתי ספר, חנויות, פינות הנצחה ועוד.
מאחורי המכלול המוכר הזה, ישנו עולם ומלואו המזמן שאלות רבות.
ביחידה זו נכיר את מארג הגורמים שעוזרים לקיים את החיים ביישוב שלי.
השינויים בבית ובסביבתו
תחומי דעת: מולדת, חברה ואזרחותשינויים כלכליים בבית ובמשפחה משפיעים על כל בני המשפחה.
מה תפקיד הילד בהשתתפות ובאמפתיה לצורכי המשפחה?
יחידה זו עוסקת בחינוך פיננסי – בשיתוף הילד בתהליכים כלכליים בבית ובמשפחה ובהתמודדות עם דילמות וסוגיות בנושאים אלו.
שליטה ואיפוק הם כלים שעוזרים לילד בהמשך חייו ובהזדמנויות שונות.