דלג אל

יום הצרכן הבין-לאומי

צרכנות נבונה

נושא-על כיתה ד: המדינה שלי

יום הצרכן הבין-לאומי מצוין בכל שנה בעולם מאז 1983 ב-15 במרץ. מטרתו להגביר את מודעותו של ציבור הצרכנים לזכויותיו ולעודד צרכנות נבונה ואחראית. ביום זה מתקיימות ברחבי העולם פעילויות שונות כגון סדנאות, מסעות הסברה ופעילויות חינוכיות, והן זוכות לסיקור נרחב בכלי התקשורת.

מהן זכויותיו הבסיסיות של כל צרכן

יום הצרכן מצוין במועד שבו קבע הנשיא ג'ון פ' קנדי בשנת 1962 את זכויותיו הבסיסיות של כל צרכן: הזכות לבטיחות, הזכות למידע, הזכות לבחור והזכות להישמע.

ארגוני הצרכנים בעולם הוסיפו עליהן ארבע זכויות: הזכות לקבלת צרכים בסיסיים, הזכות לפיצוי, הזכות לחינוך והזכות לסביבה בריאה.

ארגון האומות המאוחדות (האו"ם) אישר את הזכויות הבסיסיות האלה בשנת 1985 והפיץ אותן ברחבי העולם.

חוק הגנת הצרכן בישראל

ב-1981 נקבע בישראל חוק הגנת הצרכן, ומאז נוספו לו סעיפים ותיקונים. החוק קובע שלבעלי עסקים אסור להטעות צרכנים ולנצל אותם וכי בעלי עסקים העוברים על החוק צפויים לעונש.

לאילו זכויות נקשרות זכויות הצרכנים

זכויות הצרכנים מתקשרות למוסר וצדק ולקטגוריות חדשניות יותר בסיווג מושג זה. כמו כן הן נקשרות לזכויות טבעיות כגון חופש המידע, זכות הציבור לדעת, הזכות לכבוד, הזכות לקניין, הזכות לשוויון, הזכות לחיים ולביטחון ועוד.
בזכויות הצרכניות אפשר למצוא את הזכות למידע הוגן ומקיף, סימון מוצרים והצגת מחיר, יחס הוגן ועסקה הוגנת, הזכות לבטיחות (המוצר) ועוד.
הצרכנים זקוקים לזכויות משום שבתהליך הקנייה או קבלת השירות מגורם עסקי, 'האזרח הקטן' נחשב נחות מול העצמה התאגידית. התאגיד מצויד לרוב בסוללת משפטנים מובחרת, בכוח שיווקי ובמומחים נוספים ההופכים אותו למשומן ולחזק יותר.
עם זאת, השפעתם של הצרכנים אינה מבוטלת. זכויות הצרכנים והדרישה להגנה מקורן בשטח הזועק לעזרה. העזרה יכולה להגיע מבעלי התאגידים עצמם ובעיקר מהמדינה. עם זאת, לצרכנים יש הכוח הרב ביותר במשחק הזה מאחר שהם מקור החיים לאותם עסקים. כדי לזכות בהגנה מפני עצמתם של התאגידים נדרשת קודם כול מוּדעוּת.
החברות והתאגידים העסקיים הגדולים במדינות הרווחה מספקים כיום את מרבית המוצרים והשירותים לאזרחים ולתושבים. חלקה של המדינה הולך וקטן באספקת השירותים.

מה נדרש למילוי זכויות הצרכן

כדי שיתמלאו זכויות הצרכן נדרשת פעילות בכמה מישורים: פיקוח מסוים מצד הממשלה, מוּדעוּת ופעילות מצד העסקים עצמם ופעילות ומוּדעוּת מצד הצרכנים ושאר בעלי העניין. בכל מדינה יחסי הכוחות בין השלושה מקומיים ותלויים במשתנים נוספים, אך לרוב נדרשת פעולה מצדם כדי להיטיב עם הצרכן. המפתח הוא כאמור מוּדעוּת. עלינו, הצרכנים, להיות מודעים יותר לזכויותינו.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
השינויים בבית ובסביבתו
השינויים בבית ובסביבתו
תחומי דעת: מולדת, חברה ואזרחות

שינויים כלכליים בבית ובמשפחה משפיעים על כל בני המשפחה.
מה תפקיד הילד בהשתתפות ובאמפתיה לצורכי המשפחה?
יחידה זו עוסקת בחינוך פיננסי – בשיתוף הילד בתהליכים כלכליים בבית ובמשפחה ובהתמודדות עם דילמות וסוגיות בנושאים אלו.
שליטה ואיפוק הם כלים שעוזרים לילד בהמשך חייו ובהזדמנויות שונות.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

חיים ויצמן
נשיאה הראשון של מדינת ישראל
היישוב שלי
הנושא 'היישוב שלי' נלמד בכיתה ד' ובמסגרתו נעשית היכרות עם נושאים אלו: תפרוסת היישובים בישראל לסוגיהם, תולדות היישוב, האוכלוסייה והשינויים החלים ביישוב; הרשות...
יאנוש קורצ'אק
יאנוּש קוֹרצ'אק (1942-1878) היה יהודי יליד פולין, רופא, איש חינוך, סופר, עיתונאי ופעיל חברתי שמצא את מותו במחנה המוות טרבלינקה.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.