עץ המשפחה
הרעיון שלי
מור שמיר אנקוה, מחנכת כיתות א'-ב' בבית הספר אוסישקין בתל אביב, הכינה לילדי הכיתה פעילות על המשפחה הגרעינית. מור שמיר עשתה הסבה מעיצוב אפנה להוראה. מור נוהגת לשלב בחומרי ההוראה שלה צבעוניות ולהשתמש במגוון חומרים ובמשחקים כדי שתלמידיה ייהנו מחוויית למידה ויפנימו טוב יותר את הנושאים הנלמדים. למור יש בלוג ושמו אמנות יצירה ואפרוחים ובו חומרי הלמידה שהיא מפתחת.
שבוע יצירה על המשפחה
בשיעור מולדת התחלנו ללמוד על המשפחה הגרעינית שלי: אימא, אבא, אחים, סבא וסבתא.
החלטתי שהנושא חשוב וכדאי לעבות אותו ולעשות שבוע יצירתי ומשפחתי במיוחד.
התחלתי בעץ המשפחה. עץ תפוחים שבו כל ילד כתב את שמות המשפחה הפרטית שלו.
כמובן עשינו הכְתבה. למדנו בשיעור שפה על "מילות משפחה". אחר כך עשינו חזרה על הנושא ובדקתי שכולם יודעים לכתוב "מילות משפחה" באות "א".
חיברתי את הנושא לחשבון. אנחנו לומדים על חיבור דו ספרתי לחד ספרתי ועל חיסור ביניהם.
משם הגענו לתרגיל כתיבה. ביקשתי מהילדים שיקבעו דייט עם סבתא בגלידריה, בבית קפה או בארוחת ערב משפחתית.
המשימה הייתה לראיין את סבתא ולבקש ממנה לספר על היום שבו אימא או אבא נולדו. מעבר לזה, המטרה הייתה להיפגש עם סבתא וליהנות מזמן איכותי אִתה. זו הייתה משימה נהדרת. סיפרו לי שיש הרבה סבתות מרוצות בכיתה שלי כרגע :)
לקראת משימת הסיום, למדנו מהן תכונות ועל שיוך תכונות לאדם מסוים. הכנו מעגלי משפחה ולסיום התלמידים כתבו מתחת לכל בן משפחה תכונה שמתאימה לו לדעתם.