דלג אל

מהמטבעות בתקופת החשמונאים ועד לשטרות החדשים בישראל

מהמטבעות בתקופת החשמונאים ועד לשטרות החדשים בישראל

הרעיון שלי

רן אפלבאום, מנהל יחידת ההנפקה במחלקת המטבע בבנק ישראל, הגיע לכיתתה של גנית כהן, מחנכת כיתה ב' בבית הספר השלום במבשרת ציון,

והציג בפני הילדים את השטרות החדשים של מדינת ישראל ואת סימני הביטחון המשולבים בהם.

מה עדיף שטר או שק של תרנגולות?

רן פתח את המפגש בהסבר על שיטת המסחר שהייתה נהוגה בעבר, כאשר לא היו שטרות ומטבעות: סחר חליפין, החלפת מוצר תמורת מוצר.

בדיון עם הילדים שאל רן את הילדים: במה עדיף כסף מסחר חליפין? מהו בכלל כסף ומדוע אנו צריכים אותו? 
ואילו הילדים העלו בעיות שונות בנושא סחר חליפין: איך מחליפים מוצר במוצר? מי קובע כמה שווה כל מוצר בממתקים או אולי בתרנגולות? ואיך סוחבים שק מלא ממתקים לשוק?

רן סיפר לילדים על המטבעות הראשונים שהוטבעו בממלכת לידיה הקדומה. הילדים ראו דוגמאות של מטבעות עתיקים מתקופות שונות וממקומות שונים בעולם כולל מטבעות שהיו בשימוש בתקופת החשמונאים.

הילדים למדו מדוע ייצרו החשמונאים מטבעות אלו. (כאשר החשמונאים השתחררו מהכיבוש היווני במאה השנייה לפני הספירה וטיהרו את בית המקדש, הם לא רצו להשתמש במטבעות הזרים וייצרו במקומם מטבעות משלהם. על המטבעות כתבו בכתב עברי קדום שהיה נהוג בימי בית ראשון.)

הילדים חיפשו קווי דמיון בין המטבעות של היום למטבעות בתקופת החשמונאים וזיהו עם מחנכת הכיתה גנית את סמל המנורה המופיע גם כיום במטבעות ובשטרות החדשים של מדינת ישראל.

השטרות החדשים

בחלקו השני של המפגש למדו הילדים על משמעות המילה 'שקל', על הקשר שלה לכסף ומדוע המטבע שלנו נקרא כך עד היום. הילדים ראו תמונות של השטרות החדשים ושל סימני הביטחון המשולבים בהם. 
נערך דיון על חשיבות סימני הביטחון ועל סוגי הסימנים המשמשים למניעת זיוף של שטרות. לאחר מכן נסוב הדיון על הדמויות המופיעות על השטרות, מי הן הדמויות המופיעות על השטרות בארץ ובעולם ואיך מחליטים מי יופיע על גבי השטר.
רן סיפר לילדים שעל השטרות היום מופיעות דמויותיהם של סופרים ומשוררים חשובים ועל גב השטר החדש של 200 שקלים מופיעה דמותו של המשורר נתן אלתרמן עם ציטוט של כמה שורות מתוך אחד משיריו. מצדו השני של השטר מופיע שיר שלם המוסתר בכתב זעיר באחד העלים שעל השטר.

מִצאו את ההבדלים

הילדים בכיתה התחלקו לקבוצות. כל קבוצה קיבלה דף ובו צילום של שטר אמִתי ולצדו שטר שחסרים בו חמישה סימני ביטחון בולטים.

המשימה: לאתר ולסמן את הסימנים החסרים בשטר המזויף.

  הדגמה: שימוש במכשיר עם מנורת אולטרה-סגול לזיהוי סימני ביטחון

הילדים התנסו בבדיקת שטר אמִתי מול צילום של שטר במכונת אולטרה-סגול. הם הופתעו לגלות שבשטר רגיל ישנם סימנים שזוהרים תחת האור המיוחד ואילו בשטר מזויף סימנים אלו כלל אינם נראים. הילדים הבינו שזו דרך מצוינת לזהות שטרות אמִתיים.

השטר הבא: 100 שקלים

רן שיתף את הילדים וגילה להם שבקרוב יונפק השטר הבא בסדרת השטרות החדשה בערך של 100 שקלים והדמות על גביו תהיה של המשוררת והסופרת לאה גולדברג. 
הילדים ציינו סיפורים שהם מכירים שכתבה לאה גולדברג. המפגש הסתיים בסיפור מפורסם שכתבה הקשור לכסף... "דירה להשכיר" כמובן (בשביל לשכור דירה צריך כסף).

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

יום זכויות הילד
האם לילדים יש זכויות? האם המבוגרים או הממשלה רשאים לבטלן? המורות מור קנדי ושירי כרמון הכינו שיעור יצירתי במיוחד לרגל יום זכויות הילד
מעגלי שייכות
כל אדם משתייך במהלך חייו למעגלים שונים: מעגל משפחתי, מעגל חברתי, מעגל כיתתי, מעגל לאומי ועוד. על מנת להמחיש לתלמידים בכיתות הנמוכות את המושג "מעגלי שייכות" ו...
ללמוד בצבעים
מור קנדי, בעלת תואר שני בחינוך מיוחד, מחנכת בבית ספר בטב"ע לתלמידים עם לקויות למידה מורכבות ומורה פרטית להוראה מתקנת בתל אביב, הכינה פעילויות ומבחן יצירתי המ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.