יום זכויות הילד
הרעיון שלי
לרגל יום זכויות הילד הבין-לאומי, המצוין כמידי שנה ב-20 בנובמבר, הכינו המורות מור קנדי ושירי כרמון מערך שעור יצירתי במיוחד, שנועד להמחיש לתלמידים את המושג "זכות" ולהכיר להם את זכויותיהם הבסיסיות בתחומי החיים השונים.
מור קנדי היא בעלת תואר שני בחינוך מיוחד, מחנכת בבית ספר בטב"ע לתלמידים עם לקויות למידה מורכבות ומורה פרטית להוראה מתקנת בתל אביב. היא מנהלת בלוג ודף פייסבוק בהם היא מפרסמת את חומרי הלמידה המקוריים שהיא מכינה.
שירי כרמון היא מחנכת כיתה ה' בחינוך מיוחד בבית הספר "נעורים" בקריית ביאליק, המאמינה כי למידה מוצלחת ויעילה היא כזו המשלבת אתגר, הנאה, יצירתיות ודמיון.
השיעור שהכינו מור ושירי נפתח בכתיבת ההגדרה "זכות" על הלוח:
"רְשוּת, שהחברה או השלטון נותנים לאדם"
(מילון ספיר- איתן אבניאון, תל אביב 1999)
על רקע ההגדרה מציגים בפני התלמידים סטטוס הנחזה להיות סטטוס שפורסם בקבוצת הפייסבוק של ממשלת ישראל (אשר "זוייף" כמובן על ידי מור קנדי) וזו לשונו :
סביב הסטטוס מנהלים דיון בשאלות: האם הממשלה בעלת סמכות לצאת בהחלטה כזו? מהן זכויות הילדים ומדוע הם זקוקים לזכויות כאלו? מה ההבדל בין זכויות של ילדים לזכויות של מבוגרים?
בהמשך, מחלקים לתלמידים איורים שונים והיגדים של זכויות ילדים הלקוחות מתוך האמנה הבין-לאומית לזכויות הילד משנת 1989. על התלמידים להתאים בין האיור לבין הזכות או הזכויות אותן הוא מתאר. סביב כל איור מנהלים דיון אודות חשיבות הזכויות אותן הוא מגלם, האופן בו ניתן לפגוע בזכויות אלו וכיצד יש לנהוג כאשר הן אכן נפגעות.