תוכנית הלימודים עוסקת בשינויים בתפיסות היסוד ושואפת לתת להם מענה באופנים האלה:
התוכנית מנסה לאזן בין ביטויי השונות הקבוצתית והאינדיבידואלית ובין הצורך ליצור ליבת לימודים משותפת לכלל התלמידים במערכת החינוך בישראל.
התוכנית מעודדת ספקטרום רחב ככל האפשר של תרבויות מוזיקליות ומציעה למורים אמות מידה לבחירה מושכלת של רפרטואר איכותי, אתגרי ומגוון.
התוכנית עוסקת בשילוב הטכנולוגיה בתחומי הוראת המוזיקה.
התוכנית מציעה זיקות ותחומי השקה בין המוזיקה לדיסציפלינות אחרות ומציינת את השלכתם על תהליכי ההוראה-למידה.
התוכנית מדגישה את היות המוזיקה תחום מעשי, דינמי וחי הנחווה באמצעות פעילות אינטנסיבית בתחומי ההאזנה, הביצוע והיצירה – זאת מחשש לפסיביות ולאגביות שאנו עלולים לשקוע בהן כתוצאה מנוכחותה ומזמינותה של המוזיקה בכל מקום ובכל עת.
המפגש עם החלילית מזַמן לתלמידים מפגש ראשוני עם כלי נגינה בעל רקע היסטורי עשיר ורפרטואר מוזיקלי מגוון. לימוד נגינה בחלילית מאפשר פיתוחה של אוריינות מוזיקלית ויישומה על כל מרכיביה: קריאת טקסט מוזיקלי, פיענוח שלו והבאתו לכדי ביצוע, כמו גם פיתוח היכולת לזהות, לחוש ולבצע מרכיבי תחביר שונים הנמצאים בתוך השפה המוזיקלית. במהלך הלימוד יתפתחו יכולות ההבעה והביטוי של התלמידים באמצעות נגינה, לצד פיתוח השמיעה שלהם ושכלול יכולות המוטוריקה העדינה. לאחר מכן תתפתח גם היכולת לנגן מתוך תיאום והקשבה בקבוצת נגנים קאמרית.
החלילית היא כלי שכל ילד יכול לרכוש ולקחת לביתו להתאמן. זהו כלי נגינה שהפקת הצליל בו ישירה (להבדיל מכלים שיש להפעיל בהם מיתרים או כלי נשיפה שיש להרעיד בהם עלים). הפקת הצליל פשוטה לכאורה. ואולם הפקת צליל איכותי ומכוון היטב מורכבת ודורשת יכולות ריכוז ושליטה פיזית.
האפשרות להתפתח ולנגן בחליליות בגדלים שונים במהירות יחסית (תלוי בגודל ידיו של התלמיד) מאפשרת יצירה של הרכבי חליליות בתוך מערך בית הספר. אלו מעשירים הן את העשייה של הילדים והמורה הן את חיי המוזיקה בבית הספר. חייה הכפולים של החלילית – כלי חינוכי וכלי מוזיקלי אומנותי בעל רקע תרבותי נרחב – מאפשרים לכל תלמיד ותלמידה למצוא עימה את מסלולם האישי. מסלול הלמידה בחלילית יכול לשמש צוהר לעולם המוזיקה או לחלופין הכנה לכלי אחר שהתלמידים יוכלו לנגן בו כאשר ממדי גופם יתאימו לכך. מסלול זה יכול גם לזמן תהליך למידה מעמיק המאפשר לתלמידים המשך צלילה אל חייה המרתקים של החלילית.