את החוברת כתבה בתיה שטראוס ז״ל. מאחר שלא הייתה באותה עת שיטה להאזנה חווייתית למוזיקה, פיתחה בתיה שיטה מיוחדת שנקראה עם השנים "האזנה פעילה". היא בחרה קטעים מסגנונות מוזיקה שונים ומצאה בהם תכונה בולטת כגון מנגינה המזמינה להצטרף, מקצב בולט או תבנית הרמונית החוזרת על עצמה. שטראוס בודדה את המרכיב העיקרי ביצירה לפני ההאזנה וגרמה לילדים להשתתף בזמן ההאזנה בתנועה, בציור, בשירה, בליווי בכלי נקישה או בריקוד, בד בבד עם זיהוי המרכיב המוזיקלי.
החוברת מציעה כללים ומסקנות שגיבשה שטראוס במרוצת שנות עבודתה הרבות בתחום החינוך המוזיקלי. בחוברת דוגמאות של מערכים שפעלו יפה בשיעורי המוזיקה. בחוברת 24 קטעי מוזיקה נבחרים, אמות מידה לבחירת הקטעים, התייחסות לרמות שונות ולשילוב הקטעים בשיעורי המוזיקה, כמו גם הצעות לדרכי הקניה.
בתהליך הנגשת חומרי ההוראה למורים בד בבד עם התאמתם וחיבורם לתוכנית הלימודים, הוציא הפיקוח על המוזיקה 'תיק צידה לדרך' הכולל 18 יחידות הוראה סביב יצירות קלאסיות מומלצות לבית הספר היסודי. יחידות אלו נועדו לעזור למורים בתחילת דרכם בהכנת חומרי ההוראה ולמורים ותיקים.
היחידות חושפות את התלמידים לרפרטואר אומנותי באמצעות מגוון רחב של דרכי הוראה התואמות לתוכנית הלימודים במוזיקה. בכל מצגת ישנה הקדמה קצרה על אודות המלחין והיצירה ופירוט הנושאים המוזיקליים הבולטים.
לאחר מכן מובאות הצעות רבות לדרכי הוראה ולפעילויות לפי קבוצות גיל שונות. המצגות נועדו למורים למוזיקה. שימו לב שישנן מצגות שבהן הערות והסברים בגוף המצגת. תוכלו להשתמש בדרכי ההוראה המתאימות לכם מתוך המצגות וללמדן לאורך כמה שיעורים.