דלג אל

הערכה חלופית במוזיקה

חזרה
פתיח

הערכה חלופית מציעה חלופה להערכה הכמותית המסורתית המתבססת על מבחנים סטנדרטיים. שיטות הוראה והערכה אלו מאפשרות לתלמידים למידה מעמיקה, פעילה ויצרנית. התלמידים מציגים, מלמדים, משתתפים ברפלקציה של העבודות שלהם ונותנים משוב זה לזה. שיטות אלו מושתתות על תוכניות לימודים ברורות הניתנות לתלמידים בתחילת השנה ובהן תאריכי הגשה ומחוונים לכל משימה ופרויקט.

חזרה לראש הדף

סוגי הערכה חלופית

PBL – למידה מבוססת פרויקטים

פרויקט עבודה לקראת ערב תוצרים (מופע או הרצאה) הפועל תהליכית: הצגת הנושא, בחירת שאלה פורייה פתוחה ומעוררת כיווני מחשבה, ביסוס עצמאי של הידע על הנושא הכללי, כתיבת עבודת חקר בליווי המורה, פרזנטציות קבועות מול הכיתה כולה, הצגת תוצר ביניים, ולבסוף ערב התוצרים הסופי.

עבודת חקר

כתיבת עבודת חקר עצמאית של התלמידים הבנויה תהליכית: בחירת נושא שנתי גדול ורחב, רפרטים קצרים של התלמידים (למידת עמיתים) או הוראת המורה על הנושא, הרצאות מומחים, בחירת נושאים אישיים, כתיבת עבודת החקר בהנחיית המורה (המורה עובר בין הקבוצות המחולקות בספרייה, בכיתת המחשבים ובכיתת הלימוד), ערב רפרטים שבו מציגים בקצרה את עבודות החקר בפני תלמידי המגמה, הצוות וההורים, ולבסוף הגשת עבודת החקר המלאה.

תלקיט (פורטפוליו)

הגשת עבודות מרובות לאורך השנה והגשת תיק עבודות בסוף השנה. המשימות בנויות הדרגתית ומלוות במחוונים, ברפלקציה אישית ובמשוב עמיתים. לכל נושא חדש שנלמד בכיתה יש משימה להגשה. אפשר להגיש תיקונים ושיפורים למשימות ולהעלות את הציון. ואולם חשוב להראות תהליך של התקדמות ממשימה למשימה. לקראת סוף השנה יבחרו התלמידים אילו עבודות לשפר ולהגיש לעבודות מייצגות בתיק העבודות הסופי שלהם, לפי מחוון ברור שהכינו המורים.

חזרה לראש הדף

מונחי יסוד בהערכה חלופית

מחוון

טבלה המפרטת את הפרמטרים הנדרשים בכל משימה או פרויקט ואת ממדי ההצלחה האפשריים והניקוד שיינתן להם. כך יוכלו התלמידים להבין עוד בטרם ההגשה איזה ציון צפוי להם.

משוב מעצב

משוב הניתן לתלמידים על ידי המורה או תלמידים אחרים (משוב עמיתים) ומטרתו לעצב ולבנות. יש ללמד את התלמידים כיצד למשב אחד את השני בצורה יעילה, בונה ותומכת – לפתוח בדבר חיובי ולאחר מכן לעבור לביקורת שיש בה טעם ואפשרות לצמוח ממנה. חשוב להגביל את כמות ההערות הביקורתיות, כיוון שעומס של הערות ביקורתיות עשוי לשבור את התלמידים.

רפלקציה עצמית

התלמידים מתבקשים לעשות רפלקציה עצמית למשימות שלהם ולהעריך את עצמם. לשם כך על המורה להכין שאלות מכוונות.

גיוון

במסגרת הערכה חלופית יש לגוון בדרכי ההוראה (הוראת מורה, מרצים אורחים, הוראת עמיתים וכו'), בסוגי המשימות (חקר, ביצוע, פרזנטציות וכו'), ובצורת העבודה (אישי, זוגי, קבוצתי).

אולי תתעניינו גם ב...

תוכניות לימודים במוזיקה בחטיבה העליונה
פירוט תוכניות הלימודים, הרכבן וספרי הלימוד לתלמידים ולמורים במגמות המוזיקה בחטיבה העליונה
בגרות רסיטל, קומפוזיציה, תזמור, וניצוח במוזיקה
דרישות, הנחיות וטפסים לבחינת הבגרות רסיטל, קומפוזיציה, תזמור וניצוח תזמורתי
מאמרים בחינוך המוזיקלי למורי החטיבה העליונה
אסופת מאמרים בחינוך המוזיקלי מתוך מפתח – כתב עת למורים למוזיקה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.