
עבודת הגמר במוזיקה מיועדת לתלמידים המעוניינים להרחיב ולהעמיק את ידיעותיהם בתחום המוזיקה. עבודה זאת מיועדת לתלמידים בעלי יכולת לימודית גבוהה שיש להם עניין מיוחד בנושא מוזיקלי או בנושא הקשור בעקיפין למוזיקה. אנו מפרטים את שלבי העבודה החל מההצעה ועד לסיומה ולקבלת הציון. התקדמות לפי השלבים המפורטים תבטיח את הצלחתם של התלמידים.
מהי עבודת גמר במוזיקה?
עבודת הגמר פתוחה לנושאי מחקר מסורתיים הקשורים בחקר סגנונות המוזיקה המערבית והחוץ מערבית לרבות חקר הפופ, הרוק והג'אז. נוסף על כך, אפשר לחקור שלל תחומים כגון פסיכו-אקוסטיקה וקוגניציה (למה אנו מגיבים כשאנו שומעים), חקר הביצוע, סאונד, מוזיקה אלקטרונית ומוזיקה ומחשבים ועוד נושאים רבים אחרים.
עבודת גמר מחייבת השקעה רבה מצד התלמידים. לפיכך היא מתאימה למי שמוכנים לעבוד קשה ובאופן עצמאי, מעבר לשעות הלימודים הרגילות. ומעל לכול: עבודת מחקר מסבירה דברים ואינה מסתפקת בתיאור שלהם.
נושא עבודת הגמר יהיה מנוסח בבהירות ובבירור.
על התלמידים לבחור נושא בהיקף שיאפשר להם לסיים את עבודת הגמר במועד.
טיפ: נסו לכתוב את הנושא במשפט אחד. אם נדרשתם ליותר משני משפטים – הנושא שלכם כנראה אינו ברור לכם.
עבודת הגמר בתחום המוזיקה תשתווה ברמתה לעבודת חקר סמינריונית או לעבודות הגמר בהיקף חמש יחידות לימוד במקצועות מדעי הרוח (היסטוריה, ספרות). ההצעה והעבודה עצמה יוגשו בבית הספר באמצעות מערכת עבודות גמר באתר משרד החינוך.
טיפ: היקף העבודה אינו מתבטא בכמות העמודים אלא בתהליך המחקרי שהחוקר והקורא עוברים.
עשיית מחקר היא פעולה מעשית אולם בעבודת גמר במוזיקה אנו שמים את הדגש בעיקר על ההיבט העיוני המחקרי. לפיכך ערכו של ההיבט הביצועי או המעשי יהיה שולי.
טיפ: אפשר למצוא נושאים שבהם יש לתהליך המחקרי תרומה והשפעה על הנגינה, לכן אפשר להגיש עבודות גם בנושא זה.
אנו מעודדים מאוד הגשת עבודות גמר הקושרות מוזיקה לתחומים אחרים כגון ספרות, אומנות והיסטוריה או לתחומי מחקר הנוגעים למוזיקה כגון חקר הקוגניציה ומחשבים.
טיפ: כדאי מאוד לדייק מה באמת מרכז העבודה. להחלטה אם להגיש את העבודה כעבודת חקר במוזיקה, או כפרויקט במחשבים תהיה השפעה חשובה על זהות הבודקים ומה ייבדק.
מומלץ לעיין היטב באתר משרד החינוך המפקח על עבודות הגמר בלשונית המוזיקה כדי לעמוד על הדרישות ועל היקף העבודה.
רישום למתעניינים בכתיבת עבודת גמר במוזיקה

טופס ראשוני ובלתי מחייב שאותו התלמידים המתעניינים צריכים למלא (עם המנחים או בלעדיהם). הטופס משמש למעקב ולשמירה על קשר.
שאלת החקר ומבנה הצעת המחקר
במוקד עבודת הגמר תעמוד שאלת החקר. זהו ליבה של עבודת הגמר ועליה להיות מנוסחת במדויק. שאלת החקר תופיע מייד לאחר המבוא או שתהיה חלק מהמבוא, וכל גוף העבודה יעסוק במתן מענה לשאלה זו.
טיפ: שאלה טובה תוביל לעבודה טובה. נסו לנסח שאלה שתוכלו לענות עליה במשפט אחד (גם אם בעבודה תגיעו לתשובה אחרת). הצלחתם? אתם בדרך הנכונה!
מבנה הצעת המחקר
הצעת המחקר תכלול תמיד את חמשת הפרקים האלה:
1. שער ותוכן עניינים או ראשי פרקים
2. מבוא הכולל את נושא העבודה ושאלת החקר
3. הרקע העיוני וסקירת ספרות ראשונית
4. שיטת המחקר (מתודולוגיה) ותכנון הזמן
5. ביבליוגרפיה
טיפ: הצעת מחקר מעולה תוביל לעבודה מעולה. זהו שלב חשוב בתהליך המחקרי שבו צוות ההדרכה יכול לכוון ולדייק את התלמידים – החוקרים והמנחים.
מבנה עבודת הגמר
עמוד השער יכלול את הפרטים האלה:
שם התלמידים, בית הספר, שם המנחים ונושא ההצעה.
העמוד השני יוקדש לראשי פרקים לעבודה ויכלול גם זמן כתיבה משוער על פי ציר הזמן של העבודה:
א. מבוא והגדרת שאלת החקר. יוגשו בחודש...
ב. היכרות עם הבעיה (סקירת הספרות ורשימת המקורות). יוגשו בחודש...
ג. תהליך החקר (גוף העבודה, שיטת המחקר). יוגש בחודש...
ד. סיכום, מסקנות וכיווני מחקר עתידיים. יוגשו בחודש...
ה. ביבליוגרפיה. תוגש בחודש...
טיפ: רשימת פרקים ברורה היא כמו מפה. בלא מפה קל ללכת לאיבוד.
ההקדמה אישית, ובמסגרתה יסבירו התלמידים מדוע בחרו בנושא העבודה, יפרטו את העניין שיש להם בנושא הנבחר ויודו למי שסייעו להם בכתיבתה.
המבוא יהיה קצר וענייני (פסקה-שתיים). המבוא יציג את הנושא הנחקר או את הבעיה הנחקרת וידגיש את הרעיון המרכזי במחקר. עוד יציג המבוא את השאלה המחקרית במשפט אחד.
טיפ: את ההצעה אנו ממליצים לכתוב בלשון עתיד.
נושא העבודה מרחיב את המבוא באמצעות כמה תת-סעיפים: תיאור נרטיבי (הסיפור האישי והכללי) על הקשר שבין תחום החקירה לעיסוק המקצועי בתחום הלמידה.
תרומת המחקר, החידוש והתוצרים היישומיים הצפויים של עבודת המחקר. שאלת המחקר באופן נרחב ומקיף.
טיפ: חלק זה יכול לכלול השערת מחקר (תוצאות חזויות).
סקירה הספרות מפרטת את הידע הנמצא במקורות.
עורכת מיפוי ומיקוד הבעיה מתוך התחשבות בזווית ראייתם של אחרים.
מעניקה הסבר קצר לכמה מושגי מפתח רלוונטיים לתחום הנחקר.
טיפ: זהו חלק חשוב המוכיח היכרות עם הידע הקיים בנושא העבודה.
סקירת ספרות טובה תעדיף:
מקורות אקדמיים וחוקרים בעלי שם על פני ביבליוגרפיה לא מחקרית (אם כי אין זה מזיק לתבל את המחקר במקורות פופולריים).
מחקר עדכני על פני מחקר מיושן.
מקורות ראשוניים על פני מקורות משניים.
מקור שאפשר להוכיח את מהימנותו על פני מקור עלום.
חלק זה יציג במפורט את התהליך לאיסוף הממצאים. תיאור כללי של הסביבה הנחקרת; מי ומה נחקר? כיצד ייאספו הנתונים? כלי המחקר העיקריים (לדוגמה: יומן מחקר, ריאיון, שאלון, תצפית וכדומה).
אם מתקיים "ניסוי" יש לפרט את פרוטוקול הניסוי ולהציג בידוד משתני מחקר (אילו פרמטרים העשויים להשפיע על התוצאה אינם נבדקים).
טיפ: במקרים מסוימים יכלול חלק זה התייחסות לפרמטרים של אתיקה, חסיון הנבדקים וכדומה.
חלק יסודי בהצעת מחקר כולל הצגת שלבי העבודה ולוחות זמנים משוערים: מתי ייבדק חלק א'? כמה זמן נדרש לעיבוד הנתונים? מתי ייבדק חלק ב'? וכן הלאה.
טיפ: ציר הזמן מאפשר לתלמיד ולמנחה לוודא שהתהליך המחקרי יושלם במועדו ומאפשר לתלמידים לתכנן את שלבי כתיבת העבודה.
המחקר או העבודה עצמה.
חזרה תמציתית על כל מה שנבדק בעבודה, לרבות הממצאים והמסקנות העולות מהם. מקובל להוסיף הצעות למחקר עתידי.
מקורות שאליהם התייחסתם בסקירת הספרות חייבים להופיע ברשימה. הרשימה תוגש לפי כללי הכתיבה הביבליוגרפיים. מומלץ להשתמש בכלי הביבליוגרפיה של Word.
הגשת הצעות לעבודת גמר במוזיקה והטיפול בהן

הצעות לכתיבת עבודת גמר יוגשו לאישור הפיקוח על החינוך המוזיקלי טרם כתיבת העבודה. תהליך הטיפול בהצעות עד לאישורן נעשה באמצעות "מערכת עבודות הגמר" (מערכת אינטרנטית).
באתר הפיקוח על עבודות הגמר תוכלו למצוא הנחיות על דרך העבודה ועל הדרך לקבלת הרשאה להשתמש בה.
דרישות אקדמיות ומקצועיות מהמנחים
על המנחים להיות בעלי תואר שני או שלישי, מיומנים ומנוסים בכתיבה מחקרית ברמה אקדמית – עדיף (אם כי לא הכרחי) שמומחיותם תהיה בתחום המחקר המוזיקלי.
תלמידים הכותבים עבודה בין-תחומית נדרשים להסתייע במנחים משני התחומים.
לוח זמנים
לאחר ההגשה עוברת העבודה כמה תחנות עד שתגיע לבודקים (אנשי אקדמיה, מומחים וחוקרי מוזיקה).
על הבודקים להשלים את קריאת העבודה ואז לזמן את התלמידים לשיחה שבה יוכיחו התלמידים החוקרים את שליטתם במחקר שכתבו.
בתום שלב זה יגיש הבודק דיווח למשרד החינוך הכולל ציון מספרי (80% לעבודה ו-20% לשיחה) וחוות דעת מילולית מפורטת.
תאריך אחרון להגשת הצעת החקר: 31.1 בכיתה יא. תאריך הגשת עבודת הגמר: 31.12 בכיתה יב. שימו לב: לא יתאפשר להגיש את עבודת החקר או הגמר בלא אישור הצעת המחקר על ידי הפיקוח על המוזיקה.
לפרטים נוספים
לשאלות ולהבהרות אפשר לפנות אל –
ד"ר רון אתר
טלפון: 050-9455561
דואר אלקטרוני: musicronmusic@gmail.com