דלג אל

5 יח"ל - דרכי הערכה ומשוב

חזרה
5 יח"ל - דרכי הערכה ומשוב

בתהליך הערכה זה אמורים הלומדים להבין מראש מה מצופה מהם בתחום התכנים ובתחום מיומנויות הלמידה והחשיבה: לאן הם אמורים להגיע ובאלו דרכים יוכלו להשיג את היעדים שהיו שותפים בהצבתם. הלומדים יהיו שותפים פעילים במהלך הלמידה וישפרו בתוך כך את ביצועי ההבנה שלהם בחומר הנלמד.
מתוך תפיסה זו של מהות ההערכה, מוצע להתייחס להיבטים הבאים:

  • שמירה על הקשר בין תהליכי ההוראה, הלמידה וההערכה.
  • ההערכה תתייחס לביצועי ההבנה של הלומדים הן בתחום התוכן והן בתחום כישורי החשיבה והלמידה.
  • ההערכה תתרחש במסגרת דיאלוג מתמשך בין המורים לתלמידים להוכחת המסוגלות וההבנות שלהם בחומר הנלמד ובתהליכי הלמידה (כולל הערכה עצמית והערכת עמיתים).
  • ההערכה תכלול מטלות משמעותיות ומאתגרות, שתתבצענה בסביבות למידה מגוונות (מעבדה, מחשב, אינטרנט ועוד).

מכאן שמומלץ לא להסתפק בהערכה המפיקה ציון מספרי מסכם בלבד. ככל שיאומצו דרכי הערכה איכותיות לאורך תהליך הלמידה כולו, תהווה ההערכה יסוד בונה בתהליכי הלמידה ותגבר ההיענות לצורכי התלמידים השונים: ליכולותיהם, לאינטליגנציות ולסגנונות הלמידה השונים שלהם.

כאמור, הצגת קריטריונים להערכה בפני התלמידים לפני ביצוע המטלות השונות עשויה להגדיל את אחריותם ללמידה ולהישגי הלמידה. בין הקריטריונים שמציבים מראש, יש לכלול קריטריונים המתייחסים גם לעריכת החומר הכתוב בדרך נבונה, תוך הקפדה על ניסוח מובן ובהיר (משפטים נכונים ומשמעותיים המקושרים זה לזה בדרך לוגית, היעדר שגיאות דקדוק וכתיב וכד'). דרישה זו מופיעה בכל תכניות הלימודים, בכל הגילים ובכל המקצועות. קידום יכולת הביטוי המושכל היא אחת המשימות המוטלות על בית הספר, ולא ניתן להגיע אליה רק בשיעורי ההבעה המועטים המוקצים לכך במערכת השעות. על כן, מומלץ שצוות מורי הפיזיקה וצוות מורי ההבעה יעבדו במשותף על הנחיית התלמידים בכתיבה: מפתרונות לשיעורי הבית, ועד תשובות לשאלות במטלות הערכה, בבחנים או במבחנים.

חזרה לראש הדף

כלי ההערכה

כלי ההערכה

ברמת ההתמחות של התכנית הנוכחית נשתמש במטלות הערכה מגוונות בצד בחנים ומבחנים. להערכת העבודה הניסיונית במעבדה מומלץ להשתמש בתיקי עבודות או בדוחות ביצוע. המטלות, הבחנים והמבחנים יהיו בכתב או בעל-פה בזמן מוגדר, על יחידת חומר מוגדרת, לעתים בעזרת דפי נוסחאות, לעתים בעזרת ספר פתוח או בשימוש מושכל בחומרי עזר (כולל חומרים רלוונטיים מהאינטרנט).

מבחנים בכתב, המשמשים אמצעי נפוץ להערכת הישגים, יכולים גם הם לשקף הוראה מגוונת. המבחנים יינתנו בכיתה או כמבחן-בית. המבחנים יכללו מטלות ושאלות מסוגים שונים, שיבדקו תפקודים שכליים שונים וברמות שונות, החל בידע ובהבנה וכלה בתפקודים שכליים גבוהים (הסבר, השוואה, טיעונים, נימוקים בעד ונגד, ניתוח, הערכה וכדומה). מבחנים אלו צריכים לאפשר לכל תלמיד ותלמידה להראות את הישגיהם ולבטא את כישוריהם ויכולתם בדרכים מגוונות וברמה המתאימה. ההערכה עליהם תהיה באמצעות מחוון שיפתח המורה בשיתוף עם התלמידים, שממדיו מתייחסים ליעדים שהוצבו. ההערכה תכלול משוב מפורט, בהתאם ליעדים שהציבו המורים למהלך הלמידה, ולא רק באמצעות ציון מספרי מסכם. המחוון הוא כלי ציינון (מתן ציון) המארגן קריטריונים וציוני דרך לביצוע מטלות. הצבת הקריטריונים מראש מאפשרת לתלמידים לדעת מה מצופה מהם בביצוע המטלה וכיצד יוערכו. פריטים מבחינת הבגרות בפיזיקה יכולים לשמש דוגמה להערכה מגוונת באמצעות מבחני הישגים.

חזרה לראש הדף

הערכת פרוייקטים

הערכת פרוייקטים

תוכנית הלימודים מעודדת ביצוע פרויקטים ניסויים, שהם עבודות חקר מתמשכות, כחלק מתהליך הלמידה. הערכת פרויקט ניסויי בפיזיקה אינה פשוטה וחלק מהותי בה הוא התהליך שהתלמידים עוברים תוך התקדמותם במשימה. בסיום התהליך תתבצע הערכת הפרויקט על בסיס הדוח של התלמידים ובאמצעות בחינה בעל-פה על ה"תוצר". לפני תחילת הפרויקט ראוי לפתח מחוון כך שהתלמידים ידעו מראש מהם הקריטריונים להערכת עבודותיהם. להלן דוגמה למחוון כזה.

במהלך קריאת דוח הפרויקט יש להתייחס לממדים הבאים:

  • 20% - רקע תאורטי, תכנון הניסוי: איסוף וארגון החומר התאורטי, שאלת המחקר (והעלאת השערות לתוצאות או לתשובה לשאלת החקר), תיאור תכנית הניסוי (ההנחות עליהם הניסוי מבוסס, הפרמטרים והמשתנים שנבדקו, הציוד ושיטות המדידה).
  • 30% - מבנה המערכת, ביצוע המדידות ועיבוד תוצאות: תיאור מבנה מערכת הניסוי, תיאור תהליך ביצוע המדידות ובידוד משתנים, תיעוד התוצאות, עיבוד התוצאות (יצירת משתנים מורכבים, הצגתם בייצוגים מתאימים: גרף, טבלה, תרשים וקטורי, ביצוע חישובים).
  • 30% - ניתוח התוצאות ודיון במסקנות: הצגת הקשר בין ממצאי הניסוי לבין החומר התאורטי הקשור לניסוי (במודלים ממוחשבים, ההצגה תתייחס להבדל בין המודל למציאות), התחשבות בתוצאות תאורטיות אפשריות של הניסוי ובאילוצים, רלוונטיות לנושאים נוספים (חיי היום-יום, תחומים נוספים), הערכת שגיאות או חישובי השגיאה, הערכת משמעות שגיאות הניסוי ומקורות השגיאות.
  • 10% - בקרה ורפלקציה: הערכת סבירות הממצאים, הצעות לשיפורים או בירור נוסף, שאלות אפשריות חדשות הקשורות לפרויקט, הצגת חריגות מהתכנון המקורי והנמקתן.
  • 10% - הצגת הפרויקט: כתיבה רהוטה ובהירה של דו"ח הפרויקט תוך שימוש "בשפה פיזיקלית", איכות וצורת ההגשה.

    במהלך הבחינה בעל פה יש להתייחס לממדים הבאים:
  • 20% - תכנון: הסבר שאלת החקר והעלאת השערות לתשובה לשאלת החקר, הסבר על תכנית הניסוי (השיקולים הקשורים בהנחות שהניסוי מבוסס עליהן, הפרמטרים והמשתנים שנבדקו, הציוד שהתלמידים נעזרו בו ושיטות המדידה).
  • 30% - בניית המערכת, מדידות, רישום תוצאות ועיבודן: הסבר מבנה מערכת הניסוי, ביצוע מדידות: ביצוע מדידות בתחום רלוונטי, השיקולים למדידות מסוימות, הסבר הקשיים והתקלות, תיעוד התוצאות, עיבוד התוצאות (יצירת משתנים מורכבים, הצגתם בייצוגים מתאימים: גרף, טבלה, תרשים וקטורי, חישובים).
  • 25% - ניתוח ומסקנות: הצגת הקשר בין ממצאי הניסוי לבין החומר התאורטי הקשור לניסוי (במודלים ממוחשבים ההצגה תתייחס להבדל בין המודל למציאות), התחשבות בתוצאות תאורטיות אפשריות של הניסוי ובאילוצים, הערכת שגיאות או חישובי השגיאה, הערכת משמעות שגיאות הניסוי ומקורות השגיאות.
  • 10% - בקרה ורפלקציה: הערכת סבירות הממצאים, הצעות לשיפורים או לבירור נוסף, שאלות אפשריות חדשות הקשורות לפרויקט, הצגת חריגות מהתכנון המקורי והנמקתן.
  • 15% - הצגת הפרויקט: הסבר רהוט ובהיר של הפרויקט תוך שימוש "בשפה פיזיקלית", שימוש במצגות או באמצעי הדגמה נאותים לתיעוד התהליך, התוצרים והמסקנות.
חזרה לראש הדף

בחינות הבגרות

בחינות הבגרות

בחינות הבגרות בפיזיקה מהוות הערכה מסכמת לתהליך למידה שהסתיים, והן אף נותנות משוב למורה לצורכי ההוראה בעתיד. בחינות הבגרות בפיזיקה כוללות בחינה עיונית ובחינה במעבדה. שני סוגי הבחינה בודקים ידע והבנה של תכנים ושליטה במיומנויות כמפורט לעיל (בסעיף על מטרות התכנית), ועל כן הם כוללים פריטי מבחן מגוונים ואמצעי הערכה נוספים המשתנים מדי פעם. הודעה על כך מתפרסמת בכל שנה בחוזרי המפמ"ר.
בתוכנית זו מופיעים בעיות ותרגילים לדוגמה בכל אחד מנושאי החובה והם מכסים את מרבית הסעיפים של התכנית. זהו ניסיון ראשון להשלים תכנית לימודים בקובץ תרגילים לדוגמה. מטרתו העיקרית של קובץ תרגילים זה, על סעיפיהם המפורטים, היא לתת מושג למורים על היקף הטיפול הנדרש בנושא שהתרגיל עוסק בו. מטרת-משנה של קובץ זה היא הדגמה של שילוב היבטים איכותיים, בצד כמותיים, בהכנת מבחנים או במשימות הערכה אחרות. מטרה זו מחזקת את המסר כי התמחותם של תלמידי הפיזיקה אינה מסתכמת בפתרון בעיות כמותיות, אלא עליה להתבסס על אוריינות מדעית וחשיבה פיזיקלית. אלה תתבטאנה במגוון של מיומנויות כמו הבנת תופעות, עיבוד מידע בדרכים שונות, כתיבה עיונית של ממצאים, הסברים ומסקנות ועוד. בשנים האחרונות, וכן בעתיד, המגמה היא להדגיש היבטים איכותיים גם במבחני הבגרות, וראוי אפוא לתרגל היבטים אלה בצד התרגול הכמותי.

אולי תתעניינו גם ב...

בחינות בגרות
התאמות וחוקי מענה, שאלוני הבגרות בפיזיקה
מעבדה
נהלים, בטיחות וניסויים במעבדות פיזיקה
חומרי הדרכה והוראה
ספרי לימוד, הדרכות מש"ר, קורסים מקוונים בקמפוס IL וחומרי הדרכה והוראה נוספים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.