דלג אל

מעבדה רגילה – שאלון 036376

חזרה
מעבדה

בחינת הבגרות במעבדה במתכונת רגילה הינה בחינה בעל פה הנערכת בפני בוחן חיצוני במעבדת בית הספר.
בשנה"ל תשפ"ד התלמידים ילמדו לבחינה 7 פעילויות מעבדה שיבחרו על ידי בית הספר ויבחנו עליהן כמפורט להלן.
מורים המגישים את תלמידיהם לבחינת הבגרות במעבדה "רגילה" נדרשים לשמש בוחני מעבדה בבתי הספר בהם ישובצו על ידי הפיקוח.
מורים חדשים המגישים לבגרות למעלה משנתיים ירשמו כ"בוחן" באתר המרב"ד (כמפורט
בנוהל ההרשמה של מורים כבוחנים).

חזרה לראש הדף

עדכונים להבחנות במעבדה רגילה לשנה"ל תשפ"ה

בשנה"ל תשפ"ה התלמידים יבחנו על 7 מעבדות מתוך הניסויים הרשומים בקובץ רשימת הניסויים, אשר יבחרו לפי הקריטריונים המפורטים בסעיף "בחירת הניסויים במעבדה הרגילה".

חזרה לראש הדף

בחירת הניסויים במעבדה רגילה

בחינת הבגרות במעבדה רגילה תכלול 7 פעילויות מעבדה מתוך רשימת הניסויים לבחינת המעבדה המונה כיום כ-60 פעילויות.
הקריטריונים להרכב הניסויים תלויים בתוכן הפעילות, בסוג הפעילות וברמת המורכבות שלה,
כמפורט להלן:

הניסויים יבחרו מהנושאים: מכניקה, חשמל, וקרינה וחומר באופן הבא:

  • שלושה ניסויים מתחום המכניקה.
  • שלושה ניסויים מתחום האלקטרומגנטיות.
  • ניסוי נוסף לבחירת המורה מכל תחום שהוא: קרינה וחומר, מכניקה, אלקטרומגנטיות.

נבחין בין ניסויים הנעשים בזמן המעבדה עצמה (hands on) ובין פעילויות המבוססות על ניתוח ניסוי שנעשה בעבר במעבדה.

ניסויים המבוצעים במעבדה עצמה (hands on):

  1. ניסוי "רגיל" – ביצוע ניסוי שבו לא נעשה שימוש בחיישנים המחוברים למחשב. על התלמידים להיות מסוגלים לבצע את עיבוד ממצאי הניסוי, הגרף, הן בשיטה "הידנית" והן באמצעות גיליון אלקטרוני.
  2. ניסוי "ממוחשב" – ביצוע ניסוי שבו גדלים פיסיקליים נדגמים באמצעות חיישנים המחוברים אל מחשב או באמצעות חיישנים המובנים בתוך טלפון חכם או במחשב לוח (טאבלט).
  3. צילום מהלך ניסוי – עיבוד וניתוח ניסוי המצולם במהלך בחינה באמצעות טלפון חכם או באמצעות מצלמה משוכללת, או בשיטה של צילום רב-הבזקים (צילום סטרובוסקופי).

פעילויות המבוססות על ניתוח של ניסויים שנעשו בעבר במעבדה:

4. בניית הדמיה במהלך הבחינה – בנייה של מודל ממוחשב בגיליון אלקטרוני (למשל באמצעות הקירוב הסטנדרטי של אוילר או באמצעות הקירוב מסדר שני של טיילור) או כלי חישובי אחר דוגמת גיאוגברה. הביצוע יכלול גם חקירת המודל הממוחשב.

5. חקירת סרטון – עיבוד וניתוח ניסוי מצולם.

6. חקירת הדמיה – חקירת מודל ממוחשב מוכן (ההדמיה יכולה להיות מאתר אינטרנט).

ניתוח ממצאי ניסוי:

7. ניתוח והסקת מסקנות מממצאים אמפיריים (ברמת מורכבות ממוצעת, לפחות).

  • יש לבחור לפחות 5 ניסויים מהקבוצה הראשונה (ניסויים מסוג 1-3 מהרשימה למעלה)
  • יש לבצע לפחות ניסוי אחד העושה שימוש במדידה ממוחשבת. הכוונה לחיישן בתוך מכשיר טלפון נייד או חיישן המתחבר למחשב ולא לסימולציה (ניסוי מסוג 2 או 3 מהרשימה למעלה)
  • לא תבוצע יותר מפעילות אחת המבוססת על ניתוח ניסוי שנעשה בעבר במעבדה (ניסויים מסוג 5-7 מהרשימה למעלה).
  • רמת המורכבות של הניסויים מופיעה ברשימת הניסויים בקובץ האקסל.
  • יש לבחור לכל היותר ניסוי אחד (פעילות מעבדה) מרמת מורכבות 1 ולכל הפחות 3 ניסויים ברמת מורכבות 3.
  • מפורטים הקריטריונים לבחירת פעילויות המעבדה.
  • לא ניתן לבחור ניסוי המבוסס על שאלון חקר או מעבדת החקר.
  • מורי קהילות המורים יכולים לבחור ניסויים מתוך פעילויות "מעבדה מזמנת חשיבה", אך חובה עליהם להשתמש בתדריכים ובדרך הלימוד בדיוק כפי שהדבר נעשה במפגשי הקהילות (בשנת תשפ"ג נתקלנו במספר כיתות שהשתמשו רק בחלקים מתוך התדריכים, והתלמידים לא למדו באופן ש"מזמן חשיבה").
  • מורה שמבקש לשלב ברשימת הניסויים ניסוי שלא מופיע ברשימה, מתבקש לשלוח תדריך ניסוי שפותח על ידו לאישור המדריכה ליהי תלם-מרגלית (לפרטים ראו ברשימת המדריכים בדף "שולחן המפמ"ר").
חזרה לראש הדף

נהלים והרשמה

  • ככלל, ההרשמה למעבדות מסתיימת ב-31.12 של כל שנה.
    שלבי ההרשמה למעבדה רגילה, לוח הזמנים ובעלי התפקידים האחראים לכל שלב.
  • בוחנים ישובצו החל מחודש פברואר, ומורים שלא ירשמו בזמן יקבלו בוחן במועד מאוחר, על פי העומס ואילוצי הפיקוח. מניסיון העבר תלמידיהם יאלצו להיבחן במהלך החודשים יוני-יולי. הפיקוח על הוראת הפיזיקה לא יפנה מיוזמתו לבתי ספר ומורים שלא נרשמו בזמן
  • ניתן לגשת לבחינת המעבדה הרגילה בתנאי שעד מועד הבחינה התקבלו כתבי מינוי לבוחני המעבדה.
  • באחריות מנהלי בתי הספר לדאוג שמורי הפיזיקה המזמינים בוחנים ישמשו אף הם כבוחנים בבתי ספר אחרים. בתי הספר נדרשים לספק "ימי בוחן" במספר שלא יפחת ממספר "ימי הבוחן" שקיבלו. בתי ספר שלא יספקו בוחנים בהתאם לכך, יקבלו שיבוץ לבוחן במועד מאוחר ורק לאחר שכל בתי הספר האחרים סיימו את הבחינות בבית ספרם.

במהלך הרישום ל"מעבדה רגילה" יש לצרף את רשימת הניסויים בעזרת הטופס שבקישור זה. בוחן ישובץ לביה"ס רק לאחר שרשימת הניסויים תאושר ע"י הפיקוח.

א. שלב א': רישום התלמידים לבחינת הבגרות ב"המעבדה הרגילה" באתר מוקד מקצוע - יבוצע על ידי רכז הפיזיקה של בית הספר.
המורים יוכלו לראות את סטטוס בית הספר בקובץ בתי הספר המתעדכן מעת לעת.

ב. שלב ב': יבוצע על ידי רכז הבגרויות של בית הספר

  1. רישום הנבחנים במנבסנ"ט (סמל שאלון 036376, לצורך שיגור ציונים שנתיים) וב"שילובית" (לצורך הזנת ציוני הבחינה, לכל היותר 25 תלמידים ביום בחינה אחד).
  2. פתיחת בקשה להיבחנות ולשיבוץ בוחן.
  3. קביעת תאריך הבחינה ורישומה ב"שילובית" (יבוצע לאחר שיבוץ הבוחן על ידי הפיקוח).

על המורים להירשם במאגר בוחנים ומעריכים של בחינות הבגרות.
להלן המלצות שיסיעו לכם ברישום הפרטים ב"מסכי הקליטה":
א. עבור בוחנים חדשים יש לעדכן תארים באתר. יש להכין קובץ (תמונה או סריקה) של תעודת ההוראה ושל התואר האחרון ולהעלות אותם למערכת במסך "תארים".
ב. במסך "מוסדות עיסוק בפועל" יש לרשום את שם המוסד וסמל מוסד. נדרש וותק של שנתיים לפחות בהגשה לבגרות כדי להירשם כבוחן. באם אינכם מלמדים בבי"ס תיכון (למשל, גמלאים), יש לבחור את האפשרות הראשונה: "אחר-מומחה שאינו מלמד בתיכון".
ג. במסך "מקצועות" יש לבחור "פיזיקה" ולאחר מכן לבחור "בוחן".
ד. במסך "השתלמויות" יש לרשום לפחות השתלמות אחת שביצעתם ב-4 השנים האחרונות.
ה. יש לצרף את המלצת מנהל בית הספר, כולל שנות הוותק בהגשה לבגרות.
ו. יש לוודא את שליחת הפרטים במסך "סטטוסים למומחה", בכפתור "סיים ושלח לאישור".
במקרה של תקלה בהרשמה יש לפנות למרכז התמיכה הטכנית במרב"ד (073-3938900).

* יש לעקוב אחרי שינויים שיפורסמו בחוזרי המפמ"ר

חזרה לראש הדף

הבחנות במעבדה הרגילה

  • התלמידים יבחנו על 2 פעילויות מעבדה. הפעילות הראשית תוגרל על ידי התלמיד הנבחן והפעילות המשנית תבחר על ידי הבוחן. מתכונת הבחינה תהיה כפי שהיה נהוג עד לשנת תשע"ט וכמפורט להלן. יש להיעזר בזמן הבחינה במחוון שבקובץ האקסל לקביעת ציוני הנבחנים.
  • התלמידים יציגו תיק דו"חות מעבדה שיכלול דו"חות מעבדה מלאים על 7 פעילויות המעבדה. יש להציג מבנה דו"ח מעבדה כמפורט בקובץ מבנה דו"ח המעבדה. תלמידים יכולים להציג תיק דו"חות דיגיטלי: כל דו"ח יוגש כקובץ ממוחשב והקבצים ישמרו בענן (כגון בפט"ל, במוודל או בגוגל-דרייב) ויהיו זמינים להצגה לבוחן במהלך הבחינה.

א. הבחינה תיערך החל מאמצע חודש פברואר ובתנאי שהתקבל אישור מינוי לבוחן. בחינה לאחר תאריך בחינת הבגרות בכתב טעונה אישור של הפיקוח.
ב. ביה"ס יכין את חדר המעבדה לבחינה כך שכל מערכות הניסויים ששולבו ברשימת הניסויים, יהיו מוכנות ותקינות לביצוע ניסויים. ערכה אחת מכל ניסוי.
ג. ביה"ס ישלח לבוחן, לפחות שבוע לפני הבחינה, את כל תדריכי פעילויות המעבדה שנבחרו (במקרים של תדריכים סרוקים יש לוודא שהם קריאים).

תיק דוחות המעבדה של 7 פעילויות המעבדה יהיה זמין להצגה לבוחן כמפורט בהמשך. ניתן, בתאום עם הבוחן, להגיש את תיק הדוחות בצורה מתוקשבת, הכוללת את הערכת המורה ובתנאי שלכל תלמיד יש תיקיה נפרדת ובה הדוחות וכן תוכן עניינים.

א. הבחינה על 7 פעילויות המעבדה תהיה לפי הרשימה שהגיש המורה בעת הרישום, כמפורט לעיל.
ב. נדרשת נוכחות רציפה של בוחן ומורה הפיזיקה של הכיתה לאורך כל הבחינה.
ג. בחדר הבחינה יהיו נוכחים לכל היותר 5 תלמידים. אופן הזימון של התלמידים ומהלך הבחינה יקבע במשותף עם הבוחן.
ד. בכל חדר בחינה תוצב ערכה אחת, לפחות, לכל ניסוי.
ה. כל תלמיד ייבחן על פעילות מרכזית אחת מתוך הפעילויות שבתיק הדוחות. הבחינה תתקיים על פעילות שתוגרל על ידי התלמיד. חלק זה של המבחן יהווה 80% מהציון. בנוסף הבוחן יציג 1-2 שאלות על פעילות נוספת מתיק הדוחות. הפעילות תבחר על ידי הבוחן. חלק זה של המבחן יהווה 10% מהציון. (10% נוספים יינתנו להערכת תיק הדוחות).
ו. נבחן יוכל לבחור להגריל הגרלה נוספת עבור הפעילות המרכזית תמורת 10 נק'. כלומר אם יוציא פתק נוסף ויבחר לבצע את הניסוי הרשום עליו, ציון הבחינה יתחיל מ-90.
ז. הבוחן יעריך את התלמיד בהתאם למרכיבי ההערכה שיפורטו במחוון שבקובץ האקסל.
בתום הבחינה הציון (על פי הקריטריונים והמחוון) יועבר ע"י הבוחן לאגף הבחינות באפליקציה הייעודית לכך.

  • חומרי העזר המותרים לבחינת הבגרות במעבדה הם: כלי כתיבה, מחשבון, סרגל, דפי "נוסחאות ונתונים בפיזיקה" (נוסחאון) ומחברת בחינה (או דפים משובצים שיסופקו על ידי בית הספר).
  • אין להיעזר בתדריך או שרטוט של מערכת הניסוי.
  • התלמיד חייב להשאיר את המערכת מורכבת עד תום הבחינה.
  • · בזמן המבחן התלמיד יבצע בפועל את הניסוי ויתעד בכתב את הניסוי. תיעוד זה ישמש את הבוחן להערכת התלמיד, בנוסף להערכה בעל פה, ויערך על פי הסעיפים הבאים:
  1. שם הניסוי, שם התלמיד, מטרות הניסוי.
  2. פיתוח הנוסחאות ושרטוט סכמטי של המערכת כגון: תרשים כוחות, מעגל חשמלי, מהלך קרניים.
  3. תוצאות הניסוי יוצגו בטבלאות יחד עם יחידות המידה המתאימות.
  4. גרפים יעוצבו על פי ההנחיות לשרטוט גרפים.
  5. חישוב הגדלים הפיזיקליים מתוך הממצאים יוצג בצורה ברורה כולל יחידות.
  6. יבוצע ניתוח גורמי אי ודאות (שגיאה) הכולל גורמי אי ודאות, אי ודאות מוחלטת ואי ודאות יחסית.
  7. המסקנות ירשמו בקצרה.
  • על כל תלמיד הנבחן במעבדה לפיזיקה להגיש לבוחן תיק עם דוחות המעבדה, המכיל את כל הפעילויות שביצע במעבדה, בהקשר ל-7 הניסויים עליהם הוא נבחן, המלוות בהערכת המורה על דוחות הניסויים הנכללים בבחינה והציון של כל דוח.
  • התלמידים יגיעו לבחינה עם תיק דוחות המעבדה המכיל את 7 הדוחות. אם התיק יכיל פחות מ-4 דוחות, התלמידים לא יוכלו לגשת לבחינה. אם התיק יכיל 4-6 דוחות הציון יורד ב-20 נקודות (10 נקודות בגין תיק עבודות חלקי, ו-10 נקודות בגין הניסוי הנוסף).
  • תלמידים יכולים להגיש למורה לבדיקה את דוח המעבדה שלהם בזוגות. לא יתקבלו תיקי דוחות קבוצתיים של קבוצות שגדולות מ-2 משתתפים. עם זאת, ניתוח התוצאות, המסקנות והרפלקציה ייכתבו באופן אישי על ידי כל תלמיד בהתאם לתפיסתו והבנתו בנפרד.
  • הערכת תיק הדוחות מהווה 10% מציון הבחינה.

אולי תתעניינו גם ב...

חומרי הדרכה והוראה
ספרי לימוד, הדרכות מש"ר, קורסים מקוונים בקמפוס IL וחומרי הדרכה והוראה נוספים
תוכנית הלימודים
תוכנית הלימודים החדשה מתבססת על המחקרים האחרונים בתחום הפדגוגיה והפסיכולוגיה ההתפתחותית ועל החידושים הטכנולוגיים והדידקטיים בהוראת הפיזיקה והטכנולוגיה
בחינות בגרות
התאמות וחוקי מענה, שאלוני הבגרות בפיזיקה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.