דלג אל

חקר מדעי

חזרה
מבוא

יחידת הלימוד בנושא החקר המדעי כוללת התנסות בתהליכי החקר המדעי בשני שלבים: 1. שלב מודלינג, שבו התלמידים ילמדו ויתנסו במיומנויות החקר. 2. שלב ביצוע פרויקטים של חקר מדעי בקבוצות.
למידת החקר מאפשרת למידה חוצת תחומים באמצעות פתרון בעיות רב-מערכתיות מהעולם האמיתי, ומזמנת למידה משמעותית, עצמאית, תוך כדי הדגשת כישורי התלמיד והאחריות האישית שלו לתהליכי הלמידה, בצד טיפוח מיומנויות חשיבה, אוריינות מדעית ויכולת עבודה בצוות.
תהליך החקר יכול להיערך בסביבות למידה מגוונות, כגון בכיתה, במעבדה, בספרייה, בסביבה מתוקשבת, במוזיאון, בטבע ובמפעלי תעשייה.
במסלול ההתנסות בביצוע חקר מדעי קיימות כמה חלופות: חקר מדעי במעבדת בית הספר, חקר בסביבות חוץ בית ספריות, חקר מבוסס מסדי נתונים וחקר "המדען כמנטור".
הידע, המיומנויות והתוצר הסופי יוערכו בבחינה בעל פה באמצעות בוחן חיצוני (סמל שאלון 704385).

חזרה לראש הדף

פעילות מודלינג חקר

פעילות מודלינג חקר
חזרה לראש הדף

חקר במעבדה

חקר במעבדה
חזרה לראש הדף

חקר בסביבות חוץ בית ספריות

חקר בסביבות חוץ בית ספריות

קיימות אפשרויות מגוונות לקיים תהליכי חקר מדעי גם בסביבות חוץ בית ספריות, בבית ובסביבתו ובמהלך למידה מרחוק כחלק משגרת הלימודים, בהתאם להנחיות אגף מדעים במשרד החינוך בנושא בטיחות.

חזרה לראש הדף

חקר מבוסס מסד נתונים

חקר מבוסס מסד נתונים

חקר מבוסס מסד נתונים מזמן לתלמידים חקר של מידע אקטואלי ורלוונטי מעולמם, המבוסס על נתונים ממאגרי מידע קיימים בנושאים מגוונים, הפתוחים לציבור הרחב. התלמידים מבצעים עבודת חקר המבוססת על בסיס נתונים צומח, כמו ניטור ארוך טווח אזורי או ארצי, או על מסדי נתונים דינאמיים בנושאים שונים, כגון מטאורולוגיה ואיכות אוויר, נתונים על תפוצת בעלי חיים ועוד. התלמידים דולים נתונים מתוך מאגר הנתונים ומחפשים בהם תשובות לשאלות רלוונטיות, כמו מגמות בתוך מאגרי נתונים או קשר בין משתנים. ניתוח מאגרי נתונים על ידי התלמידים, אינו דורש ביצוע ניסוי בפועל, אך הוא דורש מיומנויות של אוריינות מדעית ושל חקר מדעי. בנוסף להבנת הרעיונות המדעיים הנדרשים לניתוח הנתונים, נדרשת הכרת מאגר המידע והיכולת לדלות ממנו נתונים, ומיומנויות נוספות כגון: חשיבה ביקורתית, חשיבה הסתברותית ופרשנות מדעית של נתונים וראיות. כמו כן נדרשת היכולת לעבור בין ייצוגים שונים – ייצוג נתונים מספריים בטבלה, ייצוג מילולי וייצוג בגרפים שונים, ומיומנות של הפקת ייצוגים בעלי משמעות של הנתונים (למשל חיפוש מונחה השערה, חיפוש אחר דפוסים).

  • חוברת תחנות: חקר מסדי נתונים עברית 
  • חוברת סיכום חקר מסדי נתונים למשלוח לבוחן עברית
  • ייצוג תהליך חקר מסדי נתונים בכרזה עברית
  • מחוון להערכת תחנות חקר מבוסס מסד נתונים עברית
  • דף אישי ומחוון להערכתו עברית | ערבית
  • דוגמאות לעבודות חקר על בסיס מסד נתונים. פותח במסגרת קהילת מורים
חזרה לראש הדף

חקר "המדען כמנטור"

חקר "המדען כמנטור"

תוכנית זו משלבת חקר של תלמידים עם עולם המחקר המדעי. התלמידים מצטרפים למדענים וחוקרים מחזית המחקר המדעי בארץ ומבצעים חקר במעבדות המחקר שלהם באקדמיה, במערכת הבריאות – בבתי חולים, בתעשיה – במפעלים או במקומות אחרים העוסקים בחקר נושאים רלוונטיים ובעלי עניין לתלמידים. החוקרים וצוות קבוצת המחקר שלהם מלווים את התלמידים ומשמשים כמנטורים בתהליך החקר, החל מלימוד הרקע התיאורטי, הכרת שאלות המחקר בהן עוסקים ועד לביצוע החקר המעשי ועיבוד התוצאות. מסלול זה של חקר מאפשר לתלמידים להכיר ולהתנסות בתהליכים אותם לא ניתן לבצע במסגרות הבית ספריות, הן בשל מחסור במשאבים והן בשל מחסור בידע. כמו כן, התהליך מאפשר קשר בלתי אמצעי עם חוקרים מומחים להכרת עבודת המדען ב'עולם האמיתי', הכרת שיטות המחקר ומכשירי המדידה המתקדמים ביותר בעולם המדע והטכנולוגיה, ותורם להעצמת הלמידה הן בפן הקוגניטיבי והן בפן הרגשי ופיתוח עמדות חיוביות כלפי המדע.

אולי תתעניינו גם ב...

מחקרים וסקירות
במדור זה תמצאו מחקרים שנעשו על המקצוע וכן דוחות מחקר וסקירות ידע בנושאים הקשורים לתחום הדעת
תוצרידע
יריד ארצי של עבודות חקר מדעי ותיכון הנדסי של תלמידים
תוכנית הלימודים
תוכנית הלימודים המעודכנת למקצוע מדע וטכנולוגיה לכול (מוט"ל)
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.