מבנה המגמה
- מקצוע מבוא: מקצוע מדעי (פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדע וטכנולוגיה לכל)
- מקצוע מוביל: מדעי החירום
- מקצוע התמחות: חילוץ והצלה
עקרונות מנחים
למידה חווייתית ושילוב ידע עיוני עם אימון מעשי בשטח.
במהלך שלוש השנים בתיכון (כיתות י-יב) יושם דגש על על גילוי אחריות אישית וקהילתית, עידוד יוזמה והתמודדות עם אתגרים בלתי צפויים.
הלמידה תהיה רב תחומית תוך שילוב עקרונות מתחומי הרפואה הדחופה, כבאות והצלה, הנדסה וכמובן פיתוח חוסן אישי, חוסן קהילתי וניהול מצבי חירום.
ערך ההתנדבות
ערך ההתנדבות משמעותי ביותר בלימודי המגמה, ולפיכך יבצע כל תלמיד התנדבות של לפחות משמרת אחת בחודש באחד מגופי ההצלה, בכל שנות לימודיו החל מכיתה י ועד כיתה יב.
דוחות ההתנדבות בשלוש השנים הללו ישמשו בסיס לעבודת החקר במקצוע ההתמחות "חילוץ והצלה", שאותה יידרש התלמיד הבוגר להגיש עם סיום לימודיו בכיתה יב.
- במסגרת הלימודים במגמה תוענק לבוגרי כיתה י תעודת מע"ר.
תוכנית הלימודים
תוכנית הלימודים במגמה נועדה להקנות לתלמידים ידע וכלים מעשיים, להתמודדות עם מצבי אסון ביישוב שבו הם מתגוררים, עוד בטרם הגעת כוחות החירום הרשמיים. באמצעות שילוב של לימודים תיאורטיים, אימונים מעשיים ותרגולים בשטח, התלמידים יוכשרו להעניק סיוע ראשוני, לבצע חילוץ בסיסי ולסייע בניהול זירות חירום.
התוכנית מטפחת אחריות קהילתית, עבודת צוות ויכולת קבלת החלטות בזמן לחץ.
הלימודים במגמת חילוץ והצלה בחינוך הטכנולוגי מספקים בסיס להשתלבות עתידית במסגרות ביטחוניות, התנדבותיות ומקצועיות בתחום ההצלה.
פתיחת מגמה
על הנהלת בית הספר לפתוח פנייה מקוונת בפורטל מוסדות חינוך.
מגמת חילוץ והצלה תאושר רק לבתי ספר העומדים בקריטריונים הבאים:
1. קיים בבית הספר מורה השייך לאחד מארגוני החירום (מד"א, כבאות והצלה, פיקוד העורף) ומוכן לקחת על עצמו את ההובלה והניהול של המגמה.
2. בית הספר יקצה חדר לימוד ומעבדה ייעודית המצוידים בהתאם לתקן הציוד ההתנסותי. כמו כן, בית הספר יחויב בתשלום אגרות נדרשות ותוכניות העשרה. כל זאת מתוך ידיעה שאין תקצוב של המשרד (לעת עתה).
3. אוכלוסיית התלמידים תהיה כזו שחייבת לעמוד ברמה של 5 יח"ל במקצוע המוביל ופרויקט גמר במקצוע ההתמחות.
4. תלמידי המגמה יחויבו בהשתתפות התנדבותית פעילה באחד מארגוני החירום - מד"א, כבאות והצלה או פיקוד העורף.
5. לא קיימת מגמת חילוץ והצלה באחד מבתי הספר באזור שבו פועל בית הספר המגיש בקשה זו.