"שום תרבות אינה יכולה לפרוח בלא חזון ערכי המעניק לה משמעות. למדעי החברה תפקיד חשוב בחינוך לערכים ובעיצוב עמדות.
העידן הפוסט-מודרני מציב בפנינו אתגרים הנובעים מהעובדה שחלק ניכר מהערכים אינו מוסכם על הכול. במצב זה בולט הפער בין ההתנהגות המוצהרת רצויה ובין ההתנהגות שהתלמיד עֵד לה בחיי החברה הלכה למעשה. פער זה גורם לתופעות כגון ציניות, זלזול הסתגרות ונסיגה מהחברה וממייסדיה. לנוכח האמור לעיל, לחינוך לערכים מקום חשוב במטרה לעודד חברה פעילה הפועלת בין השאר לתיקון חברתי.
תחומי העיסוק של מדעי החברה מזמנים מטבעם עיסוק בסוגיית הערכים. למורה למדעי החברה תפקיד חשוב בחשיפת התלמיד לערכים המועלים מתוך עיסוק בדילמות שונות ובמתן הזדמנויות לבחינתן של עמדות ערכיות שונות ודיון בהן במטרה לאפשר לתלמיד לרכוש כלים לשיקול דעת ערכי. לכן בצד הקניית ערכים על החינוך להתמקד בהעמדתם של הערכים לבדיקה ולדיון.
מטבע הדברים, הדיון הערכי מחזק פתיחות, יכולת הקשבה, יחסי גומלין ואמפתיה בין התלמידים לבין עצמם ובינם למורה ומעודד סקרנות והנעה ללמידה. בד בבד, במהלך זה התלמידים נחשפים לחלופות שונות ובוחנים אותן דרך בדיקת התוצאות השונות והשפעתן. בתהליך זה התלמיד נדרש להקשבה ולהתבוננות פנימית באשר לערכים שבהם הוא דוגל. התבוננות זו תורמת לעיצוב זהותם של המתבגרים, לפיתוח מודעותם כלפי עצמם והסביבה ומעודדת לפעילות ולמעורבות חברתית."
ערכים במדעי החברה
חזרהשילוב ערכים במקצועות מדעי החברה
בשנה"ל תשע"ג, מופו תוכניות הלימודים לחטיבה העליונה בתחומי הדעת השונים של מדעי החברה. המיפוי מציג שאלות ודילמות ערכיות הטמונות בהוראת כל נושא ונושא. כמו כן פורסמה חוברת בנושא "דילמות ערכיות של המשפחה בעידן הפוסט מודרני". בחוברת דיוני דילמה שחיבר צוות המורים.
החל משנה"ל תשע"ד מתקיימות השתלמויות, סדנאות והדרכות פרטניות בנושא שילוב ערכים ושאלות עמ"ר בהוראת מדעי החברה.
במסגרת ההשתלמויות התנסו המורים בכתיבת מערכי שיעור המשלבים ערכים במסגרת למידת עמיתים, כמו גם בכתיבת שאלות הדורשות מהתלמיד הבעת עמדה ערכית בסוגיות שונות הקשורות לחומר הלימוד (שאלות עמ"ר).
לעיונכם מקבץ שאלות עמ"ר בתחומי הדעת השונים ושיעורים נבחרים שנכתבו בהשתלמויות.
אנו מזמינים אתכם לעיין גם בחוברת שהוציא אגף חברה ורוח העוסקת בשילוב הערכים במקצועות הלימוד "מובילים ערכית – תוכנית בין תחומית".
דוגמאות לחלופות בהערכה המשלבות ערכים
מקצוע מדעי החברה מזמן לתלמיד למידה משמעותית, וזו מזמנת לו עיסוק בסוגיות הקרובות לעולמו, לרגשותיו ולחבריו, כמו גם עיסוק בסוגיות כלכליות ופוליטיות מן ההיבט הערכי והתוכני כאחד.
להלן הצעות לחלופות בהוראה ובהערכה שבאמצעותן יוכלו התלמידים להעצים את הלמידה הפרונטלית בכיתה ולבחון סוגיות ערכיות שיעזרו לפיתוח היותם לומדים עצמאיים ערכיים ופעילים בלמידה.
ארבע דוגמאות לחלופות בהערכה המשלבות סוגיות ערכיות:
החלופות הן: משחק לימודי, צפייה בסרט, נייר עמדה ומשפט מבוים.
תוכלו לשלב בצורה דומה סוגיות ערכיות בכל מטלה שתבחרו להכין.
מיפוי ערכים בתוכנית הלימודים בסוציולוגיה
דוגמאות לשילוב ערכים בכל אחד מהנושאים בתוכנית הלימודים בסוציולוגיה
עוד מובאות דוגמאות לדילמות ולשאלות ערכיות העולות מחומר הלימוד.
יום המאבק הבין-לאומי בגזענות, 21 במארס
מערכי שיעור ופעילויות לקראת יום המאבק בגזענות
בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת ומתגברת של גזענות בחברה הישראלית. יחס של שנאה, אפליה, נידוי והכפשה כלפי קבוצה בשל צבע העור, העדה או המוצא. תופעת הגזענות מנוגדת לערכים דמוקרטיים דוגמת כבוד ושוויון. לעיתים רבות הגזענות מלוּוה בגילויי אלימות קשים.
הגזענות אינה פוסחת על בית ספרנו ועל תלמידינו. בתוך הכיתות שבהן אנו מלמדים יושבים ילדים בני עדות שונות, עולים חדשים, בעלי צבע עור שונה או נטייה מינית שונה.
ילדים אלו הם לא אחת מושא לאלימות, להכפשות ולגילויי גזענות.
עלינו, המורים, מוטלת החובה לגנות ולהוקיע תופעות אלו. עלינו להעלות את מודעות תלמידינו למחירה של תופעה זו ולהשלכותיה ולעודד אותם לגנות ולהוקיע תופעות גזעניות שלהן הם עדים בין כותלי בית הספר.
מיפוי ערכים בתוכנית הלימודים בפסיכולוגיה
דוגמאות לשילוב ערכים הרלוונטיים בכל אחד מהנושאים בתוכנית הלימודים בפסיכולוגיה.
עוד מובאות דוגמאות לדילמות ולשאלות ערכיות העולות מחומר הלימוד.
מיפוי ערכים בתוכנית הלימודים בכלכלה
דוגמאות לשילוב ערכים הרלוונטיים בכל אחד מהנושאים בתוכנית הלימודים בכלכלה.
עוד מובאות דוגמאות לדילמות ולשאלות ערכיות העולות מחומר הלימוד.
מיפוי ערכים בתוכנית הלימודים במדעי המדינה
דוגמאות לשילוב ערכים הרלוונטיים בכל אחד מהנושאים בתוכנית הלימודים במדעי המדינה.
עוד מובאות דוגמאות לדילמות ולשאלות ערכיות העולות מחומר הלימוד.