תוכנית הלימודים בגמרא נקבעה ע"י הפיקוח על הוראת תושבע"פ בחינוך הדתי. תוכן ההישגים והמיומנויות מבוסס על מסמך שנכתב באנגלית בשם: "Core Standards for Teaching TOSHBA" ;ע"י צוות מומחים, בחסות גמרא ברורה ובראשות הרב מאיר פכלר, מנכ"ל גמרא ברורה והרב יוסי רוזנבלום מטעם קרן מנחם.
בעריכתו ובהכנתו של המסמך בעברית, היו שותפים: הרב מאיר פכלר וצוות מומחים מטעם גמרא ברורה; הרב דוד עצמון, מפ"א להוראת תלמוד ותושבע"פ; הגב' אורה קפלון, מדריכה ארצית להוראת משנה; הרב זלמן סלמנדר- מדריך ארצי להוראת גמרא ומצוות המומחים של גמרא ברורה
© כל הזכויות על מסמך ההישגים והמיומנויות בגמרא, שמורות לרב מאיר פכלר (גמרא ברורה)
הישגים מצופים בהוראת הגמרא
חזרהמבוא
מורים רבים מכוונים את תלמידיהם לכל ההישגים המופיעים במסמך או לחלקם. עם זאת לרוב הדבר אינו נעשה באופן שיטתי ומסודר. מערכת הישגים זו נועדה לשים דגש על מרכזיותה של ההתקדמות במסלול הלמידה הייחודית של כל תלמיד ותלמיד בצורה עקבית, אחידה, וחלקה, ככל שאפשר. לכן, מטרת רשימת ההישגים היא להציג את ההישגים באופן כזה שהם יילמדו באופן מפורט, הדרגתי ושיטתי.
המסמך מפרט את המיומנויות, הידע וההבנות באופן מדורג ומובנה. הוא מאורגן באשכולות של הישגים, וכולל תכנית "היקף-ורצף" ספיראלית בכל השלבים המצביעה על ההישגים שיילמדו בכל שלב של התהליך ההוראה.
- יסודות תורה שבעל פה
- מושגי תוכן
- אוצר מילים, קריאה והיגוי
- מבנה
- הבנה פרשנות והיסק
- ערכים ורלוונטיות
כלל ההישגים משחקים תפקיד חשוב בבניית יכולת הלמידה העצמית של התלמיד. ועם זאת יש חשיבות יתר להישג 4 המאפשר ללומד לזהות את מאפייני המשנה ואת המבנה שלה. מיומנות זו ביכולת זיהוי מרכיבי המשנה והמבנה, יש לה חשיבות רבה כיון שהתוכן של המשנה (מה שהיא "אומרת") משתנה ממשנה למשנה. אבל הסגנון, הגישה והמתודולוגיה שהמשנה נוקטת בהם ע"מ להציג את התוכן (מה היא "עושה"), הם המאפיינים העיקריים שהופכים את המשנה למשנה. זהו תפקידו העיקרי של הישג 4 "מבנה": להפנים מה המשנה "עושה", ולא רק מה היא "אומרת
אחד הביטויים המובהקים ליישום הוראת תושב"ע ע"פ הישגים הינו הצורך לערוך רשימות מצטברות של תוכני הישגים מסוימים, כאשר הציפייה היא שהתלמידים ישלטו בהן בצורה מצטברת לאורך שנות הלימוד בבית הספר. בעיקר, מדובר על רשימות של מילות מפתח (כאמד"ט – הישג 4), שמות החכמים (הישג 1), מושגי לימוד (הישג 1), ומושגי תוכן (הישג 2). לפי זה, לכל כתה יש אחריות לשלוט במספר רשימות. האחריות של המורה היא לחזק את השליטה ברשימות שנלמדו בעבר, ללמד את הרשימות המיועדות לשכבת הגיל אותה הוא מלמד, ובכך להכין את התלמידים גם להמשך.
ההישגים בכלל, והרשימות בפרט תקפים בתנאי שתיושם אסטרטגית הערכה המיועדת למדוד את רמת הצלחת הטמעתם בקרב התלמידים. מטרת ההערכה היא לעקוב אחרי רמת שליטת התלמידים בהישגים וברשימות האלה, ובמיוחד ביכולתם ליישם שליטה זו בלימוד, פיענוח, והבנה של משניות שטרם נלמדו, ומעקב אחרי ההתקדמות ביכולת זו ככל שהשליטה בהישגים וברשימות הולכת ומתחזקת. הערכה שכזאת מאפשרת להנהלת בית הספר לאמוד עד כמה מורה מסוים מצליח להגשים את הציפיות הבית-ספריות, מאפשרת למורה לבדוק במה עליו להשקיע יותר ומה לשפר בהוראתו כדי שתלמידיו יצליחו, ומאפשרת לתלמידים לקבל שיקוף מדויק באלו תחומים הם מצליחים ובאלו תחומים עליהם עוד להתקדם, ובכך לאפשר לכל תלמיד וכיתה להתקדם בצורה מיטבית. לכן, ככל שהדבר אפשרי, כללנו במסמך זה הצעות הערכה לכל הישג בפני עצמו.