דלג אל

אוצר מילים

חזרה
מבוא

הישג זה כולל ידע בסיסי של התאמת שפת ההלכה  לשפתו של התלמיד, חשוב לציין שהישג זה מתייחס להכרת לשון ההלכה; סגנון ותחביר, אך לא מתייחס למושגי בסיס הלכתיים או מילות השייכות למבנה ההלכה.

חזרה לראש הדף

לשון ההלכה

שפת ההלכה איננה זהה לעברית של יום יום. יש לה ייחודיות ומאפיינים המתבטאים בכמה מישורים:

אוצר המילים כולל שני ממדים

  1. מילים או ביטויים לא מוכרים לתלמיד:
    מילים לדוגמה: פרק פ"א סעיף ג: לפשפש, עִוֵת
    ביטויים לדוגמה: לא היה דעתו על... בו ביום...
  2. מילה מוכרת, אך בהלכה משמעותה שונה מהמקובל בשפה המדוברת.
    פרק פ"א סעיף ג: "מכל מקום יראה לעשות תשובה" (=בכל אופן)
    אם ראויים לשום מלאכה

סגנון ומבנה

  1. דרך כתיבת המילים והפעלים שונה מהמקובל בימנו (סיומת 'ן' במקום 'ם', החלפת 'א' ב-'ת' "לקרות").
  2. בלשון ההלכה קיים מבנה משפטים ייחודי. לדוגמא: לא..אלא, לא הרי..כהרי., כל שאינו ב..אינו ב.
  3. משמעות שונה של מילות קישור:
    האות "ש" לעתים מציינת סיבה במקום המילה "כי".
    לדוגמה: "ואם רגיל בשינת צהרים אל יבטלנה... שהיא עקר גדול בשבת [עג, ו]
  1. התלמיד יבין מילים וביטויים מוכרים אך מובאים בהלכה במשמעות שונה מזו הרווחת בשפה המקובלת בימינו
  2. התלמיד יפענח מילים וביטויים באמצעות ההקשר בו הם מופיעים
  3. התלמיד יבחין במבנים תחביריים מיוחדים של משפטים בהלכה

כל המטרות רלוונטיות לכל הגילאים תלוי בהיקף ובמורכבות.

חזרה לראש הדף

דוגמאות לשאלות ומשימות הערכה בהתאם לשכבות הגיל

דוגמאות לשאלות ומשימות הערכה בהתאם לשכבות הגיל

דוגמה למטרה 2:
"לא יאחרו מצווה זאת יותר מיום פורים". 
מה פרושה של המודגשת בסעיף? סמנו את המילה המתאימה: ידחו, יפסידו, יקיימו ישמרו

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.