הישג זה כולל ידע בסיסי של התאמת שפת ההלכה לשפתו של התלמיד, חשוב לציין שהישג זה מתייחס להכרת לשון ההלכה; סגנון ותחביר, אך לא מתייחס למושגי בסיס הלכתיים או מילות השייכות למבנה ההלכה.
אוצר מילים
חזרה
חזרה לראש הדף
לשון ההלכה
שפת ההלכה איננה זהה לעברית של יום יום. יש לה ייחודיות ומאפיינים המתבטאים בכמה מישורים:
אוצר המילים כולל שני ממדים
- מילים או ביטויים לא מוכרים לתלמיד:
מילים לדוגמה: פרק פ"א סעיף ג: לפשפש, עִוֵת
ביטויים לדוגמה: לא היה דעתו על... בו ביום... - מילה מוכרת, אך בהלכה משמעותה שונה מהמקובל בשפה המדוברת.
פרק פ"א סעיף ג: "מכל מקום יראה לעשות תשובה" (=בכל אופן)
אם ראויים לשום מלאכה
סגנון ומבנה
- דרך כתיבת המילים והפעלים שונה מהמקובל בימנו (סיומת 'ן' במקום 'ם', החלפת 'א' ב-'ת' "לקרות").
- בלשון ההלכה קיים מבנה משפטים ייחודי. לדוגמא: לא..אלא, לא הרי..כהרי., כל שאינו ב..אינו ב.
- משמעות שונה של מילות קישור:
האות "ש" לעתים מציינת סיבה במקום המילה "כי".
לדוגמה: "ואם רגיל בשינת צהרים אל יבטלנה... שהיא עקר גדול בשבת [עג, ו]
חזרה לראש הדף
דוגמאות לשאלות ומשימות הערכה בהתאם לשכבות הגיל

דוגמה למטרה 2:
"לא יאחרו מצווה זאת יותר מיום פורים".
מה פרושה של המודגשת בסעיף? סמנו את המילה המתאימה: ידחו, יפסידו, יקיימו ישמרו