יסודות תורה שבעל פה
סימנים לזיכרון - "העושה בסם ושליח חברו נשבר" חשיבות השינון בעל פה ועל לימוד התורה "בעל פה".
ביוגרפיות: תנאים: רבי יהושע; אמוראים: רב אשי
מושגים
דיני אדם ודיני שמיים (מושג חובה כהישג נדרש)
נזקי טמון באש
עדות בשניים ועדות באחד
פרת חטאת ומי חטאת
דברי הרב ודברי התלמיד
אוצר מילים, קריאה והיגוי
בעירה
מבנה
מבנה הסוגיה:
- ברייתא-ארבעה מקרים בהם הדין הוא שפטור בדיני אדם וחייב בדיני שמיים
- בירור המקרה בכל אחד מהמקרים בברייתא. (מבנה זהה החוזר על עצמו)
- ותו ליכא? 7 מקרים נוספים בהם הדין זהה, ומדוע הובאו רק 4 מקרים בברייתא.
- תשובת הגמ', על אופי 4 המקרים שהברייתא הביאה שבכולם הייתה אפשרות לומר שפטור גם מדיני שמיים, לכן הברייתא מדגישה שחייב.
- מונחי דיון: תניא, היכי דמי- אילימא- אלא, במאי עסקינן-אילימא-פשיטא-אלא, ותו ליכא- והאיכא, הני איצטריכא ליה-מהו דתימא-קא משמע לן, אפילו תימא, מתניתין נמי דייקא.
פרשנות והיסק
1. מה ההבדל בין "דיני אדם" ל"דיני שמיים"? (קישור להרחבות עיון בנושא)
3 אפשרויות:
א. לפנים משורת הדין: יש סטנדרט של דיני אדם. מקובל, ראשוני. יש סטנדרט גבוה יותר. דיני שמיים. מוסר גבוה יותר. (לפנים משורת הדין, מהדרין, חסידים)
ב. כשר אבל מסריח: אתה לא בסדר. אבל ניצלת את הדין כך שאין לך עונש. מבחינה משפטית זה כשר, אבל "דיני שמיים" לא ראוי לעשות את זה. אתה צריך לתקן.
ג. חשיפת האמת: המעשה שעשית לא בסדר נקודה. מבחינה טכנית אי אפשר לחייב אותך. ראיה לא קבילה בבית משפט אבל ברור שעשית- דיני שמיים תובעים את הצדק. כשאתה פטור זה טכני, אבל לא אמיתי. האמת - דיני שמיים. אפילו לא תוכל להעיד עד שתשלם. (מאירי) כמובן התנאי כאן שהתכוין להזיק...
2. נקודת קושי מרכזית בסוגיה: איך יכול להיות שפטור בדיני אדם אבל חייב בדיני שמיים?
מדוע בכלל יש הבדל בין דיני אדם לדיני שמיים? דיני אדם הם על פי התור וממילא הם דיני שמיים?
3. נקודת קושי נוספת: מקום הברייתא- מדוע הובאה כאן? הסוגיה הקודמת עסקה באיזו שמירה האדם פטור מהנזק. וכאן הברייתא מדברת על פטור אחר של הגמרא מתשלום - גרמא.
4. רש"י יסודי להבנה: רש"י ד"ה פטור מדיני אדם: קסבר גרמא בנזקין פטור" - כלומר הסיבה לפטור היא גרמא. גרמא - האדם לא הזיק כלל אלא רק הכין נזק. נזק עקיף. אלו כל הדוגמאות בברייתא.
תורת חיים
א. תרגום של פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמיים למציאות חיי התלמידים- הגדרת פטור מדיני אדם- המעשה שעשיתי אפשר להגדיר אותו כ""הייתי בסדר"", אבל עדיין משהו במעשה הזה היה בעייתי (קישור לפתיחה בנושא)
גרמא במציאות של היום בבתי המשפט שיותר מחמירה (קישור למאמר)
פרשנות והיסק
1. מה ההבדל בין "דיני אדם" ל"דיני שמיים"?
3 אפשרויות:
א. לפנים משורת הדין: יש סטנדרט של דיני אדם. מקובל, ראשוני. יש סטנדרט גבוה יותר. דיני שמיים. מוסר גבוה יותר. (לפנים משורת הדין, מהדרין, חסידים)
ב. כשר אבל מסריח: אתה לא בסדר. אבל ניצלת את הדין כך שאין לך עונש. מבחינה משפטית זה כשר, אבל ""דיני שמיים"" לא ראוי לעשות את זה. אתה צריך לתקן.
ג. חשיפת האמת: המעשה שעשית לא בסדר נקודה. מבחינה טכנית אי אפשר לחייב אותך. ראיה לא קבילה בבית משפט אבל ברור שעשית- דיני שמיים תובעים את הצדק. כשאתה פטור זה טכני, אבל לא אמיתי. האמת - דיני שמיים. אפילו לא תוכל להעיד עד שתשלם. (מאירי) כמובן התנאי כאן שהתכוין להזיק...
2. נקודת קושי מרכזית בסוגיה: איך יכול להיות שפטור בדיני אדם אבל חייב בדיני שמיים? אם זה בסדר אז למה להציק? או מה בדיוק תפקיד ""ידי שמיים""? נו –נו –נו או חייב לשלם או מצו ה שישלם- מה בדיוק הדין בחייב בידי שמיים? מדוע בכלל יש הבדל בין דיני אדם לדיני שמיים? דיני אדם הם על פי התור וממילא הם דיני שמיים?
3.נקודת קושי נוספת: מקום הברייתא - מדוע הובאה כאן? הסוגיה הקודמת עסקה באיזו שמירה האדם פטור מהנזק. וכאן הברייתא מדברת על פטור אחר של הגמרא מתשלום- גרמא.
4. רש"י יסודי להבנה: רש"י ד"ה פטור מדיני אדם: קסבר גרמא בנזקין פטור" - כלומר הסיבה לפטור היא גרמא. גרמא - האדם לא הזיק כלל אלא רק הכין נזק. נזק עקיף. אלו כל הדוגמאות בברייתא.
גמרא משלימה מתבקשת? המשך הפרק דף ס ע""א זורה ורוח מסייעתו בשבת חיב בגרמא? יש שם אוקימתות ובסוף רב אשי אומר מלאכת מחשבת מקרה מיוחד בשבת. בדרך כלל חושבים שגרמא בשבת היא פטור. בפרק שלנו ההיפך. מעניין להשוות עם התלמידים בין הגרמא שהם מכירים בשבת לכאן.
5. תוד"ה
תורת חיים
תרגום של פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמיים למציאות חיי התלמידים - הגדרת פטור מדיני אדם- המעשה שעשיתי אפשר להגדיר אותו כ""הייתי בסדר"", אבל עדיין משהו במעשה הזה היה בעייתי. (כשר אבל מסריח בלשון עדינה יותר...) דרך סיפור או כתיבה וכו.
גרמא במציאות של היום בבתי המשפט שיותר מחמירה.