מוזיאונים

פעילויות במוזיאונים הנתמכים על-ידי משרד החינוך, בעקבות בנושא השנתי:
מנהיגים את הדרך – 75 שנה לעצמאות מדינת ישראל

חזרה לראש הדף

מוזיאון ארץ ישראל – תל אביב

מדברים מהשטח – העברית וחיי היומיום

אליעזר בן יהודה מחייה השפה העברית הופך את השפה העברית המדוברת לחלק בלתי נפרד מהחזון ומהסיפור הציוני. בפעילות מיוחדת במוזיאון נעמיק את הקשר של התלמידים לשפה על מגוון רבדיה ונכיר מקרוב ניבים וביטויים מהעבר ומההווה. ללכת בתלם ולחיות בסרט, להגדיש את הסאה ולחכות לדקה התשעים – גם בעבר וגם היום העברית היא שפה דינמית הנוצרת מתוך חיי היומיום של מי שמדברים אותה. במפגש פעיל וחווייתי במגוון תצוגות המוזיאון נכיר מקרוב את המלאכות, את כלי העבודה, את המנהגים ואת החפצים הקדומים שמהם צמחו כמה מהביטויים היפים והשימושיים בעברית.

  • הפעילות מיועדת לכיתות ז-יב

מדינת ישראל הוקמה כביתו של העם היהודי ובמגילת העצמאות שלה נכתב: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות". ואכן, הגירה, קליטה, מפגשים בין-תרבותיים, רב תרבותיות או כור היתוך – כל אלה הם חלק בלתי נפרד מסיפורה של המדינה מראשיתה ועד ימינו. במפגש מיוחד עם עלמו אישטה שעלה מאתיופיה, ייחשפו התלמידים לסיפור של כמיהה לארץ ישראל, עלייה והשתלבות. הגירה ועלייה מנקודת מבט אישית. סיפורו האישי של עלמו אישטה, מדריך באגף החינוך,נותן לנו הצצה מיוחדת לתרבות האתיופית, לחוויית השייכות הכפולה לשתי מולדות ולמפגש עם תרבות חדשה.

  • ניתן לשלב סדנה
  • הפעילות מיועדת לכיתות: ה-יב
  • משך הפעילות: כשעתיים

במשך עשרות שנים הייתה הארכאולוגיה נדבך חשוב בביסוס הקשר ההיסטורי של העם היהודי לארץ ישראל. מנהיגים כמו דוד בן גוריון, יגאל ידין ומשה דיין הביעו עניין רב בתחום הארכאולוגיה, עסקו בחפירות ובאיסוף עתיקות מקומיות. בלבו של מוזיאון ארץ ישראל נמצא אחד מאתרי הארכאולוגיה החשובים שנחפרו – תל קסילה, האתר הראשון שניתן לו רישיון חפירה רשמי של מדינת ישראל בשנת 1948.

בסיור מיוחד ברחבי המוזיאון ייחשפו התלמידים אל העולם המרתק של הארכאולוגיה המקומית, יחקרו וילמדו מה זו ארכאולוגיה? למה צריך לחפור באדמה? ואיך אפשר להבין את מה שמוצאים? בואו לגלות את עולם הארכאולוגיה – מהחפירה, דרך הגילוי והפיענוח ועד לתצוגה במוזיאון. סיור מיוחד בתל קסילה – האתר הארכאולוגי שבלב המוזיאון ובתצוגת כלי הקרמיקה העתיקים.

  • הפעילות מיועדת לכיתות ד-ט
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון
חזרה לראש הדף

מוזיאון האדם והסביבה – פתח תקווה

מדע מחוץ לקופסא

לרגל חודש החינוך המדעי המתקיים מדי שנה במוזאון, בחודש מרץ,
נייחד השנה את הפעילות למנהיגים פורצי דרך ב-75 שנות קיומה של המדינה.
הפעילות תתקיים, בכנס אשר יעמוד בסימן "מדע מחוץ לקופסא".
הכנס יביא בפני התלמידים את האנשים הגדולים וההמצאות הגדולות של המאה, בדגש על פיתוח מנהיגות ועידוד למצוינות, לצד מתן השראה מאותם מדענים ומנהיגים בעלי שם בתחומי המדע, הסביבה, הבריאות והרפואה.

  • הפעילות מיועדת לתלמידי כיתות מדעיות מחטיבות הביניים
חזרה לראש הדף

מוזיאון ראשון לציון

 חפש את המנהיג

חוויה ציונית בלתי אמצעית בין הפסלים והחצרות של מנהיגי האומה, בגן המנהיגים. נצא למשחק תחרותי בין קבוצות לגילוי סמלים וערכים. נלמד להכיר את חזונם ומעשיהם של מנהיגים. המעבר מתחנה לתחנה נעשה באמצעות מילוי משימות ופתרון כתב חידה. הפעילות כוללת, מפגש עם שחקן המגלם את דמויות המנהיגים.

  • כיתות ד'-ה'
  • משך הפעילות: כשעתיים
חזרה לראש הדף

מוזיאון המושבה – מזכרת בתיה

מנהיגים בדרך אל העיר

הברון רוטשילד, הרב מוהליבר, יוסף לישנסקי, אריאל שרון ולאה ליפשיץ, הם מנהיגים ודמויות מפתח השזורים בסיפורה של מזכרת בתיה כבסיס להתארגנות השיירות בדרכן לירושלים הנצורה. אנשי המושבה דאגו לחיילים ולנהגי השיירות וארחו אותם בבתיהם. אנשי משטרת היישובים היהודיים, שתחנתם הייתה מזכרת בתיה, אבטחו את הדרכים ובמיוחד את הכביש בו עברו השיירות בדרכן לבירה. כמו כן, שימש היישוב כבית חולים שדה לנפגעי הקרבות באזור, המיוחד קרבות לטרון.
המסלול עובר בבית הרוקח ובבית הכנסת בהם היו "סליקים" ומסתיים ליד המשוריין באותה תקופה. התלמידים ייחשפו למחבוא היצירתי של הסליקים במושבה. הפעילות כוללת פיענוח כתב סתרים- המוביל ברמזים עד הגעה לסליק, שם ישתתפו התלמידים במשחק תפקידים בלבוש חיילים, בריטים ועות'מאנים.
שחקן יגלם את דמויות מנהיגים אשר יספרו את סיפור בניית הארץ, הלחימה והגבורה.

  • הפעילות מיועדת לכיתות ד-ו
  • משך הפעילות: שעתיים
חזרה לראש הדף

מוזיאון ארצות המקרא - ירושלים

סטארט אפ ארצות המקרא

"האתמול מכין את היום, והמחר כרוך בהיום" (דוד בן גוריון, חזון ודרך)
מדינת ישראל חוגגת 75 שנים בסימן 50 שנה לפטירתו של דוד בן גוריון, שהאמין בקידום הטכנולוגי של מדינת ישראל כמפתח להצלחתה. בואו לגלות את שורשי היזמות הישראלית בהמצאות העולם הקדום.
התוכנית בוחנת את ההמצאות הגדולות של תרבויות המזרח הקרוב הקדום, אזור הידוע כערש התרבות המערבית, והמצאות ישראליות מודרניות, ששינו את פני החברה האנושית אז והיום.

ששה תחומים עיקריים עמם התמודדו אנשי העבר וסטארט-אפים ישראליים עומדים במרכז התוכנית – מים, מידע, רפואה, חומרי גלם, עיור והחלל. במהלך הפעילות התלמידים יכירו את מציאות חייהם של אנשי המזרח הקרוב הקדום וכיצד התמודדו עם קשיים ואתגרים שעלו מתוך אותה מציאות. הכיתה תחולק לקבוצות מחקר קטנות לפי תחומי ההמצאות. בסיום הפעילות כל קבוצה תשתף את כלל התלמידים בתוצאות מחקרה. על בסיס למידה משותפת זו התלמידים ייחשפו למיזמים טכנולוגיים בני זמננו ויבינו את שורשי האיכות היזמית של ישראלים כיום.

  • הפעילות מיועדת לכיתות ה – יב בהתאמה לכל שכבת גיל
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון ומבוססת על למידת חקר במרחב המוזיאוני

"בראשית ימי האומה הייתה המלוכה והנבואה מרוכזת באיש אחד, שתוארו היה לא מלך ולא נביא, אם כי הוא היה למעשה שני הדברים האלה גם יחד. זה היה משה רבנו, הוא היה מנהיג, מחוקק, מורה, מדריך, ראש העם ושליח אלוהים גם יחד". (דוד בן גוריון)
מדינת ישראל חוגגת 75 שנים בסימן 50 שנה לפטירתו של דוד בן גוריון, שראה במשה רבנו ובאבות האומה מודל חיקוי למנהיגות.

דימוי המנהיג כרועה צאן מוכר בספר תהילים, בו דוד המלך מתאר את האל כמנהיג את העם כדרך הרועה המנהיג את צאנו: "ה' רֹעִי, לֹא אֶחְסָר. בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא, יַרְבִּיצֵנִי; עַל-מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי..." (תהלים כ"ג). מנהיגים רבים מתקופות שונות, מתוארים בתנ"ך כמי שהחלו את דרכם כרועי צאן (כך למשל: יעקב, משה ודוד). מתוך המרעה, בחברת עדרי הצאן צומחת ונבנית דמותו של מנהיג ישראל עם כל המשתמע מתכונותיו של הרועה – אחריות, מנהיגות, חמלה וצדק. באמצעות מוצגי המוזיאון אנו מבקשים להרחיב ולהעשיר את המסופר בטקסט המקראי ולתת לתלמידים תמונה חיה ומוחשית של דמותם של המנהיגים השונים שמופיעים בתנ"ך ושל תכונות המנהיגות שאפיינו כל אחד ואחת מהם. במהלך הסיור, ישולבו מקורות קריאה, פעילות עצמית, ודיון.

  • הפעילות מיועדת לכיתות ד – יב בהתאמה לכל שכבת גיל
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון.
  • לפרטים ולהזמנות: 02-5955305 | education@blmj.org
חזרה לראש הדף

מוזיאון היכל שלמה - ירושלים

הרב הרצוג

הרב הרצוג (דצמבר 1888-יולי 1959) – הרב הראשי האשכנזי הראשון למדינת ישראל, דוקטור וחתן פרס ישראל לספרות תורנית, הוגה ומייסד המרכז הרוחני היכל שלמה.
חדרו של הרב הרצוג, הועתק מביתו למוזיאון ובמרכזו נמצא כתב היד של "התפילה לשלום המדינה", המכונה ראשית צמיחת גאולתנו ומבטאת את החיבור בין הדת היהודית למדינת ישראל. בחדר מוצגים פריטים נוספים שקשורים בעשיה המגוונת של הרב בתחומי הרוח והמדע. הרב הרצוג היה מנהיג , פוסק הלכה גדול, מדען בעל שם ומדינאי משפיע שנאבק למען תקומתה של מדינת ישראל. הרב פעל באחת התקופות המשמעותיות והסוערות ביותר של מדינת ישראל. בפעילות נבחן את אופן קבלת ההחלטות, דרכי פעולה ונתייחס למאבקים שניהל.

באמצעות חפצים, תשמישי הקדושה ויצירות אומנות המוצגים במוזיאון, נתחבר להיסטוריה היהודית, לערכים ,לזהות ולמנהיגים שידעו לשלב בין הקיים והנוכחי לבין הכמיהה אל החסר. נעסוק במנהיגות ציבורית ומדינית, מנהיגות אישית, מנהיגות נשית, מנהיגות קהילתית, מנהיגות ישראלית-יהודית. הפעילות משלבת סדנאות פלייבק בדגש על סובלנות לאחר ועוד הפעלות מגוונות.

  • הפעילויות מיועדות לתלמידי גן חובה - חט"ע – בהתאמה לכל שכבת גיל
  • הפעילויות מתקיימות במוזיאון
חזרה לראש הדף

מוזיאון חצר הישוב הישן – ירושלים

מתוך ההפיכה

הלוחמים הצעירים, הנערים האמיצים הם הדור הבא של המנהיגים העומדים בקשיים ובאתגרים בנפילת הרובע בתש"ח. האמונה, הדבקות והחיבור לירושלים מחזקים את לחימתם על הרובע ובתהליך שיקום המשפחות אחרי המלחמה. הסיור במוזיאון וברובע שם דגש על ההתעלות על הקשיים והאחריות לעם ולמדינה.

מי חלם ,יזם ופעל ליציאה מהחומות? מי עמדה מאחורי הקמת "טיפת חלב" הראשונה בארץ? מי יזמה את הקמת מאפיית ברמן? על אנשים ונשים מפורסמים יותר ומפורסמים פחות, על מפקדים, לוחמים ואנשים פשוטים שמהווים השראה עד היום להתמודדות עם קשיים ואתגרים.

  • הפעילות כוללת סיור חווייתי במוזיאון חצר הישוב הישן וברובע היהודי

מי הכינה מרק חרירה לבריטים כצידה לדרך? מי אשם בנפילת הרובע? אחיה של אסתי קלינגולד מחפש אותה בסמטאות העיר העתיקה והרב חזן מסתובב עם דגל לבן בסמטאות החרבות. סיור תיאטרלי בין שחוק לעצב ובין אמת לבדיה על נפילת הרובע בתש"ח. ניתן להעשיר את הפעילות בשילוב השחקן.

  • ניתן לקיים פעילות במוזיאון ופעילות מקוונת.
  • הפעילות מיועדת לתלמידי כיתות ד-יב – בהתאמה לכל שכבת גיל
  • מוזיאון חצר הישוב הישן: 02-6276319, 052-4002478
חזרה לראש הדף

מוזיאון מגדל דוד - ירושלים

מדוד המלך לדוד בן גוריון

בפעילות זו ייפגשו התלמידים עם ירושלים ויחשפו לסיפורה המופלא המחבר שלושת אלפי שנות היסטוריה, בין דוד המלך לדוד בן גוריון. סיפורה של ירושלים הוא סיפורו של עם ישראל השב לארצו ממנה גלה לפני אלפי שנים. כיצד קרתה שיבה זו? מה מחבר בין דוד לדוד? מהי ירושלים עבורנו היום? שאלות אלו יקבלו מענה בצורת חוויה מופלאה במגדל דוד, מוזיאון ירושלים המחודש שייפתח באביב הקרוב.

  • הפעילות מיועדת לגילאי חטיבה מכלל המגזרים
  • משך הפעילות: כשלוש שעות

מאין הגיע סמל מדינת ישראל? כיצד נבחר ומדוע? בפעילות זו יפגשו התלמידים עם גלגוליה של מנורת הזהב מבית המקדש, דרך אלפי שנות גלות, חזרה למקומה בירושלים בסמל מדינת ישראל. התלמידים ייפגשו עם מושג הגעגועים, מושג הסמל, ויחוו חיבור לירושלים שמכנסת בתוכה את סמלי העם; התלמידים יוכלו לקבל גם סדנת יצירה להכנת סמלים בעצמם; הפעילות תתקיים בצורה חוויתית במגדל דוד, מוזיאון ירושלים המחודש שייפתח באביב הקרוב.

  • הפעילות מתאימה (בהתאמה) לתלמידים כיתות ד-ו וכן לתלמידי ז-ט מכלל המגזרים
  • משך הפעילות: כשלוש שעות (אפשרות לסדנא מלווה)

מהן ההכרעות המנהיגותיות שעיצבו את ירושלים? כיצד ירושלים עיצבה את מנהיגיה ואלו עיצבו אותה בחזרה? מה אתם הייתם עושים לו הייתם עומדים בצמתי ההכרעה? ירושלים היא העיר המרתקת והמורכבת בעולם. ואין ספק שהיא מעוררת השראה יותר מכל ערי תבל. בפעילות זו ייפגשו התלמידים עם מנהיגים והכרעות שקיבלו בירושלים, וידמו סימולציות מנהיגות בעקבות ההיסטוריה המופלאה של העיר; הפעילות תתקיים בצורה חוויתית במגדל דוד, מוזיאון ירושלים המחודש שייפתח באביב הקרוב.

  • מתאים לגילאי תיכון מכלל המגזרים
  • משך הפעילות: כשלוש שעות
חזרה לראש הדף

מוזיאון יהדות איטליה - ירושלים

"איטליה עשתה את זה קודם" איטליה כביטוי לקיבוץ גלויות

משה מונטפיורי הנדבן המפורסם נולד בעיר ליבורנו באיטליה למשפחה יהודית ספרדית שמקורותיה בגירוש ספרד. נתן אוטולנגי בן המאה ה18 רבה של הקהילה בעיירה קולניאנו ונטו היה נצר למשפחה מאשכנז. זמן רב לפני גלי העלייה של ראשית ימי המדינה והרבה לפני שדוד בן גוריון טבע את המושג כור ההיתוך, שימשה איטליה הלכה למעשה כור היתוך של יהודים ממגוון עדות ומקומות. ראשונים הגיעו אליה גולים מיהודה טרום החורבן בשנת 70 לספירה שאליהם הצטרפו בהמשך יהודים מאשכנז, אנוסים ומגורשי ספרד. במסגרת ההדרכה יתוודעו התלמידים והמבקרים למאפיינים התרבותיים הייחודיים של כור היתוך זה המשתקפים בבירור באוספי המוזיאון.

בכ"ט בנובמבר 1947 לאחר שהתקבלה ההחלטה על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, אסף רבה של רומא הרב דוד פרטו את חברי קהילתו ויחדיו צעדו מתחת לגשר טיטוס בכיוון מזרח. חציית גשר טיטוס התבצעה תוך כדי קריאת מזמור קל"ז מספר תהלים ושירת התקווה ושיקפה באופן סימבולי את סיומן של 2000 שנות גלות. קשת טיטוס שהייתה סמל לחורבן וגלות הייתה כעת סמל לתקומה ושיבתו של העם היהודי למולדתו הנצחית.
במסגרת הפעילות נעסוק במקורות ובחשיבות ההיסטורית של סמל המדינה שמשתקפים בתבליטים המוצגים על גבי קשת טיטוס, יחסי יהודים נוצרים ופעילות ציונית באיטליה.

בנבנידה אברבנאל הייתה אחת הנשים הבולטות בקרב הקהילה היהודית באיטליה של ראשית הרנסנאס. לאחר מותו של בעלה ירשה בנבנידה את עזבונו אותו ניהלה בתבונה והצלחה רבה . מהלך מסוג זה אינו יוצא דופן בימנו בימנו אך לא כך הדבר באיטליה של המאה ה16. ההדרכה תתמקד בדמויות נשיות פורצות דרך שפעילותן ועיסוקן היה יוצא דופן לתקופתן ותרומתן לא תסולא בפז.

  • כל הפעילויות מיועדות לחט"ב ולחט"ע
חזרה לראש הדף

מוזיאון הכט – אוניברסיטת חיפה

מיהו מנהיג?

מפגש בלתי אמצעי עם מנהיגים מהעבר, דרכם ניחשף לסוגים שונים ומגוונים של מנהיגים, וננסה להבין מיהו מנהיג? במהלך הפעילות נתייחס לממצאים ארכיאולוגיים וליצירות אמנות המוצגים במוזיאון. לדוגמא- דיוקנו של הרצל, בדפסיו של הרמן שטרוק; פסל ראש אספסיאנוס-מפקד הלגיון הרומי במרד הגדול.

  • הפעילות מתקיימת במוזיאון הכט, וקיימת גרסה מקוונת (מפגש מקוון בזום) או מפגש בבית הספר
  • הפעילות מיועדת לתלמידי העל יסודי
  • קיימת גרסה לתלמידי ה-ו
חזרה לראש הדף

מוזיאון מדעטק – המוזיאון הלאומי למדע טכנולוגיה וחלל - חיפה

שבוע המדע הישראלי בסימן 75 שנות מדע ישראלי - מדענים ישראלים פורצי דרך בתחומם
  • יתקיים בחודש מאי – פרטים בהמשך
חזרה לראש הדף

מוזיאוני חיפה – חיפה

בין השמדה להצלה – סיפור יהודי אירופה בראי האמנות היפנית

בביקור בתערוכת "מנהרת זמן- יפן והיהודים" נכיר דרך יצירות אמנות במדיומים השונים ואת הנרטיב היהודי של ההצלה והשמדה בזמן מלחמת העולם השנייה. בתערוכה נתנסה בניתוח ופיענוח חזותי של היצירות השונות ועדויותיהם של 'ניצולי סוגיהאר'.

  • הפעילות לכיתות ז-יב
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית

בתערוכה "מייק ברנט – עד כלות הגוף" נבחן כיצד זהות אישית מתפתחת תחת לחצים חיצוניים.

  • הפעילות לכיתות ז-יב
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון במוזיאון העיר חיפה

האמן הרמן שטרוק, יהודי ציוני, שותף לפעילות הקמת המדינה והקמת מוסדות האמנות והתרבות שלה. בפעילות במוזיאון נעסוק בנושא הזהות, נשאל שאלות העוסקות בזהות האישית ובמעגלי הקהילה שלנו, מתוך התבוננות בעבודותיו ובחיפה של קום המדינה. בסדנא נעסוק בנושא הדיוקן . כל תלמיד ייצור הדפס דיוקן עצמי בטכניקה של תחריט באמצעות מכבש.

  • הפעילות לכיתות ז-יב
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון במוזיאון הרמן שטרוק

התערוכה "מנהרת זמן - יפן והיהודים" מביאה את סיפור המחווה ההומנית של סגן הקונסול היפני בעיר קובנה, ליטא, צ'יאונה סוגיהרה ב- 1940, שהציל יהודים רבים במהלך מלחה"ע השנייה. דרך יצירותיהם של האמנים יפנים עכשוויים המעבירים מסר אוניברסלי של הומניות, סבלנות והבנת השונה.

  • הפעילות לכיתות ד-ו
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית

הפעילות מתחילה בהדרכה משחקית פעילה בחלל התערוכה תוך דגש על הדפסי הנופים של שטרוק. שטרוק אמן יהודי ציוני, שותף לפעילות הקמת המדינה והקמת מוסדות האמנות והתרבות שלה. שטרוק תיעד את נופי ישראל ובמיוחד את נופי חיפה מאז מעברו מברלין לחיפה לפני כ-100 שנים.
בסדנה נתבונן ביצירות אומנות , נלמד עקרונות מרכזיים : קומפוזיציה, צבע וטקסטורה ונדפיס עבודה בטכניקה ייחודית הנקראת מונו- פרינט.

  • הפעילות לכיתות ד-ו
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון הרמן שטרוק
חזרה לראש הדף

מוזיאון החאן – חדרה

שם הפעילות: "איש חדרה": מחזון להגשמה - סוגיות לבחירת מנהיג ועד המושבה בחדרה

מהי חברה? מה הן מטרותיה? מי קובע אותן? ולשם מה חברה זקוקה למנהיג? מה הן התכונות המאפיינות מנהיג? האם יש סגנונות הנהגה שונים ? ועוד. נסייר בתצוגת "כל ההתחלות" (1891-1896) נקרא את תקנון ועד המושבה ונלמד מה היו צרכי הקהילה ומה היה חזון ועד המושבה. נסייר בתצוגות שנות ה-20 "עוד אבניך ונבנית" וחדרה בשנות ה-50 ונברר איך החוקים והתקנות משקפים חזון ומנהיגות והאם יש עוד כלים שעומדים לרשות מנהיג להגשמת החזון. נדון בתקנון, בדמות המנהיג האולטימטיבי והתלמידים יציגו את המנהיג המועדף עליהם לאור הערכים והחזון בבמה פתוחה. נסיים בהענקת אות בטקס מרגש "ראש ועד מתיישבי הח'אן" בחצר המוזיאון.

  • הפעילות מיועדת לכיתות : כיתות ט-י
  • משך הפעילות: שעה וחצי
  • ניתן להוסיף טקס הענקת אות ראש ועד המושבה (כ-45 דקות)
חזרה לראש הדף

מוזיאון המזגגה – קיבוץ נחשולים

דמויות פורצות דרך במנהיגות הציונית, ממייסדיי המזגגה

על הברון אדמונד דה רוטשילד, מאיר דיזנגוף וצינה, הרופא ד"ר הילל יפה, ד"ר חיים חיסין, יצחק חיותמן ושרה סאיף מהמורות הראשונות. ועוד דמויות מראשית ההתיישבות במקום. סיפור היזמות התעשייתית של הברון אדמונד דה רוטשילד ותמיכתו במפעל ההתיישבות הציונית בתקופת העלייה הראשונה. התוכנית העסקית שהגיש מאיר דיזנגוף לברון, קשיי התקופה ובהם המלריה והשלטון העותומני.

  • הפעילות מיועדת לתלמידי כיתות ה-ו, חטיבת ביניים ותיכונים
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון

בוכנית ייחודית זו נעסוק במקור ההשראה לדגל ולמדינה הלקוח מן המקורות היהודיים. כמו כן, נעסוק בצבע התכלת של הפרוכת, בגדי הכהן ובפתיל התכלת שהינו חלק מציצית הטלית. מהי אותה תכלת מסתורית ומדוע היא נדרשת במצוות הציצית?
נפגוש את הפניקים שהפקת צבע התכלת היה סודם, נלמד על פיענוח התהליך במחקר של מלומדים ובהם הרב אייזיק הרצוג רבה הראש השני של ישראל ונבין מדוע נבחרה התכלת כצבע המועדף והמזוהה עם עם ישראל.

  • הפעילות מיועדת לתלמידי כיתות ג-ו, חטיבת ביניים ותיכונים
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון
חזרה לראש הדף

מוזיאון בית שטורמן – עין חרוד מאוחד

דיוקן עמק

גיבורי העמק, מתיישבים והתיישבות בעמק יזרעאל כבר מאה שנה. תערוכה שמשרטטת תמונת דיוקן של העמק ואנשיו בעבר ובהווה לציון מאה שנות התיישבות ציונית חלוצית בעמק ומותחת קו מוחשי בין נרטיב העמק המיתולוגי לדמויות המשקפות את נוף העמק כיום. בתערוכה מוצגים לראשונה תמונות ארכיון של בית שטורמן שנחשפות לראשונה לציבור, לצד דיוקנאות של אנשי עין חרוד ותל-יוסף שצילמה ורדי כהנא בקיץ 2022. על רצפת הגלריה פרושה תצ"א ענקית של העמק.

סיורים ברחבי העמק בעקבות המנהיגים שהיוו ציר מרכזי בהקמת העמק והחיים בו: חיים שטורמן, אורד צ'רלס ווינגיט, מאיר הר ציון, חנקין וכדומה.

  • הפעילות מיועדת לתלמידי יסודי-חט"ע – בהתאמה לכל שכבת גיל
  • הפעילות והסיור בנושא מנהיגות מתקיימים באופן פיזי
חזרה לראש הדף

משכן לאמנות עין חרוד ע"ש חיים עתר – עין חרוד

נהיה כולנו חלוצים

מוזיאון לאמנות בקיבוץ - כן או לא? מייסדי קיבוץ עין חרוד (1921), האמינו כי הרוח והאמנות הם יסודות חיוניים לביסוסה של האומה החדשה בארץ, ובלי הרוח אין משמעות לקיומנו כאן. נצפה בסרטון חווייתי בן 7 דקות על הקמת המשכן ובהשראתו נצא למסע בזמן לשנות ה-20 בעמק יזרעאל: נחלק תפקידים ושמות לחלוצים ונקיים הצבעה באסיפת חברים: בהתנסות, יצירה ומשחק נקשור את העבר להיום ונעורר את היצירות לחיים. [חקר וגילוי, משחק, מדרש תמונה].

  • הפעילות לתלמידי יסודי
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון

מנהיגים מובילי דרך: אמנים כמנהיגים פורצי דרך, יזמים, ההולכים בדרך לא סלולה ומתנסים בלא נודע, מגיבים לחברה ובקול עצמאי - יוצרים ומשפיעים. למייסד המשכן, האמן חיים אתר היה חלום והיתה לו אחריות. בנסיעתו לאירופה ב-1938 הוא חש ברוחות המלחמה, וידע – עליו לפעול במהירות על מנת להציל. הוא יזם את רתימתם של אנשי עין חרוד, חשב מחוץ לקופסא, יצר שינוי והשפיע. בזכותו, אוסף המשכן מונה למעלה מ-20,000 יצירות אמנות - מהאוספים החשובים בעולם של אמנות יהודית וישראלית. בזכותו, פריטים יחידאיים, שהם זכר לקהילות שלמות שנכחדו בשואה, נשמרו לעד.

נדמה עצמנו אז: נקיים DEBATE דיון-עימות, בו כל אחד יציג את עמדותיו על חשיבות היצירות באוסף, נתרגל שיח תרבותי הכולל הקשבה, זכות דיבור, איפוק וסובלנות. למה דווקא אמנות? כיצד האמנות משפיעה על חיינו? ואיך אני, כיחיד יכול להשפיע ולהטביע חותם על הקהילה ועל החברה. בסדנת היצירה יעסקו התלמידים בהיבטים חזותיים של השפעה. [מודעות לערכים, שיח דיאלוגי, מדרש תמונה]

  • הפעילות לכיתות יסודי, חט"ב, תיכון
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון
חזרה לראש הדף

מוזיאון חצר ראשונים - עין שמר

נהיה כולנו חלוצים

חלוצי הקיבוץ כמנהיגים ותרומתם להקמת המדינה. החלוצים מנהיגים ומובילים את ההתיישבות בארץ, מגנים ועל היישוב וקולטים עלייה. כמנהיגים המובילים את ערכי השוויון והשיתופיות מקימים החלוצים את הקיבוץ – צורת התיישבות ייחודית וחדשנית. התלמידים מתלבשים כמו חלוצים ועובדים בעבודות קיבוץ של פעם: הקמת אוהל, כיבוס כביסה, חריש ושמירה בעמדת שמירה, נאפה בתנור לבנים ונאכל לחמנייה טרייה. בעגלה רתומה לטרקטור נסייר בקיבוץ של היום.

  • הפעילות מתקיימת במוזיאון
  • הפעילות מיועדת לתלמידי א-ג
  • משך הפעילות: כשלוש שעות

החלוצים מנהיגים ומובילים את ההתיישבות בארץ. אורח החיים הקיבוצי הוא ייחודי ומבוסס על רכוש משותף וחלוקת עבודה בין כל החברים. התלמידים הופכים לחלוצים ומתכנסים לשיחת קיבוץ בה עולות דילמות מתוך סידור העבודה והצורך בשיתוף פעולה, ויתור למען הקבוצה ועבודת צוות לביצוע המשימות. התלמידים-חלוצים מקבלים "סידור עבודה" ועובדים בעבודות קיבוציות של פעם שמחייבות עבודת צוות ומנהיגות: הקמת אוהל גדול, ריצוף ריצפה ובניית קיר לבנים. לסיום בעגלה רתומה לטרקטור נסייר בקיבוץ של היום.

  • הפעילות מתקיימת במוזיאון
  • הפעילות מיועדת לתלמידי ד-ה
  • משך הפעילות: כשלוש שעות
חזרה לראש הדף

מוזיאון בר דוד לאמנות – ברעם

גיבור-על יהודי

דרך הסמלים המוצגים בתערוכת חפצי היודאיקה נכיר את גיבור-על יהודי.
נתבונן בדמותו ובדמויותיהם של גיבורים ומנהיגים נוספים בתרבות היהודית נעמיק ונלמד על הגיבור כמנהיג.

מתוך התבוננות בתערוכה נלמד מיהו מנהיג ומיהו גיבור. נבחן כיצד פועל מנהיג ומהן התכונות הנדרשות. נלמד על מנהגי תנועות מחאה כמו "הפנתרים השחורים" ודמויות מנהיגים מסרטי וידאו וקולנוע.

  • הפעילות מיועדת לכיתות א-ו
  • הפעילויות מתקיימות במוזיאון או בביה"ס
חזרה לראש הדף

מוזיאון עתיקות הגולן – קצרין

שמריהו גוטמן – יו, איזה חפרן!!!

חוויה כיפית בעקבות שמריהו גוטמן פלמ"חניק, ואוהב ארץ ישראל שתרם רבות לחפירת ארץ ישראל ולגילוי הצפונות בה.
עם כובע טמבל וכלי חפירה התלמידים יעברו בין תחנות חייו וחפירותיו המרתקות והמעוררות השראה.

  • אין דבר העומד בפני הרצון - משחק בסגנון ODT בו התלמידים יצטרכו להתגבר על מכשולים שונים בעזרת רצון, אמונה בעצמם, ומוטביציה!
  • חפירה ארכיאולוגית - השנה היא 3222, התלמידים מצטרפים לחפירה ארכיאולוגית עתידנית ובעזרת ערכיו וכלליו של שמריהו מחפשים ומנסים לפענח את הממצאים ה"עתיקים" שימצאו. איך מפענחים משהו מוזר ועתיק? שימוש בדמיון, יצירתיות ולקחי העבר.
  • תכשיטי נשות גמלא - נצפה בתכשיטי גמלא המקוריים הנוצצים והצבעונים כפי שעשה שמריהו נחקור ונלמד מה צבעי התכשיט מלמדים על נשות גמלא העתיקה? איזה ערכים היו להם? האם אנו שונים מהן, דומים להן? מה אפשר ללמוד מהן? בהשראת התכשיטים ניצור תכשיט אישי לקחת הביתה!
  • הכרת ארץ הגולן - כמו שמריהו גוטמן, נתחבר לאדמת הארץ דרך הרגליים- תחרות כיפית בשביל-יחפנות הנותנת טעימה וחוויה רב חושית לטבע המגוון שיש בארץ בכלל וברמת הגולן בפרט. הליכה על ענפי אקליפטוסים, אבני בזלת , צמר מהגז, מי נחל, ועוד!!!
  • מטבע עתיק – נחקור ונלמד מטבעות עתיקים נתנסה בהטבעת מטבע גמלא עתיקה - ממש כמו המטבע ששמריהו מצא! כל ילד ייקח הביתה מטבע אישי שהוא הטביע במטבעה.

 

  • הפעילות מיועדת לגן - חטיבה
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון
חזרה לראש הדף

בית יגאל אלון – קיבוץ גינוסר

תחנות בחייו של יגאל אלון כמנהיג צבאי, חברתי ומדיני

הסיור עובר בתערוכות בבית הקשורות לחייו ופועלו של יגאל אלון – תחנות חייו, חדר החפצים והמזכרות קורות חיים האישיות והתערוכה החדשה יגאל אלון.

  • הפעילות לכיתות יסודי-חט"ע

בחדר הבריחה יפתרו התלמידים חידות הקשורות להיסטוריה של הקמת המדינה ולמנהיגים הבולטים בתקופה זו, בדגש על הקמת הפלמ"ח, ההתיישבות והמאבק בבריטים.

  • הפעילות לכיתות ג-ט

סיור פיזי בהדרכת אנשי בית אלון היוצא מביתניה עילית, עובר דרך אום ג'וני ובית המוטור ומסתיים בבית הקברות כנרת. הסיור עוסק בלימוד התקופה ההיסטורית של העלייה הראשונה עד השלישית, עולם הערכים של החלוצים, הדילמות שניצבו בפניהם והמנהיגים הבולטים שצמחו מתוכם כמו: גורדון, טרומפלדור, ברנר, בן גוריון, ברל כצנלסון, טבנקין ועוד.

  • הפעילות מיועדת לכיתות ז-יב

בתערוכה "יגאל אלון קורות חיים" בה יעסקו המשתתפים בדילמות מתוך חייו של יגאל אלון כמנהיג צבאי, חברתי ומדיני וכיצד הן רלוונטיות לימינו אנו.

  • הסדנה מתאימה לכיתות יא-יב
חזרה לראש הדף

בית אהרנסון מוזיאון נילי - זכרון יעקב

סיור בעקבות מחתרת נילי וסיפורה של משפחת אהרנסון

סיור חוויתי ומרתק בעקבות מנהיגי המחתרת, ומשפחת אהרנסון בזכרון יעקב. הסיור משלב ביקור במוזיאון החדש, בבית המשפחה ובמנהרת המילוט. בואו איתנו למסע בזמן לסיפורה של רשת הריגול הראשונה בארץ, ולסיפורם במרתק של מנהיגים ומנהיגות בהיסטוריה.

משחק חידות מקוון בעקבות מנהיגי המחתרת, ומשפחת אהרנסון בזכרון יעקב. באמצעות הטלפון הנייד או המחשב עונים על חידות ומזהים תמונות מימי התקופה ההיא וכיום.
בואו נצא למסע בזמן החושף את סיפורה של רשת הריגול הראשונה בארץ, ולסיפורם המרתק של מנהיגים ומנהיגות בהיסטוריה.

חזרה לראש הדף

מוזיאון חצר תל-חי - כפר גלעדי

מנהיגות וחלוציות בחצר תל חי

התלמידים מוזמנים למסע מרתק ומעורר מחשבה בחצר קטנה עם סיפור גדול! קלמן כהן ודוד באום, הקימו את החצר כנגד כל הסיכויים ואספו קבוצה שהתיישבה בחצר. תוך דבקות בקרקע והגנה על הבית קבלת אחריות, התמודדות עם קשיים והתייצבות מול אתגרים למען הכלל. נדון במנהיגות והציונות של מנהיגי המקום, נשוחח על ההזדמנויות הרבות שהחיים בגליל הביאו עימם אז ואילו הזדמנויות קיימות היום, על הערכים שמובילים את העשייה והיזמות באזור מאז עד היום, וגם על הקשיים והאתגרים שבדרך יחד עם השאיפה התמידית לשלום.

  • הפעילות מיועדות לכיתות א – י"ב – בהתאמה לכל שכבת גיל
  • הפעילות מתקיימת במוזיאון
חזרה לראש הדף

המוזיאון הארכיאולוגי - עין דור

מסע אל המנהיג שבתוכי

בכל אחת ואחד מאתנו קיימות איכויות ויכולות להנהיג ולהוביל, לעיתים כל מה שנדרש זה להסתכל פנימה ולמצוא אותן. הפעילות תוביל את בני הנוער המשתתפים למסע פנימי המתמקד בפיתוח והעצמת היכולות להנהגה, נקיטת עמדה, מעורבות ואחריות חברתית, תוך מתן דגש על חשיבותם של ערכי הדמוקרטיה. המסע אל המנהיג שבתוכי כולל: יומן מסע לכל תלמיד, פעילות במוזיאון הארכיאולוגי ובגלריה לאמנות עכשווית, משחקים חברתיים המפתחים יכולות מנהיגות, שיתוף פעולה, עזרה הדדית ודיון.

  • התוכנית מיועדת לתלמידי חט"ב וחט"ע
  • ניתן לשלב את הפעילות במוזיאון עם טיול רגלי במרחב נחל תבור עליון

אולי תתעניינו גם ב...

ציון יובל שנים לפטירתו של דוד בן-גוריון במערכת החינוך - שנת החמישים
"כי תעודת הנוער, וכן תעודת כל איש טוב במדינה - היא להרבות אור, לעשות קצת יותר משהמדינה מחייבת אותו, עד כמה שאפשר - לעשות. ועשיה שיש בה ממש היא עשיה חיובית, ל...
יסודי
עקרונות לתהליכי הוראה למידה ביסודי: התייחסות מובחנת ושונה לפי כיתות תכנים רלוונטיים וקרובים לעולמם של הלומדים: מרחב החיים בו הם גדלים, הקהילה, תחומי העני...
חטיבת ביניים
עקרונות לתהליכי הוראה למידה בעל-יסודי:התייחסות מובחנת ושונה לגילאי חטיבת הביניים לעומת חטיבה עליונה תכנים רלוונטיים ומותאמים לעולמם של בני-הנוער, תוך קישור ב...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!