חפש ב:

שותפות ואחדות

השנה כולנו בשותפות ואחדות

כאנשי חינוך אנו חותרים לסייע לתלמידינו ולהיות עבורם ככל הניתן עוגן של מוגנות, יציבות וקשר גם בימים קשים. תלמידינו נחשפו ונחשפים למציאות לא פשוטה שמציפה מנעד רגשות ומחשבות. החשיפה למציאות מתקיימת באופן ישיר, דרך אמצעי התקשורת, בשיח המשפחתי ובדרכים שונות של מעורבות שהם עצמם נוקטים.

כדי לעבד את המצב חשוב לקיים עם התלמידים שיח פתוח. חשוב ליצור מרחב שיח שיעזור להם להכיל את העוצמות הרגשיות ושיסייע להם לחדד מודעות לכוחות שלהם להתמודד עם המצב. מרחב בטוח לשיח שיאפשר להם לשמוע את חברת השווים ומתוך כך לחזק לכידות חברתית, תחושת שייכות וערבות הדדית הן בכיתה, הן בקהילה והן במדינת ישראל כולה.

שיח שיסייע לתלמידים לקיים דיאלוג מכבד ומוגן, להתמודד עם אתגרי המציאות ולפתח לעצמם מגנוני תגובה והתמודדות מושכלים ויעילים. נשוב ונאמר לתלמידים – אנחנו כאן יחד ככיתה, כקהילה בית ספרית. יחד נתמודד ונתגבר, גם אם השיח בינינו מורכב ומציף ומכאן נמשיך ללמוד יחד ולחיות יחד . יש להפעיל שיקול דעת באשר לאופי השיח ועומקו, בהתאמה להרכב הכיתה ולגיל התלמידים .

חשוב שהשיח בעקבות האירועים בחברה הישראלית יתנהל בבתי הספר בעברית ובערבית. כמו כן, חשוב שהשיח יתקיים מתוך שאיפה חברתית רחבה להחזיר ולטייב את מרקם החיים השיתופי-אזרחי ומתוך כך יתבסס על מספר נקודות מוצא כגון:

  1. גינוי מוחלט של השימוש באלימות ככלל וכאמצעי להביע צורך או להשיג מטרה בפרט.
  2. הבעת הבנה ועידוד הבעת תחושות, רגשות ומחשבות נוכח המצב. דגש על הבעת שונות בדרך מקובלת ומכבדת.
  3. הבעת אמון ביכולתם של מבוגרים ותלמידים לפעול באכפתיות, מתוך ערבות הדדית ובהתאם לאמות מידה מקובלות ולחוק.

כאנשי חינוך אתם מהווים מנהיגים, סוכני שינוי ומבוגרים משמעותיים, והתלמידים זקוקים למנהיגות שלכם ומחכים לה. בכוחכם לזמן שיח מוגן ורלוונטי עם התלמידים. השיח החינוכי-רגשי יאפשר לתלמידים לבחון את רגשותיהם ומחשבותיהם באופן מווסת תוך הקשבה לקולות נוספים. השיח עמם הוא הכוח שלנו להשפיע לטובה, לווסת, להגן עליהם ולהזכיר להם שיש להם על מי לסמוך.

השיח החינוכי-רגשי צריך להתקיים באופן מתמשך וגמיש, בכל דרך שמתאפשרת לכם: פנים אל פנים בכיתות (עם חידוש הלימודים) בשיח מקוון או טלפוני מרחוק, במפגשים אישיים וקבוצתיים. חשוב לאפשר לכל תלמיד את המרחב הנכון לו לדבר ולשתף. לכבד גם תלמידים שבוחרים שלא לשתף ולאפשר זאת. עבור אותם תלמידים כדאי ליצור גם הזדמנויות לשיח בזוגות או בקבוצות קטנות ואינטימיות יותר .

חיים משותפים

חיים משותפים

סולידריות, אחריות אזרחית וחיים משותפים

חינוך חברתי

חינוך חברתי

יום האחדות (כיתות ז-ט)

יום האחדות במערכת החינוך הוא מהלך חינוכי שנועד לטפח את האחדות ואת הסולידריות בחברה הישראלית.
יום האחדות הוא למעשה פרויקט הנצחה שבאמצעותו מבקשות משפחות יפרח, שער ופרנקל להנציח את זיכרון הנערים ובמקביל להזכיר לחברה הישראלית את תחושת האחדות ששררה בה לאחר אירוע החטיפה, תוך שאיפה לשמר אחדות זו גם בשגרה, בתקווה שהיא תהפוך למושג בלתי נפרד ממרקם החיים של החברה הישראלית.

חזרה לראש הדף

מיפוי תוכניות הלימודים בתחומי הדעת

חינוך חברתי

מיפוי תוכניות הלימודים בדגש על שותפות ואחדות (כיתות א-יב)

לחומרי הוראה ולמידה: יחידות הוראה, מערכי שיעור, סרטונים, פעילויות ועוד, ממופים על-פי תחום הדעת, שכבת הגיל ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים

חינוך חברתי

"היום שאחרי הקורונה" (כיתות י-יב)

הסוגיות העולות במערך השיעור מאפשרות לאנשי החינוך לקיים שיח פורה, אזרחי וערכי עם התלמידים מתוך רצון לקדם ולשפר את מציאות חיינו האזרחית והאישית במדינה.

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.