יום המאבק הבין-לאומי בגזענות 21.3
חזרה ל"ימי לוח"היום הבין-לאומי לביעור האפליה הגזעית מצוין ברחבי העולם ב-21 במרץ.
בתאריך זה בשנת 1960 אירע "טבח שרפוויל" בדרום אפריקה, שבו נהרגו 69 בני אדם בידי כוחות המשטרה, וזאת בשל העובדה שהפגינו נגד החוקים הגזעניים של משטר האפרטהייד.
בשנת 1966 עוגנה באו"ם האמנה הבינלאומית בדבר ביעור כל צורות האפליה הגזעית, שאושררה בישראל בשנת 1979. האמנה קובעת כי כל המדינות החתומות עליה מתחייבות שלא לתת את חסותן לאפליה גזעית נגד יחידים, קבוצות או מוסדות, וכן לנקוט צעדים לחיסול האפליה הגזעית. עם זאת, הגזענות והאפליה הגזעית לא עברו מן העולם, וגם בחברה הישראלית אנו עדים להן בצורות שונות וכלפי קבוצות שונות.
ציון יום זה במערכת החינוך מעניק לנו הזדמנות להעלות למודעות את המאבק בגזענות ולקיים שיח בנושא עם תלמידים בכל הגילאים.
גזענות היא לעיתים גלויה ובוטה ולעיתים סמויה. בחברה רבת תרבויות כמו החברה הישראלית, קיים חיכוך תמידי בין קבוצות החולקות את אותו מרחב ציבורי. לכן, חיוני לעסוק בלא הרף בתופעת הגזענות בהיבט המערכתי, לזהות אותה, להילחם בה ולחנך למאבק בה. מהלך זה חשוב במיוחד במערכת החינוך, המקום שבו מתעצבת דעתם של התלמידים.
השנה, עקב צום הרמדאן, יוקדם יום המאבק בגזענות לתאריך 6.3.24, כו' באדר א תשפ"ד.
השנה, בעיצומה של מלחמת "חרבות ברזל", אנו נתמקד סביב המסר המאחד – "מתאחדים למען האנושיות".
במהלך התקופה הקשה שמדינת ישראל על כל גווניה מתמודדת איתה, התגלו גם רגעים של גבורה, אנושיות וחמלה, לצד קיטוב, הקצנה ואלימות. דווקא בתקופה זו אנו חושבים כי יש לתת את הדעת על חיזוק החברה הישראלית כחברה מכילה, אנושית וסובלנית ומיגור תופעות של שנאה וגזענות.
אנושיות (הומניות) מוגדרת כתכונה המביאה לידי ביטוי חמלה, רחמים וכבוד לזולת (אתר האקדמיה העברית ללשון).
התנהגות גזענית פוגעת בכבוד אנושי ומאופיינת ביחס לא שוויוני לאנשים ולכן היא מנוגדת לאנושיות.
השנה בחרנו להתמקד בתופעת הגזענות ברשתות החברתיות. זו היא סביבת פעילות שבה פעילים אנשים ובני נוער רבים, אשר נחשפים באופן ישיר ועקיף לתופעות של גזענות, רשומות (פוסטים) גזעניים, תגובות גזעניות, פרסום הודעות שקריות (פייק ניוז). תופעות אלו אינן חדשות אך הן קיבלו "רוח גבית" בעקבות המלחמה. תופעות של שנאה וביטויי אלימות קשים כלפי קבוצות שונות כבר אינה, למרבה הצער, תופעה נדירה וקיימת באופן מקומי וגלובלי.
נרצה לחשוף את התלמידים להגדרת המושג גזענות וביטוייה היומיומיים במהלך שימוש ברשתות החברתיות.
נרצה לאפשר לתלמידים ליישם את הידע בנוגע לגזענות על מקרים שהם פוגשים ביום יום, לנהל דיון כיצד ניתן לכתוב ולפרסם דברים באופן שונה ולסיים במסר של תקווה וחשיבותה של יצירת מרחב נקי מגזענות של כל אחת ואחד מן התלמידים למען יצירת חברה הוגנת, מוסרית ונעימה.