סטודי"ו עמל באר שבע

המתחם

שרטוט המתחם

מקרא

A – חלל עבודה (רחבים פתוחים)
B – אזור לא פורמלי
C – מרחב למידה מרכזי
D – סדנת ייצור
F – חלל תצוגה רב תכליתי
תכנון : שיתוף בין אדריכלית צפי שומר וגל אזרזר
מגמות שותפות: אלקטרוניקה, סייבר ועיצוב
צוות המורים: גל אזרזר, אומנויות העיצוב; יצחק בן שטרית, הנדסת מחשבים; חנן דגן וסרגיי פריבורקין, הנדסת אלקטרוניקה

מדפסות תלת ממד (מדפסת לחומרים קרמיים, מדפסת STL, מדפסות FFD, מדפסת יריעות)
מדפסת רוחב, מדפסות לייזר A3, פלוטר חיתוך וסימון
סורק תלת ממד, משקפי VR
מכופפת פח, גיליוטינה לפח, מְעַרְגולת פח, סדן
מחרטה קונבנציונלית, מחרטה C.N.C, כַּרְסומת C.N.C, שולחן כרסום, מחרטת עץ, חיתוך לייזר 100W
מכופפת חוטי מתכת C.N.C, חיתוך בלחץ מים (בתכנון לרכישה)
מסור (קרייזר), רתכת MIG/TIG, רתכת MMA
מסור פנדל, מסור גרונג, משור שורף, מלטשות דיסק, אקדח ניטים פנאומטי, אקדח סיכות (נגרות), רוטר
מסור נימה, מסור (ג'יגסו), חוט קלקר ידני, מכופפת חומרים תרמופלסטיים, פן תעשייתי, משחזות ציר, מקדחות עמוד
עמדות הלחמה, מחולל אותות, ספק כוח, מחשבים ניידים, תחנות עבודה MAC/PC
לוחות גרפיים, טאבלטים IPAD PRO, CINTIQ

המרחב הרב תחומי כולל 7 אזורים:

  1. אזור למידה המאפשר לתלמידים להיפגש בצוות ובו עמדות עבודה לצוותים, מחשבים ועמדה למורה
  2. סדנת ייצור הכוללת ציוד מסורתי כמו מכופפות פח וציוד דיגיטלי כמו מכונת לייזר לחיתוך ומכונת CNC. שלושה שולחנות עבודה על גלגלים שאפשר לשנע אותם בתוך החלל לפי הצורך. שלוש מדפסות תלת ממד קיבלו מקום של כבוד באזור המיועד לעבודת הצוותים בשל הצורך לשמור על סביבה נקייה.
  3. מסדרון של שולחנות על גלגלים ועליהם ציוד ריתוך. את השולחנות אפשר לשנע החוצה ולעבוד בחוץ.
  4. אזור חוץ במסדרון – מאחר שבית הספר ממוקם בבאר שבע החליט הצוות לפתוח דלת מהמרחב אל החצר כדי לאפשר לתלמידים לעבוד גם בחוץ – הכול לפי הצורך. בחצר הוצבו ספסלים המזכירים חלוקי אבן ענקיים.
  5. ספריית חומרים – מקום שבו יוכלו התלמידים ללמוד על אודות חומרי הגלם. מוקד זה יאגד לתוכו את רוב הידע על החומרים, ינגיש אותו למורים ולתלמידים ובעזרתו יכוננו קשר ישיר יותר עם התעשייה, ספקים ויצרנים כחול לבן. נוצר קשר עם ספריית החומרים בחולון כדי לשתף פעולה ולהנגיש את המאגר לתלמידים באמצעות ביקורים והדרכות.
  6. מטבח פתוח – משמש מטבח מזמין וחם לשהייה בהפסקה או ליצירה. כמו כן אנו יוצרים מיזמי עיצוב משולבים בעולם האוכל, והמטבח נותן לנו מעוף. בשבוע הבא יש לנו סדנת סושי דרך עולם האוריגמי וחיתוך לייזר. המטבח משמש גם חלל עבודה עם אווירה שונה. ישנם מסכים שלהם התלמידים יכולים להתממשק עם הניידים ולעסוק בעבודתם על המחשב גם משם.
  7. פינת ישיבה – לצד המטבח יש פינת ישיבה עם שולחן קטן שבו אפשר לנוח, לעבוד או פשוט ליהנות מהמתרחש.
חזון המקום : D.T.E - design thinking environment

אני מאמין כי קיים קשר בין מרחבי הלמידה להישגי התלמידים. מרחב הלמידה משנה את מנהגי הנוכחים בו, הוא משפיע על צורת התקשורת ועל הדרך שבה מתנהלים היחסים הפורמליים והבלתי פורמליים.

  1. שילוב בני נוער יזמים ומובילי דעה בעולם הסייבר והמִחשוב, אלקטרוניקה ועיצוב המוצר
  2. טיפוח ערכים וקידום מיזמים מכווני תרבות, בעלי תרומה לקהילה
  3. הידוק הקשר בין התלמידים לעיר באר שבע בפרט ולנגב בכלל
  4. טיפוח יחסים בין התלמידים למוסדות החינוך והמחקר (בן-גוריון, בצלאל, הטכניון ושנקר)
  5. עידוד שיתופי פעולה עם גורמים מתחומי המדע, החברה והתעשייה בנגב
  6. חקר ברמה גבוהה באמצעות כלי הוראה דיגיטליים ומעבדות משוכללות להוראה ומחקר לשימוש התלמידים בתוכנית, לשימוש הסגל ולשיתופי הפעולה עם התעשייה והאקדמיה בארץ

חזון מנהלת בית הספר מטי בילו

בבית הספר אנו מקדמים פדגוגיה חדשנית, למידה אחרת שאחת מהן היא למידה מבוססת פרויקטים, למידה מבוססת מקום. החזון להכין את הבוגר לעולם האמיתי ולהקנות לו מיומנויות של המאה ה-21, להפוך את הלומד ללומד עצמאי. לאתר צרכים ולחשוב יצירתי ולחפש פתרונות. לפרוץ את עולם הדיסציפלינה ולחבר כמה תחומים ביחד. בית הספר מטפח חשיבה מחוץ לקופסה, חשיבה יצירתית, ומעודד יוזמות בקרב התלמידים. בית הספר חייב להיות חדשני ולהתאים את עצמו לעולם המשתנה.

תחילה יש לבנות את התפיסה החינוכית הפדגוגית שלפיה יעבדו במרכז. מתוך התפיסה הפדגוגית לגזור את העקרונות החשובים שחייבים להופיע במרחב, סביבות למידה שונות, מכשור מתאים, ציוד נדרש, טכנולוגיה ועוד. הבסיס לכל התכנון הוא התפיסה הפדגוגית מה היעדים או המטרות, מהם התהליכים, מהם התוצרים. במהלך התכנון יש להביא בחשבון את סוגי האוכלוסיות שיפעלו במרחב.

בית הספר מעודד תרבות יזמית ומפתח מיומנויות של המאה ה-21, כמו גם למידה בין-תחומית. המרחב מאפשר יישום אופרטיבי של המטרות הנ"ל. מבנה המרחב כולל הציוד הקיים מאפשר למידה אחרת חווייתית והתנסותית המאפשרת לתלמיד להתחבר לעולם האמיתי.

המרחב מייצר בעבור התלמידים את התנאים והמציאות של העולם האמיתי. דרך המרחב התלמיד מתנסה ולומד מיומנויות הנדרשות לעולם האמיתי של חקירה, עבודת צוות, פרזנטציה ולמידת ניהול עסקי ועוד.

ערכה וכתבה: מיכל לויצקי

ההשראה להקמת הפרויקט, גל אזרזר – מוביל הפרויקט

ההשראה שלי בתכנון הייתה השאלה שהובילה אותי – איך לייצר גירוי לעשייה בכול? לייצר הזמנה למורים ולתלמידים לעשייה ויצירה בסדנה, להפוך אותה למוקד משיכה.
לייצר חלל מזמין ואטרקטיבי. שאלה חשובה שעלתה הייתה איך לייצר בחלל אחד העמדה שתייצר מקום לכל כלי ונוסף על כך התחשבות במרחב התפעול שהוא דורש, שילוב בין ישן לחדש, בכלים, בתחושה ובעשייה. הלכתי למחסנים של רשת עמל, הוצאתי כלי עבודה מכניים וחשמליים ישנים שלא היו בשימוש לאורך שנים והשמשתי אותם. כך הרווחנו יכולת שימוש בכלים ייחודיים שיחברו את התלמידים לשיטות העבודה הישנות, יתנסו בשימוש בהם וירכשו להם את הכבוד הראוי.

ספריית החומרים מקנה ידע על איכויות פיזיקליות לצד מידע פרקטי כמו איפה אפשר לרכוש אותם וכך גם לייצר הערכת מחיר לפרויקט. בהמשך נרצה לשכלל ולהוסיף לספרייה גם רכיבים אלקטרוניים ושאר חומרי גלם המשרתים את המגמות השונות.

ערכה וכתבה: מיכל לויצקי

אולי תתעניינו גם ב...

סטודי"ו - מר אליאס עיבלין
הצלחה של הפרויקט, חשיפה בין המגמות השונות, להמשיך וליצור שיתופי פעולה בין 3 המגמות. שיתופי פעולה אילה יכולים לשפר את התדמית של מגמת עיצוב. ליצור שיתופי פעולה...
סטודי"ו בית ספר חקלאי כדורי
מרחב הסטודי"ו מאפשר פיתוח ובנייה של מודל בעולם האמיתי מנקודת מבט רב תחומית על הפרויקט ומהיבטים שונים שיהפכו אותו מרעיון לשימושי. מרחב שייבנה בעבודה משותפת של...
סטודי"ו עמל רב תחומי חדרה
רשת עמל ובית הספר הרב תחומי בחדרה עובדים לאורך זמן עם מתודת הלמידה של PBL. זוהי למידה נפלאה שאני מאוד מאמינה בה. פרויקט החלוץ אשר מתמקד בלמידה רב תחומית ובין...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!