מפרט התכנים לכיתה ז'
חזרהתוכנית הלימודים בעברית לחטיבת הביניים - מבוא
תוכנית הלימודים להוראת העברית לחטיבת הביניים (ז-ט) ממשיכה את רצף התכנים והמיומנויות הנלמדים בכיתות היסוד, ומהווה בסיס לתכנים ולמיומנויות הנלמדים בתיכון. התלמידים ייחשפו לסוגות ספרותיות חדשות ויתחילו בלימוד התנ"ך.
התוכנית עושה שימוש נרחב ומעמיק בידע לשוני בארבעת תחומי הלשון (תורת ההגה, תורת הצורות, תורת המשמעויות ותחביר). בנוסף, מדגישה התוכנית את הנושא של פיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, כגון חשיבה מטא-קוגניטיבית ורפלקציה – ביחס לתהליכי הקריאה והכתיבה ולעצם תהליך רכישת השפה.
התכנים הנכללים בתכנית יילמדו מתוך הקשר ובזיקה לתחומי דעת שונים (מדעי הטבע, החברה והרוח), לעולם התרבותי הסובב את התלמיד ולתחומי העניין שלו (נושאים כאקטואליה, ספורט ופנאי, מוסיקה, תרבות ואומנות, כישורי חיים). הטקסטים קרובים לעולמו של התלמיד, רלוונטיים, משמעותיים ומושכים – ועם זאת בעלי חשיבות לכשעצמם. כמו כן, ישולבו טקסטים המעוררים שאלות ערכיות המעשירות את עולמו התרבותי של התלמיד.
התקינות הלשונית והמודעות למשלבי הלשון יטופחו במסגרת ההבעה בכתב ובעל-פה, והלומדים ישתמשו בידע הלשוני הנלמד ויסתייעו בו בקריאה, בכתיבה ובהבעה בעל-פה. הלימוד יהיה כרוך כל העת בהרחבת אוצר המילים והביטויים ובהקניית כלים ללמידה עצמית.
בחברה דינאמית ובעידן הידע חשוב לטפח את ההיכרות של התלמידים עם מיומנויות מסדר חשיבה גבוה ואת היכולת להפעילן בהקשרים שונים. לשם כך, התלמידים יידרשו לבצע משימות מסדר חשיבה גבוה, שאותן מתכנן המורה באופן שיטתי ומסודר, ובכך הוא יוכל להעמיק את ההוראה והלמידה בתחומי הדעת השונים.
מטרות תוכנית הלימודים בחטיבת הביניים
מטרות התוכנית מחולקות לשלוש קטגוריות: א. מטרות בתחום הדעת; ב. מטרות בתחום החשיבה; ג. מטרות בתחום הרגשי, החברתי והתרבותי.
- חשיפת התלמיד לרבדים שונים בלשון העברית (לשון המקרא, לשון חז"ל, לשון ימי הביניים, לשון עברית חדשה) ולמשלבי הלשון השונים (עגה, לשון תקנית, לשון התקשורת, לשון מליצית).
- קריאה רהוטה ומותאמת של טקסטים מסוגים שונים והבנת משמעותם; זיהוי ארבעת המרכיבים הבסיסיים בכל טקסט (תוכן, לשון, מבנה ומסר) והבחנה ביניהם.
- הרחבת אוצר המילים של התלמיד על ידי רכישת מילים חדשות, ניבים ופתגמים, ובאמצעות הכרת דרכי הרחבת הלשון (גזירה מסורגת, גזירה קווית ושאילה מלועזית) וזיהוי צורות לשוניות שנוצרו בדרכים שונות.
- ביסוס הכתיבה והתנסות בכתיבה למטרות נוספות לאלו שהיו בבית הספר היסודי.
- לימוד טקסטים מסוגות חדשות וחשיפה לטקסטים נבחרים מספר התנ"ך.
- הבנה ופרשנות של ז'אנרים וטקסטים ספרותיים מסוגים שונים על ידי התלמידים כקוראים עצמאיים.
- הבנת ייחודו הרטורי של הטקסט הספרותי כיצירה אומנותית.
- הבנה והערכה של עמדות סמויות בטקסט בנושאים אישיים, חברתיים, לאומיים ואוניברסאליים, תוך התייחסות לזמן ולרקע של כתיבת הטקסט, מאפייני התקופה והמציאות האקטואלית כאחד.
- הכרת תופעות לשוניות בתחומים שונים: תורת המשמעויות (יחסי משמעות, שדה סמנטי, מטאפורה, רב-משמעות, ניבים ופתגמים), תופעות בתורת ההגה (הגיים, מעתקי עיצורים ותנועות), תופעות בתורת הצורות (חלקי דיבר, צירופים שמניים ודרכי הרחבת הלשון) ותופעות בתחביר (סדר מילים, תפקידים תחביריים וסוגי משפטים).
- הבנת השפעתם של האמצעים התחביריים על המסר, משפט שאלה, משפט פנייה, משפט מחובר ומורכב.
- הקניית דרכי ארגון מידע בתבניות או בעזרת טבלאות על-פי מאפיינים נתונים.
- פיתוח מיומנויות חשיבה שונות: הבנה, יישום, הכללה והפשטה, פרשנות והיסק, הערכה וביקורת, מיון, השוואה, נימוק, טיעון, שכנוע, ועוד.
- הבנת עמדות גלויות ומוצהרות המגולמות בטקסטים וביצירות בנושאים בין-אישיים וכלל-אנושיים בהקשרם ההיסטורי והתרבותי, ובמקביל, פיתוח כלי חשיבה לשיפוט ערכי של עמדות כאלה.
- נקיטת עמדה לגבי נושאים אקטואליים שונים.
- הקניית ערכים באמצעות דיון בטקסטים מסוגים שונים.
- פיתוח הרגלים של קריאת ספרים בעברית ובשאר השפות, תוך הפגשת התלמידים עם יצירות העשויות לעורר בהם מחשבה, מעורבות רגשית, תמיהה ואף ביקורת.
- חשיפת התלמיד לסיפורים מהמורשת היהודית והדרוזית, ומתרבויות אחרות.
- חיזוק הזיקה בין התלמיד לבין המדינה והחברה היהודית דרך הלשון העברית וספרותה.
- פיתוח רגישות ותובנה למורכבות ולרב-משמעיות של מצבים אנושיים וקיומיים, כפי שהם מגולמים ביצירות ספרות, העשויות מעצם מהותן להאיר תופעות במציאות.
- פתוח רגישות אסתטית והבנת תפקידיהן של דרכי המבע הייחודיות ליצירה הספרותית כטקסט מורכב ורב משמעי, כגון: לשון ציורית, מאפיינים מבניים, אמצעים רטוריים ועוד.
- התנסויות בחוויות של אמפטיה, הזדהות עם דמויות ומצבים שונים ביצירה, בחוויות ובניסיונות, שאין המציאות היומית מספקת לתלמיד.
ארבע אופנויות השפה
נושא 1: האזנה
מושגים מרכזיים
סוג הטקסט: מידעי / סיפורי
עובדה, דעה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה את נושא הטקסט המושמע ויבחין בין דעה לעובדה.
דוגמאות והערות דידקטיות
עובדה: נתון קיים שאין להתווכח עליו. מאורע שקרה ויש לו תוצאות הניתנות למדידה ע"י גורמים שונים.
דעה: השקפה. עמדה, המבטאת מחשבה ורגשות אישיים ומשום כך ניתן להתווכח עליה. הביטויים המרמזים דעה: לדעתי, אני סבור ש..., אני חושב ש...
מושגים מרכזיים
רעיון מרכזי
עיקר וטפל
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יציין את הרעיון המרכזי בטקסט ויבחין בין עיקר לטפל.
דוגמאות והערות דידקטיות
ההבחנה בין עיקר לטפל מסייעת לתלמיד בציון הרעיון המרכזי, שהינו עיקר הדברים.
מושגים מרכזיים
איתור פרטים- זמן, מקום, דמויות, אירוע.
הרחבה והעמקה- מסר גלוי, מסר סמוי
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה את נושא הטקסט המושמע ויבחין בין דעה לעובדה.
מושגים מרכזיים
ארגון- רצף לוגי: סיבה ותוצאה, הכללה ופרט, השוואה, תופעה והיבטים, בעיה ופתרון, רצף כרונולוגי
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה את הרצף הלוגי של הטקסט.
התלמיד יארגן את האירועים לפי רצף לוגי מתאים.
הרחבה והעמקה- התלמיד ינתח רעיונות מרכזיים, דעות או עמדות בטקסט הנשמע.
הרחבה והעמקה: התלמיד ינקוט עמדה לגבי הטקסט הנשמע, תוך מתן נימוק ותימוכין
מושגים מרכזיים
שיחה
דיון
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד ישתתף בשיחה ובדיון בעקבות הקטע המושמע.
מושגים מרכזיים
בן שיח, הקשבה
דיאלוג
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יאזין לדברי בן שיחו ויפתח תרבות של הקשבה.
מושגים מרכזיים
תגובה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יאזין לדברי בן שיחו ויגיב באופן ממוקד וענייני.
נושא 2: הבעה בע"פ
מושגים מרכזיים
הבעת דעה
אקטואליה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יביע את דעותיו ותחושותיו בכיתה בצורה ברורה ועניינית, הן לגבי נושאים ומאורעות המתרחשים בכיתה או בביה"ס והן לגבי נושאים ומאורעות אקטואליים.
דוגמאות והערות דידקטיות
שיח דבור: משתמשים בסימנים קוליים, מופק ע"י כלי הדיבור, נקלט ע"י חוש השמיעה.
שפה כתובה: משתמשים בסימנים חזותיים, מופקת ע"י כלי הכתיבה, נקלטת ע"י חוש הראייה
הרחבה והעמקה
מושגים מרכזיים
שיח דבור
שפה כתובה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יבחין בין מאפייני השיח הדבור לבין מאפייני השפה הכתובה.
מושגים מרכזיים
דיאלוג, בעד, נגד
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יביע עמדה בדיאלוגים שונים.
דוגמאות והערות דידקטיות
סוגי דיאלוגים: דיאלוגים בהקשר, דיאלוגים מאולתרים, דיאלוגים של הבעת עמדה בעד או נגד.
מושגים מרכזיים
נסיבות שיח
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יביע את עצמו בהתאם לנסיבות השיח.
דוגמאות והערות דידקטיות
נסיבות השיח: מוען, נמען, נושא, מקום, זמן, ערוץ תקשורתי.
נושא 3: קריאה
מושגים מרכזיים
סוג הטקסט: סיפורי / מידעי
עובדה, דעה
רעיון מרכזי
עיקר וטפל
טיעון
הרחבה והעמקה- קריאה מרפרפת
ארגון רצף לוגי: סיבה ותוצאה, הכללה ופרט, השוואה, עימות (בעד ונגד), תיאור תופעה והיבטים, בעיה ופתרון, רצף כרונולוגי ועוד
דיון, הבעת דעה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה את נושא הטקסט הנקרא.
התלמיד יציין את הרעיון המרכזי בטקסט ויבחין בין עיקר לטפל.
התלמיד יארגן את האירועים ברצף לוגי.
הרחבה והעמקה:
- התלמיד ינתח רעיונות מרכזיים, דעות או עמדות בטקסט.
- התלמיד ינקוט עמדה לגבי הנקרא, תוך מתן נימוק ותימוכין.
התלמיד ישתתף בשיחה ובדיון בעקבות הקטע הנקרא ויביע את דעתו.
דוגמאות והערות דידקטיות
לביצוע כל המטרות האופרטיביות בהבנת הנקרא יש להקנות מיומנות הפקת מידע מתוך טקסט המתבצעת בשלושה שלבים:
1. טרום-קריאה: יש לרשום את תעודת הזהות של הטקסט (מוען, נמען, במה, תאריך וכותרת\נושא), את סוג הכותרת (מוסרת מידע, נוקטת עמדה או פיקנטית) ולקרוא את השאלות הנלוות לטקסט.
2. קריאה מרפרפת- הרחבה והעמקה: יש לקרוא את שתי הפסקות הראשונה והאחרונה במלואן ושורה ראשונה ואחרונה מתוך הפסקות האמצעיות.
3. קריאה מעמיקה: יש לקרוא את הטקסט במלואו, לחפש מילים קשות ולרשום את משמעויותיהן על-פי ההקשר, לסמן את מילות הקישור, לרשום את הרעיון המרכזי של כל פסקה מהפסקות המרכיבות את הטקסט.
מושגים מרכזיים
טקסט מידעי
טקסט סיפורי
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד ייחשף לטקסטים משני סוגים- מידעי וסיפורי.
התלמיד יבחין בין שני סוגי הטקסטים על-פי מאפייניהם.
הרחבה והעמקה- התלמיד יכיר טקסט טיעוני, פתגמים וניבים.
דוגמאות והערות דידקטיות
מאפייני הטקסט המדעי הם:
- לשון מרוחקת ועובדתית
- העדר שימוש בגוף ראשון
- היעדר פנייה לנמען
- משלב שפה גבוה.
מאפייני הטקסט הסיפורי (הריאליסטי והבדיוני כאחד) (הנלמדים בשיעורי ספרות) הם:
- אקספוזיציה;
- עלילה;
- דמויות
הטקסט הסיפורי יכול להיות מסוגים שונים (סיפור פואנטה, סיפור מתח וכד').
מושגים מרכזיים
שיחה
דיון
הקשר
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יקרא בקול טקסטים מסוגים שונים
דוגמאות והערות דידקטיות
ניתן לחפש טקסטים ממקורות שונים (ספרים, עיתונים או אינטרנט).
בקריאה בקול יש לשים לב לממד הערכה נוסף והוא "שפת הגוף".
יש לקרוא בהתאם לסימני הפיסוק המופיעים בטקסט, ולהקפיד על הגייה מזרחית של העיצורים ח' ו-ע' ושל אותיות השימוש (ה' היידוע ו-ו' החיבור) ועל הגייה נכונה של שם המספר (המונה והסודר).
נושא 4: כתיבה
מושגים מרכזיים
הזמנה
ברכה
מכתב אישי
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יחבר הזמנה, ברכה ומכתב אישי על-פי הדגם המבוקש.
דוגמאות והערות דידקטיות
בחיבור הזמנה יש להתייחס למרכיבים הבאים:
- המוען (מי מזמין?)
- הנמען (את מי מזמינים?)
- המקום (לאיפה מזמינים?)
- הזמן (מתי מזמינים?)
- הנסיבות (לְמה מזמינים?)
בחיבור הזמנה או ברכה יבוא לידי ביטוי גם הפן היצירתי של התלמיד.
בחיבור מכתב אישי יש להתייחס למרכיבים התוכניים והמבניים האופייניים לו.
ידע לשוני
נושא 1: תורת ההגה (פונולוגיה)
תופעות פונטיות
מושגים מרכזיים
הגה
עיצור/אות
תנועה /סימן ניקוד
אימות הקריאה
מפיק
שווא נח
דגש קל
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה תופעות פונטיות בסיסיות בתורת ההגה ואת תפקידן.
התלמיד יבחין בין עיצור ותנועה.
הרחבה והעמקה- התלמיד ינמק את בחירתו בתופעה פונטית מסוימת.
דוגמאות והערות דידקטיות
עיצור ותנועה הן הגדרות המתייחסות לזרימת האוויר הנכנס ויוצא מחלל הפה בעת הגיית עיצור או תנועה. ברגע שמעלים את העיצור או התנועה על הכתב הם הופכים לאות וסימן ניקוד.
חשוב לציין כי המילים המנותחות תינתנה בתוך הקשר (מתוך משפטים או מתוך טקסט).
נושא 2: תורת הצורות (מורפולוגיה)
מושגים מרכזיים
שם: שם עצם (מוחשי, מופשט, פרטי וכללי), שם תואר, שם מספר , המונה והסודר), שם, שם פעולה
תחליפי שם: גופים, כינויי שייכות, כינויי רמז.
מילית: מילות שאלה, מילות יחס, מילות קישור, מילות השימוש (ה' הידוע ו-ו' החיבור).
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד ימיין את חלקי הדיבור על-פי החלוקה הגסה של חלקי הדיבור (שם, תחליפי שם, מיליות, פועל).
התלמיד יזהה את חלקי הדיבור השונים ויבחין ביניהם בהתאם לסימני ההיכר שלהם.
דוגמאות והערות דידקטיות
שיח דבור: משתמשים בסימנים קוליים, מופק ע"י כלי הדיבור, נקלט ע"י חוש השמיעה.
שפה כתובה: משתמשים בסימנים חזותיים, מופקת ע"י כלי הכתיבה, נקלטת ע"י חוש הראייה
מושגים מרכזיים
בניין
שורש
גוף
זמן
משמעות פעילה
משמעות סבילה
המרה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יטה פעלים מבניין פעל (קל) ובניין נפעל לפי שורש, זמן, גוף ובניין.
התלמיד יכיר את המשמעויות (פעיל/סביל) של הבניינים פעל ונפעל.
הרחבה והעמקה- התלמיד ימיר משפטים פעילים במשפטים סבילים ולהפך.
דוגמאות והערות דידקטיות
יש ללמד את שתי צורות הכתיב של הפועל בבניינים (כתיב מלא וכתיב חסר)
בניקוד חסר- על התלמיד להקפיד על ניקוד נכון של שני הבניינים פעל ונפעל וניקוד מינימאלי במקומות שיש צורך בכך (לדוגמא: נכנַס ו-נכנָס)- (הדבר נכון לגבי יתר הבניינים)
יש להדגיש את המושגים "עושה פעולה" ו"מקבל פעולה" בהוראת משמעויות הפועל פעיל-סביל.
יש לציין שניתן להוסיף את מילת היחס "על-ידי" אחרי פועל סביל.
מושגים מרכזיים
נסיבות שיח
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יביע את עצמו בהתאם לנסיבות השיח.
דוגמאות והערות דידקטיות
נסיבות השיח: מוען, נמען, נושא, מקום, זמן, ערוץ תקשורתי.
נושא 3: תורת המשמעויות (סמנטיקה)
מילונאות
מושגים מרכזיים
סוג מילון: חד לשוני ודו/רב לשוני, אבן-שושן, רב מילים, ספיר, מילון מקוון.
הרחבה והעמקה- סוג מידע: חלק דיבור, מין דקדוקי, משמעות, דוגמה, משפחת מילים, ניבים וביטויים.
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד:
יכיר סוגי מילונים (חד לשוני, דו/רב לשוני).
הרחבה והעמקה:
- יחפש ערכים מילוניים במילון על-פי שיטת החיפוש האופיינית לכל מילון.
- יזהה את סוג המידע המופיע במילון (ראו בעמודה השמאלית).
דוגמאות והערות דידקטיות
חשוב שכל תלמיד יצטייד במילון עברי-עברי החל מכיתה ז'.
שיטת החיפוש האופיינית לכל מילון- פועל:
אבן שושן (שורש)
רב מילים (עבר-נסתר)
ספיר (הווה)
שם: מחפשים בכל המילונים לפי רצף האלפבית- צורת היחיד
נושא 4: תחביר
מושגים מרכזיים
צירוף, משפט פשוט, משפט (שימני/ פועלי).
סימני פיסוק: נקודה, פסיק, סימן שאלה וסימן קריאה.
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יבחין בין צירוף לבין משפט.
התלמיד יזהה משפטים פשוטים שמניים ופועליים וינתחם.
התלמיד יכיר את סימני הפיסוק השונים ואת תפקידיהם.
דוגמאות והערות דידקטיות
סוגו של המשפט הפשוט (שימני/פועלי) נקבע על פי הנשוא.
נשוא שימני=משפט שימני
נשוא פועלי=משפט פועלי
מושגים מרכזיים
משפט פשוט (שימני ופועלי)
נושא
נשוא\ נשוא מורחב לוואי
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה תפקידים תחביריים שונים במשפטים פשוטים.
דוגמאות והערות דידקטיות
יש להדגיש בפני התלמיד, שבניתוח תחבירי יש לאתר תחילה את הנושא והנשוא, ואח"כ מאתרים את משלימי השם (הלוואים), שהם סוג של הרחבה על הנושא.
יש להבהיר בפני התלמידים את ההבדל בין הביטויים "חלק דיבר" לעומת "תפקיד תחבירי".
ספרות
נושא 1: שירה
הז'אנר השירי
מושגים מרכזיים
כותרת
מחבר
טור שירי, בית, פזמון, חריזה
נושא השיר
אמצעים אומנותיים, טרום-קריאה, קריאה מרפרפת, קריאה מעמיקה, הקשר, משמעות.
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יכיר מושגים בסיסיים בתחום המבנה והתוכן של השירה.
התלמיד יפיק מידע מתוך הטקסט השירי (מתעודת הזהות של הטקסט ולאחר קריאתו), ויפיק משמעות מתוך ההקשר.
דוגמאות והערות דידקטיות
חשוב להראות את הקשר ההדדי בין המבנה לבין התוכן.
מיומנות הפקת מידע מתוך טקסט מבוצעת בשלושה שלבים (ראו לעיל בסעיף 'הבנת הנקרא' בנושא 3: קריאה)
נושא 2: פרוזה
הז'אנר הפרוזאי
מושגים מרכזיים
כותרת
מחבר
אקספוזיציה
עלילה
דמויות
טרום-קריאה
קריאה מרפרפת
קריאה מעמיקה
קשר
משמעות
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יכיר מושגים בסיסיים בתחום המבנה והתוכן של הפרוזה.
התלמיד יפיק מידע מתוך הטקסט הפרוזאי (מתעודת הזהות של הטקסט ולאחר קריאתו), ויפיק משמעות מתוך ההקשר.
הרחבה והעמקה- התלמיד יפיק מידע מטקסט טיעוני, פתגמים וניבים
דוגמאות והערות דידקטיות
אקספוזיציה: מספקת מידע על-הזמן, המקום והדמויות.
מרכיבי העלילה: התחלה, סיבוך, שיא, התרה וסיום (פתוח, סגור או פואנטה)
מיומנות הפקת מידע מתוך טקסט מבוצעת בשלושה שלבים (ראו לעיל את הטבלה בנושא 'קריאה')
תנ"ך
הטקסט התנ"כי
מושגים מרכזיים
פרק
פסוק
טעמים
ערך מספרי
ו' ההיפוך
זמנים
קרי וכתיב
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יכיר את מבנה ספר התנ"ך ומספר ספריו.
התלמיד יכיר את הערך המספרי של האותיות המשמשים לציון הפרקים והפסוקים בתנ"ך.
הרחבה והעמקה- התלמיד יחפש פרקים ופסוקים בתנ"ך.
הרחבה והעמקה- התלמיד יכיר את המאפיינים הלשוניים של הטקסט התנ"כי.
דוגמאות והערות דידקטיות
בשלב זה התלמיד פוגש לראשונה ספר התנ"ך, על כן עליו להתמצא במבנהו ובתוכנו.
זיהוי המאפיינים המבניים והתוכניים הייחודיים לספר התנ"ך והבנת משמעותם מסייעת להבנת התכנים שיילמדו בשלבים מאוחרים יותר.