מפרט התכנים לכיתה ח'
חזרהתוכנית הלמודים בעברית לחטיבת הביניים- מבוא
תוכנית הלימודים להוראת העברית לחטיבת הביניים (ז-ט) ממשיכה את רצף התכנים והמיומנויות הנלמדים בכיתות היסוד, ומהווה בסיס לתכנים ולמיומנויות הנלמדים בתיכון. התלמידים ייחשפו לסוגות ספרותיות חדשות ויתחילו בלימוד התנ"ך.
התוכנית עושה שימוש נרחב ומעמיק בידע לשוני בארבעת תחומי הלשון (תורת ההגה, תורת הצורות, תורת המשמעויות ותחביר). בנוסף, מדגישה התוכנית את הנושא של פיתוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, כגון חשיבה מטא-קוגניטיבית ורפלקציה – ביחס לתהליכי הקריאה והכתיבה ולעצם תהליך רכישת השפה.
התכנים הנכללים בתכנית יילמדו מתוך הקשר ובזיקה לתחומי דעת שונים (מדעי הטבע, החברה והרוח), לעולם התרבותי הסובב את התלמיד ולתחומי העניין שלו (נושאים כאקטואליה, ספורט ופנאי, מוסיקה, תרבות ואומנות, כישורי חיים). הטקסטים קרובים לעולמו של התלמיד, רלוונטיים, משמעותיים ומושכים – ועם זאת בעלי חשיבות לכשעצמם. כמו כן, ישולבו טקסטים המעוררים שאלות ערכיות המעשירות את עולמו התרבותי של התלמיד.
התקינות הלשונית והמודעות למשלבי הלשון יטופחו במסגרת ההבעה בכתב ובעל-פה, והלומדים ישתמשו בידע הלשוני הנלמד ויסתייעו בו בקריאה, בכתיבה ובהבעה בעל-פה. הלימוד יהיה כרוך כל העת בהרחבת אוצר המילים והביטויים ובהקניית כלים ללמידה עצמית.
בחברה דינאמית ובעידן הידע חשוב לטפח את ההיכרות של התלמידים עם מיומנויות מסדר חשיבה גבוה ואת היכולת להפעילן בהקשרים שונים. לשם כך, התלמידים יידרשו לבצע משימות מסדר חשיבה גבוה, שאותן מתכנן המורה באופן שיטתי ומסודר, ובכך הוא יוכל להעמיק את ההוראה והלמידה בתחומי הדעת השונים.
מטרות תוכנית הלימודים בחטיבת הביניים
מטרות התוכנית מחולקות לשלוש קטגוריות: א. מטרות בתחום הדעת; ב. מטרות בתחום החשיבה; ג. מטרות בתחום הרגשי, החברתי והתרבותי.
- חשיפת התלמיד לרבדים שונים בלשון העברית (לשון המקרא, לשון חז"ל, לשון ימי הביניים, לשון עברית חדשה) ולמשלבי הלשון השונים (עגה, לשון תקנית, לשון התקשורת, לשון מליצית).
- קריאה רהוטה ומותאמת של טקסטים מסוגים שונים והבנת משמעותם; זיהוי ארבעת המרכיבים הבסיסיים בכל טקסט (תוכן, לשון, מבנה ומסר) והבחנה ביניהם.
- הרחבת אוצר המילים של התלמיד על ידי רכישת מילים חדשות, ניבים ופתגמים, ובאמצעות הכרת דרכי הרחבת הלשון (גזירה מסורגת, גזירה קווית ושאילה מלועזית) וזיהוי צורות לשוניות שנוצרו בדרכים שונות.
- ביסוס הכתיבה והתנסות בכתיבה למטרות נוספות לאלו שהיו בבית הספר היסודי.
- לימוד טקסטים מסוגות חדשות וחשיפה לטקסטים נבחרים מספר התנ"ך.
- הבנה ופרשנות של ז'אנרים וטקסטים ספרותיים מסוגים שונים על ידי התלמידים כקוראים עצמאיים.
- הבנת ייחודו הרטורי של הטקסט הספרותי כיצירה אומנותית.
- הבנה והערכה של עמדות סמויות בטקסט בנושאים אישיים, חברתיים, לאומיים ואוניברסאליים, תוך התייחסות לזמן ולרקע של כתיבת הטקסט, מאפייני התקופה והמציאות האקטואלית כאחד.
- הכרת תופעות לשוניות בתחומים שונים: תורת המשמעויות (יחסי משמעות, שדה סמנטי, מטאפורה, רב-משמעות, ניבים ופתגמים), תופעות בתורת ההגה (הגיים, מעתקי עיצורים ותנועות), תופעות בתורת הצורות (חלקי דיבר, צירופים שמניים ודרכי הרחבת הלשון) ותופעות בתחביר (סדר מילים, תפקידים תחביריים וסוגי משפטים).
- הבנת השפעתם של האמצעים התחביריים על המסר, משפט שאלה, משפט פנייה, משפט מחובר ומורכב.
- הקניית דרכי ארגון מידע בתבניות או בעזרת טבלאות על-פי מאפיינים נתונים.
- פיתוח מיומנויות חשיבה שונות: הבנה, יישום, הכללה והפשטה, פרשנות והיסק, הערכה וביקורת, מיון, השוואה, נימוק, טיעון, שכנוע, ועוד.
- הבנת עמדות גלויות ומוצהרות המגולמות בטקסטים וביצירות בנושאים בין-אישיים וכלל-אנושיים בהקשרם ההיסטורי והתרבותי, ובמקביל, פיתוח כלי חשיבה לשיפוט ערכי של עמדות כאלה.
- נקיטת עמדה לגבי נושאים אקטואליים שונים.
- הקניית ערכים באמצעות דיון בטקסטים מסוגים שונים.
- פיתוח הרגלים של קריאת ספרים בעברית ובשאר השפות, תוך הפגשת התלמידים עם יצירות העשויות לעורר בהם מחשבה, מעורבות רגשית, תמיהה ואף ביקורת.
- חשיפת התלמיד לסיפורים מהמורשת היהודית והדרוזית, ומתרבויות אחרות.
- חיזוק הזיקה בין התלמיד לבין המדינה והחברה היהודית דרך הלשון העברית וספרותה.
- פיתוח רגישות ותובנה למורכבות ולרב-משמעיות של מצבים אנושיים וקיומיים, כפי שהם מגולמים ביצירות ספרות, העשויות מעצם מהותן להאיר תופעות במציאות.
- פתוח רגישות אסתטית והבנת תפקידיהן של דרכי המבע הייחודיות ליצירה הספרותית כטקסט מורכב ורב משמעי, כגון: לשון ציורית, מאפיינים מבניים, אמצעים רטוריים ועוד.
- התנסויות בחוויות של אמפטיה, הזדהות עם דמויות ומצבים שונים ביצירה, בחוויות ובניסיונות, שאין המציאות היומית מספקת לתלמיד.
ארבע אופנויות השפה
נושא 1: האזנה
מושגים מרכזיים
סוג הטקסט: טיעוני / מדריך / מפעיל
עובדה
דעה
השערה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה את נושא הטקסט המושמע.
דוגמאות והערות דידקטיות
בשלב זה ניתן להבחין בין עובדה, דעה והשערה (ראו לעיל בטבלה 'האזנה' (כיתה ז')- את הגדרת המושגים 'עובדה' ו 'דעה')
השערה- ניסוח המתייחס למה שעשוי לקרות בעתיד, הביטויים המרמזים על השערה: ייתכן, עשוי, עלול, אנו מסיקים ש... אני משער ש..
מושגים מרכזיים
רעיון מרכזי
עיקר וטפל
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יציין את הרעיון המרכזי בטקסט ויבחין בין עיקר לטפל.
דוגמאות והערות דידקטיות
ההבחנה בין עיקר לטפל מסייעת לתלמיד בציון הרעיון המרכזי, שהינו עיקר הדברים.
מושגים מרכזיים
איתור פרטים- זמן, מקום, דמויות, אירוע.
מסר גלוי
מסר סמוי
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יאתר פרטים מהטקסט.
מושגים מרכזיים
רצף לוגי: סיבה ותוצאה, הכללה ופרט, השוואה, תופעה והיבטים, בעיה ופתרון, רצף כרונולוגי
TRDUI
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יארגן את האירועים ברצף לוגי.
מושגים מרכזיים
שיחה
דיון
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד ישתתף בשיחה ובדיון בעקבות הקטע המושמע.
מושגים מרכזיים
בן שיח
דיאלוג
הקשבה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יאזין לדברי בן שיחו ויפתח תרבות של הקשבה.
מושגים מרכזיים
תגובה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יאזין לדברי בן שיחו ויגיב באופן ממוקד וענייני.
נושא 2: הבעה בע"פ
מושגים מרכזיים
הבעת דעה
אקטואליה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יביע את דעותיו ותחושותיו בכיתה בצורה ברורה ועניינית, הן לגבי נושאים ומאורעות המתרחשים בכיתה או בביה"ס והן לגבי נושאים ומאורעות אקטואליים.
הרחבה והעמקה
מושגים מרכזיים
שיח דבור
שפה כתובה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יבחין בין מאפייני השיח הדבור לבין מאפייני השפה הכתובה.
דוגמאות והערות דידקטיות
שיח דבור: משתמשים בסימנים קוליים, מופק ע"י כלי הדיבור, נקלט ע"י חוש השמיעה.
שפה כתובה: משתמשים בסימנים חזותיים, מופקת ע"י כלי הכתיבה, נקלטת ע"י חוש הראייה.
הרחבה והעמקה
מושגים מרכזיים
דיאלוג
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יביע עמדה בדיאלוגים שונים.
דוגמאות והערות דידקטיות
סוגי דיאלוגים: דיאלוגים בהקשר, דיאלוגים מאולתרים, דיאלוגים של הבעת עמדה בעד או נגד.
מושגים מרכזיים
נסיבות שיח
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד ינהל דיאלוג עם בן שיחו בנסיבות שיח שונות.
דוגמאות והערות דידקטיות
נסיבות השיח: מוען, נמען, נושא, מקום, זמן, ערוץ תקשורתי.
נושא 3: קריאה
מושגים מרכזיים
נושא
סוג הטקסט: טיעוני או מדריך-מפעיל
עובדה
דעה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה את נושא הטקסט הנקרא.
דוגמאות והערות דידקטיות
לביצוע כל המטרות האופרטיביות יש להקנות מיומנות הפקת מידע מתוך טקסט המתבצעת בשלושה שלבים (ראו לעיל את הטבלה בנושא 'קריאה'- כיתה ז').
מושגים מרכזיים
רעיון מרכזי
עיקרי וטפל
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יציין את הרעיון המרכזי בטקסט ויבחין בין עיקר לטפל.
מושגים מרכזיים
ארגון- רצף לוגי: סיבה ותוצאה, הכללה ופרט, השוואה, תופעה והיבטים, בעיה ופתרון, רצף כרונולוגי.
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה את הרצף הלוגי של הטקסט.
התלמיד יארגן את האירועים ברצף לוגי.
מושגים מרכזיים
השוואה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד ישווה בין טקסטים מבחינה תכנית, מבנית ולשונית.
דוגמאות והערות דידקטיות
יש לבצע את ההשוואה על-פי שלבי ביצוע מיומנות ההשוואה:
- קביעת מטרת ההשוואה
- קביעת הפריטים להשוואה
- קביעת מדדים להשוואה
- ארגון הפריטים והמדדים בטבלה.
- כתיבת נקודות דמיון ונקודות שוני.
- הסקת מסקנות.
מושגים מרכזיים
שיחה
דיון
הקשר
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד ישתתף בשיחה ובדיון בעקבות הקטע הנקרא ויביע את דעתו.
מושגים מרכזיים
איתור מידע
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יאתר מידע מתוך הטקסט ויאחזרו.
מושגים מרכזיים
פרשנות והיסק
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יפרש ויסיק מידע בהסתמך על הטקסט.
מושגים מרכזיים
חוות דעת (דעה אישית + שני-שלושה נימוקים מורחבים)
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יחווה דעה בעקבות קריאת הטקסט.
מושגים מרכזיים
טקסט טיעוני
טקסט מדריך-מפעיל
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד ייחשף לטקסטים משני סוגים- טיעוני ומדריך-מפעיל.
התלמיד יבחין בין שני סוגי הטקסטים על-פי מאפייניהם.
הרחבה והעמקה- התלמיד יחפש טקסט מדריך/מפעיל וימיר את לשון ההוראות בלשון אחרת.
דוגמאות והערות דידקטיות
יש לחזור על הטקסט המידעי והסיפורי שנלמדו בכיתה ז'.
יש לחדד את ההבחנה בין הטקסט המידעי (האובייקטיבי) לבין הטקסט הטעוני. (הסובייקטיבי)
מאפייני הטקסט הטעוני:
- נכתב על-פי מבנה הטיעון- פתיחה, טענה, ביסוס (נימוקים, דוגמות) ומסקנה.
- שימוש בגוף ראשון ושני
- שימוש במילים "משכנעות" כדאי, רצוי.
- שימוש באמצעים רטוריים: הומור, דימוי, מטאפורה, הגזמה, חזרה, שימוש בשמות תואר, שאלות רטוריות.
מאפייני הטקסט המדריך-מפעיל:
- טקסט המספק הוראות כמו: מתכון, הוראות הרכבה...
- ההוראות יכולות להיות מנוסחות בלשון ציווי, בינוני או שם פועל
מושגים מרכזיים
קריאה קולית/ בקול
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יקרא בקול טקסטים מסוגים, בהתאם לסימני הפיסוק המופיעים בטקסטים.
דוגמאות והערות דידקטיות
ניתן לחפש טקסטים ממקורות שונים (ספרים, עיתונים או אינטרנט).
בקריאה בקול יש לשים לב לממד הערכה נוסף בקריאה רהוטה והוא "שפת הגוף".
יש לבחור טקסטים המכילים שמות מספר (המספר המונה והסודר).
נושא 4: כתיבה
מושגים מרכזיים
פסקה
טענה
ביסוס
מסקנה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד ינסח משפטים בלשון ברורה ותקינה.
התלמיד ישתמש בסימני פיסוק מתאימים.
הרחבה והעמקה- התלמיד יחבר פסקת טיעון תוך: כתיבת נימוקים וסיום רלוונטיים לטענה על מנת ליצור לכידות וקישוריות בין חלקי הפסקה.
דוגמאות והערות דידקטיות
על המורה לחבר מחוון לכתיבת פסקת טיעון, ובו להתייחס לנקודות הבאות:
- תוכן הרלוונטי לנושא הפסקה
- כתיבה על-פי המבנה הנדרש (ראו להלן)
מבנה כתיבת פסקת טיעון:
- פתיחה- הצגת הנושא הכללי של הפסקה.
- טענה- דעה אישית (אני חושב ש..., אני סבור ש.., לדעתי...).
- ביסוס הטענה- (נימוקים ודוגמות)
- סיום- מסקנה העולה מהטענה ומהנימוקים.
יש להדגיש את ההבחנה בין חיבור (הנלמד בכיתה ז') לבין פסקת טיעון.
חיבור=במקום הטענה יש רעיון מרכזי
פסקת טיעון= טענה/דעה אישית
ידע לשוני
נושא 1: תורת ההגה (פונולוגיה)
תופעות פונטיות
מושגים מרכזיים
שווא נח (חזרה)
שווא נע
הרחבה והעמקה- שווא מרחף
דגש קל (חזרה)
דגש חזק
הרחבה והעמקה- הברה (פתוחה/סגורה)
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה תופעות פונטיות בתורת ההגה ואת תפקידן.
התלמיד ינמק את בחירתו בתופעה פונטית מסוימת.
התלמיד ינתח מילים בתוך הקשר (מתוך משפטים או מתוך טקסט).
נושא 2: תורת הצורות (מורפולוגיה)
מושגים מרכזיים
חלק דיבור
סימן היכר
צירוף שמני
צירוף סמיכות
סמיכות חבורה
סמיכות פרודה
סמיכות כפולה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה את חלקי הדיבור השונים ויבחין ביניהם בהתאם לסימני ההיכר שלהם (חזרה).
התלמיד יבחין בין צירופים שימניים (צירוף ש"ע וש"ת וצירוף סמיכות)
התלמיד יכיר את סוגי הסמיכויות הקיימים (חבורה, פרודה וכפולה).
הרחבה והעמקה- התלמיד יחבר משפטים או קטע, תוך שימוש בצירופים שימניים וצירוף סמיכות.
דוגמאות והערות דידקטיות
יש לחדד את ההבחנה בין צירוף לבין משפט.
הבחנה בין צירוף ש"ע וש"ת לבין צירוף סמיכות.
יש להדגיש את מבחן ה' היידוע ומבחן כינוי השייכות- 'של'.
מושגים מרכזיים
בניין
שורש
גוף
זמן
הוראה פעילה
הוראה סבילה
המרה
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יטה פעלים מבניין פעל (קל) ונפעל לפי שורש, זמן, גוף ובניין (חזרה).
התלמיד יכיר את המשמעויות (פעיל/סביל) של הבניינים פעל (קל) ונפעל (חזרה).
התלמיד יטה פעלים מבניין הפעיל ובניין הופעל לפי שורש, זמן, גוף ובניין.
התלמיד יסביר את המשמעויות (פעיל/סביל) של הבניינים הפעיל והופעל.
התלמיד ימיר משפטים פעילים במשפטים סבילים ולהפך.
דוגמאות והערות דידקטיות
יש ללמד את שתי צורות הכתיב של הפועל בבניינים (כתיב מלא וכתיב חסר).
יש להדגיש את המושגים "עושה פעולה" ו"מקבל פעולה", בהוראת משמעויות הפועל פעיל-סביל.
יש לציין שניתן להוסיף את מילת היחס "על-ידי" אחרי פועל סביל.
נושא 4: תחביר
מושגים מרכזיים
מילת קישור
קשר לוגי
המרה
תפקיד
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה את מילות הקישור.
התלמיד יזהה את הקשרים הלוגיים שמציינות מילות הקישור.
התלמיד ימיר מילות קישור במילות קישור אחרות בעלות אותו תפקיד.
דוגמאות והערות דידקטיות
יש לתרגל את זיהוי מילות הקישור ואת הקשרים הלוגיים שהם מביעים בכל טקסט נלמד.
חשוב לציין כי שליטה במילות הקישור תסייע לתלמיד במטלות הכתיבה השונות.
מושגים מרכזיים
לוואי
מושא ישיר
מושא עקיף
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יזהה את התפקידים התחביריים של משלימי השם (הנושא) והפועל (נשוא) במשפטים פשוטים (ראו בעמודה השמאלית).
התלמיד יכיר את מילות השאלה המסייעות בזיהוי התפקיד התחבירי הנלמד.
דוגמאות והערות דידקטיות
יש לציין שבמקרה של לוואי מדובר במשלים שמני, ובמקרה של מושאים מדובר במשלים פועלי.
דוגמות למילות שאלה המסייעות בזיהוי התפקיד התחבירי הנלמד: איזה (לוואי), מה/ את מה (מושא ישיר), למה/למי, על מה/על מי, במה/ במי... (מושא עקיף).
ספרות
נושא 1: שירה
הז'אנר השירי
מושגים מרכזיים
שיר ימי הביניים- הרחבה והעמקה, שיר מודרני, שיר לירי
אמצעים אומנותיים
הרחבה והעמקה- 'שמתא"ם': שם, מבנה, תוכן, אמצעים אומנותיים ומסר
טרום-קריאה
קריאה מרפרפת
קריאה מעמיקה
הקשר ומשמעות
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יקרא שירים עבריים ומתורגמים רב גוניים מבחינה תמאטית וצורנית וינתח אותם.
התלמיד יזהה את האמצעים האומנותיים של הטקסט השירי.
הרחבה והעמקה- התלמיד ינתח שירים לפי שמתא"ם (שם, מבנה, תוכן, אמצעים אומנותיים ומסר).
התלמיד יפיק מידע מתוך הטקסט השירי (מתעודת הזהות של הטקסט ולאחר קריאתו).
התלמיד יפיק משמעות מתוך ההקשר (מיומנות הפקת משמעות).
דוגמאות והערות דידקטיות
דוגמות לאמצעים אומנותיים: חריזה, חזרה, דימוי ומטאפורה.
חשוב לחדד את ההבחנה בין האמצעי האומנותי "מטאפורה" לבין האמצעי האומנותי "דימוי"- הדימוי, להבדיל מהמטאפורה, מופיע ללא מילת דימוי (כ, כמו, כאילו).
מיומנות הפקת מידע מתוך טקסט מבוצעת בשלושה שלבים (ראו לעיל את הטבלה בנושא 'קריאה'- שכבה ז').
ניתן להפיק משמעות מתוך ההקשר על-פי התוכן או הצורה (שורש או משקל).
נושא 2: פרוזה
הז'אנר הפרוזאי
מושגים מרכזיים
סיפור ריאליסטי, סיפור בדיוני, סיפור פואנטה
אקספוזיציה, עלילה, בעיה, סיבוך, שיא, התרה, סיום (פתוח, סגור או פואנטה)
דמות ראשית, דמות משנית, הרחבה והעמקה- דמות קולקטיבית/קיבוצית
מספר גיבור, מספר עד, מספר יודע כל
טרום-קריאה, קריאה מרפרפת, קריאה מעמיקה
הקשר ומשמעות
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יקרא סיפורים עבריים ומתורגמים רב גוניים מבחינה תמאטית וצורנית.
התלמיד יציין את מרכיבי העלילה בתוך סיפור.
התלמיד יזהה סוגי דמויות בסיפור (ראו בעמודה השמאלית) ויאפיין אותן (אפיון ישיר ועקיף).
הרחבה והעמקה- התלמיד יזהה סוגי מספרים (ראו בעמודה השמאלית).
התלמיד יפיק מידע מתוך הטקסט הפרוזאי (מתעודת הזהות של הטקסט ולאחר קריאתו)
התלמיד יפיק משמעות מתוך ההקשר (מיומנות הפקת משמעות).
דוגמאות והערות דידקטיות
על המורה להביא בפני התלמידים סוגים שונים של סיפורים (קצרים, אגדה, עממי וכד') ולבקש מהם לזהות את המאפיינים השונים המופיעים בסיפור.
ניתן להתמקד בכל סיפור בסוג מאפיין מסוים, בסיפור אחד להתמקד בעלילה, בסיפור אחר בסוג הדמויות ואפיונן, ובסיפור אחר בסוגי המספרים.
מיומנות הפקת מידע מתוך טקסט מבוצעת בשלושה שלבים (ראו לעיל את הטבלה בנושא 'קריאה').
ניתן להפיק משמעות מתוך ההקשר על-פי התוכן או הצורה (שורש או משקל).
תנ"ך
הטקסט התנ"כי
מושגים מרכזיים
מאפיינים מבניים
מאפיינים תוכניים
הרחבה והעמקה- מאפיינים לשוניים
מיומנויות וכישורי חשיבה
התלמיד יקרא סיפורים תנ"כיים (שני סיפורים).
התלמיד יזהה את המאפיינים המבניים, הרחבה והעמקה- הלשוניים והתוכניים של הטקסט התנ"כי.
הרחבה והעמקה- התלמיד יזהה את המאפיינים הלשוניים של הטקסט התנ"כי בתחומים השונים (פונולוגיה, מורפולוגיה, סמנטיקה ותחביר).
דוגמאות והערות דידקטיות
הכרת התופעות הלשוניות האופייניות לשפה התנכ"ית תסייע לתלמידים בהבנת התכנים של הטקסטים.