דלג אל

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
היבטים רגשיים
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
סרטון
פותח ע"י:
מיה מירב, רחל ארליך, צוות האגף
שפה:
עברית

"ילדים מחוננים מסתדרים לבד" - מיתוסים של מחוננים

"ילדים מחוננים מסתדרים לבד", "מחוננים תמיד מצטיינים בלימודים" – אלו רק שניים מהמיתוסים המלווים את המחוננות. מחוננות מתאפיינת באינטליגנציה גבוהה מהממוצע. ואולם יש לה מאפיינים נוספים ובהם: עוררות יתר (over excitability) המתבטאת בעוצמות רגשיות ואנרגטיות המביאות לתגובות מהירות ובעוצמה גבוהה; צורך חריג באוטונומיה; התפתחות שהיא א-סינכרונית ביחס לבני הגיל וביחס למחונן עצמו. הסרטון מתבסס על התאוריה של קז'ימייז' דברובסקי ומתאר את מאפייניה של המחוננות ואת מדיניות האגף למחוננים ולמצטיינים הנסמכת עליהם.

עכשיו, כשאנחנו יודעים מה מאפיין מחוננים – הגיע הזמן לשאול: מה עושים איתם בכיתה?

זאת משום שיצירת סביבת לימודים מאתגרת רצויה לכל תלמיד אך הכרחית לתלמיד המחונן. הוראה דיפרנציאלית נותנת מענה לכל תלמיד, וחשוב לזכור שיש צורך להתאים את הלמידה ברמת התוכן, התהליך והתוצר גם לתלמידים מחוננים ומצטיינים שיש להם יכולת קוגניטיבית גבוהה. כיצד מתמודדים עם תלמיד שלומד מהר את החומר? האם נכון לתת לילד מחונן ללמד תלמידים אחרים? איך נותנים מענה לימודי-חברתי לילדים הללו?

הסרטונים הופקו על ידי האגף למחוננים ולמצטיינים בעבור מאגר הידע מחוננט.

אולי תתעניינו גם ב...

"משעמם לי" - קונפליקט בין תלמיד מחונן ומורה
כלי פדגוגי להתמודדות בסיטואציות שונות עם תלמידים מחוננים הלומדים בכיתה הטרוגנית.
מחוננות: הזכות והאתגר – פסיכואקטואליה 2021
ארבעה מאמרים על מחוננות שהתפרסמו בכתב העת פסיכואקטואליה, יולי 2012 על ילדים מחוננים במשפחה ועל מענים מותאמים במערכת החינוך
הכרת התרבות החומרית היוונית – פעילות במוזיאון ארצות המקרא
איך מנהלים למידה עצמאית בתערוכה במוזיאון? דוגמה מפעילות במוזיאון ארצות המקרא בירושלים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.