דלג אל

הצהרת נגישות

הילד המחונן: מושגים מרכזיים בתאוריה של דברובסקי

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
היבטים רגשיים
שלבי חינוך:
קדם יסודי, יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
מאמר
פותח ע"י:
אלין קשטכר
שפה:
עברית

אילו מאפיינים רגשיים וחברתיים מתלווים למחוננות?

ילדים מחוננים הם בעלי אינטליגנציה גבוהה מהממוצע. אילו מאפיינים נוספים יש להם?
מתברר שילדים מחוננים מתאפיינים בעוצמות רגשיות ואנרגטיות עד כדי כך שהן עשויות להפריע לתפקודם. הם קולטים מידע מהעולם סביבם, מגיבים ופועלים מהר יותר ובעוצמה גדולה יותר מילדים אחרים. הם מגורים הן על ידי מה שקורה סביבם הן על ידי מה שקורה בתוכם. כיוון שהם קולטים ומעבדים גירויים באופן שונה מבני גילם, הם לרוב בלתי מובנים לסביבתם. ההתלהבות שלהם נראית מוגזמת, רמת האנרגייה הגבוהה נתפסת כהיפראקטיביות, ההתמדה נתפסת כנדנוד, שאלת השאלות כערעור על סמכות, הדמיון נראה כחוסר תשומת לב, הלהיטות, התשוקה והרצון העז נתפסים כמשבשים. ובכלל – הרגשות החזקים והרגישות נתפסים כחוסר בגרות, והיצירתיות וחוסר המוכנות להכוונה נתפסים כהתנגדות.

 
אסור לדחוס את הילדים המחוננים לתוך הממוצע. היכולת שלהם לחוות חוויות בעוצמתיות היא נכס שראוי להבינו ולאשרו ולא למעוך אותו. יש לזכור שהממוצע אומר לנו דבר אחד בלבד – שרוב האוכלוסייה נמצאת בטווח הזה. הממוצע לא אומר לנו דבר וחצי דבר על טוב או רע.

 
את נקודת המבט החיובית הזאת אנו חבים לפסיכיאטר, לפסיכולוג ולאיש החינוך הפולני קז'ימייז' דברובסקי שחקר ילדים ומבוגרים המחוננים אינטלקטואלית ויצירתית. דברובסקי מצא שרבים מהם מבטאים עושר רגשי גדול מאוד, אך גם חווים קונפליקט פנימי בין העולם כמות שהוא לבין העולם כפי שהם תופסים אותו. הוא הגדיר מאפיינים ייחודיים למחוננים: עוררות-יתר (over-excitability), צורך עז באוטונומיה והתפתחות א-סינכרונית. דברובסקי טען שקונפליקט פנימי זה המתויג לעיתים קרובות על ידי אנשי מקצוע הרפואה פסיכונירוזה הוא חלק חיוני בתהליך התפתחותה של האישיות. התאוריה של דברובסקי נסבה בעיקר על התפתחות האישיות והיא נקראת Theory Positive Disintegration חוסר אינטגרציה חיובי.

 
המאמר הופיע במאגר הידע מחוננט.

> מושגים מרכזיים בתאוריה של דוברובסקי ששופכים אור מיוחד על החוויה הפסיכולוגית של הילד המחונן

סרטונים מומלצים להרחבה

1. Gifted, Creative and Highly Sensitive Children
מאת Heidi Hass Gable
היידי הס גייבל, אם לילדים מחוננים ומחוננת בעצמה, מתארת את ההתמודדות עם המחוננות


2. Why gifted may not be what you think
מאת Michelle Barmazel
מישל ברמזל היא אם לילד מחונן. בהרצאתה היא מתארת את ההתפתחות הא-סינכרונית, את המתנות המגיעות עם המחוננות ואת האתגרים המתלווים אליה.

אולי תתעניינו גם ב...

קורס אומנויות הקרקס
מידע מותאם לתלמידים מחוננים על אודות הרציונל העומד מאחורי קורס אומנות הקרקס
למידה רב תחומית
למידה חוצת תחומים – רב-תחומית, בין-תחומית ועל-תחומית – בהוראת מחוננים ומצטיינים
דוד וגלית: איך מכינים קלע?
רצף שיעורים העוסק בסיפור דוד וגלית (שמואל א' פרק י"ז) ובניתוח פיזיקאלי שלו בדגש על הקלע, כלי נשקו של דוד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.