ניסוי האורז המקולל
למאגר חומרי ההוראהמאפיינים
- נושאים ותחומי דעת:
- חשיבה מדעית
- פדגוגיות יעודיות:
- למידה בדרך החקר, אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה, שאילת שאלות, חשיבה ביקורתית
- מסגרות חינוכיות:
- מרכזי מחוננים
- שלבי חינוך:
- יסודי, חטיבת ביניים
- סוגי התוכן:
- יחידת הוראה
- פותח ע"י:
- מיה מירב
- שפה:
- עברית
לימוד אינטואיטיבי של יסודות החשיבה המדעית
ניסוי האורז המקולל הוא ניסוי שרץ ברשת האינטרנט ומציג את הרעיון הזה: אם ניקח אורז מבושל ונחלק אותו לשתי צנצנות, את האחת נקלל במגוון קללות ואת השנייה נברך בכל הטוב שבעולם, הרי שלאחר ימים מספר האורז בצנצנת המקוללת יתעפש, ואילו האורז בצנצנת המבורכת יישאר לבן וזך.
השיעור שהחל כהמחשה לצורך בכללים בעת עריכת ניסוי מדעי הפך לשיעור בחשיבה ביקורתית.
במהלך השיעור התלמידים מתייחסים לכשלים בניסוי כפי שהוא מוצג בקישורים שונים ברשת, מוצאים פתרונות ועושים בעצמם את הניסוי.
למערך השיעור מצורפים קישורים שונים שאפשר להסתייע בהם כדי להמחיש כיצד פרסום ברשת יוצר אשליה של תוצאות חד משמעיות. השיעור פורסם בפעם הראשונה במאגר הידע מחוננט.