דלג אל

משביל לשבילים, למפה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
חברתי ערכי, אומנות פלסטית, פיסול וציור
פדגוגיות יעודיות:
למידה עצמאית, למידה בדרך החקר
מסגרות חינוכיות:
אמירים, מרכזי מחוננים
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
הרצאה
פותח ע"י:
אופיר דגני, אפרת טל, אסף סופר, ולדימיר מוסקוביץ, פידאא עסאקלה, זהר כהן, ברק יזדי, אלון לוי
שפה:
עברית

מורים הופכים למנחים, ותרבות ההנחיה הופכת לתרבות הלמידה בבית הספר

במסגרות האגף למחוננים, הופכים המורים בתוכניות השונות ממורים למנחים. לאט-לאט הופכת ההנחיה לקו המוביל מסגרות שלמות: השביל הלא ידוע שמורה אחד צועד בו עם תלמידיו פוגש שבילים אחרים, ובית הספר כולו משנה את פניו.
דוגמאות להתפתחות כזו הוצגו בשני מושבים בכנס העשירי למצוינות בחינוך מבית האגף למחוננים ולמצטיינים באפריל 2019.
במושב הראשון הוצגו ההרצאות האלה:

האומץ להיות שווה
אופיר דגני, אפרת טל, אסף סופר, ולדימיר מוסקוביץ – מנהל ומורים במרכז מחוננים "תל חי", מחוז בצפון – מספרים על חוויית הוראת המחוננים.
מורים תופסים עצמם מומחים בהשוואה לתלמידיהם מבחינת ידע, ניסיון והכשרה. בעולם ההוראה של תלמידים מחוננים, תפיסה זו של המורה בכיתה מתמוססת. לכן מקצת מהמורים מרגישים תחושת אי נוחות בכיתה כאשר ניצב מולם תלמיד בעל ידע רחב משלהם שלו תפיסה בלתי שגרתית הקוראת תיגר על תפיסות מסורתיות וחשיבה מהירה מאוד. במרכז לתלמידים מחוננים ומצטיינים בתל חי רואים באתגר הזה דווקא הזדמנות להציג את המורה שותף שווה בתהליך הלמידה אשר לו סקרנות ויכולות שאינן עולות על אלו של תלמידיו. ככזה המורה אינו חושש להיות מובל על ידי התלמידים במחוזות למידה שאינם מוכרים לו. המורה בתהליך זה פעמים רבות תלמיד והתלמיד מורה. היפוך תפקידים זה מעביר מסר רב חשיבות ללומדים המגלים כי הלמידה היא מרחב של עבודת צוות שבו כל אחד תורם מכישוריו ומניסיונו. תוצאות סינרגיה לימודית זו עולות על מה שיכול להשיג כל אחד מהשותפים בכוחות עצמו.

אופיר וצוות המורים מציעים בהרצאה שוטטות פעילה בין שיעורים נבחרים (למחוננים כיתות ז-ט) המתקיימים בכל שבוע בין כותלי המרכז: בסדנת המומחים של ולדימיר סמושקביץ התלמידים מתמודדים עם בניית מדפסת תלת-ממדית מתוך קיט המורכב ממאות חלקים, לפי הנחיות שהם מוצאים לבד באינטרנט באנגלית. בדרך הם לומדים לעבוד בקבוצה, לשלב כוחות ולפתור בעיות. בקורס גוונים של אפרת טל הם פוגשים נערים ונערות על הרצף האוטיסטי. הקשר והשילוב נבנים באמצעות מסע שעובר כל אחד מהשותפים ובו הוא מגלה כוחות ותובנות בהתמודדות עם אתגר רגשי משמעותי. זהו צוהר להיכרות עם האחר ועם עצמי מתוך הענקה ונתינה. בקורסי החשיבה הריאלית של אסף סופר התלמידים פוגשים מרחב פתוח וגמיש המאפשר אין-סוף כיווני חשיבה ופעולה. עליהם למצוא בעצמם כוחות ויכולת, ללמוד ולפתח כושר המצאה ולממש כישורים אלו מתוך מציאת פתרונות לחידות ולאתגרים שאין להם תשובה אחת או תשובה בכלל.

מסרטטים יחד את המפה
פידאא עסאקלה היא מורה המובילה את תוכנית ההרצה "המחונן בכיתתו" בבית ספר יסודי ג' מג'אר.
בהרצאתה היא מציגה תהליך אישי ובית ספרי בהתהוות שמטרתו לתת מענה לתלמידים המחוננים והמצטיינים ולטפח את יכולותיהם במסגרת בית הספר. פידאא והתלמידים בודקים, חוקרים, מגלים ומסרטטים יחד את המפה העתידית למחונן ולמצטיין, בקבוצה, בבית הספר ובקהילה.

> לצפייה במושב הראשון

 

בסבב המושבים השני הוצגו ההרצאות האלה:
כוחו של הדפס, כוחה של הפליאה
זהר כהן הוא אומן ציורים, הדפסים ותחריט ומורה במרכז האזורי למחוננים ומצטיינים בשלומי, מחוז הצפון.
בהוראה הוא משתמש בהדפס בצורות שונות לאורך השנים. מאחר שיש קסם בתהליך, התלמיד יוצר צורה או חורט קו ואז יש תהליך של שכפול המצריך דיוק וחיבור בין חומרים, צבע ונייר – ומתאפשר תוצר שיש בו פליאה.
בשיעור כזה נוצר מרחב ומתקיים דיאלוג כאשר המורה לא בא לשיעור עם תוכן אלא הנושא המרכזי הוא מחקר על ציור. הכיתה הפכה למרחב יצירה, וכל תלמיד מתפתח בקווי התפתחות האישיים שלו. ואילו מסדרון הכיתה יוצר מרחב גירוי בין התלמידים, יצירותיהם הגמורות מוצגות במרחב וקנאת סופרים יוצרת שיח פורה.

ילדים מתקנים עולם
ברק יזדי הוא מורה בתוכנית "אמירים" בבית ספר "אלונים" בפרדס חנה-כרכור, מחוז חיפה.
בעקבות חשיפה למושגים מעולמות הצדק והשינוי החברתי, זיהו תלמידיו צורך אמיתי, והובילו תהליך בקבוצה בדרך לתוצר שיתרום לשינוי חברתי. המורה העניק להם כלים בסיסיים לעבודה עם תחום תוכן חדש ומשם עבר לעמדת המנחה. במושב זה מתאר ברק את המעבר שלו מהוראה להנחיה ומספר על המיזם ועל השלכותיו.

אבנים בדרך: המתכון הנכון למהלך לימודי
אלון לוי, מנהל מרכז מחוננים "כנרת", מחוז הצפון, מחפש את המתכון לשיעור מוצלח למחוננים: איך בונים מהלך לימודי מוצלח המקיף נושא מצדדים שונים; מה להכין מראש, ומה לא; איך המורה צריך להתכונן, ומה עליו להשאיר עמום.
במושב אלון עוסק בשאלה כיצד נכון לטפח הוראה המבססת את המוטיבציה על הנעה פנימית של הלומד המשותפת למורה עם חֶבֶר תלמידיו. ובכלל, לאיזה תהליך אנו מכוונים ואיזה תהליך מתקבל.

לצפייה במושב השני

אולי תתעניינו גם ב...

שילוב וקידום של מחוננים ומצטיינים בבתי ספר יסודיים הטרוגניים
דו"ח של הוועדה למחקר יישומי בחינוך המתאר מענים לצורכיהם הייחודים של מחוננים ומצטיינים בכיתות הטרוגניות בבית הספר היסודי
בנו לכם מכונית
בונים מודל של מכונית אשר תנוע ללא מגע באמצעות רוח בלבד
כלי לאיתור חסמי למידה לתלמידים מחוננים ומצטיינים והמענה להם
הכלי מציע ארבעה שלבים לאיתור חסמים ומענה לתלמידים מחוננים ומצטיינים בהתאם לתפיסת העיצוב האוניברסלי ללמידה.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.