חפש ב:

קפה יהל"ם לפיתוח שיח חברתי ורגשי

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
היבטים רגשיים, חברתי ערכי
מסגרות חינוכיות:
מרכזי מחוננים
שלבי חינוך:
יסודי
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
ורד דומברוביץ, ישראלה פרי, רונית שחף
שפה:
עברית

מרכז מחוננים מפעיל "בית קפה" ללימוד שיח רגשי, לשיתוף וליצירת קשרים חברתיים סביב הפסקת אוכל בתוכנית מצטיינים

במרכז המחוננים יהל"ם בקריית אונו פועל "בית קפה" מיוחד: מפגש כיתתי על תה וארוחת ארבע שמתקיימים בו שיתוף חברתי ורגשי. הפעילות מקדמת היכרות בין חברי הקבוצות, יוצרת אמון, מפתחת שיח רגשי ואמפתיה ומגבירה את תחושת השייכות למרכז.

רקע:
בתוכנית המצטיינים לומדים תלמידים בכיתות ג-ו, פעם אחת בשבוע אחה"צ, שני קורסים ייעודיים. יועצת המרכז בחרה לנצל את ההפסקה שבין השיעורים להיכרות עם קבוצות התלמידים ולפיתוח ולאימון של שיח רגשות ושיתוף. לשם כך יצרה מסגרת "בית קפה". התלמידים מוזמנים לבית הקפה (ואינם חייבים להגיע). בכל שבוע ישנה קבוצת לימוד אחרת. שם אוכלים ארוחת ביניים ומשוחחים באמצעות תפריטי "בית הקפה".

הפעילות:
התלמידים מגיעים אל בית הקפה. על הרצפה מפוזרות מפות משובצות מעין שולחנות, וסביב כל מפה 4 כריות. כל ילד מקבל כוס שתייה ואוכל את ארוחת הביניים שהביא מהבית. על 'השולחנות' מונח תפריט ובו שאלות לפי 'מנות', באופן שמנחה סבב שיחה. כל ילד בוחר את ה'מנה' שהוא רוצה ומשתף בה.
דוגמאות: פיצה משפחתית – שתף במשהו טוב שיש במשפחת "בית הספר יהל"ם"; סלט חלומי חם – איזה חלום היית רוצה להגשים?; משקה אנרגייה – מה נותן לך כוח ועושה לך מצב רוח טוב?; קפה שחור חזק – מה מחזק אותך ומעודד אותך כשעצוב לך?
ישנם תפריטים שונים מותאמים לגיל ולאירועים שונים, למפגש רגיל בין ילדים, למפגש ילדים עם מורה ולמפגש ביום הורים.

החוקים פשוטים:
התלמידים בוחרים באיזו קבוצה לשבת ובאיזו מנה לשתף.
מקשיבים, לא מתווכחים, מותר למאזינים לשאול שאלות – אבל המשתפים אינם חייבים לענות, ולמי שיש עצה – מותר להציע ולתמוך.
הקבוצה חייבת להגיע ל"קינוח" – שתפו במשהו ששמחתם להכיר וללמוד על החברים במהלך השיח.
את הפעילות מלוות 4-3 מורות כדי לדאוג שתהיה זרימה של שיח וכדי להקפיד על החוקים כך שכל מי שרוצה לשתף יוכל לעשות זאת. נוסף על כך, מדי פעם בפעם שומעים המורים סיפורים שמצריכים המשך טיפול של יועצת המרכז מול הילדים ולעיתים מול ההורים או בית הספר.

מפתח חשוב להצלחה:
התלמידים מכירים את הפעילות. הם מבקרים בבית הקפה פעם בחמישה או שישה שבועות. הם מכירים את החוקים ובאים מרצונם. לא מדובר בפעילות חד-פעמית. השיח נבנה ומתפתח במהלך הזמן ולכן הופך משמעותי.
דוגמה לתפריט בבית הקפה

> דוגמא לתפריט בבית הקפה

מתוך פעילות בית הקפה שנעשית בקבוצות של 5-3 ילדים צמחה פעילות נוספת לקבוצה גדולה – שמשונית רגשות.
היועצת הזמינה בבית דפוס לוח גדול (מטר וחצי על מטר וחצי) של 16 ריבועים (4*4). בכל ריבוע היה אימוג'י צבעוני של רגש (תסכול, שמחה, כעס, התרגשות ועוד). התכנון היה מורכב: אילו רגשות היא רוצה שייכנסו ללוח, באיזה סדר, באילו צבעים.
השמשונית משמשת ללמידה ולשיום נכון של רגשות ולתהליכי עיבוד של אירועים שהתרחשו במרכז או אירועים שהילדים מספרים עליהם. ילדים מוזמנים לעמוד על המשבצות שבהן מופיעים הרגשות שבחרו לשתף ולספר משהו. חברי הקבוצה שואלים ומשתתפים בשיח, לעיתים מסייעים לילדים להגדיר נכון יותר את רגשותיהם, מביעים אמפתיה ומציעים דרכי התמודדות.
למעשה, השמשונית היא שלב מעמיק יותר של בית הקפה, היא דורשת מיומנויות שיח, פתיחות ושיתוף עמוקים יותר.

הצעות לשימוש בשמשונית:
פעילות להכרת רגשות ושיומם לפי מודל אפר"ת:
המנחה מציגה סיטואציות ומקרים ובוחרת כמה ילדים. כל אחד עומד על הרגש שמובע לדעתו בסיפור. דיון במליאה מראה שלכל אחד יש פירוש שונה לאירוע. פירוש שונה גורם לרגשות שונים ולבסוף לתגובה שונה.
פעילות פנטומימה:
ילד מציג בפנטומימה רגש כלשהו. המאזינים מתבקשים לעמוד על הרגש שנראה להם שהילד הציג. דיון במליאה מעלה את הפערים בין מה שאנחנו מרגישים לבין מה שהסביבה מבינה מההתנהגות שלנו.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.